arkadaşlar kısa bir süre önce, ciddi fiyat indiriminden yararlanarak 0 km olarak satın aldığım ve uzun vadeli kullanmayı düşündüğüm ds5 aracımı yeterli anlamda kullanıp gözlemledikten sonra bunu sizlerle paylaşma isteği duydum. elimden geldiğince aracın tüm niteliklerini kişisel bir test babında, son derece objektif olarak sizlere aktarmaya çalıştım. umarım bu aracı merak eden ya da satın almayı düşünen hemen herkese yardımcı olabilirim.
citroen ds5 1.6 thp bva dsport
teknik özellikler
motor tipi: yüksek basınçlı, direkt enjeksiyonlu, turbo
motor hacmi: 1.598 cc
silindir sayısı ve tipi: 4/sıralı düz
maksimum güç: 156 hp/6.000 dd
maksimum tork: 240 nm/1.400 dd
şanzıman: 6 ileri otomatik
bagaj hacmi: 468 lt
ağırlık: 1.532 kg
maksimum hız: 202 km/s
0-100 km/s hızlanma: 9.7 sn
yakıt tüketimi: 5.6/7.3/10.3 lt
depo hacmi: 60 lt
yükleme kapasitesi: 550 kg
tasarım/iç mekan
c6 ile birlikte citroen’in en etkileyici iki tasarımından birisi bana göre ds5. hangi ışıkta duruyorsanız durun, nereye park ederseniz edin gözler üzerindedir bu aracın. o kadar çok denk geliyorum ki aracı uzaktan veya yakından süzenlere… içine oturup da etkilenmeyen de görmedim. yapılan ilk yorumlar da genellikle “uçak kokpiti mi ulan bu?” şeklinde oluyor. cam tavanın 3 bölmeli yapısı olsun, tavandaki kumandaların tasarımı olsun, kokpitin düzeni olsun bu araç çok değişik bir etkileyiciliğe sahip. bunu daha önce ne cls’de, ne a7’de gördüm. mesela onlarda klasik marka çizgilerinden birçok kesit bulunmasına rağmen ds5’te ne citroen ne de başka bir modelden esintiler var. bu araç tamamiyle başka bir şey, dışı da öyle. bu araçta sıkıntı görüşte var. ön, çapraz ve arka görüş gerçekten kısıtlı. ön ve arka park sensörleri ile geri görüş kamerası bu durumu önemli ölçüde kurtarıyor.
iç mekanda beni şaşırtan genişlik kavramı oldu. normalde bu tür tasarım ekolleri, basık ve eğimli tasarımlarından ötürü dar bir iç mekan sunarlar. gelin görün ki ds5’in ön kısmı gayet yeterli olmakla birlikte arka kısmı da gayet geniş. 1.83 boyundayım ve arkada dizlerim sıkışmıyor ve baş bölgemden sadece birkaç saç telim tavana değiyor. aracın iç mekanında kullanım alışkanlığı gerektiren detaylar olsa da ben bir haftada alıştım ve şu an farklı kumandaları kullanmanın keyfini sürüyorum. yalnız kameranın görüntü kalitesi düşük. ayrıca kokpitin orta kısmında en azından bir telefon ya da bozuk paraları koymak için bir alan olması gerekirdi. koltukların yatırılabiliyor olması ve sürüş pozisyonunun kolayca ayarlanması da hoş. bagaj hacmi ise değerinden de anlayacağınız üzere iyi sayılır.
motor/şanzıman/performans
thp motoru hepiniz az çok biliyorsunuzdur. ds5’in 6 ileri otomatikle iyi bir işbirliği yaptığını hissettim. bu performansa olumlu etki ediyor. ortalama 80 kg ağırlığa sahip 4 kişiyle araç, ciddi dik bir rampayı sanki içi bomboş ve dümdüz bir zeminde hızlanır gibi rahatça çıktı. bu çok şaşırttı beni. kalkışlar, ara hızlanmalar çok ama çok iyi. kısacası araç 1.6 lt hacim ve 156 hp güce sahip bir makine nasıl gitmesi gerekiyorsa onun bir adım önünde performans veriyor. motor da yumuşak ve çok sessiz bir yapıya sahip. ds5’te ya da diğer citroen modellerinde (dizellerde) kullanılan ve hemen herkes tarafından olumsuz eleştiri alan mcp şanzımanın karakteri bu araçta yok. bu şanzıman tam otomatik/tiptronic ve gerçekten vites değişimleri olması gerektiği gibi. ayrıca sarsıntısız olması da artı puan.
frenler
aracın en beğendiğim yönleri arasında frenleri de var. pedalın dozlaması güzel ve fren pedalı, zemine indikçe aracı zımba gibi durdurmaya başlıyor.
