Orijinalini görmek için tıklayınız : Tork-Hızlanma İlişkisi
Kafama takılan bir durum var: örnek ile anlatayım.
İki araç var. Bu araçların hacim ve hp cinsinden güçleri eşit. Ancak torkları farklı, örneğin biri diğerinin tork olarak 1.5 katı. Yani misal biri 200Nm iken diğeri 300Nm.
Bu iki araç için aktarmaları ve ağırlık gibi diğer unsurları aynı kabul edersek;
1. durum: 0-100km/h hızlanmaları nasıl olur? Mantığım torku yüksek olanın hızlanması daha kısa olur diyor.
2. durum: Yine bu iki aracın yokuş yukarı hızlanmaları nasıl olur? Atıyorum ilk durumda aralarında 1sn fark var ise bu fark yokuş yukarı hızlanmada aynı mı kalır yoksa fark artar mı?
Teknik bir açıklama arıyorum. :) Şimdiden teşekkürler.
baya dik bir yokuşta 1.6 atmosferik benzinli 136 beygir corolla verso, 1.5 105 beygir dizel megane coupe aracımı geçmişti. arada 100 nm fark var yaklaşık ve verso daha ağır olmasına rağmen.
AhmetKadir
03-01-2018, 20:55
Gazladiginiz devirler tork un hakim oldugu devirler olursa torklu arac gecebilir ama ust devirlerde gazlaniyorsa tork un pek bi esprisi kalmiyor oralarda. 1.3mjet 115hp punto ile 1.6 115hp atmo astrayi gecemedim mesela.
lethaldoze
03-01-2018, 21:18
Benimde cok merak ettiğim bir konu.
Hatta denk olsun örnek.
3.20d 184hp - 380 nm tork - 1430 kg 0-100 7.6sn
3.20i 170hp - 250 nm tork - 1390 kg 0-100 7.6sn
ikiside aşırı besleme. Tork farkıda var.
İkiside 7.6 sn 0-100 yaklaşık.
dizele binmedim. Binen yok böyle bi gidiş koltuğa yapışıyor sırtını dıyor.
Benzinlisini kullandım. Öyle bi ivmelenmenin yarısını hissedemedim.
Şimdi 0 dan 100 e aynı saniyede cıkıyor ve g kuvveti aynı olması gerekirken nasıl oluyorda biri diğerinden cok bariz farkla hızlı hissettiriyor.
Basit olarak torku yüksek olan araç , vaat ettiği hp leri daha düşük devirlerde veriyor.
O zaman bu tork ne işe yarıyor :) "Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır" lafı neyi ifade ediyor? :)
O zaman bu tork ne işe yarıyor :) "Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır" lafı neyi ifade ediyor? :)
tork arabanın çekiş gücünü arttırır. torku yüksek araç daha çok ağırlıkla yürüyebilir. hızlanmayla direk alakalı değil. drag yarışlarında ağır ve büyük drag lastiklerini döndürme gücü daha fazla olacağı için torkun etkisi vardır mutlaka.
AhmetKadir
03-01-2018, 22:02
O zaman bu tork ne işe yarıyor :) "Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır" lafı neyi ifade ediyor? :)
150 hp 2.0 atmosferık motorlu subaru erzurum gecıtlerınde tırmanırken 100 ile gıtmek ıcın vıtes kuculturken, 1.6 mjet motorlu bravo aynı yolda vıtes kucultmeden 2000 devirden rampa yukarı hızlanabılıyor diyebılırız
Benimde cok merak ettiğim bir konu.
Hatta denk olsun örnek.
3.20d 184hp - 380 nm tork - 1430 kg 0-100 7.6sn
3.20i 170hp - 250 nm tork - 1390 kg 0-100 7.6sn
ikiside aşırı besleme. Tork farkıda var.
İkiside 7.6 sn 0-100 yaklaşık.
dizele binmedim. Binen yok böyle bi gidiş koltuğa yapışıyor sırtını dıyor.
Benzinlisini kullandım. Öyle bi ivmelenmenin yarısını hissedemedim.
Şimdi 0 dan 100 e aynı saniyede cıkıyor ve g kuvveti aynı olması gerekirken nasıl oluyorda biri diğerinden cok bariz farkla hızlı hissettiriyor.
320d nin Torku fazla olabilir ama benzinliye göre çok dar bir devir aralığında verdiği için sonuç normal.
