OO utku usta iyidir![]()
OO utku usta iyidir![]()
BOOSTPROJECTS
EKK24 0-402 m. N/A Fwd TR Rekoru 11.9 sn.
100-200 - 8.5sn.
N/A is the best..
Civic Hatchback
ben kendisini cok seviyorum cagırcam misafir etcem gelirim dedi saolsun bi rödaj öncesi bi rödaj sonrası gelcek kısacası seviyorum onu![]()
utku iyi ustadır![]()
USPerformance by UtkuSelamoğlu
https://www.facebook.com/Thresholdoftimingadvance
100-200 km/h 5.761sec
cmt ankaraya gidiyorum oturup muhabbet etcez seviyosa 2 bira cakarız![]()
Selamlar rodaj konusu üzerine baya kafa yormuşluğum vardır sizlere yardımcı olmak isterim
çok kısa özet geçecek olursam ;
rodaj segman oturmasıdır krank ana yatakları ve piston kol yatakları rodajlanmaz.ancak yeni egzantrik kullanılıyorsa birde egzantrik rodajı göz önüne alınır.
ısınma soğuma düzgün toplanmış motorda önemli değildir zira parçalar zaten bu aşamayı üretim bandında atlatmıştır.
ancak bu soğuk motora rodaj yapılır demek değildir.
tüm parçaların çalışma boşluklarına gelmesi ve oval parçaların "eksantrik" konumundan tam daire konumuna gelmesi için motorun ısınması beklenir.
zira pistonlar bile kaliteli mikrometrelerle ölçüldüğünde tam yuvarlak değildir.
Bundan sonra Segman oturtmak için Mean Effective Pressure (MEP) oluşturulur.
bunuda TAM GAZ yüklenmeden elde edemezsiniz.
rodajın tek amacı segman oturması demektir demiştik buda pistonun üstünden kartere kaçan kompresyon denetlenerek teyid edilir.
kimisinin bir şekilde karter tarafındaki basıncı ölçerek segmanların kaçırma durumunu denetlediğini biliyorum..
kimisi dinamometre üstünde gelen ekstra güce göre rodajın gerçekleşip gerçekleşmediğini denetliyor.
formula 1 ve MotoGP ve diğer motorsporlarında rodaj gayet önemlidir ve sır sayılır zira bildiğimiz rodaj ile taban tabana zıttır. hatta öyleki kimi durumlarda 2. kompresyon segmanı olmadan mükemmel sonuçlar alınmaktadır.
ben inanıyorum ki formula 1 pistonlarında tek kompresyon segmanı bulunmaktadır.
Motor yağı konusu ise basittir.. Motorun çalışma boşuklarına uygun mineral bazlı sentetik veya yarı sentetik olmayan bir yağ kullanılmalıdır.
(ancak benim ve arkadaşlarım tecrübeleri gösterdiki sentetik ve yarı sentekik yağlar ile yapılan rodaj bile emsallerinden iyi oluyor)
sentetik yağ ile rodaj olmaz bu bilinir.
yağın ve yağ filitresinin değişimi son derece önemlidir..
yağ ve filitre rodaj süresince nerdeyse sürekli değiştirilmelidir. motor asla mikron boyutunda bile olsa çapak içinde çalışmamalıdır.
ciddi sonuç alan kişilerin rodaj süresinde her seferinde yağ değiştirirken karteri açıp karteri ve krank civarını ve silindir eteklerini hav bırakmayan bir bez ile temizlediğini duymuştum.. ne derece doğrudur bilmem.. motorsporlarında yapılan rodaj uygulamaları adına söylüyorum...
ayrıca ikiz motor ile rodaj efsaneside vardır..
kimisi yatakların düşük devirde ancak segmanların tam gaz ile rodajlandığına inanır(bu kesin doğrudur)
motorun krank ana ve piston kol yataklarını donör motor üzerinde düşük devirde rodajladığını sonra bunları söküp kullanacakları motor üzerinde tam gaz segman rodajlayarak motoru yarışa/ kullanıma hazır hale getirdiği söylenir.
ancak yatakların rodajı efsane olduğu için bu yöntemde benim için efsanedir .. ancak bir nebze mantıklıdır..
zira segmanın tam gaz ile rodajlanacağını belirttiği için önemlidir.
