Orijinalini görmek için tıklayınız : gece gece aklıma takılan bir soru (yokuş aşağı aracın ilerlemesi ile ilgili)
slowmotion
27-12-2009, 03:16
iyi geceler, kafama 1 soru takıldı geçenlerde. kısaca olay şu :
2 araç var. biri 96 opel astra diğeri 207rc. sıfırdan yokuş aşağı aynı noktadan 2 aracıda bıraktığımda yokuş aşağının bitim noktasında aynı yerde opel 53km/h, rc ise 67km yapıyor. (kadran hataları düşülmüş hali) opel 1070kg, rc 1280kg. ağırlık bu kadar farkedermi? opelin bakımları tamam, disk balata sürtme yok, teker bilyesinden bu sorun kaynaklanırmı acaba? uğultu türü şeyler yok, gidişi 0-100ü de normal...
levent--
27-12-2009, 03:19
Normalde ağırlığın hiçbir etkisi yoktur.
Siz alın camdan 1 kiloluk bir poşet atın birde 10 kiloluk bir poşet atın ikiside aynı anda düşecektir.
Araçlarda ise durum mekanik nedenlerden ya da lastik genişliğinden(sürtünmeden dolayı) farkeder.
Kısacası kafanıza takmayın..
Aerodinamiğide hesaba katmak lazım.
levent--
27-12-2009, 03:20
Ben onu unuttum araçların aerodinamiğide hava sürtünmesinden dolayı etkilidir bu durumda
tek sebebi var, havadan yerden heryerden gelebilcek sürtünme. başka hiçbir açıklaması yok. yoksa havasız ortamda herşey yere aynı hızda iner.
Normalde ağırlığın hiçbir etkisi yoktur.
Siz alın camdan 1 kiloluk bir poşet atın birde 10 kiloluk bir poşet atın ikiside aynı anda düşecektir.
Araçlarda ise durum mekanik nedenlerden ya da lastik genişliğinden(sürtünmeden dolayı) farkeder.
Kısacası kafanıza takmayın..
sürtünmeyi hesaba katmazsak dediğini durum geçerlidir örnek için hava sürtünmesi mesela :)
ağırlığın burda etkisi yer yüzeyi ile sürtünmeyi arttırmada var :) ayrıca aktarma organlarındaki kayıplarda etkiler bunu.. rc de daha az kayıp yani daha az sürtünme varsa daha çok hızlanması normaldir :)
levent--
27-12-2009, 03:34
sürtünmeyi hesaba katmazsak dediğini durum geçerlidir örnek için hava sürtünmesi mesela :)
ağırlığın burda etkisi yer yüzeyi ile sürtünmeyi arttırmada var :) ayrıca aktarma organlarındaki kayıplarda etkiler bunu.. rc de daha az kayıp yani daha az sürtünme varsa daha çok hızlanması normaldir :)
Haklısın tabii ki ama mesela daha ağır bir arabayı daha ince tabanlı bir lastikle hafif arabayı ise daha geniş tabanlı bir lastikle bırakırsak aynı anda inerler:)
Senin dediğin kesinlikle doğru sonuçta ağırlık lastiklerdeki sürtünmeyi arttırıyor ama bende arkadaşa bunun direk ağırlıkla ilgili olmadığını anlatmaya çalıştım.
slowmotion
27-12-2009, 03:37
arkadaşlar, 2 aracın sürtünme katsayısı 0,31 olarak baktım internetten. opelde 185 taban rcde 205 taban lastik var...
lisedeyken okumuştum, hatırladım şimdi ağırlık faktörünü... bir yerde sürtünme var, belli ancak bu nereden kaynaklanıyor acaba?
Tekerlek bilyaları, rot ayarları, disklerin belki sıkı olması... vs vs
lastik havaları
Bunlar da etkendir...
Bahsettiğin gibi ağırlık, ağır olan yokuş aşağı boşta daha etkili olur tabi... Kütledir neticede...
slowmotion
27-12-2009, 03:43
opelin rot ayarı tam, liftteyken lastikleri çevirdim sıkma falan yoktu. teker bilyasından şüphelendim vallaha...
Normalde ağırlığın hiçbir etkisi yoktur.
Siz alın camdan 1 kiloluk bir poşet atın birde 10 kiloluk bir poşet atın ikiside aynı anda düşecektir.