Tork, hp nin bir foksiyonudur. Yani maksimum hp ye çıkacağınız zamanı kısaltır, evet ama 1000 devirde gelen maksimum tork o devir aralığında maksimum hp ye ulaştırmamış oluyor aracı. Ulaştırsa bile bu yine küçük bir aralık.Benzinlilerin ise çevirebileceği devir daha çok ve maksimum hpye yakın aralıklarda daha uzun bir süre gidebiliyor.
Çok karıştı ama düz mantık hali şu: 6500 dönen bir araç olsun, max hp sini 5700de versin 170 hp olsun, ama 5000 devirden itibaren 160 hp vermeye başlasın 170e değip yine 160a düşsün;
4250 dönen garibim dizel 4000de max 170 hp olsun ama 3750de 160, 4250de 160 olsun. Evet, sahip olduğu torkla bu devirlere hızlı gelir, ama daha uzun süre daha yüksek hplerde yürüyen benzinli araç kazanır.
Gokmen Erbas
03-01-2018, 23:46
onemli olan kasnaktaki degil lastige ulasan torktur. vites orani, son disli orani ve lastik capini denklemde yerine koyun kesin sonuca ulasirsiniz. bundan sonrasi agirlik ile alakali.
ornegin e39 540i 420nm e92m3 ise 400nm. fakat m3’un motoru yuksek devir cevirebildigi icin vitesleri daha kisa tutmuslar. (ikisi de 105km civari 2. viteste kesiciye giriyor ve tek vites degisimiyle 0-100 suresini kisa tutmayi amaclamislar.) m3ün daha kisa oranlari sayesinde tekerlege ulastirdigi tork 540’tan daha yuksek arkadaslar.
akstaki gercek torku matematiksel olarak da hesaplayalim hemen. ikisinin de direct drive dislisini ele alalim ve degiskenimiz final drive olsun.
kasnaktaki tork x direct drive x final drive = akstaki tork
540 icin ; 420nm x 1.00 x 2.81 = 1180nm
M3 icin ; 400nm x 1.00 x 3.68 = 1472nm
gordugunuz uzere 540 motoru daha yuksek torklu olmasina ragmen e92 m3 sanzumani ve yuksek devir ceviren motoru sayesinde tekere daha fazlasini ulastirabiliyor.
Gokmen Erbas
04-01-2018, 03:04
ilave olarak, beygir gücü formülünde tork ve devir de vardır. yani yüksek devirlerde hala tork üretmeye devam eden bir motor yüksek beygir gücüne sahip olabilir. traktörde de tork var ama devir yok. burada elimizdeki motorla yapacağımız iş önemli. duvara hızlı mı çarpacağız yoksa duvarı yerinden mi sökeceğiz?
https://images.cdn.circlesix.co/image/1/700/0/uploads/posts/2016/03/8880640779f33417d9a0e56473fb4b93.jpg
Tork grafiklerine bakmak lazım. Direkt birşey söylemek yanlış olur.
HP senin motorundaki at sayısıdır, tork ise atların büyüklüğü/gücüdür.
İlk mesajdaki örnek üzerinden gidersek o zaman torku yüksek olan araç yokuş yukarı daha iyi hızlanır diyebilir miyiz? Diğer tüm şartları eşit kabul edin.
İlk mesajdaki örnek üzerinden gidersek o zaman torku yüksek olan araç yokuş yukarı daha iyi hızlanır diyebilir miyiz? Diğer tüm şartları eşit kabul edin.
Aynen.
Dizel egea ile vti birbirine bağlansa egea onu çeker ama yarışılsa vti çok rahat geçer, öyle düşünün.
İlk mesajdaki örnek üzerinden gidersek o zaman torku yüksek olan araç yokuş yukarı daha iyi hızlanır diyebilir miyiz? Diğer tüm şartları eşit kabul edin.
beygir ve tork aralıklarını ve diğer tüm değişkenleri aynı kabul edersek benim düşünceme göre 200 torklu araç hızlanabildiği eğime kadar maksimum gücünde 300 nm olan araçla aynı şekilde hızlanır. ama hızlanamayacak kadar dik bir eğime ulaştığında, hızı sabitlendiğinde veya düşmeye başladığında 300 nm hızlanmaya devam eder. çünkü çekiş gücü, yani tekeri döndürme gücü daha fazladır.
lethaldoze
04-01-2018, 20:58
HP senin motorundaki at sayısıdır, tork ise atların büyüklüğü/gücüdür.
