PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Elektrikli Dobló EV İstanbul yollarında!



SErhat.
24-10-2010, 15:04
Fatih Altaylı, 300 bin Euro'ya mal olan prototipi trafikte test etti ve yazdı


Türkiye Otomobil Fabrikaları Anonim Şirketi'nin CEO'su Ali Pandır'la epey bir süre önce sözleşmiştik aslında.
TOFAŞ, 10 yıldır büyük başarıyla ürettiği ve Dünya'nın hemen hemen tüm pazarlarına ihraç ettiği Doblo'nun, otomotiv Dünyası'ndaki gelişmelere paralel olarak hazırlıdığı "Elektrikli" versiyonunu birlikte test edecektik.
Ancak ilk otomobil olması, her prototip gibi üretimin beklenler dışında sorunlar çıkarması, fabrikada test edilen otomobilin yola çıkacak hale gelmesi biraz zaman aldı.
Sonunda geçen hafta Ali Pandır "Yeni" elektrikli Doblo'yla, yani Doblo EV ile Habertürk'e geldi.
Hem sektörü konuştuk, hem de Elektrikli Doblo'yu birlikte denedik.
Bu hafta bu sayfada okuyacağınız bu otomobil henüz seri olarak üretilmeyen, seri olarak üretilip üretilmeyeceğine daha karar verilmemiş olan bir "Prototip"
Yani "Türünün tek ve ilk örneği"
Farklı üreticilerden alınıp, biraraya getirilmiş farklı elektrikli otomobil teknolojileri kullanılan Doblo EV'nin benim kullandığım prototipinin değeri yaklaşık 300 bin Euro. Tabii tek olmanın ve ilk olmanın maliyeti.
Hayatında ilk kez gerçek yola, trafiğe benimle çıkan, şanslı mı şanssız mı bilemediğim bir "İlk".
Daha önce Doblo'nun 2 litre dizel motora sahip 135 beygirlik modelini kullandığım için Doblo'ya aşina olarak oturdum Doblo EV'nin diresiyonuna.
Doblo standartlarında olmayan yeşil rengi dışında otomobilin dizayn olarak Doblo'dan hiç bir farkı yok. Kırmızı-siyah kobinasyonlu koltukları, çok beğendiğim koltuk kumaşı, kapılardaki deri görünümlü kaplamalar, dash board ve bilumum şey aynen Doblo'da da var.
Otomobilin içine ilk oturduğunuz anda otomobilin elektrikli olduğunu hissettiren tek şey gösterge ekranındaki pil resmi ve orta konsoldaki müzik sisteminin üzerinde duran "Şarj göstergesi"
Gerisi Doblo ile aynı.
Ama aynılık sadece görüntüden ibaret. Çünkü otomobilin altındaki hiç bir şey aynı değil.
Otomobili "Çalıştırmak" için normal bir otomobilde olduğu gibi kontağı çeviriyorsunuz.
Çevriyorsunuz ama hiç bir şey olmuyor. Ne ses var ne seda.
Çünkü siz kontağı çevirince motor çalışmaya başlamıyor. Sadece devreler açılıyor. Göstergeler aktif hale geliyor ve şarj göstergesinde 100'de 99 yazıyor.
Motor gaza basınca devrenin tamamlanmasıyla çalışmaya başlıyor. Gaza bastığınız zaman bir potansiyometrenin açılması gibi motora giden elektrik artıyor ve güç yükselmeye başlıyor. Otomobil hızlanıyor. Tabii gaza basmadan önce aracı vitese takmak gerekiyor ama o da anladığımız anlamda bir vitese takma değil.
