User Tag List

8 sonuçtan 1 ile 8 arası

Konu: sft-lft nasıl olmalı?

  1. #1

    Üyelik
    Jan 2010
    Yaş
    38
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    359
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    sft-lft nasıl olmalı?

    Merhaba, aracımda lpg sistemi var. mazdaların subapları hassas olduğundan ben bilerek zengin ayarlattım. Ancak obd ile sft ye baktıgımda -7 civarında geziyor. lft ise -8 civarında. aracı benzine aldığımda sft 2 lft 0 oluyor. buradan anladığım kadarı ile aracım yüzde 8 zengin çalışıyor. Bunun motora bir zararı varmı. Sanki araç lpg de alt devirleri daha canlı fakat üst devirleri daha sönük gibi. Bilen arkadaşlara soruyorum lft illa 0 mı olmalı araç zengin kalırsa korumak istediğim subaplara zarar veririrmiyim?

  2. #2

    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    52
    Şehir
    Bodrum
    Mesaj
    1.349
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Arabanız sizin yaptığınız ayardan dolayı zengin çalışmıyor. Siz LPG nin piggyback inden zenginleştirsenizde arabanın benzin ECU su closed loop ta zaten onu olması gereken daha doğrusu benzin için set edilmiş olan 14.7 AFR oranına göre tekrar ayarlayacaktır. O2 sensörlerinin sinyallerini manuple etmediğiniz sürece arabanız her şartta gerek stft gerekse ltft ile aracın yakıtını ayarlayacaktır. Yaptığınız zengin ayarlama sadece open loop ta işe yarar...

    Üst devirde daha cansız olmasının nedeni olması gerekenden daha zengin çalışıyor olması. LPG nin kimyası benzinden çok farklı. Daha fazla yakıt heleki özellikle LPG verdiğinizde aracınız daha iyi gitmez. Zaten normal şartlarda dahi LTFT değerleriniz 0 bile olsa arabanız olması gerekenden daha zengin çalışıyor. Çünkü LPG nin stoichiometric değeri benzinin aksine 15.7
    Hakikat aramakla bulunmaz ancak bulanlar hep arayanlardır. / Bayezid i Bistami

    --..-.----.-..

  3. #3

    Üyelik
    Jan 2010
    Yaş
    38
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    359
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Cevap için teşekkür ederim. Araç closeloop ta çalışırken ben ne yaparsam yapayım zengin fakir gibi ecu bunu sürekli düzeltiyor. ancak sadece openloopda girdiğimiz ayarlar geçerli diye anladım. O zaman aracımın fakir kalmaması için ne yapmam gerekiyor nasıl bir ayar yapılmalı?

  4. #4

    Üyelik
    Sep 2006
    Yaş
    46
    Şehir
    06
    Mesaj
    2.084
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı merruse Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Arabanız sizin yaptığınız ayardan dolayı zengin çalışmıyor. Siz LPG nin piggyback inden zenginleştirsenizde arabanın benzin ECU su closed loop ta zaten onu olması gereken daha doğrusu benzin için set edilmiş olan 14.7 AFR oranına göre tekrar ayarlayacaktır. O2 sensörlerinin sinyallerini manuple etmediğiniz sürece arabanız her şartta gerek stft gerekse ltft ile aracın yakıtını ayarlayacaktır. Yaptığınız zengin ayarlama sadece open loop ta işe yarar...