Bu şuana kadar aldığım ne belirgin net ve kısa öz cevaptı. Ufkumu açtınız teşekkürler.
kadioglu
04-01-2018, 23:13
Kardeş senin sorunu direk benzinli/dizel olarak açıklamış arkadaşlar. Verdikleri örneklerdeki araçlarda da şartlar eşit değil. Dizeller hep kilolu. Sorunun cevabı ise : Evet eşit şartlardaki iki arabada torku yüksek olan her şart altında geçer. Şartlar ağırlaşırsa fark torku yüksek olanın lehine açılır. Bir örnekte ben vereyim. Mesela elimizde 1.4 tsi vw grup bir araç var. Beygiri 120. Bir de aynı marka ve modelin 1.6 benzinli 120 beygirlik bir versiyonu var. Şanzumanlarını aynı kabul edersek, turbo olanın yani tsi'ın torku daha yüksek olacaktır. Bu tork, üst devirlere daha hızlı tırmanmayı getirecektir. Daha çabuk üst devirlere tırmanınca daha erken vites yükseltecektir. Dolayısıyla daha çabuk hızlanacaktır. Bunun yanında, düşük devirlerde daha rahat güç üreteceği için özellikle dik rampalarda devri düşmeyecektir ya da halk tabiriyle bayılmayacaktır. Kısacası tüm şartlar eşitse torku yüksek olan hızlıdır. Bu yüzden turbo araçlar daha hızlıdır.
Kardeş senin sorunu direk benzinli/dizel olarak açıklamış arkadaşlar. Verdikleri örneklerdeki araçlarda da şartlar eşit değil. Dizeller hep kilolu. Sorunun cevabı ise : Evet eşit şartlardaki iki arabada torku yüksek olan her şart altında geçer. Şartlar ağırlaşırsa fark torku yüksek olanın lehine açılır. Bir örnekte ben vereyim. Mesela elimizde 1.4 tsi vw grup bir araç var. Beygiri 120. Bir de aynı marka ve modelin 1.6 benzinli 120 beygirlik bir versiyonu var. Şanzumanlarını aynı kabul edersek, turbo olanın yani tsi'ın torku daha yüksek olacaktır. Bu tork, üst devirlere daha hızlı tırmanmayı getirecektir. Daha çabuk üst devirlere tırmanınca daha erken vites yükseltecektir. Dolayısıyla daha çabuk hızlanacaktır. Bunun yanında, düşük devirlerde daha rahat güç üreteceği için özellikle dik rampalarda devri düşmeyecektir ya da halk tabiriyle bayılmayacaktır. Kısacası tüm şartlar eşitse torku yüksek olan hızlıdır. Bu yüzden turbo araçlar daha hızlıdır.
vw'nin 1.6 benzinli 120 hp motoru mu var ?
Şimdiki dizel arabaların iyi gidiyor hissiyatı bırakmasının başlıca nedeni fındık kadar turboları olduğundandır.Neredeyse rölantide devrede oluyorlar buda alt devirler de iyi bir ivmelenmeye neden oluyor.Şehir içinde de 3000 devirin üzerini pek görmedikleri için sürekli turbo devrinde seyir etmiş oluyorlar bu da kendilerine arabam uçuyor kaçıyor izlenimi bırakıyor.
Bunun dezavantajı tabiki var bir çok dizelin yüksek süratlerde (160km+) nefesi kesilir bir anda duvar-leş olur.
Torku yüksek araba bunu en çok düşük devirlerde belli eder kalkışta ve her vites atışta kafayı öne atar bu şekilde de maçı kazanır zaten.