Bazı Ferrari'lerde olduğu gibi ortada dört adet butan var.
İleri, boş geri ve park konumları.
Önce D'ye basıyorsunuz ki, otomobil ileri gitsin diye. Ama şanzımanın vites değiştirme özelliği yok. Bir nevi tork konverter ya da tork kontroller gibi çalışıyor sadece.
Otomobilin motor kaputunun altında 79 ila 105 kw yani 106 ila 140 beygir arasında güç üreten tek bir elektrik motoru var.
Motorun en önemli özelliği 317 nm torku sürekli ürteebilmesi. Bu elektrikli motorlara has bir özellik.
Bu yüzden de müthiş bir çekiş gücüne sahip.
Tam diğer Doblo'lardan, 2 litre dizelden bile daha iyi performans değerlerini sağalyan da bu motor zaten.
Doblo EV 0'dan 100'e 9,6 saniyede çıkarak, aynı işi 11,3 saniyede yapan 2 litrelik dizelin önüne geçiyor. Motorla ilgili anlamadığım, anlayabilip anlatsam da pek çoğunuzun anlamayacağı bir sürü alengirli elektronik cihaz var.
Otomobilin motoru önde pilleri ise arkada.
Piller 10 yıl ömürlü lithium ion piller.
Bu pillerle 10 yıl veya 3000 kere şarj edilerek Doblo EV'ye enerji sağlıyor.
Menzilinin 150 km olduğu göz önüne alınırsa bu pillerle 450 bin kilometre gidebiliyor. Sonra piller atılıyor yenisi takılıyor. Pillerin şarj edilmesi ise "Hızlı şarj" ile 1 saat, evdeki prize takarak 7 saat sürüyor. Bu şarjla yaklaşık 150 km gidiliyor. Yaklaşık çünkü her şey mevsime, içindeki insan sayısına, ağırlığa bağlı.
Air condition çalıştırılırsa menzil kısalıyor. Kalroifer çalıştırılırsa menzil yine kısalıyor. Müzik dinlemek bile menzili kısaltıyor.
Çünkü ısıtma için de, soğutma için de bataryalardan tüketiliyor. Otomobilde farklı fonksiyonlar için, direksiyon, için, fren için bile ayrı ayrı küçük elektrik motorları olmak zorunda.
Ama iyi haber fren yaparken aküler kendi kendine şarj oluyor.
Benim gördüğüm şu ki, TOFAŞ müthiş bir iş yapmış.
Dünya'da elektrikli otomobil üretimi neredeyse, TOFAŞ da hemen hemen orada.
Bütün üreticiler farklı teknolojileri toplayıp birleştiriyorlar.
TOFAŞ da bu prototip için öyle yapmış.
Ortaya oldukça başarılı bir ürün çıkmış.
Fakat gördüğüm o ki, bu elektrik işinin daha epey bir yolu var.
Şehir içi kullanım için, işe gidip gelmek için yahane.
İşteyken de, evdeyken de şarj edip rahat rahat gidip gelinir.
Ama ya bütün gün yol yapıyorsanız ya da uzun yola gitmeniz gerekirse?
Hayli stres yaşarsınız. Ben kullanırken Taksim'den çıktım, Dolapdere'ye indin, Tünel'den Dolmabahçe'ye çıkıp yeniden Taksim'e döndüm.
Yaklaşık 9 kilometrelik bir yolda şarj yüzde 99'dan yüzde 82'ye indi.
Yine de en küçük bir motor sesi olmadan, hiç egzos gazı vermeden gezmek keyili.
Tabii yine de insan gaz pedalının altında bir motor, gücü hissettiren bir ses duymak da istiyor.
Ama gelecek bir gün gelecek.
Motor sesini artık radyodan duyacağız.

