Orijinalini görmek için tıklayınız : Subaru simetrik AWD ile Audi Quattro arasında çalışma prensibi olarak farklar neler?
Subaru'nun kullandığı simetrik AWD ve Audi'nin kullandığı Quattro çekiş sistemini kıyaslarsak; birbirlerine karşı avantajları ve dezavantajları nerlerdir?
Islak ve kaygan yol şartları, pist ortamındaki kıyasları...
Haldex ile quattroyu(torsen) kıyaslarsak; haldex'in yakıt tüketimi hariç başka bir avantajı var mıdır?
CeM öZeR
01-02-2012, 11:04
Subaruda ki AWD(all wheel drive) normal bir önden çekişli araca elektronik bir aksam ile araca kısmi 4 tekerlekten çekiş verilmesidir.Aslında ismi yanıltıcı olup,bu araçlar sürekli 4 tekerlekten çekiş ile hareket etmezler.Zaten böyle olsaydı AWD diye bir kavram olmazdı.AWD'ın çalışma prensibi,çekişten düşen aksa iletilen gücün çekişte olmayan aksa paylaştırılmasıdır.Daha açıkça anlatacak olursak,piyasadaki AWD araçların büyük bir çoğunluğu normal şartlar altında şanzımandan alınan hareketin ön aksa iletilmesi ile seyir eder.Diyelim ki AWD aracınızla seyir ediyorsunuz,bir problem oldu ve lastikler patinaj yapmaya başladı.O noktada AWD sisteminin beyni otomatik olarak %100-ön aks olan hareketi %60-%40(en çok bu oranlar kullanılır) olarak iki aksa paylaştırır.Aracınız problemi atlattığı ve seyrine devam edebildiği vakit beyin arka aksa paylaştırdığı motor hareketini devreden çıkarır ve tekrar bütün hareketi ön aksa iletir.AWD'nin çalışma sistemi bundan ibarettir.Örnek araçlar:,Honda CR-V,Toyota RAV4,Mitsubishi X-Trail,Kia Sportage.ürnekler bir hayli çoğaltılabilir.
Quattro sistemi ise yeri geldiğinde virajda beyinden algılayıp gücü %90'a kadar arka aksa aktarabilir. Dört çeker sistemleri arasında en gelişmiş sistem Quattro'dur...
Cem sen ilk paragrafında Haldex i anlatmışsın.İkinci paragrafta ise yanlış bil vermissin.Quattronun farklı oranlara sahip olanları var.Misal b5 a4 lerde bu oran 40-60 şeklindedir ve oranı değişmez
semprimena
01-02-2012, 11:19
Arkadaşın Alıntı yaptığı link; Awd ile 4wd arasindaki fark - Arabalar , ikinci el araba , otomobil forum (http://www.aracforum.com/motor-lastik-and-benzin-lpg-dizel/9748-awd-ile-4wd-arasindaki-fark.html) ancak symetrical awd ile alakasız.
CeM öZeR
01-02-2012, 11:20
Cem sen ilk paragrafında Haldex i anlatmışsın.İkinci paragrafta ise yanlış bil vermissin.Quattronun farklı oranlara sahip olanları var.Misal b5 a4 lerde bu oran 40-60 şeklindedir ve oranı değişmez
O zaman hangisinde ne var yaz da bilgilenelim Can. Yeni nesil Quattro'lar bu şekilde. Eskinin ayrıntısına girmedim.
O zaman hangisinde ne var yaz da bilgilenelim Can. Yeni nesil Quattro'lar bu şekilde. Eskinin ayrıntısına girmedim.
Senin ilk bahsettiğin sistem Haldex oluyor zaten.Vag grubu buna da quattro der gecer ama bodoz quattro ile arasındaki en büyük fark haldex elektronik bir sistemdir.Torsen ise mekaniktir
Quattro vs Symmetrical AWD (http://www.subaruclubtr.com/645/quattro-vs-symmetrical-awd/msg8160/#msg8160)
burdan bakabilirsiniz :)
CeM öZeR
01-02-2012, 11:29
Valla ben anlamam arkadaş bilgi paylaşımı olsun yardımcı olalım diye alıntı yaptım koydum. Ben yazmadan önce kimse yazmamış. Biz yazdık konu alevlendi. Yazdığım yazı alıntı zaten. Ama şu sıralar arabayı satıp off road işine mi girsem diyorum. Bilgisi olan arkadaşlar detaylı olarak paylaşsın da tam anlamıyla bizde bilgilenelim. :) Hadda avantajlarını ve dezavantajlarını arazi kabiliyetini. Yere tutunma kabiliyetini. Yüksek hızlardaki kayıplarını hepsini yazsın bilen arkadaşlar.
Aslında Audi eski geleneği devam niteliğinde boyuna motor yerleşiminde torsen kullanıyor. VW'de tahminimce maliyetten dolayı Passat'da dahil enine motor kullanıyor ve doğal olarak torsen dif. kullanma şansı olmadığından haldex sistemi kullanıyor. Merak ettiğim symetrical awd vs quattro haricinde araziye girmediğin sürece haldex sistemin geleneksel quattro ya göre virajlı yollarda bir dezavantajı olup olmadığı... bir de haldex sistemde ön aksda patinaj olması durumunda gücün maksimum % kaçını arka aksa yönlendirebiliyor.