Beygir beygirdir, herseyi devre disi bırakıp (aktarma,agirlik,aero) vs. konuşursak eger 170 bglik bir arac 170 bg ilk birebir ayni özelliklerdeki araçla ayni gitmelidir ancak burada şöyle bir istisnai durum var, benzinli olan 170 bg guce 5000 rpmde ulasip 6200 e kadar sabit güç gidebiliyorsa dizel ise anlık olarak 4000 rpm de bu guce ulaşıp daha sert bir düşüşe geciyorsa benzinli olan dizeli gececektir, günümüzde bg gücünden öte firmalar maksimum guce erken ulaşan ve eğriyi redline da düşürmeyen daha hızlı araçlar üretebiliyorlar, eski 1.6 tdi 4400 rpmde 105 bg üretiyordu, ondan sonra cikardiklari 1.6 tdi 3000-4000 rpm arasi 105 bg di, sıfırdan devirsiz kalktiginizi ve her vites yükselttiğinizde bir üst vitesi 3000 rpmde yakaladiginizi dusunun. Ayni bg ayni tork degeri ancak yeni motorun orta devirleri daha kuvvetli ve daha hizli olacaktır. Esit şartlarda ayni bg gücündeki iki aractan torklu olan gececek diye birşey yok kisacasi tork grafiğini de gecelim, basit olarak bg grafigi onemli. Peak rakamlar degil.
Tork / Hp eğrilerini göz önüne getirince,
hangisinin integral alanı daha yüksek kalıyorsa, o önde olur.
Kardeş senin sorunu direk benzinli/dizel olarak açıklamış arkadaşlar. Verdikleri örneklerdeki araçlarda da şartlar eşit değil. Dizeller hep kilolu. Sorunun cevabı ise : Evet eşit şartlardaki iki arabada torku yüksek olan her şart altında geçer. Şartlar ağırlaşırsa fark torku yüksek olanın lehine açılır. Bir örnekte ben vereyim. Mesela elimizde 1.4 tsi vw grup bir araç var. Beygiri 120. Bir de aynı marka ve modelin 1.6 benzinli 120 beygirlik bir versiyonu var. Şanzumanlarını aynı kabul edersek, turbo olanın yani tsi'ın torku daha yüksek olacaktır. Bu tork, üst devirlere daha hızlı tırmanmayı getirecektir. Daha çabuk üst devirlere tırmanınca daha erken vites yükseltecektir. Dolayısıyla daha çabuk hızlanacaktır. Bunun yanında, düşük devirlerde daha rahat güç üreteceği için özellikle dik rampalarda devri düşmeyecektir ya da halk tabiriyle bayılmayacaktır. Kısacası tüm şartlar eşitse torku yüksek olan hızlıdır. Bu yüzden turbo araçlar daha hızlıdır.
diğer tüm şartlar eşitse torku yüksek olan daha hızlı değildir. zaten torku yüksek olan araç torku düşük olan araçla aynı beygiri üretiyorsa bu gücü ürettikleri devir aralıkları farklı olmalı. torku düşük olan araç aynı beygiri üretmek için daha fazla devir çevirmeli. daha torklu ama aynı güçte araç 4000 devirde belli bir beygir gücünü veriyorsa torku düşük olan araç aynı beygir gücünü verebilmek için atıyorum 6000 devir çevirmek zorundadır. iki motorda aynı gücü üretiyor ama biri 4000 de biri 6000 de üretiyor, sadece devir aralıkları farklı. burada bizi yanıltan genelde hissedilir şekilde torklu olan araçlar ya turbo dizeller yada turbo benzinliler. bu araçların daha performanslı hissedilmesinin sebebi alt devirlerde üretilen ekstra torktan kaynaklanıyor. turbo benzinli ve atmosferik benzinli iki motorun ikiside 6000 devirde 120 hp güç üretiyorsa ikisininde 6000 devirde ürettiği torkta aynı olmalı. bu durumda turbo benzinli araç alt devirde ürettiği ekstra torku üst devirde koruyamıyor 6000 devirde 120 hp güç üreten atmosferik motorla aynı torku üretiyor demektir. maksimum gücünde yaklaşık atmosferikle aynı performansta ama orta devirlerde çok daha fazla güç üretebiliyor turbo sayesinde. eğer atmosferik motor vites değiştirme aralıklarında, örneğin 4500 6500 devir aralığında aynı güçteki turbo aracın 4500 6500 devir aralığında ürettiği beygir gücü ortalamasını yakalayabiliyorsa teorik olarak hızlanmalarının eşit olması gerekir. beygir torktan bağımsız bir veri değildir. kağıt üstünde torku kaç olursa olsun iki araçta 6000 devirde maksimum beygir gücünü veriyorsa 6000 devirde iki motorun ürettiği torkta eşittir.
erdem325
05-01-2018, 00:35
Tork / Hp eğrilerini göz önüne getirince,
hangisinin integral alanı daha yüksek kalıyorsa, o önde olur.
aynen işte olay bu.
bence asıl sorun konuşmaların hep max hp ya da max torq üzerinden gidiyor olması.
iki araba da 300nm torq a sahip demek ya da iki araba da 170hp güce sahip demek inanın hiçbirşey ifade etmiyor.