http://im.haberturk.com/2010/10/24/564412_7a704d0bb7962d902a384cb4ddc737c6.jpg

http://im.haberturk.com/2010/10/24/564412_6a6eb33d20fe64c056e1cf2d67af003a.jpg

http://im.haberturk.com/2010/10/24/564412_3866610baf4683d372bd121cb5357107.jpg

http://im.haberturk.com/2010/10/24/564412_0f00cf2e82373c4e8cda5fbcfac70409.jpg

http://ekonomi.haberturk.com/otomotiv/haber/564412-elektrikli-doblo-ev-istanbul-yollarinda

_FrKn_
24-10-2010, 15:10
iyiymiş gerçekten. olcak olcak. :icon_tup:

By_HaNNibaLL
24-10-2010, 15:11
Vay be :) E bu yük nasil taşiyacak o zaman ticari araç olucak mi :D:D

S.Özeren
24-10-2010, 15:14
elektrikli type-r üretsinler :D

SErhat.
24-10-2010, 15:20
elektrikli type-r üretsinler :D

İşte o zaman egzos sesi vs.'den rahatsız olan da olmaz;uzay arabası gibi birşey yanımızdan hızlıca geçeeer gideeer..Sessiz ve derinden.:D

Ludacris
24-10-2010, 15:43
bu Fiyat'ın eli öpülür

Oconner
24-10-2010, 15:44
hArika ya

by serçe
24-10-2010, 20:23
bunu tuttum işte çok iyi :icon_tup:

Ome_RS
24-10-2010, 20:25
vites yok ses yok bu ne yaa :D

Low-Rider
24-10-2010, 20:27
Güzel gelişmeler bunlar.

Tam şarj'ın maliyeti ne olur ülkemizde onu merak ediyorum ben , 150km menzilin maliyetini.

SkY
24-10-2010, 20:33
gelecekte bence elektrikli otoların payı büyük olacak..iyi bir gelişme.

Selcuk_RoL
24-10-2010, 20:34
hadi hayırlısı bakalım

Ufuk
24-10-2010, 20:43
Düz vites olsa daha iyi olurmuş ama neyse..

hasan çağri
24-10-2010, 20:45
İTÜ lüler buna benzer bir j9 münübüs yaptılar baya baya içinde 10 kişi ile barbaros bulvarında zorlanmadan dur kalk yapabiliypr çünkü tork yüksek ve devamlı...

Zamanlaşarj problemide bataryalarn gelişimi ile aşılınca elektrikli otomobiller çok uzak değil...

150km gidecek elektrik mazot dan da benzinden de ucuza gelecektir diye düşünüyorum.

tyMu
24-10-2010, 20:48
Güzelmiş :) f1 deki sisteme benzer bişelerde yapmışlar frenle şarj olayı tebrikler :)

oğuzk
24-10-2010, 21:15
Gazetede okudum bugün güzelmiş ama şarj maliyeti ne olur acaba.Birde 2,0multijetten güçlüymüş :)

Günkut
25-10-2010, 08:20
elektrige zam gelicekmiş :D:D


güzel bir calışma eskiden filmlerde izledigimiz araclara cok uzak degiliz artık ..

VTİ1035
25-10-2010, 09:53
ee bayramda memlekete giderken nolcak 4 kişi+bagaj + 250 km :Dnasıl olcak şimdi bu iş dağın başında kalınca rüzgar gülü çevirip aracı şarjmı edicez :D :D :D

VteC_MaNiaC
25-10-2010, 10:10
ispark belli merkezlere şarj üniteleri koyma için alımlara başladı ile :) bu iş tutar bence ...

ayrıca şunu belirtmek isterimki bizdeki bu benzin fiyatları böle devam ederse en çevreci ülke biz olucaz :D LPG ve elektrik tüketimi tavan yapacak :D

YavuzNaz
25-10-2010, 10:23
bakalım bundan sonra benzini mazotu kime satacaklar :)

Thracian
25-10-2010, 10:43
Geleceğin planlamasında fosil yakıt devri bitiyor. Kıt kaynakların tüketimi sonunu yeni tür yakıtlar ön plana çıkacak. ( hoş 50 yıl kadar yetecek rezerv var) Egzoz salınımı en büyük sorun

c@n
25-10-2010, 10:45
ee bayramda memlekete giderken nolcak 4 kişi+bagaj + 250 km :Dnasıl olcak şimdi bu iş dağın başında kalınca rüzgar gülü çevirip aracı şarjmı edicez :D :D :D

hahahaha bu iyiydi

caglarcb
25-10-2010, 11:06
Sanayiide tornanın, otomotivde benzinin devri bitmez.:icon_tup:

Diyadin
25-10-2010, 11:09
Eğer yaygınlaşısa misafirliğe giderken diyaloglar çok değişecek,

