merruse Nickli Üyeden Alıntı
Kütle ile hesap yapmanız lazım. Teoride motordan benzin ile aynı gücü elde etmeniz için silindire %17 civarı daha fazla LPG göndermelisiniz (benzinin kütlesine göre +%17). İlle de AFR hesaplanacaksa bunu göz önüne alıp hesaplanabilir ancak onun için de benzin ve LPG enjektörlerinin flowrate ini bilerek önce kütlesel karşılaştırma yapıp çarpanı bulmalı ve ona %17 eklemeniz lazım.
Çok acayip cümle oldu bu. Örnek ile anlatayım;
Benzin enjektörünüzün hacmi 100 cc/min diyelim. Bunun önce aynı birim olması için gr/sn karşılığını hesaplayacaksınız. Sonra LPG enjektörünün flowrate ini bulacaksınız(üreticiler nozzle çapına göre bunu verir, basınç değerini de bilmeniz gerek tabi arabadaki yakıt basınç değeri de doğru ayarlanmış olmalı) En son bu ikisini karşılaştıracaksınız. Atıyorum, benzin 4 gr/sn olsun LPG ninki 3g/sn. ECU nun benzin için ürettiği PWM i birebir eşlemeniz için kafadan %33 fazlanız olması gerek zaten. Hadi mükemmel kalibre ettiniz ve bu değer tuttu diyelim, o durumda %17 güç kaybınız olur. Ve o2 sensörünüz hatalı ölçüm okuyacağı için MIL yanar. Bunu eşitlemek için LPG miktarını %17 daha arttırmanız lazım. 133x%17=155 olacak demektir. Yani benzin püskürtme süresi 10 ms ise LPG ninki bu konfgürasyonda 15.5 ms olacak demektir. Buna göre yaparsanız stoich farkını da elimine edeceğiniz için o2 lambanız yanmaz ve trim değerleri aşırı sapıtmaz. Bunları yapabilmek içinde LPG ECU sunun tüm fonksiyonlarına erişebilmeniz lazım tabi.
Tabi bu yazdıklarım hep ideal şartlar altında geçerli. Gerçekte LPG enjektörünün nozzle ına matkap ile dalıp genişletmek sureti ile hacim arttırma yapan ustalarımız olduğu için ideale yaklaşmak biraz zor.
En kolayı XSi nin yaptığı aslında. Birebir AFR değerini tutturabiliyorsanız güç kaybı olmasına rağmen sıkıntısız çalışır. Ama bilin ki okuduğunuz değer doğru değil. Neden değil, benzinin ‘stoichiometric’ oranı 14.7/1. Oysa LPG de bu 15.6 ile 15.8 e bir. (Propan-Metan karışım oranına bağlı olarak değişiyor.) Dolayısı ile sizin O2 sensöründe okuduğunuz lambda değeri 1 olduğunda karışım oranınız 15.6/1 .Oysa WB göstergeniz bunu 14.7/1 olarak gösteriyor (benzine göre kalibre edildiği için). Benin ECU su da aynı şekilde kalibre edildiği için arıza lambasının yanmadığı hallerde bilin ki arabanız LPG de daha fakir çalışıyor. (olması gerektiği gibi)