çünkü rölantiden kesici devrine kadar olan bir "devir aralığı" için bu aralıktaki max noktalarını konuşmak anlamsız.
ikimizde dizel corsa yaptık diyelim, ama turbolarımız farklı. ben x turbosunu kullandım siz y turbosunu. ikimiz de aynı dyno ya girdik, sizin araç 170hp max ölçüldü benim ki 150hp max diyelim. ama sizin ara. 170hp yi 3k devirde verdi ve sonra güç devre bağlı olarak inmeye başladı. ama benim aracım ise 3.5k devirde bu gücü üretti ve kabataslak kesiciye kadar da lineerimsi ilerledi. bu durumda bendeki araç sizdekini geçer, hem de baya geçer.
işte tam da bu nedenlerden dolayı max hp ve max torq üzerinden konuşmak anlamsız. bu noktalar yalnızca satış politikası olur..
iki aracı karşılaştırmak istiyorsanız alıp dyno eğrilerini karşılaştıracaksınız. çünki o eğrilerde iki aracında devre göre ürettikleri torq ve beygir güçleri grafik olarak size sunulmuştur..
kadioglu
05-01-2018, 08:26
vw'nin 1.6 benzinli 120 hp motoru mu var ?
Bkz: Skoda octavia vb.
diğer tüm şartlar eşitse torku yüksek olan daha hızlı değildir. zaten torku yüksek olan araç torku düşük olan araçla aynı beygiri üretiyorsa bu gücü ürettikleri devir aralıkları farklı olmalı. torku düşük olan araç aynı beygiri üretmek için daha fazla devir çevirmeli. daha torklu ama aynı güçte araç 4000 devirde belli bir beygir gücünü veriyorsa torku düşük olan araç aynı beygir gücünü verebilmek için atıyorum 6000 devir çevirmek zorundadır. iki motorda aynı gücü üretiyor ama biri 4000 de biri 6000 de üretiyor, sadece devir aralıkları farklı. burada bizi yanıltan genelde hissedilir şekilde torklu olan araçlar ya turbo dizeller yada turbo benzinliler. bu araçların daha performanslı hissedilmesinin sebebi alt devirlerde üretilen ekstra torktan kaynaklanıyor. turbo benzinli ve atmosferik benzinli iki motorun ikiside 6000 devirde 120 hp güç üretiyorsa ikisininde 6000 devirde ürettiği torkta aynı olmalı. bu durumda turbo benzinli araç alt devirde ürettiği ekstra torku üst devirde koruyamıyor 6000 devirde 120 hp güç üreten atmosferik motorla aynı torku üretiyor demektir. maksimum gücünde yaklaşık atmosferikle aynı performansta ama orta devirlerde çok daha fazla güç üretebiliyor turbo sayesinde. eğer atmosferik motor vites değiştirme aralıklarında, örneğin 4500 6500 devir aralığında aynı güçteki turbo aracın 4500 6500 devir aralığında ürettiği beygir gücü ortalamasını yakalayabiliyorsa teorik olarak hızlanmalarının eşit olması gerekir. beygir torktan bağımsız bir veri değildir. kağıt üstünde torku kaç olursa olsun iki araçta 6000 devirde maksimum beygir gücünü veriyorsa 6000 devirde iki motorun ürettiği torkta eşittir.
Yazıları iyi okumamışsın kardeş.