Özetle km ile belirtilen tüm rodaj tarifleri görecedir bir bakıma hikayedir..
bir mekaniker veya tuner rodajın ne olduğunu bilirse 1 günde rodajın gerçekleşip gerçekleşmediğini anlar.
iş hakikaten zor olduğundan yeni araçlarda ya sakin gidilmesi önerilir yada rodaj yok denir.
haddi şimdi bunada bişey bulunnn
ellerine saglık kardeşim...
Viraja Gİrdiğinde Korkmuyorsan, Yavaşsın Demektir. ///M
Dr. Ecu
detay çok fazla kullanım tarzları vs..
ayrı konu açmak isterim ama başka forumlarda da o kadar uğraştımki cidden üşeniyorum..
ama kilit nokta MEP oluşturma (yani TAM GAZ basma) ve Harareti kontrol altında tutma..
hararet kaçarsa yandınız.. bore glaze olur fosur fosur yağ yakarsınız silindirleri yeniden honlamak ister..
Bu zamana kadar kendi araclarıma tamtamına 6 sefer rodaj yaptım ve hiç bir zaman da rodaj dan dolayı sıkıntı yaşamadım size nasıl rodaj yaptıgımı anlatayım
ilk 500 km asla aracı yüke bindirmeden ama her zaman viteste 3000 deviri gecmeden yüzde 20 throttle civarlarında aracı devirlendirerek kullanırım
her sabah marşıma basar işe her akşamda marşımabasar eve giderim yani aracımı herzaman cok iyi bir şekilde ısıtıp soguturum bu işlemi rodajım bitedne kadar yaparım sebebi sudur malzemeler ısındıkca genleşir sogudukca da daralır bu yuzden gercek rodajın sırrı ısıtıp sogutmaktan gecer ayrıca unutmayalım kisadece segman rodajı degil kapak conta rodajını da yapmış olursunuz bu heryerde böledir
yurt dışında dyno uzerinde yapılan rodajlarda da ısıtıp sogutmak esas temeldir
sonraki 500 km yi devri bira daha arttırarak gercekletiririm yavaş yavaş 4000 küsürlere cıkartırım
ilk 1000 km de rodaj yagını ve yag filitresini degiştirir yerine gene rodaj yagı ve yeni bir filitre takarım bu sırada yagıda temiz siyah bir kabın içine boşaltırım daha sonra bu yagı dökere ve varsa capak yada metal tozu şeler onları kabın dibinde görme fırssatım olur ona göre de kendime yol cizerim ve rodajım nasıl gittini iyimi kötümü anlarım
yag degiştikten sonra gazı artırırım yüzde 50 gazla 1 ve ikinci viteslerimi devirlendiririm 4500 e kadar falan hafifi yüke biner yani arac 500km daha böle yaptıktan sonra yagımı yag filitremi gene degiştirir tekrar yagımda çapak varmı diye kontrol ederim eger bir sıkıntı yoksa rodajımı sag saglim tamamlamışımdır demektir
ama esas olay motorda ki butun metal parcaların rodaj süresince ısınıp sogutulması dır en güsel rodaj bu şekilde gercekleşir
ayrıca rodaj bittikten sonra zaten gazlıcaksınız ozaman segmanlarda yerlerine tam oturmuş olucaktır
Call for prayer
http://m.youtube.com/watch?v=7na5Zm0vwtI
insanlar en akıllı varlıklardır, hüküm edemedikleri yaradılış ve ölümdür
Instagram hesabımız
miniksracing - humidorturkiye
Call for prayer
http://m.youtube.com/watch?v=7na5Zm0vwtI
insanlar en akıllı varlıklardır, hüküm edemedikleri yaradılış ve ölümdür
Instagram hesabımız
miniksracing - humidorturkiye
dosrtum
1- fabrikadan gelen 0 araca rodaj bizim sölediğimiz gibi olmaz. bunu bileydin. çünkü yeteri kadar çalışmış ve işlemleri yapılmıştır.