Araçlarda ise durum mekanik nedenlerden ya da lastik genişliğinden(sürtünmeden dolayı) farkeder.
Kısacası kafanıza takmayın..
nası ağırlığın hiçbi etkisi yok?
en basiti yerçekimi kanunları.
Enerji = mgh (kütle x yerçekimi ivmesi x yükseklik) ;)
merak ettim yokuşun uzunluğu ne kadar, basit bi üçgen formülü ve üstte yazdığım denklemle bu işi çözersiniz zaten kilo farkı ve aerodinamiden gelen sürtünme kuvveti farkı sonucunda oluşan bişey bu yani ;)
opelin rot ayarı tam, liftteyken lastikleri çevirdim sıkma falan yoktu. teker bilyasından şüphelendim vallaha...
Lifteyken bilya anlaşılmaz, yolda yük binince anlaşılır. Benim tekerlek bilyası ses yapıyordu mesela içeri hırt hırt şeklinde :), balans makinasında bile ses yapmadı, artık başka birşeydir falan diyorlardı. Aldım bilyayı değiştirin dedim, bişi değişmez falan diye diye değiştirdik, ses gitti.
Ama bu sadece bilyadır manasına gelmez...birçok etken var... başta ağırlık...
slowmotion
27-12-2009, 03:47
nası ağırlığın hiçbi etkisi yok?
en basiti yerçekimi kanunları.
Enerji = mgh (kütle x yerçekimi ivmesi x yükseklik) ;)
merak ettim yokuşun uzunluğu ne kadar, basit bi üçgen formülü ve üstte yazdığım denklemle bu işi çözersiniz zaten kilo farkı ve aerodinamiden gelen sürtünme kuvveti farkı sonucunda oluşan bişey bu yani ;)
yokuş aşağı ölçmedim ama 300-500 metre ancak vardır
slowmotion
27-12-2009, 03:48
Lifteyken bilya anlaşılmaz, yolda yük binince anlaşılır. Benim tekerlek bilyası ses yapıyordu mesela içeri hırt hırt şeklinde :), balans makinasında bile ses yapmadı, artık başka birşeydir falan diyorlardı. Aldım bilyayı değiştirin dedim, bişi değişmez falan diye diye değiştirdik, ses gitti.
Ama bu sadece bilyadır manasına gelmez...birçok etken var... başta ağırlık...
işin ilginci aracın hızlanmasında ivmelenmesinde hiçbir sıkıntı yok:rolleyes:
Daha ağır olan aracın yokuş aşşağı daha hızlı ivmelenmesi normal değil mi zaten? Bide astranın eski olmasından dolayı illaki pürüssüz gitmediğini varsayarsak normal gibi geliyor bana.
işin ilginci aracın hızlanmasında ivmelenmesinde hiçbir sıkıntı yok:rolleyes:
Yani zaten çokta kafa yoracak birşey değil...
en önemli etken senin aracının daha ağır ve daha yeni olması.
Aracın tekerlekleri dönerken aynı zamanda akslar da dönüyor, diferansiyel de dönüyor... Bunların dönme direnci vs.
Boşver :icon_tup:
nası ağırlığın hiçbi etkisi yok?
en basiti yerçekimi kanunları.
Enerji = mgh (kütle x yerçekimi ivmesi x yükseklik) ;)
merak ettim yokuşun uzunluğu ne kadar, basit bi üçgen formülü ve üstte yazdığım denklemle bu işi çözersiniz zaten kilo farkı ve aerodinamiden gelen sürtünme kuvveti farkı sonucunda oluşan bişey bu yani ;)
kilo eğer yer yada hava temasındaki sürtünmeye etki etmiyorsa hiçbir işe yaramaz, mgh kuralı aracı hızlandırmada ve durdurmada bir işine yaramaz keza potansyel enerjiyi simge eder. hareketlendiğinde iş kinetiğe dönüşür. oda 1/2 mv^2 dir. dünya üzerindeki bütün maddeler aynı yerçekimi ivmesiyle hareket eder. sadece birbirlerine göre havadan ve yerden oluşabilcek sürtünmeleri farklıdır. bu iki araç arasındaki farkta sürtünmeden oluşabilcek farklardır.
slowmotion
27-12-2009, 03:56
teşekkürler cevap verenlere :)
kilo eğer yer yada hava temasındaki sürtünmeye etki etmiyorsa hiçbir işe yaramaz, mgh kuralı aracı hızlandırmada ve durdurmada bir işine yaramaz keza potansyel enerjiyi simge eder. hareketlendiğinde iş kinetiğe dönüşür. oda 1/2 mv^2 dir. dünya üzerindeki bütün maddeler aynı yerçekimi ivmesiyle hareket eder. sadece birbirlerine göre havadan ve yerden oluşabilcek sürtünmeleri farklıdır. bu iki araç arasındaki farkta sürtünmeden oluşabilcek farklardır.