Ben aynı beygirde iki benzinli motorun aynı hacimde olduğunu iddia etmedim. Ya da örneğimdeki araçların hacmi farklıydı. Ben 1.4 turbo benzinli ve 1.6 atmosferik benzinli örneği verdim. Çünkü soruyu soran ya da konuyu açan arkadaş diyeyim, ilk mesajında, tork hariç diğer verileri aynı olan iki araç demiş. Burada hacmi kast etmemiş. Bu soruya göre benim baktığım veriler : Beygiri, dişli oranı, ağırlığı ve rüzgar direnci aynı olan iki araç. Bunları da en rahat aynı marka aynı modelde bulabiliriz. Mesela : Skoda octavia 1.6 atmosferik ve 1.4 tsi. Başka da aklıma gelmiyor. Ha farklı modellerde bakarsak bir çok değişken gireceği için çok afaki şeyler çıkar ortaya. Ha ona şöyle bir örnek soru yaparım : 1.4 tsi 160 hp. golf mü geçer 1.6 atmosferik civic vti mı? Özellikle rampada hangisi geçer derim 1000 tane yorum gelir. Sonuçlar da hep farklı olur :)
Neticede 1.4 turbo ve 1.6 atmosferik iki octavia yarışırsa her şart altında (çok dik iniş hariç) turbo olan geçer. İlk mesajdaki sorunun cevabı da budur.
mikelazi
05-01-2018, 10:55
aynen işte olay bu.
bence asıl sorun konuşmaların hep max hp ya da max torq üzerinden gidiyor olması.
iki araba da 300nm torq a sahip demek ya da iki araba da 170hp güce sahip demek inanın hiçbirşey ifade etmiyor.
çünkü rölantiden kesici devrine kadar olan bir "devir aralığı" için bu aralıktaki max noktalarını konuşmak anlamsız.
ikimizde dizel corsa yaptık diyelim, ama turbolarımız farklı. ben x turbosunu kullandım siz y turbosunu. ikimiz de aynı dyno ya girdik, sizin araç 170hp max ölçüldü benim ki 150hp max diyelim. ama sizin ara. 170hp yi 3k devirde verdi ve sonra güç devre bağlı olarak inmeye başladı. ama benim aracım ise 3.5k devirde bu gücü üretti ve kabataslak kesiciye kadar da lineerimsi ilerledi. bu durumda bendeki araç sizdekini geçer, hem de baya geçer.
işte tam da bu nedenlerden dolayı max hp ve max torq üzerinden konuşmak anlamsız. bu noktalar yalnızca satış politikası olur..
iki aracı karşılaştırmak istiyorsanız alıp dyno eğrilerini karşılaştıracaksınız. çünki o eğrilerde iki aracında devre göre ürettikleri torq ve beygir güçleri grafik olarak size sunulmuştur..
aynen...çok güzel anlatım olmuş.
sadece hp-nm önemli değil.eğriyi nekadar stabil tutuğuda önemli
kadioglu bence siz yazdıklarımı okumadınız. ben hacimle ilgili bir şey söylemedim.
kadioglu
05-01-2018, 13:50
kadioglu bence siz yazdıklarımı okumadınız. ben hacimle ilgili bir şey söylemedim.
Evet fark ettim. Beygirleri aynı olması için devirleri farklı olmalı deyince kendimce bir çıkarım yapmışım.
Ancak sonuç yine de değişmez çünkü turbo olan bir vites üstte gider. Rampa çıkıyorlarsa atmosferik olan son vitesi göremez. Düzde bile sıkıntı ki bu da son hız için geçerli. :)
Evet fark ettim. Beygirleri aynı olması için devirleri farklı olmalı deyince kendimce bir çıkarım yapmışım.
Ancak sonuç yine de değişmez çünkü turbo olan bir vites üstte gider. Rampa çıkıyorlarsa atmosferik olan son vitesi göremez. Düzde bile sıkıntı ki bu da son hız için geçerli. :)
rampa çıkarken bir üst viteste gidebilmesinin sebebi alt devirde ürettiği daha yüksek tork, buna bağlı olarak alt devirde ürettiği beygirde daha fazla. ama maksimum beygir gücünü ikiside 6000 devirde üretiyorsa 6000 devirde ürettikleri torkta aynı olmalı. eğer atmosferik maksimum performansında kullanıldığında mesela 4500 6500 aralıklarında ortalama ürettiği beygir turbo aracın bu aralıkta ürettiği ortalama beygirle aynı ise yokuş çıkarkende inerkende aynı şekilde hızlanmalı. beygir=(tork x rpm)/5252 formülüne göre bulunur. yani tork beygirden bağımsız hesaplanamaz. 5252 rakamından emin değilim öyle kalmış aklımda.
kadioglu
05-01-2018, 15:55
rampa çıkarken bir üst viteste gidebilmesinin sebebi alt devirde ürettiği daha yüksek tork, buna bağlı olarak alt devirde ürettiği beygirde daha fazla. ama maksimum beygir gücünü ikiside 6000 devirde üretiyorsa 6000 devirde ürettikleri torkta aynı olmalı. eğer atmosferik maksimum performansında kullanıldığında mesela 4500 6500 aralıklarında ortalama ürettiği beygir turbo aracın bu aralıkta ürettiği ortalama beygirle aynı ise yokuş çıkarkende inerkende aynı şekilde hızlanmalı. beygir=(tork x rpm)/5252 formülüne göre bulunur. yani tork beygirden bağımsız hesaplanamaz. 5252 rakamından emin değilim öyle kalmış aklımda.