malzeme ve işçilik kalitesi
ds5’in malzemeleri lüks görünüm adı altında basitçe sunulan malzemelerden değil. gerçekten kaliteli ve sağlam yapısı var malzemelerin. işçilikte ise bir iki kesilmemiş iplik parçası ve bagaj içi kapağının özensizliği haricinde kusur bulamadım. bunların dışında önemli bir nokta var ki aldığım günden bu yana aracın sağ ön kapısında çok ufak bir çıtırtı var. bu çıtırtı sadece çukurlara girip çıkıldığında rahatsız ediyor. trim sesi var yani kapının içinden gelen. servis müdürü sorunun kapı içi cam panellerinin tam oturtulmamasından kaynaklanabileceğini belirtti. müsait bir zamanda uğradığımda sorunu gidereceklerini söyledi. (sesin tespiti için test sürüşüne çıkaracaklar.)
sürüş özellikleri/yol tutuş
bu aracın sürüşü hiçbir araca benzemiyor. büyük direksiyon simidi ve devasa dashboard bölümü dönüşlerde falan bazen travego sürüyormuş gibi hissettiriyor. sürücü aracın tam ortasında oturuyor, yani normalde olduğu gibi motor kısmına yakın değil. tasarımına baktığınızda önden tombik, yandan uzun, arkadan da sportif bir basıklık sunması sürüşüne de kararsızlık olarak yansımış sanki. yani tam olarak şu sürüşe sahip diyemezsiniz ds5’e. aracın yol tutuşu da ne çok iyi ne çok kötü. limitleri yeterli geldi bana. kısacası bu disiplin aracın ortalama puanlar aldığı bir disiplin.
konfor
kesinlikle konfora yönelik bir süspansiyon tercih edilmesi gerekirdi böyle bir makinede ancak araç sportif yapılmaya mı çalışılmış, yoksa yol tutuş için mi çabalanmış belli değil; aracın konforu özelikle bozuk zeminlerde can sıkıcı şekilde çok düşüyor. bu aracın süspansiyonu o kadar sert ki çukurlarda direksiyon dahi ciddi sarsıntı geçiriyor. eğer konfor sizin için gerçekten önemli bir kriterse bu araç sizi yıpratabilir. şahsen az çok önemli saydığım konforu bu araçta maalesef bulamadım. şu da bir gerçek ki araç çok ama çok sessiz. bu da konfor disiplininde teselli edici bir ikram oluyor. diğer yandan konfor ekipmanları görevini en iyi şekilde yerine getiriyor. mesela klima 2 dakikada aracı antartika’ya çevirebiliyor ya da büyük bir woofer’a ve bolca hoparlöre sahip müzik sistemi konser atmosferi yaratabiliyor. koltuklar da aslında çok rahat ve yan destekleri iyi. son olarak kullanım konforunda bi-xenon farlar geceyi gündüze çevirmekteler.
güvenlik
citroen’in radikal bir kararla üretime aldığı modeli ds5, euro ncap çarpışma testinden 5 yıldız aldı. çarpışma testi raporlarını aynen aktarıyorum: önden çarpışma testinde ds5’in yolcu kabini sağlam kaldı. mankenlerin diz ve uyluk bölgesinde yeterince iyi korunma sağlandığı görüldü. citroen benzer korumayı farklı boydaki mankenler ve değişik oturma pozisyonlarında da gösterdi. ds5 yan çarpışma testinden maksimum puanları aldı. mankenlerin vücutlarının tamamı mükemmel şekilde korundu. Yan direk çarpışma testinde ise sürücünün göğüs bölgesinde zayıf koruma olduğu tespit edildi. citroen ds5’in koltukları, arkadan çarpışmalarda etkili olan kamçı etkisine karşı ortalama bir koruma sağladı. ds5 yetişkin korumada yüzde 89, çocuk korumada yüzde 83, yaya korumada yüzde 40, güvenlik asistanlarında ise yüzde 97 puan aldı.
yakıt tüketimi
yaptığım hesaplamalara göre araç biraz yüksek miktarda içiyor benzini. fabrika verisi ortlaması 7 seviyesindeyken ben 9-9.5 ölçtüm. yalnız full klima açık şekilde kullandığımı da eklemek istiyorum ki malumunuz antep’de zehir gibi sıcaklar var. yine de tüketim fazla geldi bana. diğer yandan benzin fiyatlarımızın dünya altın piyasasıyla yarışması da şehiriçi km’de 60-65 kuruş yakmasına önemli bir etken.