+1 eğer ki sürtünmesiz bir ortamsa ağırlığın hiçbir etkisi yoktur.. burda ağırlığın etkisi lastik vb şekilde ağırlığın etkilediği sürtünme kuvvetini arttırmaktır.. :)
yokuşun kesin yüzdesi rakım vs..
araçların hava sürtünme katsayıları yere temas eden lastiklerin hava basınç ve ağırlık sabitken denenen zeminde zeminle temas ettikleri santimetre karede sürtünme oranları vb.. net kesin bilimsel değerleri olmadıkça kafa karıştırmaktan öteye gitmez bu konu ...
Sorduğunuz soru eşittir fizik kuralları fizik kuralları eşittir fiziksel gerçekler ;)
kilo eğer yer yada hava temasındaki sürtünmeye etki etmiyorsa hiçbir işe yaramaz, mgh kuralı aracı hızlandırmada ve durdurmada bir işine yaramaz keza potansyel enerjiyi simge eder. hareketlendiğinde iş kinetiğe dönüşür. oda 1/2 mv^2 dir. dünya üzerindeki bütün maddeler aynı yerçekimi ivmesiyle hareket eder. sadece birbirlerine göre havadan ve yerden oluşabilcek sürtünmeleri farklıdır. bu iki araç arasındaki farkta sürtünmeden oluşabilcek farklardır.
peki o zaman neden kutuplarla ekvatorda yerçekimi ivmesi farklıdır? dünyanın merkezine olan araç konumu uzaklığıyla alakalıdır hepsi, = ince matematiksel detaylar + aşırı fizik kanunları.
Ben öle kara si bilmemnesi anlamam :D
Ama yeni aracımın amörtisörleri orjinal ve yokuşta hız kaybına çok daha hızlı ulaşıyor yürüyenlerinde hiç bir sorun yok 2sininde
ER 224 de Koni şok emici ve yay var dolayısı ile önlerde ve arka tekerleklerde kamber var
ve yokuş olsun yada düz yolda ayırma yaptığımda debriyajla araba gitmeye devam ediyor hissettiriyor.
Aynı zamanda virajlarda araç içeriye yani merkeze geri dönmek istiyor bunada sebep oluyor sanırsam.
Yani bundan kamberden kaynaklı farklılık olabilirmi acaba diye kendi tecrübe ettiğim bir olay
Neden akışkalıkları farklılık gösteriyor diye çok düşündüm sonunda tek fark amörtsör ve kamber açıları olduğuna karar verdim
emrahım valla o benimde kafamı kurcaladı senle konuştuktan sonra.. yani 207 daha yüksek daha geniş lastikleri var yani havayla ve yerle teması normalde daha cok gibi ama işte 96 model araçla 2008 model aracın sürtünme katsayıları da aynı deil.. ama yine de bilyaları bi kontrol ettirmekte fayda var bence
akliniza camber ve toe acilari gelmiyo dimi
yavuz364
27-12-2009, 12:35
arkadaşlar yapmayın.. mgh denilen potansiyel farktır ve rakım olarak ne kadar yüksekseniz enerjiniz o kadar çoktur, aynı zaman da M den kaynaklanan kütleniz ne kadar çoksa o kadar enerjiniz var demektir.. aerodinamik katsayıları eşit ise tabii ki ağır olan daha hızlı inecektir. tamam burada farklı faktörler de vardır birşey demiyorum, ancak sizin bahsettiğiniz farklı ağırlıkların aynı zamanda düşmesi olayı, özkütleleri eşit olduğu takdirdedir, yani aerodinamik katsayıları farklı olduğu zaman potansiyel enerjinin hıza etkisi olmaz.. fiziğe biraz daha eğilelim ;) :icon_tup:
yokuş aşağı kayma için de, bizim de garip deneyimlerimiz var, mesela A4 1.tq ile şuana kadar herkesi geçtim :S 4 çekiş olmasına rağmen clio RS (udtqu), megane v.b. birçok arabayı rahatlıkla geçiyorum.. bunun yanı sıra amcamda 73 model ford taunus var (çok bakımlı) onunla da birçok arabayı geçiyoruz, bu konuyu çok merak ettiğimiz için genelde deniyoruz :D yani ağırlığın etkisini çok bariz görüyoruz ancak arabaların bakımları da çok önemli tabii..