2- Rodaj yapın derler Frenler diskelee ıvırlar zıvırlar için
3- Segman oturması dediğin şeyi yapabilmen için en ince tasla işlemiş olman gerekir o gömleği yoksa aksi taktirde segman yerine alırsın oturursun
4- Motor yapan adamların 1 çoğu forged piston kullanır ve pistonun kağıdında şu yazar silikon oranı yüzünden ısınıp soğumasını sağlayınız Boşluklar ona göre verilir eğer langırt die asılırsan eteklerin böleee içeri doğru kapanır etek sesi başlar. çünkü silikonlular daha az genleşir silikonsuzlar Daha çok
5-Segman oturtması dip gazla değil çok daha mantıklı olarak 30 40 km de bir yarım gazı geççmicek sekilde 1000 devirden hızlanmalarlada gayet güzel yapabnilrisin
6- kranktaki basınc öle ölçülmez sölediğiniz gibi şu şekilde leak down diye tabir ettiğimiz bir sistem vardır yukarıdan pistona hava basılır kaççırma oranına göre göstergelerden hesaplanır aksi taktirde her zaman için basınc yükseldikce kaçan hava o oranda yükselir buna engel olamasssınız bunun yanında krankın da dönmesiyler aşağıda sağlam basınclar oluşmaktadır ama bu bize bişi kazandırmaz
7- pistonların yuvarlak olmadığının inilk defa sizden duyuyorum biraz saçmalık gelddi bana
8- F1 araçlarında Rodaj diye bişi yoktutr bir çok araçta yoktur örnek verirsek super1600 yada super 2000 her yarış sonunda herşeyi değişir. WTCC lerde 500 km yapılmaktadır bunun nedeni Segman değil yataklardır demiş WTcc araçları için bmw
ozaman bunlara göre sizin sölediklerinizi BMW bilmiyor ondan piste çıkarıp
sabahtan akaşa kadar 3 şöför değiştiriyorlar 2 saaate bir yağını filitresini değiştiriyorlargaza basmıyorlar..
bunun yanı sıra yataklar üstünde sertleştrilmiş bi plakaya sahiptir uzu n ömür düşünüclücek olursa krankta bi okadar sertttir sert yüzey direk sertleştirilmiş yüzeye biniceğinden dolayı orayı aşırı şekilde aşındırırsa sertliği kalmayacak duruma geldiğinde yatak sarma problemi baslar
ayrıca hiçbi krank ın Cidddiyüklenmiş yada yüksek devir çeviren arabalarda boşluğu aynı değildir ki sen diğer arabadan başka arabaya takabilesin örnek olarak hondada %25 krank taslama hayalşdir krankın özelliği %1-3 maximum 5 den soan pert çöpğe atarsın krank ı yatakları okadar hasssastırki brak diğer araba sıkmayıhayallerde yasamanın manasi yyok bence
psiton yuvarlaktır ama segman ve etek capları değşişiktir. ama kesinlikle yuvarlaktır
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
Selamlar tekrardan![]()
ben yine sıradan cevap vermek isterim ;
1)Bunu kimse bilmiyor kesin konuşamıyor, mantık ile düşünüldüğü zaman kesinlikle bir yüklenme görmüş olması gerek..
benim tahminim şu yönde;
Bunlar motorları dinamometre üstüne çıkartarak tüm devir bandında bir süre zorluyor
o aşamada motor kırılırsa kırılır kırılmazsa aracın üzerine takılıyor..
veya otalama bir hp belirlenmiştir diyelim 100 hp olsun yine bir Dyno run geçiriyor motor.. bu hp yi veriyorsa veya yakınsa üretim bandına girip devam ediyor..
0 km bir aracın egzantriklerinin rodajı ve ilk çalışma yağının değişip değişmediği ise tam muamma.. ama motorun çalıştığı bariz belli.. o açıdan egzantriklerden yana içim rahat.
dediğim gibi 0 km aracın rodaj işi hakkaten garip..
2)Doğrudur frenler lastikler aktarma organları vs rodajlanır derler. ben aktarma organlarına rodajıda mantıklı bulmuyorum zira yağını değiştirmiyorlar.
3) Tabiki silindirin yüzey kalitesi ve segmanların malzemesi tutarlı olmalı ve buna uygun taşlar ile honlanmalı
4) Bu konuyu araştıracağım silikonun metal alaşımlarda kullanıldığını ilk kez duyuyorum.
ancak dediğiniz olayda rodaj ile alakalı değil zira o piston üretilirken Heat cycle
dan geçmiş olması lazım.
üreticinin bahsettiği benim bastettiğim "eksantriklik" olsa gerek diye düşünüyorum zira motor ısınmadan çalışma boşluklarına gelmeyeceğinden bu motora yüklenmek anorlmal aşınmalara neden olabilir.
