Orijinalini görmek için tıklayınız : Coilover ayarları
Bildiğiniz üzere coilover da yüksekliği iki yerden ayarlayabiliriz. Yayın hemen altındaki ring ten yada direk olark alt kısmı döndürerek.
http://img90.imageshack.us/img90/2231/coilover3t.jpghttp://img517.imageshack.us/img517/5014/coilover2.jpg
Şimdi soruya gelelim bu resimde gördüğümüz gibi birinci ve beşinci amortisörler aynı yükseklikteler ama tamamen farklı ayarlardalar. Tabi yayın üstündeki ayarların çok abartı olmayacak (aşağı yukarı çarpmayacak) şekilde olduğunu düşündüğümüzde. Yükseklik ayarı yayın hemen altındaki ring ten mi? Yoksa direk olark alt kısmdan mı yapılmalı? Yayın konumunun sertlik üzerine etkileri nelerdir.
http://img517.imageshack.us/img517/8122/coilover1.jpg
ahmetuygur
29-04-2009, 23:15
güzel soru cevabı basıt aydın amortisör halelder :d bnmkileri ettigi gibi :D
Gerçekten pro'lar şunu bir cevaplasın. Benimde yakında gelir coilover amortisörlerim. Anlayalım neymiş? ne değilmiş?
suprolla
30-04-2009, 09:44
çok güzel bi soru :) yalnış ayarda gezmekten heba oldu sayılır coillerim :( gösterebilceğim bi yer varsa sölerseniz bende çok sevinrim :)
Mechanix
30-04-2009, 10:11
Yükseklik ayarı yayın hemen altındaki ring ten mi? Yoksa direk olark alt kısmdan mı yapılmalı? Yayın konumunun sertlik üzerine etkileri nelerdir.
http://img517.imageshack.us/img517/8122/coilover1.jpg
Yükseklik ayarı alt yuvadan yapılmalı.Yayın altından , yayın uzunluğunu değiştirerek yapılan ayar , süspansiyon sertliğine etki eder.Yay kısaltılırsa sertleşir , uzarsa yumuşar.Buna preload ayarı deniyor.
Ayar yapılırken en yumuşak setup için yayların sadece 1cm kadar boşluğu alınıp yükseklik ayarı alt yuvadan yapılmalı.
http://www.jdmworks.net/res/Default/coiloverayrnt.jpg
Oncelikle 1 ve 5 arasindaki fark sudur; 1.diyagramda suspansyonun hareket etme mesafesi kısıtlıdır yani siz bir cukura girerseniz ve bunlar sertse asagi dogru daha cok esneme payi olur amortisorun fakat eger mesela araciniz yerden kesilirse o amortisor lastiklerinizi asagi dogru birakmaz tekrar contact saglamak icin direk atlarsiniz : ) asagi dogru esneme payi bulunmamaktadir.
5. olan da bu engellenmistir 1/3 yukari eseme payi 2/3 asagi esneme payi verilmistir ki saglikli olmasi gereken benim kanaatimce budur. Benim kullandigim ayar tam ortadaki şemada verilmistir, en yerde ve saglikli olabilecek sekildedir.
Eger suspansyonun asagi dogru esneyecek bölümüne daha fazla yer verirseniz yumusayacaktir asagi dogru daha cok esneme yapacaktir, yukari dogru yolu uzun birakirsaniz bir sekme aninda yukari daha cok gitmek isteyecetir.
Örnek vermek gerekirse 1.şemadaki setup la bir virja girdiginizde sola dogru; sol amortisorun yukari dogru esnemesi gerekir fakat bunun icin yeri olmadigi icin hic esnemeyecektir ve sag tarafa daha cabuk agirlik transferi olacaktir ki bazen cok hızlı olmasi sakat olabilir. Sagdaki amortisor ise uzun esneme payi oldugundan daha cok esneyecektir güc binince, soldaki yukari kalkmayacak fakat sag taraf daha fazla asagi esneyecektir. Bu gibi bir konumda sol taraf hic yukari kalkmayip aracinizin sag tarafi bütün kuvvetle daha hizli bir agirlik transferiyle asagi dogru esneyecektir, sagliksiz bir durumdur 2 tarafin da biraz esnemesi mantikli olandir.