    Üst devirde daha cansız olmasının nedeni olması gerekenden daha zengin çalışıyor olması. LPG nin kimyası benzinden çok farklı. Daha fazla yakıt heleki özellikle LPG verdiğinizde aracınız daha iyi gitmez. Zaten normal şartlarda dahi LTFT değerleriniz 0 bile olsa arabanız olması gerekenden daha zengin çalışıyor. Çünkü LPG nin stoichiometric değeri benzinin aksine 15.7
    Aciklama son derece dogru ufak bir ekleme, standart uretim cogu araba afr target calismaz, lambda targettir cunku amac stoic emisyondur narrowband calisan araclarda. bundaki amacta yakitta olabilecek olan sapmalari companse etmektir 91,95,97,100, katkili yakit, bioyakit vs vs ve bunun neticede 1 lambda benzinde 14.7 iken lpg de 15.5 yani arac close loopta 1 lambdayi yakaladiginda zaten her iki yakit icinde stoic calisiyordur. Cunku olcumde esas olan oksijendir bildiginiz gibi yakit olculmez.
    Guc;
    Bilgi ve Tecrubedir.

  5. #5
    TechTurkey Maxi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2008
    Yaş
    54
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    4.900
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    53 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ben bunu merak ettim : " mazdaların subapları hassas olduğundan "
    bu ne demektir anlamadım?

    mazdalarda subaplar kartondanmı yapılmış?
    yoksa bunu yetkili servismi salladı ? (yetkili ya ne derse doğrudur hesabı)
    yoksa gerçekmi ? çatlıyor - kırılıyormu ?

    merak işte

  6. #6
    kmince
    Misafir
    Alıntı khan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Aciklama son derece dogru ufak bir ekleme, standart uretim cogu araba afr target calismaz, lambda targettir cunku amac stoic emisyondur narrowband calisan araclarda. bundaki amacta yakitta olabilecek olan sapmalari companse etmektir 91,95,97,100, katkili yakit, bioyakit vs vs ve bunun neticede 1 lambda benzinde 14.7 iken lpg de 15.5 yani arac close loopta 1 lambdayi yakaladiginda zaten her iki yakit icinde stoic calisiyordur. Cunku olcumde esas olan oksijendir bildiginiz gibi yakit olculmez.
    Teorik olarak doğru ama pratikde neden açlışmaz bu? Bende LPG var araç narrowband + aftermarket wideband var yani AFR yi rahat izliyorum ama ne yazık ki LPGde de benzinde de A/F oranı 14.7 (LTFT STFT normal aralığında +/-%3)

    Alıntı Maxi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ben bunu merak ettim : " mazdaların subapları hassas olduğundan "
    bu ne demektir anlamadım?

    mazdalarda subaplar kartondanmı yapılmış?
    yoksa bunu yetkili servismi salladı ? (yetkili ya ne derse doğrudur hesabı)
    yoksa gerçekmi ? çatlıyor - kırılıyormu ?

    merak işte
    Eğer subapları focus 1.6 subapları kadar ince boyunlu ve narinse rötarlı ateşlenen yakıtlarda (LPG gibi geç tutuşan yüksek oktanlı yakıt olabilir yada ateşleme fiziksel olarak rötara çekilmiş olabilir) egzoz subapları açılma zamanına geldiğinde yanma hala devam ediyor oluyor ve olması gerekenden yüksek sıcaklık + alev zaten ince olan subap boynunda deformasyona neden olabiliyor. Sanayi diliyle LPG subapları iyiyor/eğiyor abi. Malzemeden çalıyorlar heralde. Yeni elektronik ateşlemeli araçlarda orijinal ECUlarıyla profesyonel müdahale olmadan distribütörlü araçlar gibi avans verilemediğinden egzoz kamına bir diş rötar verilse aslında bu subap eğme olayı olmayacak ama oda sıkıntı çünkü focusda 1 diş demek 9 derece demek (40 dişdir) buda çok fazla 3-4 dereceyi geçmemek lazım subap bindirmesinin canına okumamak ve motorun çalışma aralığını örselememek için.

  7. #7

    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    52
    Şehir
    Bodrum
    Mesaj
    1.349
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı kmince Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Teorik olarak doğru ama pratikde neden çalışmaz bu? Bende LPG var araç narrowband + aftermarket wideband var yani AFR yi rahat izliyorum ama ne yazık ki LPGde de benzinde de A/F oranı 14.7 (LTFT STFT normal aralığında +/-%3)
    E çünkü yanma sonrası çıkan oksijeni ölçerken benzin stoichiometric değerine göre çıkan oksijen miktarını ölçüyor narrow sensör. LPG nin stiochiometric değerinde çıkan o2 miktarı ile benzinin stoichiometric değerinde çıkan oksijen miktarı aynı değil.