kilo eğer yer yada hava temasındaki sürtünmeye etki etmiyorsa hiçbir işe yaramaz, mgh kuralı aracı hızlandırmada ve durdurmada bir işine yaramaz keza potansyel enerjiyi simge eder. hareketlendiğinde iş kinetiğe dönüşür. oda 1/2 mv^2 dir. dünya üzerindeki bütün maddeler aynı yerçekimi ivmesiyle hareket eder. sadece birbirlerine göre havadan ve yerden oluşabilcek sürtünmeleri farklıdır. bu iki araç arasındaki farkta sürtünmeden oluşabilcek farklardır.
Alperen-B
27-12-2009, 12:40
Şenel yine neyin peşine düştün yaw :D
Ahmet_28
27-12-2009, 12:45
ağırlığın nasıl etkisi yok ya böyle saçma bi mantık varmı :) tır şoförüyüm ve aynı rampaları defalarca boş dolu indim.ağırlığın etkisi çok büyük tabi bunun yanı sıra başka faktörlerde etkili ama ağırlığın etkisi yok denilmesine çok şaşırdım doğrusu
levent--
27-12-2009, 12:52
Ağırlık sürtünmesiz ortamda etksizdir.
Ağırlığının hızlanmaya etkisi yoktur..
E=mgh tır yine E=1/2 m V^2 dir. Burdan çıkacak sonuç yüksekten bırakılan bir cisim için
mgh = 1/2 m V^2 dir. m ler yani kütleler birbirini götürür. Siz iki aracın sürtünmelerinin aynı olmasını sağladıktan sonra tekrar söylüyorum
KÜTLENİN BU DURUMDA HIZLANMAYA HİÇBİR ETKİSİ YOKTUR.
Saçma mantık diyen Ahmet arkadaşım, keşke araştırmadan etmeden insanların fikirlerini düşüncelerini saçma diye damgalamasaydın. Sonuçta tartışıyoruz burda. Kimse kimsenin fikrine saçma dememeli bence..
yavuz364
27-12-2009, 12:52
arkadaşlar muhtemelen okullarda söylenen "havanın ihmal edildiği ortamda ağırlığın bir etkisi yoktur" kuralını hatırladılar..
ağırlığın nasıl etkisi yok ya böyle saçma bi mantık varmı :) tır şoförüyüm ve aynı rampaları defalarca boş dolu indim.ağırlığın etkisi çok büyük tabi bunun yanı sıra başka faktörlerde etkili ama ağırlığın etkisi yok denilmesine çok şaşırdım doğrusu
yavuz364
27-12-2009, 12:55
güzel söylemişsiniz ancak, gerçek hayatta potansiyel enerji direk olarak kinetik enerjiye eşit olmuyor ne yazıkki, ve şöyle bir durum daha var ki, kinetik enerji burada aracın sahip olabileceği toplam hızdır.. o yüzden arkadaşlarımızın kadranda okuduğu hız ile karşılaştıramayız.. zaman olarak farklılık gösterebilir.
Ağırlık sürtünmesiz ortamda etksizdir.
Ağırlığının hızlanmaya etkisi yoktur..
E=mgh tır yine E=1/2 m V^2 dir. Burdan çıkacak sonuç yüksekten bırakılan bir cisim için
mgh = 1/2 m V^2 dir. m ler yani kütleler birbirini götürür. Siz iki aracın sürtünmelerinin aynı olmasını sağladıktan sonra tekrar söylüyorum
KÜTLENİN BU DURUMDA HIZLANMAYA HİÇBİR ETKİSİ YOKTUR.
Saçma mantık diyen Ahmet arkadaşım, keşke araştırmadan etmeden insanların fikirlerini düşüncelerini saçma diye damgalamasaydın. Nitekim senin saçma dediğin şey yüzyıllardır dünyadaki bütün bilim adamları tarafından kabul edilmiş bir gerçek.
levent--
27-12-2009, 13:01
güzel söylemişsiniz ancak, gerçek hayatta potansiyel enerji direk olarak kinetik enerjiye eşit olmuyor ne yazıkki, ve şöyle bir durum daha var ki, kinetik enerji burada aracın sahip olabileceği toplam hızdır.. o yüzden arkadaşlarımızın kadranda okuduğu hız ile karşılaştıramayız.. zaman olarak farklılık gösterebilir.