5) 1000 devirden başlayacak şekilde yarım gazla segman %100 oturmaz
segmanlarda %100 olarak yuvarlak değildir ve silindir iç yüzeyine bastirılıp zorlanmazsa
bu yuvarlaklık kusurları olan yani silindir yüzeyine tam temas etmediği bölgelerden kompresyon kaçağı olasıdır.
yanlış anlaşılmak istemem segman silindire temas eder gibi görünür ama temas esnasında uyguladığı tansiyon farklı olabilir, fizikel bir boşluk olarak düşünmeyin.
işte tam gaz yüklenmeyi şu yüzden önerirler.
1. kompresyon segmanı üzerinden ring groove bölgesine ateşleme sonucu oluşan muazzam basınç dolar ve 1. kompresyon segmanını dışa silindir cidarına bastırır.
dayanamadımı kaçırdımı kompresyonu ring gap bölgesinden kaçarak 2. kompresyon segmanını dışa ittirir..
oda olmadıysa kartere kompresyon kaçar..
işte ana mantık bu eğer 1. kompresyon segmanı rodaj zamanında ileriki görevi boyunca maruz kalabileceği maksimum silindir basıncı ile kendine yer edinirse nerdeyse hiç kompresyon kaçırmaz..
ama sizin denilen tarzda yarım gazla geçirilecek uzun km ler ile mükemmel ring seal sağlanamaz.
6) Bu dediğimden eminim leak down dan farklı birşey zaten gayet uç ekstrem bir örnek.
7) Araç üzerinde birçok parçada eksantriklik vardır. kimisi çalışma ısısnda çalışma boşluğuna oturur kimisi bu eksantriklik değeri ile inanılmaz zor koşulların üstesinden gelir. krank ana ve piston kol yataklarındaki eksantrik gibi.
8)işte bu doğru değilsilindir ve piston varsa rodaj olacak zira bunların sızdırmazlığını segman sağlayacak başka yol yok
bir düşünün yüzlerce PSİ yanma basıncını karter tarafına kaçmadan ne tutacak pistonun üstünde ?
segman derseniz rodaj mevzu bahis olur
Bu arada yataklar aşınmadığından yataklardan dolayı rektefiye görmez bence. takım sırları enteresan oluyor ***** açıklanmasını beklemem..
hiç wtcc izlemedim ama eğer rodaj prosedürünü dediğiniz gibi halka açık yapıyorlarsa işler enteresan..
ben yanlış anlaşılmıyorum değilmi ? MEP oluşturmak adına tam gaz yüklenme diyorum.. sakın tam gaz yardırıp gitme anlaşılmasın
yataklar üstünde araç motorunda kullanılan en zayıf alaşım bulunmaktadır. sert kısım altlardadır.
benim bahsttiğim ikiz motorla rodajın doğruluğuna zaten inanmıyorum ama motorun çalışan parçalarının başka bir blok üzerinde rodajlanıp kullanılacak asıl bloka bu parçaları aktarıp segman için çalışmak üzerine bir yazı okumuştumsadece bahsettim.. doğrudur demiyorum.
Motorun bitmesinin nedenlerini irdelersek aslında korkacak bişey olmadığını görürüz
bakın motoru kırmaz etmezsek normal koşullarda aşınmadan dolayı zamanla bitecek değil mi ?
tamam öyleyse bizi aşınmadan ne koruyor motorda yağlama sistemi dolayısı ile yağ..
bu rodaja göre kompresyon kaçağı olmayacağndan yağın karter tarafına kaçan kompresyondan dolayı asidik özellik kazanma süresi uzayacak
dolayısı ise zaten motor yağı ömrü uzayan aracın motor ömrüde uzar.
düşünsenize tıkır tıkır tertemiz hiç bir çapağa maruz kalmadan rodajlanmış , sürtünmeye giden kaybın büyük kısmını bertaraf etmiş bir motor neden kısa ömürlü olsun ?![]()
referans olarak alınması gereken bir kaynak önerebilirim.
Puma racing, çok ciddi bir firma, rodaj nasıl yapılmalıdır şeklinde süpper bir makalesi var. Bagaja 20litre yağı doldurun otoyola çıkan Ankara git gel yapın, nokta atışı.
ve kesinlikle, kesinlikle tam basınç oluşturulması gerekiyor halk arasında kabaca metal alışması dediğimiz işlemlerin gerçekleşmesi için.
WTCC motoruyla ilgili kısmı anlamadım. Yarış araçlarının motorları yarış sonunda bitecek şekilde sıkıştırılarak hazırlanırlar. 2001 döneminde F1'de Ferrari'nin sıralamalar için tek motor kullanıp sıralamalar bitince o motoru kaldırıp attığı, motorun da zaten bitmiş olduğu bilinen bir şey.
