Merheba arkadaşlar,
Şehir içinde kısa mesafelerde özellikle git gel 10 km altı kullanmak için elektrikli scooter almak istiyorum.
Motorsiklet ehliyetim yok, çıkartmakda kurs+harçlar 800-1000 TL civarlarına mal oluyor.
Ayrıca normal motor alıncada 2 senede bir TUV muayne ve egzoz emisyon pulu, her sene mtv, trafik sigortası ve trafik cezalarıda cabası oluyor.
Arkadaşım Yamaha Xmax'in trafik sigortasına 1000 TL kaskosuna 1000 TL ödedi gerek yok zaten arabalara bir dünya ödüyorum.
Piyasada hepimizin bildiği farklı güçlerde elektrikli scooterlar, motorsiklerler ve bisikletler var. Yeni yönetmelik diyorki
1- 0,250 kW altı olanlar bisiklet sayılır, ehliyet gerektirmez
2- 4kw altı, A1 sınıfı ehliyet ve tescil
3- 35kw altı, A2,
4- 35kw üstü A
Gelelim yasalara,
Bisiklet:Azami sürekli yanma gücü 0,25 KW'ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer.
Motorlu bisiklet (Moped): (Değişik: 12 Temmuz 2013-6495/13 md.) Azami hızı saatte 45 kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü, elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350 kilogramı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz’ şeklinde tanımlanmıştır. Bu bağlamda, azami sürekli gücü 0,25 KW'ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızın en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevirmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler tescile tabi olmayıp herhangi bir sınıf sürücü belgesi gerektirmeden kullanılabilmektedir. Ancak, azami gücü 0,25 KW ve üzerinde olan elektrikli bisikletler tescile tabi olup, sürücülerinin (A1) sınıfı sürücü belgesine sahip olmaları gerekmektedir” denildi.
Açıklamanın devamında şu bilgilere yer verildi:
“Yapılan trafik denetimlerinde; 0,25 KW ve üzerindeki elektrikli bisikletlerin tescilsiz olanlarına Karayolları Trafik Kanunu'nun 25. maddesi gereğince ‘172 TL ceza tutanağı düzenlenerek ve tescili yapılıncaya kadar trafikten men edilmesi, yine bu araçları A sınıfı sürücü belgesi olmadan kullananlara Karayolları Trafik Kanunu’nun 36. maddesi gereğince 1.462 TL, aynı zamanda bisiklet sahibine de aynı miktarda ceza tutanağı düzenlenmesi’ gerekmektedir. Bisiklet ve motorlu bisiklet sürücülerinin kask kullanmaması halinde aynı kanunun 78/1b maddesinden 80 TL, diğer trafik kurallarına uymadığının tespiti halinde ise kanunun 66. maddesinden 172 TL cezai işlem uygulanmaktadır.
Benim anladıklarım ve anlamadıklarım:
1-Bisiklet kullanıp trafik kurallarına uymayıp, kask takmazsam polis bana trafik cezası kesebiiyor.
2-Piyasada satılan çoğu elektrikli scooter 0,25W üstü genelde 1-3kW arası, bunları trafiğe kaydettirmek gerekiyor ama muayne, sigorta gibi yasal zorunlukları varmı?
3-Polis elektrikli scooterın kaç kW olduğunu nereden biliyor?
4-A1 sınıfı ehliyet almıcağıma A2 sınıfı ehliyet alırım gider normal motorsiklet alırım. KTM Duke'lar çok hoşuma gidiyor
5-Ebayde veya youtubeda normal bildiğimiz bisikletin arka tekerleği yerine takılan, kendinden motorlu olan (hubmotor) jantlar var veya pedalın oraya takılanlar var, hatta dönüşüm kitleri var, 3kW en güçlü olanı, zaten elektrikli scooterlardada en güçlüsü 3kW.
LCD Disc Brake 3000W Hi Speed Electric Bicycle E Bike Hub Motor Conversion Kit | eBay batarya dahil değil, 100 km hıza çıkıyor, koyulan bataryaya görede menzil artıyor.
Deneme olarak bisikletimi elektrikliye çeviriyim diyorum.
Daha önce motor kullanmadığımdan normalde benim kullanımıma göre kaç bg bir motor gerekir?
Önerilerinizi ve tecrübelerinizi bekliyorum.