Kesinlikle haklısınız. Ancak zaten her mesajımda belirttim sürtünmesiz ortamda diye.
Gerçek hayatta zaten bu hızlanmaya milyonlarca etki eden şey var.
Aerodinamik olsun, iki aracın aktarma organları olsun..
Ağırlık gerçek hayatta sürtünmeden dolayı etki etmiş oluyor. Hatta bazı durumlarda olumsuz etkisi bile olur ağırlığın. (Sürtünmeyi arttırır örneğin tekerlerde)
Kısacası daha ağır ondan daha hızlı cümlesi yanlıştır.
Benim demek istediğim bu. Yoksa sizde haklısınız.
yavuz364
27-12-2009, 13:11
Bence daha fazla tartışmaya gerek yok, yokuş aşağı iyi gideceğine güvenen kişiler denesin :D, DownHill ROLL yapalım bundan böyle ;)
ben çok iddialıyım..
Ağırlığın nasıl etkii yoktur??
1. 2 aynı araç ele alalım. Yokuş aşağıda olsalar geçmeleri gereken bir fs kuvveti (sürtünme kuvvetleri vardır). Ağır olanın geçmesi gerekn eşik kuvveti daha yüksekte olsa geçer geçmez, sistem artık statik bir sistem değil dinamik bir sistem haline döner. Dinamik sistemlerde ise atalet vardır. 2 araç içinde havanın karşı koyma etkisi ağırlıktan bağımsız olarak aynı olacağından. Tabikide atalet momenti fazla olan devam edip gidecektir. Burada tabiki ataletide sabit alamassınız. Devam ettikçe artan bir atalet var. Neyse daha farklı mantıklarlarad konuya yaklaşılabilir ancak tartışması bile yersiz, defalarca denenmiş bir olaydır. Ağır olan örnek, benzer şartlarda herzaman için önde olur.
türker42
27-12-2009, 13:45
ağırlıgın hiç bir etkisi yoktur.
En basitin evde yapacabileceğiniz bir örnek ile anlatıyım;
Bir tane A4 kagıt alın elinize,tam ortadan ikiye bölün. Bu işlem sonunda ağırlıkları özdeş 2 kagıt elde etmiş olursunuz. Kağıtlarının birini iyice buruşturup kar topu haline getirin. Bir taneside aynı kalsın. Aynı yükseklikten ikisinide bırakın. Sonucu sizinde tahmin edebildiğiniz gibi, sürtünmeli ortamlarda bazı koşullar hariç ağırlıgın hiç bir etkisi yoktur. Ayrodinamik ön plandadır.
Bence bunu; aynı aracı aynı yokuştan salarak deneyin.
Araca bir kişi binerek deneyin.
Birde 5 kişi binerek aynı yokuştan aynı noktadan aynı noktaya olan zamanı tutun ;)
Ben sonucu biliorum...
Low-Rider
27-12-2009, 13:51
Bu konuyu bende merak ettim hep.Broadway ile yokuş aşağı boşa atıp inerken anlamsız şekilde yavaşlıyor araç hızlanıcağı yerde.Aynı yerde megane ile hızlanarak inerken broadway ile yavaşlıyorum.
türker42
27-12-2009, 13:52
iyide agırlığı fazla olan araç yokuş bittikten sonrada agırlıgından ötürü daha fazla sürtünmeye mağruz kalacaktır. Bilimsel olarak söylüyorum agırlıgın hiç bir etkisi yoktur.
slowmotion
27-12-2009, 14:11
akliniza camber ve toe acilari gelmiyo dimi
iyide bu ayarlar yapıldı zaten...
slowmotion
27-12-2009, 14:13
Şenel yine neyin peşine düştün yaw :D
olum teorik olarak dilberler sekisinde boşa sallayarak 70 yapıyorsam tapagaz kaç yapacam onu hesaplıyorum :)
slowmotion
27-12-2009, 14:15
Bence bunu; aynı aracı aynı yokuştan salarak deneyin.
Araca bir kişi binerek deneyin.