Bir çok tecrübe de gösteriyor ki, dikkatli şekilde düşük ve orta devir tam gazla rodajı yapılan bir çok motorlu taşıt, muadillerinden ciddi hızlı gidiyor.
Bir dip not, ahmet yazdı mı bilmiyorum, rodaj bittikten sonra o mineral yağı atıp, güzelce temizliği yapıp sentetiğe geçilmeli.
Now you're ready to take the car out on the road and bed the piston rings in. To do this requires several brief applications of full throttle in a high gear to generate high cylinder pressures and force the rings against the bore walls. Put the car into 4th or 5th at 1500 to 2000 rpm and apply full throttle for about 10 seconds. Coast along for 30 seconds to dissipate any heat generated and repeat. Do this ten times. It should take about 10 minutes and maybe 5 miles if you don't have too many other cars up your chuff trying to get past.
misal.......
Çekinilen yanlış görülen şey motorun ısınacak olması sanırım.
ısı sürtünmeden ötürü oluşur, yani yüksek devirden ötürü.
MEP oluşturma işleminde yüksek devir yoktur, alt devirlerde basınç oluşturma mantığı vardır, bu nedenle de motorun ısınması gibi bir şey söz konusu değildir.
1- metal değil pistonlar ya aleminyum olur yada döküm olur, metal değillerdir.
2- ya rodaj diyorsunuz Taşla alınmalı diyorsunuz ne dediğinizin farkındamısınız ? Doğru Taaşla alınırsa 30 dk sonra çalıştır ve yürü ama ÖMür? ya güldürmeyin
3- Wtcc Tr de pist yarışlarında var ve sezon boyunca motor açmıyorlar mühürlüeee o zaman yatakta değiştiremiyorlar eğer ki ellerler ise bmw nin garantisi dışında kalıcağı söleniyor. EE sezon sonunda geliyor alman vatandas gerekenleri yapıp gidiyor, gözümün önünde yapıyor adam! gözüme mi size mi inanayım
4- Segman oturması ne demek bana sölermisin gömleğe sürterek aşınması deği mi ? segman oturması tabiriniz komik geliyor bana nereye oturuyor ?
5- amerika da amerikan motoru yapan honda zira ewo subaru gibi motor yapan supra da dahil olmak üzere hepsi bu şekilde rodajı öneriyor neden peki bu adamlar bilmiyor mu 1600 beygir supra yapıyor ?
6- Super 1600 ve 2000 ler haddinden çok yüksek devir döndüğü için yatakları bitiyor wrc ler ise 3.8 bar gibi bi basınc altında yatakların ömrünün uzun olmadığını açıklıyor bunlar basın bültenlerinde yazıyor.
7- buna iddia ediyorsunuz segman oturması diye peki ozaman 500 lük taşla yapalım honlamayı yapın, segman oturması baqın segmanlarınız nasıl kırılıyor kendiniz isleyin baqın birçok motor rodajında sökülmesinde honlanmasında toplanmasında bulundum motorların zararı ne kadar çoktur inanamassın. Segman oturması dediğin şeyi yaparken o etekler gömlekleri öyle bir çiziyor ki size genişlemeden bahsedicem ama araştırıp sonra konuşmanzı öneririm örnek vereyim : www.wiseco.com dan bakabilirsin % olarak silikon değerleri uzama katsayıları vardır.
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
Oz un Bizim yani savaş ustanın anlattıgı şekli uygulaman en hayırlısıdır dostum
çok firmadan rodaj yapan araclar gördük hangilerinin daha fazla hayatta kaldıklarınıda gördük
hatta gül gül öldük
Call for prayer
http://m.youtube.com/watch?v=7na5Zm0vwtI
insanlar en akıllı varlıklardır, hüküm edemedikleri yaradılış ve ölümdür
Instagram hesabımız
miniksracing - humidorturkiye
Rodaj şehir içinde büyük bir kısmı tamamlanacak şekilde yapılmalı 3.500 d/d'i geçememeli düzenli aralıklarla araç soğutulmalı rodajın son ceyreginde araç otoyolda 3.500-4000 d/d gecmeyecek şekilde ani hızlanmalardan kaçınılarak ve motor sabit bir hızda ve devir aralığında kullanılmayarak ve tabiki zaman zaman durup yeniden hareket edilerek yapılır.Benim bildigim şekli ile rodaj olayı budur
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)