Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : otomatik viteste uzun sure sabit viteste kullanıldığında sarsıntılı vites değişimi ?



onursumer
20-04-2012, 18:50
merhaba arkadaşlar uzun suredir değişik bir problemim var bugunde en son uzun yolda rahatsız edince sormak istedim

aracımı günlük kulanınca sıkıştırınca sert kullanınca maşallah hiçbir sorunu yok şanzıman kusursuz gorevini yerine getiriyorki 2006 dan beri kullanıyorum

sıkıntım şu şekilde

mesela bugun tekirdağa yolculuk yaptım otobana bağlandım 140-150km hızlarda 1 saat yol gittim onume kamyon çıktı ve yavaşladım gaza bastım tabi araç çekmedi ve vites küçültmek istedi 70km hızlara duştuğumden 3 e alırken ciddi bir sarsıntı sanki birşeye vurmuşum gibi anlık oluşup bırakıyor

ama sadece uzun sure sabit 4. viteste yolculuk yaparsam oluşuyor bu


duz viteste ayağınızı debriyajdan birden çektiğinizde oluşan vuruntudan biraz daha sert ama 1sn vurup rahatlıyor vitese geçiyor araç

şanzıman yapısı mekaniğinden hiç anlamam sizce neler sebeb olmuş olabilir

günlük kullanımda araç lazım servisede şimdi bırakmak istemiyorum :D

Osman Bahadır
20-04-2012, 19:03
Şanzımanında muhtemelen lock-up mekanizması vardır. Sabit hızla ilerlerken tüketimi düşürebilmek için lock-up devreye girer ve motor ile aktarma birbirine sabitlenir ki kayıp olmasın. Sabit hızda düşük gazda ilerlerken birden gaza basıldığında lock-up devreden çıkamadan vites değiştiğinde manuel viteste debriyajsız vites değiştirmek gibi bir vuruntu oluşturur. Gaza yedirerek basarsanız önce lock-up devreden çıkar, sonra tork konvertörünü yumuşattığı bir geçiş yaşarsınız. Ama gaza aniden bastığınızda konfor ikinci plana atıldığından lock-up'ın devreden çıkması beklenmeden sert de olsa vites düşürülür.

Olayın uzun süre sabit vitesle gitmekle, ilk akla gelebilecek olan bir kısım selenoidin veya valve-body'nin bir kısmının yağ basıncının düşmesi ile alakası yok.

onursumer
20-04-2012, 19:10
farklı farklı denedim

mesela sabit 140 la gidip over drive of yaptım ciddi bir vuruntu yaptı aracın içinde beni one sirkeleyecek kadar git gel oldum hatta bilinçli olmasam korkardım

donuşte gene gaza yumuşak basmak istedim gene yaptı ama biraz daha kuvvetsiz şekilde

sabit gitme dışında aracın günlükte vites büyültürken veya küçültürken ne sarsıntısı var nede herhangibir hissettiği sorunu

aslında bunun tam olarak bir problem olmasından da şuhpelerim vardı fakat eski zamanları düşünüyorum

onceden 150 ile giderken over drive off yapıp gazladığımda yapmıyordu kesinlikle


bu lock-up mekanizmasının devreye girme zamanı ortalama nedir acaba ?

birkaç deneme yapıym diyorum ona gore

Osman Bahadır
20-04-2012, 19:26
farklı farklı denedim

mesela sabit 140 la gidip over drive of yaptım ciddi bir vuruntu yaptı aracın içinde beni one sirkeleyecek kadar git gel oldum hatta bilinçli olmasam korkardım

donuşte gene gaza yumuşak basmak istedim gene yaptı ama biraz daha kuvvetsiz şekilde

sabit gitme dışında aracın günlükte vites büyültürken veya küçültürken ne sarsıntısı var nede herhangibir hissettiği sorunu

aslında bunun tam olarak bir problem olmasından da şuhpelerim vardı fakat eski zamanları düşünüyorum

onceden 150 ile giderken over drive off yapıp gazladığımda yapmıyordu kesinlikle


bu lock-up mekanizmasının devreye girme zamanı ortalama nedir acaba ?

birkaç deneme yapıym diyorum ona gore

Lock-up araçtan araca değişmekle birlikte üst viteslerde, genellikle en üst viteste ve tps'nin %30'un altında olduğu durumlarda devrede kalır.

Bu arada geçiş genel olarak sertse balata (disk)ler de aşınmış olabilir. Şehiriçinde vites geçişlerinde devir farkı az olduğundan vuruntu bu kadar hissettirmiyor olabilir. Ama bu durumda yine de şehiriçinde kendini belli eder.

onursumer
20-04-2012, 19:34
sert değil çok sert

yani birşeye çarpıp geçiyormuşum gibi anlık bi yavaşlama ve ileri atılma oluyor gum bide bir vuruntu sesi düşünebilirz

ama günlükte kesinlikle ve kesinikle sıkıntı yok

sıfırdan sert kalkış denedim ilk 2 vites sıfır sıkıntı

şehir içi kickdown şeklinde vites atışları kusursuz anlık ve sarsıntısız hatta 3-4bin devir aralığında vitesin geçişini hissetmiyorsunuz bile

ama nezaman uzun yola çıksam bunla karşılaşıyorum

şanzıman olduğu içinde açıp baksak dicem aracım günlerce serviste kalıcak aşağı yukarı sorun tahmini yapabilirsem oralara ağırlık verip kademe kademe kontrol edicem

bu arada bu sorun son 2 yıldır mevcut ama hiç uzerine düşmemiştim

aracım 2006 model 1.4 otomatik getz 97bin km de

timucintt
20-04-2012, 19:34
bu arabanın lock up selenoidi shift selenoidide valve main bodysi gidiktir OBK :D :D

şaka bir yana OBK nın deidklerine aynen katılıyorum... bide şu var havalar ısındıkca şanzıman içindeki yağ ısısı arttıkcada bu tip gereksiz diğer vites geçiş ve düşüş lerdede vuruntu veya kaçırma yapması olasıdır... bide kick down yapıp vites düşürüp gazı yarım verip viteisn tekrar yükselişini bekle direktmi geçecek yoksa salınım yaparak 3000 4000 devir zıplayıpmı geçecek.. eğer öyle olursada büyük ihtimalle ısıdan kaynaklı low clutch dedikleri kısımdaki pistonlardada sorun olabilir...

Osman Bahadır
20-04-2012, 19:41
@timucintt 'nin de vurguladığı gibi ısınan yağdaki viskozite kaybı da buna sebep olabilir. Şanzıman yağı ne zaman değişti bilmiyoruz. Ama sorunun hep son viteste oluşması yine de bana lock-up'ı hatırlatıyor.

onursumer
20-04-2012, 19:45
7bin km oldu yağ değişeli yağı eskidiği zaman vites geçişlerinden hissedeibliyorum aslında rahat bi 5bin km si daha var diye düşünüyorum

son vitesde olduğundan dediklerinizden sonra lockup olayına odaklanıcam