Birde 5 kişi binerek aynı yokuştan aynı noktadan aynı noktaya olan zamanı tutun ;)
Ben sonucu biliorum...
deneyeceğim
Normalde ağırlığın hiçbir etkisi yoktur.
Siz alın camdan 1 kiloluk bir poşet atın birde 10 kiloluk bir poşet atın ikiside aynı anda düşecektir.
Araçlarda ise durum mekanik nedenlerden ya da lastik genişliğinden(sürtünmeden dolayı) farkeder.
Kısacası kafanıza takmayın..
Bu söledigin tamamen yanlış:icon13::icon_wack
http://hilmi.trakya.edu.tr/ders_notlari/mtm/mtm.pdf
alın size sorunun tüm cevabı.
sayfa 10 itibariyle okursanız ağırlığın aynı araçtaki hızlanmasını görürsünüz. Tek bir formulde bile ağırlık devre dışı bırakılamamıştır. zaten yokuş aşağı hareketi sağlana kuvvet birebir G(t) dir. Yani ağırlığın sin alfa ile çarpımıdır. Bu ne kadar fazlaysa aracı yokuş aşağı çekme kuvvetide o denli fazladır. Fs sürtünme kuvveti sadece ilk harekette ağır olan alyhine gibi görünsede, sonrasında hareket dinamik atalete döndüğünden Fs etkisi yavaşlatma rolu azalıo, ancak ağır olan modelin G (t)si artıo. vs vs vs okuyun denemenize gerek kalmıcak ;)
aerodinamık le de ılgılı diyebılırım kedı aracımdan ornekle
kullandım kangoo orjınal yay yokken leylek halıyle 100 kmh da yokus assagı bosa aldıgımda yavaslıyordu cunku arac ruzgar tutuyordu
aynı arac 1 ay sonra sadece yay lar takıldı aynı yolda aynı 100 kmh da bosa aldıgımda 100 de sabıt akıyordu
daha sonra yay ları soktüğümde tekrar denedım yıne yavaşlıyordum
kesinlikle aerodinamikte önemli. Oda formulde var. Zaten 2 ayrı araç kıyas etmek mantıklı olmaz. ÇOK ÇOK ÇOK BİLİNMEYENLİ DENKLEM OLUR O :d
Asıl etken sanzıman oranları ve tekerlek caplarıdır biraz aero sana uzun uzadıya anlatırım emrah cım bi ara meslegimle alakalı
peki o zaman neden kutuplarla ekvatorda yerçekimi ivmesi farklıdır? dünyanın merkezine olan araç konumu uzaklığıyla alakalıdır hepsi, = ince matematiksel detaylar + aşırı fizik kanunları.
arkadaşlar yapmayın.. mgh denilen potansiyel farktır ve rakım olarak ne kadar yüksekseniz enerjiniz o kadar çoktur, aynı zaman da M den kaynaklanan kütleniz ne kadar çoksa o kadar enerjiniz var demektir.. aerodinamik katsayıları eşit ise tabii ki ağır olan daha hızlı inecektir. tamam burada farklı faktörler de vardır birşey demiyorum, ancak sizin bahsettiğiniz farklı ağırlıkların aynı zamanda düşmesi olayı, özkütleleri eşit olduğu takdirdedir, yani aerodinamik katsayıları farklı olduğu zaman potansiyel enerjinin hıza etkisi olmaz.. fiziğe biraz daha eğilelim ;) :icon_tup:
yokuş aşağı kayma için de, bizim de garip deneyimlerimiz var, mesela A4 1.tq ile şuana kadar herkesi geçtim :S 4 çekiş olmasına rağmen clio RS (udtqu), megane v.b. birçok arabayı rahatlıkla geçiyorum.. bunun yanı sıra amcamda 73 model ford taunus var (çok bakımlı) onunla da birçok arabayı geçiyoruz, bu konuyu çok merak ettiğimiz için genelde deniyoruz :D yani ağırlığın etkisini çok bariz görüyoruz ancak arabaların bakımları da çok önemli tabii..
Ağırlık sürtünmesiz ortamda etksizdir.
Ağırlığının hızlanmaya etkisi yoktur..
E=mgh tır yine E=1/2 m V^2 dir. Burdan çıkacak sonuç yüksekten bırakılan bir cisim için
mgh = 1/2 m V^2 dir. m ler yani kütleler birbirini götürür. Siz iki aracın sürtünmelerinin aynı olmasını sağladıktan sonra tekrar söylüyorum
KÜTLENİN BU DURUMDA HIZLANMAYA HİÇBİR ETKİSİ YOKTUR.