5.şemadakinde ise ayni viraja girdiginizi düsünürseniz yukari dogru esneme payi oldugundan dolayi yukari dogru sol amortisorler biraz esneyip agirligi saga daha yavas iletecektir tabi normal süspansyonlarinizla kiyaslamayin esnemeyi sonuna kadar esnemeyebilir(birde ekstrdan sertlik ayarinin oldugunu unutmayin:)) Bu setupta sag-sol suspansyon da esneyecektir.
Kendi ayarlarimi yaparken teoride bunlari baz aldim tabi bun hesaplamalari vs de var, siz bu ayari yaparsiniz indirirsiniz üzerine arabanin yükü binince bu esneme paylari degisebilir yada arabanizn agirlik merkezi tam ortada degilse amortisorlerin esneme paylari her tekerde bile farkli olabilir esitleyip yere indirdikten sonra : )
Bildigim sekil budur ama daha cok arastirmis arkadaslar olabilir yanlisim varsa uyarirlar muhtemelen :)
Mechanix
30-04-2009, 11:04
Burda verilen şemanın konu ile alakası yok esasında. Bu 5 amostisor den oluşan şemanın amacı arka suspansıyon sıstemı helezon ve amostısoru ust uste değilde ayrı olan (bmw e36 3 serileri gibi) araçlarda helezon uzerındekı yukseklık ayar yerınden aracın yukseklıgını ayarladıktan sonra, amostısorun boyunun ayarlanmasına dayanıyor. (Burdaki boy ayarlama aracın yukseklıgine etki etmez, amostisorun dıkey haraketlerı dogru kontrol etmesıne yararı olur) Bu resimdeki amostısor aracın yukseklıgıne gore ayarlanmassa bottom out denılen amostısorun aşağı yada yukarıya vurması olur. Muhtemen ordaki dogru setup 5. amostısor, hem alta hemde uste dogru gitme payı var. 1. olan ise arac zıpladıgında sona dayanacaktır ve lastıgın asagı gıtmesıne ızın vermeyecektır.
Cevap veren herkese çok teşekkür. Mustasa bir gün tanışacağız seninle sensi :D Ben zaten aracın 3 santim kadar alttaki bölümden alçalttım ama internetteki bir videoda yukardan alçaltılması gerektiği anlatılıyordu. bütün karmaşa bundan çıktı. bana biraz garip gelmişti ama bu resimleride bulunca kafam karıştı. tekrar sağ olun.
en iyi kullanım için yaylar belli bir miktar(az) sıkıştırılmalı, bu sıkıştırma önemli çünkü coiloverın en yumuşak hali bile çok fazla yay sıkıştırmadan size sert gelebilir. bunu iyi ayarlamak lazım. belirli seviyede yay sıkıştırması ve alt kısımdan yükseklik ayarıyla en iyi performansı görebilirsiniz. zaten kulelerden sertlik ve yumuşaklığı ayarlayarakta yumuşak ve sert halinin farkı açıkça çıkacaktır ortaya.
Burda verilen şemanın konu ile alakası yok esasında. Bu 5 amostisor den oluşan şemanın amacı arka suspansıyon sıstemı helezon ve amostısoru ust uste değilde ayrı olan (bmw e36 3 serileri gibi) araçlarda helezon uzerındekı yukseklık ayar yerınden aracın yukseklıgını ayarladıktan sonra, amostısorun boyunun ayarlanmasına dayanıyor. (Burdaki boy ayarlama aracın yukseklıgine etki etmez, amostisorun dıkey haraketlerı dogru kontrol etmesıne yararı olur) Bu resimdeki amostısor aracın yukseklıgıne gore ayarlanmassa bottom out denılen amostısorun aşağı yada yukarıya vurması olur. Muhtemen ordaki dogru setup 5. amostısor, hem alta hemde uste dogru gitme payı var. 1. olan ise arac zıpladıgında sona dayanacaktır ve lastıgın asagı gıtmesıne ızın vermeyecektır.
mustafa ortadaki detam olarak ayni damper travel ebatlari, sadece alt taraftan indirilmis, eger araba yerde olsun fakat mantikli olsun dersen sanirim o daha iyi? Gerci seninle daha ilk tanistigimdan beri bu islerle ugrasiyorsun : )
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.