donanım/fiyat
araçtaki donanım kalemlerinin ne kadar yüksek olduğunu, bu test yazısının aşağıdaki donanım listesine göz atarak anlayabilirsiniz. gerçekten araçta multimedyadan güvenliğe, konfordan dış ekstralara kadar eksiksiz bir donanım paketi sunuluyor. sahip olduğum araçta sadece elektrikli koltuk donanımı yoktu. aracın fiyatı normalde 90-94.000 seviyelerinde ki bu meblağ biraz yüksek gibi fakat ben aracı 78.000 tl’ye satın aldım. sebebi ise bayiinin 2012 model olarak ellerinde kalması. şahsen böyle bir araca da böyle bir indirimi kaçırmak istemedim. son olarak aracın full kasko bedeli aksigorta ile yaptığımız anlaşmayla 2.350 tl tuttu.
artılar
+ yıllarca etkileyicilik vaad eden hoş tasarım
+ çok yüksek donanım seviyesi
+ başarılı çalışan navigasyon, müzik ve multimedya sistemi
+ iyi performans
+ basık ve eğimli tasarımına rağmen gayet yeterli iç mekan
+ yüksek malzeme ve işçilik kalitesi
+ sağlam ve dozajı iyi frenler
+ yüksek aktif ve pasif güvenlik
+ kabin içi sessizlik
eksiler
- konforu ciddi olumsuz etkileyen süspansiyon sistemi
- kötü ön ve arka görüş
- biraz yüksek kalan yakıt tüketimi
- bagajda önemli alan kaplayan woofer
- iç tasarımı kötü olan ve çok küçük kalan torpido
- vasat görüntü kalitesi sunan ön/arka görüş kamerası
donanım listesi
abs
eba (acil fren destek sistemi)
ebd (elektronik fren güç dağılımı)
asr (antipatinaj sistemi)
esp (elektronik stabilite programı)
sürücü ve yolcu havayastıkları
yan ve perde havayastıkları
sürücü, ön ve arka yolcu kemer ikaz sistemi
ön yolcu havayastığı iptal düğmesi
aktif gergili, güç sınırlayıcılı ve yükseklik ayarlı ön emniyet kemerleri
3 nontada sabitlenen güç sınırlayıcılı arka emniyet kemerleri
darbe anında yakıt kesme ve flaşörlerin otomatik yanması
immobilizer
arka koltuklarda isofix çocuk koltuğu bağlantıları
joystick kumandalı navigasyon
arka görüş kamerası
masaj fonksiyonlu (sürücü koltuğu), ısıtmalı, hafızalı, elektrikli deri/kumaş koltuklar
hız sabitleyici ve hız sınırlayıcı
head-up display ekranı
ön ve arka park sensörleri
park yeri mesafe ölçüm sistemi
elektrikli park freni
anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi
hill holder (yokuş kalkış desteği)
yol bilgisayarı
follow me home (park sırasında gecikmeli sönen farlar)
yağmur sensörlü otomatik ön cam silecekleri
otomatik yanan farlar
hıza duyarlı yükseklik ve derinlik ayarlı hidrolik direksiyon
rest fonksiyonlu, çift bölgeli, polen ve koku filtreli otomatik klima
direksiyondan kumandalı mp3 uyumlu radyo cd çalar
denon hi-fi müzik sistemi (9+1 subwoofer)
yükseklik ayarlı sürücü ve yolcu koltuğu
güçlendirilmiş akustik camlar
3 fonksiyonlu, uzaktan kumandalı merkezi kilit
fasılalı, sıkışma önleyicili, elektrik kumandalı ön ve arka camlar
eşik aydınlatmalı, elektrikli, ısıtmalı, katlanabilir yan aynalar
elektrokrom iç dikiz aynası
gece sürüş modu
soğutmalı torpido gözü
1/3 ve 2/3 katlanabilir arka koltuklar
yükseklik ve eğim ayarlı, ön koltuk kafalıkları
yükseklik ayarlı, virgül tipi arka koltuk kafalıkları
yarı deri koyu döşeme
sürüş anında otomatik merkezi kilitleme
telefon kiti (bluetooth)
usb ve mp3 çalar bağlantı noktası
arka koltuk kol dayama ve bardak tutucu
ısıtmalı, soğutmalı torpido gözü ve kol dayama
bi-xenon farlar
halojen ve led gündüz sürüş farları
virajda ekstra aydınlatma sistemi
18" alüminyum alaşımlı jantlar
gövde rengi ön ve arka tamponlar
gövde rengi yan aynalar ve kapı kolları
krom çerçeveli ön ve arka ızgara
kapı eşiğinde ve yan camlarda krom çıtalar
entegre anten
ön sis farları
arka spoiler
3 bölgeli, elektrikli panoramik cam tavan
![]()