Saçma mantık diyen Ahmet arkadaşım, keşke araştırmadan etmeden insanların fikirlerini düşüncelerini saçma diye damgalamasaydın. Sonuçta tartışıyoruz burda. Kimse kimsenin fikrine saçma dememeli bence..
birkaç mesaj sonlara doğru olaylar tamamen çözülmüş...
teorik anlamda yazılanların hepsi sadece kanun olarak kalır. gerisi uygulamayla sabittir.
siz araca 1 değilde 5 kişi bindiğinizde aracın tekerlek rulmanlarındaki sürtünme katsayısı artar, ama aynı zamanda aracın süspansyon sisteminden dolayı camber ve toe ayarları yüzünden araç daha fazla lastik içlerine basmaya başlar sürtünme katsayısı lastik içlerine odaklanır. araç daha fazla kenarlara doğru açılmak isteyen lastiklerle hareket etmeye çalışır.
bunları fiziksel kanunlarla açıklamanın bir manası yok çünkü araçlar modellerine türüne ve bakımlarına göre farklı farklı sürtünmelere sahiptir.
rampa aşşağı boşta inen 2 aracın farklı zamanlarda bir noktaya ulaşmasının sebebi sürtünmedir. başkada bir sebebi yoktur. bahsedilen ağırlık meselesi de sürtünmeye etki edeceği için fark yaratır.
İki arabanın da yokusun basındaki Potansiyel Enerjisi , yokusun bitimindeki Kinetik Enerjiye eşit olması gerekir.. Bu yüzden agır olan arabanın, yokusun bitiminde hızı daha fazla olur..
Ben böyle biliyorum..
İki arabanın da yokusun basındaki Potansiyel Enerjisi , yokusun bitimindeki Kinetik Enerjiye eşit olması gerekir.. Bu yüzden agır olan arabanın, yokusun bitiminde hızı daha fazla olur..
Ben böyle biliyorum..
e dediğinle açıklıyorsun durumu zaten... bizim bahsettiğimiz sürtünme olayı kinetik enerjiden çalıyor durmadan... zaten sürtünme olmasaydı mgh=1/2mV^2 olduğundan iki tarafta m ler birbirini götürür yani m(kütle) bir işe yaramaz bu durumda...
İki arabanın da yokusun basındaki Potansiyel Enerjisi , yokusun bitimindeki Kinetik Enerjiye eşit olması gerekir.. Bu yüzden agır olan arabanın, yokusun bitiminde hızı daha fazla olur..
Ben böyle biliyorum..
yokusun sonunda deniz seviyesinde mi ki? :) iki noktada da potansiyel enerjisi var; yukardaki Ep, asagidaki Ek+Ep+surtunmeye harcanan enerjiye esit olur.
Daha detay vardir belki, fazlasina kafam basmiyor. :p
sordugun sey direk aktarma kaybi, gps uzerinden olcum yapan cihazlar aktarma kaybini anlattigin gibi hesaplar zaten. Aktarma kaybi dedigimiz seyde aktarmadaki butun parcalar etmendir. Lastikten, akslara, sanzumandan, bilyalara, volandan, frenlere kadar. Ayni agirliktaki, ayni aerodaki araclarda bile eger aktarmalar farkli ise bu farka rastlarsin;)
e dediğinle açıklıyorsun durumu zaten... bizim bahsettiğimiz sürtünme olayı kinetik enerjiden çalıyor durmadan... zaten sürtünme olmasaydı mgh=1/2mV^2 olduğundan iki tarafta m ler birbirini götürür yani m(kütle) bir işe yaramaz bu durumda...
Tamam işte, g agırlık degilmiydi? :confused: 8-9 sene öncesinin bilgisi bende, yanlısta hatırlıyo olabilirim.. :D
Kütle önemli deil tabiki..
yokusun sonunda deniz seviyesinde mi ki? :) iki noktada da potansiyel enerjisi var; yukardaki Ep, asagidaki Ek+Ep+surtunmeye harcanan enerjiye esit olur.