Yok kardeş. Maksimum beygir devirleri aynı olmaz. Maksimum beygir devirleri aynı olsa beygirleri farklı olur zaten. Yani haklı olduğun konu : Beygirleri aynı devirde veriyorlarsa hızları eşit olur diyorsun ki haklısın. Dediğim gibi bir turbo bir atmosferik motorda devirler aynı olsa beygirler olmaz. Ha bunun olması için hacim farkının biraz daha artması gerekir ki o da torku düşürür.
kadioglu evet genelde aynı güçteki atmosferik ve turbo motorda turbo olan daha düşük devirde gücünü veriyor. hatta 1.4 tsi motor 5000 6000 devirde sabit 125 hp veriyor. 6000 devirde anlık 125 beygir veren atmosferik motordan her koşulda hızlı olacaktır.
Arkadaşlar max 170 hp arac diyoruz. Arac 170 beygir ama hangi devir araliklarinda? 6000 devirde 170hp ne anladım o işten. Onemli olan max torkunun ne olduğu ne kadar erken verebildiği ve ne kadar uzun devir bandinda max torkta kalabildiği max torku veremedigi devirlerde ne kadar tork ürettiği dir. Bir arkadaş yurtdisinda elektrikli tesla kiralamis, 650hp modifiyeli arabayada bindim ama boyle gidiş gormedim 200 den sonra bile koltuğa adami feci yapıştırıyor demisti. Sebebi surekli yuksek tork
MARJINAL_SUFI
14-01-2018, 03:00
elbette güç eğrisi grafiği bu işin asli fotoğrafıdır lakin bu gibi detaylara girmeden.. teknik açıklamalara boğulmadan en yalın ifade şu olabilir :
iki aracında güçleri aynı fakat torkları farklı hangisi geçer ?
cevap çok basit : maximum gücünü hangi araç daha üst rpm de veriyorsa o geçer.. daha çok rpm daha çok iş demektir..
hız olmadan tork hiçbirşey ifade etmez..
hız =rpm
hız odaklı tüm araçlar max. güçlerini en yukarı devirlerde üretmeye odaklı tasarlanırlar..
yokuşta fark oluşabilirmi ? oluşabilir..
örneğin çok sağlıklı e36 3.28 im 184 lük 3.20 d yi düzde hep bir boy kadar geçiyor.. ciddi yokuşlarda yada yük durumunda arka kapısında kalıyor.. :)
Mehmetmert
14-01-2018, 10:08
Ya sey gibi dusunun bir tane at arabasini hizli 1 tane at cekecek.
Diger at arabasinida o attan daha gucsuz ama 2 tane at cekecek.
Tek olan atin gucu yuksek torku az , digeride gucsuz ama torku fazla...Ama 2 tane olan at ne kadar gucsuz,hNgi devirde gucsuz...vs bir cok etmen var :D Digerleri zaten yazilimis :)
Stock 320d 184hp , stock 320i yi gecemiyor 14 hp guclu ve torklu olmasina ragmen.Dizel hem daha dar devir araliginda. Guc veriyor ayrica bloktan dolayi her zaman agirlik dezavantaji var
KemalHDH
14-01-2018, 17:33
HP senin motorundaki at sayısıdır, tork ise atların büyüklüğü/gücüdür.
Kesinlikle müthiş bir benzetme.
İki araç üzerinden hızlanma değerlerine bakarak güç/tork kıyaslaması yapmak doğru olmaz ayrıca ağırlık farkı şanzıman tipi ve oranları hatta lastikler net olarak kıyaslamayı mümkün kılmaz. Hadi hepsi aynı eşit diyelim o zaman yüklü şekilde rampa yukarı basınca torktan yana fark açık şekilde görülecektir.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.