-Sizde doblo şarjı varmı ?
-Var ama kalın uçlu eski kasalar için :D

Kaçak mazot olayı biter kaçak elektrik çıkar bu sefer :D

srdralc
25-10-2010, 11:25
Çin malı bataryası çıkar , uzun ömürlü çelik piller çıkar , kalın-ince şarj aparatları çıkar :)

Sonrada güneşte gümler , çinlilerin yaptığı işten ne beklenir :)

VTİ1035
25-10-2010, 12:56
vay arkadaş araba daha trafiğe çıkmadan perte çıktı yorumlar çok fena :D :D :D

GokhanRS
25-10-2010, 13:29
Fatih Altaylı, 300 bin Euro'ya mal olan prototipi trafikte test etti ve yazdı

[b][center]Motorun en önemli özelliği 317 nm torku sürekli ürteebilmesi. Bu elektrikli motorlara has bir özellik.
Bu yüzden de müthiş bir çekiş gücüne sahip.


işte budur yaw :D fluence de böyle bişey yaptı. 160km menzillisini.

ancak olaya bakarmısınız. orjinal RS de 300nm tork var bunda 317 :D

gün gelecek yarış araçlarınıda elektrikli yapıcaklar. bi gene modlicak bişeyler buluruz :D bataryaları yedek araca atar menzil kısaltır roll yaparız Ne de olsa batarya demek ağırlık demek :D fluence bunun güneş enerjisiyle şarj olanını da yaptı. 2011 de satış başlıyormuş. bu ay ki fuarı kaçırmayın derim

GokhanRS
25-10-2010, 13:34
Güzel gelişmeler bunlar.

Tam şarj'ın maliyeti ne olur ülkemizde onu merak ediyorum ben , 150km menzilin maliyetini.

0 TL olur 150 km nin maliyeti :D özellikle esenyurt tarafı :D

kaçak forever derler gene. bende çatıya rüzgar gülü koydurcam sabaha kadar şarj etsin dursun.

fsunnetci
25-10-2010, 13:37
Elektrik istasyonları ihaleleri yakında başlar bu gidişle..:rolleyes:
Bu arada Fatih Altaylı'nın mesleği ile otomobil'in ne tür bir bağlantısı varki bu adama test ettiriyorlar :p

GokhanRS
25-10-2010, 13:39
Elektrik istasyonları ihaleleri yakında başlar bu gidişle..:rolleyes:
Bu arada Fatih Altaylı'nın mesleği ile otomobil'in ne tür bir bağlantısı varki bu adama test ettiriyorlar :p

şöyle bir bağı var. adam haber arıyor. bunlarda haber niteliğinde bir mevzuyu bu adama sunarak beleşten reklam yapıyorlar. başka bi bağlantısı yok.

Onuralp
25-10-2010, 13:40
Güzel olur valla günlük kullanım ve taksi, ticari için...

SErhat.
25-10-2010, 17:12
Şarjın maliyeti kullandığımız elektriğin maliyetiyle alâkalı sonuçta.

2.0 Multijet'ten bile yüksek torka sahip olması ise aracın hemen hızlanıp ardından da belli bir hızda gitmesi için büyük avantaj.

Tek sorun menzil ki ben ellerinde uzun menzil gidebilecek teknolojinin olduğunu düşünüyorum.
iPhone'larda bile 2G çıktı;ardından 3G-GS derken şimdi 4 çıktı.Hepsinde de farklı teknolojiler sundular;son çıkanın şarjı 3-4 gün gidiyor..İsteseler bunu diğerlerinde de yapamazlar mıydı?Bal gibi yaparlardı..
Ama önce az giden araç satışa sunulacak;millet bir kat alacak;ardından da yenilik yaptık deyip daha uzun menzil giden aracı sunarlar..Pazarlama stratejisi..Renault'da aynı şeyi yapacak.Otomobil olan Fluence Z.E.'nin sadece 160 km gidebilmesi çok saçma bana göre..Çünkü yıllardır bu iş üstünde çalışıyorlar ve yaptıkları şeyin bu kadar az gitmesi ilk etapta bana göre tesadüf değil..:)