Daha detay vardir belki, fazlasina kafam basmiyor. :p
Genel olarak söylemistim, yani asagıya inildiginde yükseklik kalmamıs gibi..
imparatoR
27-12-2009, 17:11
hepsinin dışında ayrıca bişi daha var belki bunada teknik açıklama alınır konuya bakınca aklıma geldi konunun biraz dışında;
ek9 kasaların hareket halindeyken boşa atıldığında gittiği kadar bi çok araç ta öle bi sürüklenme uzun mesafe gitme durumu yok..
dikkat ettinizmi honda cı arkadaşlar...
araç kütlelerinin önemi yok.şu formulle açıklayayım:
F=m.a, (F=mg dir.)
1kglik cisme bakarsak 10=1.a a=10
2kglik cisme bakarsak 20=2.a a=10
ama ağırlık etkisini ortama sürtünme girince gösterir.(Fs=k.N)
aerodinamik, aktarma organlarındaki kayıplar, lastik sürtünmesi vsvs..
Tamam işte, g agırlık degilmiydi? :confused: 8-9 sene öncesinin bilgisi bende, yanlısta hatırlıyo olabilirim.. :D
Kütle önemli deil tabiki..
g yerçekimi ivmesi :) kütle dediğin ağırlığın ta kendisi...
araç kütlelerinin önemi yok.şu formulle açıklayayım:
F=m.a, (F=mg dir.)
1kglik cisme bakarsak 10=1.a a=10
2kglik cisme bakarsak 20=2.a a=10
ama ağırlık etkisini ortama sürtünme girince gösterir.(Fs=k.N)
aerodinamik, aktarma organlarındaki kayıplar, lastik sürtünmesi vsvs..
olayı güçle açıklamak iyice imkansızlaştırır olayı :D vektörel büyüklüklerden çok skaler büyüklükler gündelik hayattaki bişeyi açıklamak için daha mantıklı. kinetik ve potansyel enerji ile başa çıkamazken birde güce girersek allaah :D
g yerçekimi ivmesi :) kütle dediğin ağırlığın ta kendisi...
olayı güçle açıklamak iyice imkansızlaştırır olayı :D vektörel büyüklüklerden çok skaler büyüklükler gündelik hayattaki bişeyi açıklamak için daha mantıklı. kinetik ve potansyel enerji ile başa çıkamazken birde güce girersek allaah :D
Tamam yer cekimi ivmesiyse eger, sonucta agır olan araba daha cok yer cekimine maruz kalmayacak mı? :D
olayı güçle açıklamak iyice imkansızlaştırır olayı :D vektörel büyüklüklerden çok skaler büyüklükler gündelik hayattaki bişeyi açıklamak için daha mantıklı. kinetik ve potansyel enerji ile başa çıkamazken birde güce girersek allaah :D
abi formüllerde güç yokki :D ben o örneği verirken ağırlığın ivmelenmeye etkisi olmadığını ispatlamak için vermiştim
Tamam yer cekimi ivmesiyse eger, sonucta agır olan araba daha cok yer cekimine maruz kalmayacak mı? :D
kalmaz :D f=m.a
f yerçekim ivmesiytle kütlenin çarpımıdır.yani ağırlıktır.ağırlığınla kütlen doğru orantılı olduğu için ivmen ne olursa olsun sabit kalacaktır
yavuz364
27-12-2009, 18:22
Arkadaşlar konu iyice bulandı..
herkez nasıl biliyorsa öle düşünsün bence :) yoksa kimse anlaşamayacak.. gerek yok boşuna tartışmaya da..
Ya birçok arkadaş beni güldürüo :D
Bir önceki sayfada adam 60 sayfalık tez yazmış bu konuyuda ana konusu yapmış. Tüm formüllerde ağırlık var, ağırlık değişimini işlemiş. Hala burda serbest düşüş formulu verenmi arasın, kuvvet çarpanı verenmi. Ya bir okuyalım lütfen okuyalım.
arakadaşlaratüm yorumları okumadım ama JANTLARIN ÖLÇÜLERİ AYNI MI_? fark bence bundan kaynaklanıyor. o Hızlarda aerodinamik fazla etkilemez
konuda resmen öss sorusu oluşmuş sanki :D
Mythbusters- Viper vs Oyuncak otomobil
Belki tam olarak cevaplamayacak sorunuzu ama konu aynıydı neredeyse.. Ağırlık ve aerodinamik ne kadar etki eder diye.. 7. dakika sonrası sorunu biraz da olsa cevaplayacaktır Emrah abi :)
http://www.youtube.com/watch?v=jDJbYXFIOpk
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.