Arkadaşlar bu arada verdiğiniz linkleri okuyacağım. teşekkürler...
evet fikir paylaşımına tam gaz devam. :icon_tup:
Ahmet Saraçoğlu
01-02-2012, 12:18
Legacy forever :D
Torsen vs Haldex için ;
http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four-wheel-drive_system)
#13
10:20 zevkten salyaları akıcaktı :D
yavuz364
01-02-2012, 13:34
Arkadaşlar birçoğunu test ettim ve gözümle görme imkanım oldu sıradan bildiklerimi yazayım..
İlk olarak AWD nin 4 çekiş sistemi ile alakası yok.. Subarunun kullandığı simetrik 4 çekiş sistemi STI ve bazı STI modelleri dışındaki bütün serilerde kullanılıyo, arka tarafa elektronik bir kavrama ile güç iletiliyo ve 50-50 güç dağılımı sağlıyo.. Dezavantajı ise, virajda gaza bastığın arabanın önden kayma istediğini yüksek olması..
Quattro dediğimiz sistem ise audi markasının 4 çekişlerine genel olarak verdiği isim, eskiden quattro dendiğinde çok fazla arabada olmadığı için tabii ki torsen sistemi olan, öne arkaya farlı güç verebilen sistemli Audi modelleri ön plandaydı ancak artık Quattrolar çok çeşitli..
Örneğin standart A serilerindeki quattroları genellersek ortada torsen diferansiyel var ve fabrikadan %60 arkaya güç verebilen özellikle üretiliyo ancak bu sabit olarak gücün %60 ını arkaya verdiğini göstermiyor.. Yük altındayken %60, normal seyir halinde iken oran eşitlenebiliyor.. Ayrıca bu sistem Subarunın bazı kasalarındaki STI larda ve EVO6 makinenlerde gelmişti..
Bunların dışında S serilerinin eskilerinde Arka tarafa yine subarudaki gibi elektronik kavrama ile güç iletimi vardı ancak S serilinin kendi içindede farklar vardı, S3 lerde genelde torsen olmadığı için yine aynı şekilde %50 den fazla gücü arkaya veremiyro, S4 lerde durum modele göre değişiyor.. Ayrıca VW saddece haldex kullanıyor.. Haldex in dezavantajı ise özellikle eski modellerinde tepki süreleri mekanik sistem kadar yüksek olmadığından dolayı gaza bastığınızda araba sonradan 4 çekere geçtiği için bir anda arabada tepki farkı oluyor ve virajlarda çok tehlikeli bi hal alabiliyor..
Bütün bunların yanında en son kasa S4 lerde RS serilerinde 4 tekerdede kavrama benzeri bir sistem ile bütün tekerlere ayrı ayrı kontrol imkanı sağlıyor.. En mükemmel sistem de bu :) örneğin arka sola yada ön sağa %90 güç aktarabiliyorsunuz.. Bu sistemin ön-arka olarak uygulanmışı en son kasa STI larda opsiyonel olarak ve EVO larda da opsiyonel olarak konuldu..
Bunların dışında aklıma gelen birşey yok..
He birde B5 A4 gibi ortada sadece torsen diferansiyel bulunan komple mekanik sistemden oluşan 4 çekişlerde torsen oranları ile oynanarak ön-arka çekiş oranını değiştirebiliyorsunuz :) fabrika çıkış %60 arka olan gücü %80-%90 lara çıkartabilirsiniz..
Bunların dışında porsche 4 çekişlerde de %70 arka güc oranı ile torsen var :)
Zaten porsche ile audi nin S serileri alt yapısı hemen hemen aynı..
Aklıma gelenler bunlar :)
ooQRxlChvMw
Subarular ezmiş valla :D
Osman Bahadır
01-02-2012, 14:05
Subaru adı üstünde. AWD. 4 çeker olarak tabi ki ondan daha üstün olanlar var. Ama subaru'nun bence en büyük avantajı boxer motorla birlikte symmetrical, yani tamamen simetrik bir mekanik yapıya, şasiye ve gövdeye sahip olması. Akslar arasındaki uzunluk farkları arazide büyük yana kayma sorunları oluşturabiliyor. Ve bunun tek çözümü boxer+symmetrical aktarma... Boxer motorun düşük ağırlık merkezi de cabası...
evet torsenın gıdıklandıgını bende duymustum oranlarıyla oynanabılıyormus.8l s3 lerde
subarunun awd manuel vites modelleri viskoz kavrama diferansiyel ile çalışır. sabit 50:50 aktarım vardır, değişmez. yeni nesil otomatik viteslerinde ise haldex kavramaya benzer "torque split" denen elektronik aktarma kullanır. Dağılım 60/40 tır.
BthnKrkt
01-02-2012, 14:35
,Honda CR-V,Toyota RAV4,Mitsubishi X-Trail,Kia Sportage.ürnekler bir hayli çoğaltılabilir.
x-Trail Nissan modelidir. Mıtsubıshi son outlanderlarda AWC sistemini kullanmakta ve istenildiğinde araç 2 çekerde kullanılabilmekte.
Yeni Mitsubishi Outlander Motor ve Performans (http://www.mitsubishioto.com/mitsubishi/outlander/motor-ve-performans.html)
evet torsenın gıdıklandıgını bende duymustum oranlarıyla oynanabılıyormus.8l s3 lerde
8L S3 'de torsen yok ki. Haldex var.
Audi'nin 4 çeker sisteminin genel adı quattro. Modele, motor yerleşimine vs göre kimisinde torsen kimisinde haldex kullanıyor.
S3 'de haldex arkaya maksimum %50 aktarım sağlayabiliyor. Haldex'in ne zaman arkaya ne kadar aktaracağını düzenleyen beynine müdahale edilebiliyor. Bunun için haldex controller üniteleri var, tepkileri hızlandırma ve kayma yaşanmayan anlarda da arkaya daha fazla tork aktarmayı sağlıyor.
Ama dediğim gibi, arka maksimum %50.
kafa karıstı,haldex dicektim
ahmetuygur
01-02-2012, 14:59
ben teknıgını bılmem ama karda 3.0 tdi a6yla yardırıyorum yokus yukarı assagı saga sola kar lastigimde olsa neler yaparım :D
rockford34
03-02-2012, 22:12
8L S3 'de torsen yok ki. Haldex var.
Audi'nin 4 çeker sisteminin genel adı quattro. Modele, motor yerleşimine vs göre kimisinde torsen kimisinde haldex kullanıyor.
S3 'de haldex arkaya maksimum %50 aktarım sağlayabiliyor. Haldex'in ne zaman arkaya ne kadar aktaracağını düzenleyen beynine müdahale edilebiliyor. Bunun için haldex controller üniteleri var, tepkileri hızlandırma ve kayma yaşanmayan anlarda da arkaya daha fazla tork aktarmayı sağlıyor.
Ama dediğim gibi, arka maksimum %50.
haldex olayını almanyada üstüne basa basa söylüyorlar audi tt ve 8l s3 gibi araclarda cok basarılı oldugu söyleniyor tabi canlı olarak kullanan biri varsa bu konuyu daha cok aydınlata bilir
Shadow_Dancer
03-02-2012, 23:32
Valla teknik detayını bilmem ama şu son kar olayında bi kere daha takdir ettim quattro'yu, Oturdugum sitede nerden baksanız 50 araba var pek çok sınıftan, dün ögle saatlerinde herkes elinde kürek arabaya yol açmaya çalışırken siteden bi abimiz 2000 model s3'üne bindi hiç bişe olmamış gibi çalıştırdı biraz ısıttıktan sonra tapagaz kar kütlesini yardı buz tutmuş rampadan çıkıp işine gitti :)
yavuz364
03-02-2012, 23:36
O zaman bunu paylaşayım konuda :)
3. Februar 2012 05:38 | Facebook (http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150574246319469)
Genel Dipnot: 2000model S3 te Haldex var..
Valla teknik detayını bilmem ama şu son kar olayında bi kere daha takdir ettim quattro'yu, Oturdugum sitede nerden baksanız 50 araba var pek çok sınıftan, dün ögle saatlerinde herkes elinde kürek arabaya yol açmaya çalışırken siteden bi abimiz 2000 model s3'üne bindi hiç bişe olmamış gibi çalıştırdı biraz ısıttıktan sonra tapagaz kar kütlesini yardı buz tutmuş rampadan çıkıp işine gitti :)
Shadow_Dancer
03-02-2012, 23:40
O zaman bunu paylaşayım konuda :)
3. Februar 2012 05:38 | Facebook (http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150574246319469)
Genel Dipnot: 2000model S3 te Haldex var..
bugün işten döndükten sonra gördüm, biraz muhabbet ettim kar lastigi taktırmış önüne de bi kepçe taktıracam yolu açıp millete amme hizmete yapıcam dedi :) Seninkine de yapsan olur demek ki :) Maşallah.
UĞUR YUMAK
04-02-2012, 00:39
Sadece Subarunun kendi için bir çok farklı versiyonu var 4 çeker sisteminin.
Manuel olarak fwd veya awd yapılabilen versiyonlarından tutun vdc desteği ile otomatik olarak ecunun gücü tekerlekler arasında zemine göre aktaran versıyonuna veya yine Subarunun AWD DEĞİLDE 4wd GİBİ FARKLI ÇEŞİTLERİDE VAR.
Fakat boxer motorun çalışma prensibi ve viskoz desteği ile safkan bir 4 çekere sahip olurken, audi evo veya önden çekişli olarak üretilmiş ve sonradan 4 çekere adepte edilmiş markalarda transfer kutusu ile arkaya güç aktarımı sağlanabiliyor.
Bu durumunda kendi göre dezavantajları var.
İşte en büyük 2 fark ve Subarunun 4 çeker ile meşhur olmasının sebebi kısaca budur.
RSBurağın verdiği linkte 10 sayfa bütün detayları ile yazıyor.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.