    Khan 'ın söylediği benim ifademdeki muğlak kısım ile alakalı. O sanırım benim AFR target düşünerek yazdığımı zannetmiş. Lambda ölçüyor ama bu lambdayı oksijene dayalı olarak ölçüyor. Dolayısı ile aynı miktarda oksijeni bulana kadar ayarlamaya devam.. Yani senin arabandaki durum olması gereken durum.

    Eğer ben yanlış anlamadıysam Khan aslında arabanın LPG de iken 15.5 te gittiğini yazmış. Ki bu ifade yanlış. Teori ile pratik arasında bir fark yok o bağlamda. Kendisinin de yazdığı gibi lambda sensöründen gelen voltaj oksijen miktarına göre çıkıyor ve bu voltaja göre de lambdası şudur deniyor. Ancak ECU bunu hesaplarken benzinin kimyasal tepkisini referans alıyor. Oysa benzinin yanması sonucu ortaya çıkan o2 miktarı ile LPG ninki aynı olmadığından her şartta benzin varmış gibi yakıt ayarlanmaya çalışılıyor. Dolayısı ile senin arabanda 14.7 AFR ile yürümüş oluyor. Alternatifi ne olabilir? Sensör simulatöründen lambdayı 15.7 ye kaydırırsın, bu durumda arabanın benzin ECU su benzin için stoichiometricte yürüdüğünü sanır ve müdahil olmaz. Oysa sen gerçekte LPG nin stoichiometric değerinde yürüyorsundur. O2 sensörünün sinyaline müdahale edilmedikce benzin ECU su her şartta kendi mappingine göre hareket edip yakıtta ona göre düzeltme yapmaya çalışacak. Ve referansı benzin olduğu içinde her zaman LPG ile zengin yürüyeceksin.

    Yakıt değişimindeki kimyasal çıktı farkı biraz yumurtamı tavuktan yoksa tavukmu yumurtadan işi gibi. Aslında bu birazda sensöre verilen isimlerden kaynaklanıyor. Kimi O2 sensörü diyor, kimisi lambda. Referansı lambda alırsan o durumda khan ın haklı olması gerekir ancak lambda sonuçta sadece bir skala.. Orada asıl ölçülen şey o2 miktarı. O2 miktarına göre farklı yakıtlarda farklı skalalar kullanabilirsin. Dolayısı ile AFR oranlarıda sapar.

    LPG ile kombine çalışan daha doğrusu LPG için ayrı benzin için ayrı değerleri yorumlayıp birbirinden bağımsız yakıt stratejilerinin ayarlanabildiği tek bir standalone üretilmediği sürece malesef bunun bir çözümü yok. OEM üreticiler bile bunu prodüktif görmediğine göre (OEM olarak LPG ile de çalışabilecek şekilde üretilen araçlarda dahi piggy var) %100 doğru çalışan bir LPG sistemi üretmenin imkanıda yok.
    Hakikat aramakla bulunmaz ancak bulanlar hep arayanlardır. / Bayezid i Bistami

    --..-.----.-..

  8. #8

    Üyelik
    Sep 2006
    Yaş
    46
    Şehir
    06
    Mesaj
    2.084
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Narrowband in dar voltaj araliginda merruse senin soylemin dogru, fakat eger genis bant araliginda calisan bir sistem olsa benim dedigim gibi olur.
    misal e85 kullanan fakat arabasinda afr gauge kullanan kullanicilar 14.7 yi stoic kabul ederek ayar yaparlar, bilirler ki o anda aslinda 9.7 ye gore tune ediyorlar cunku 1 lambda. misal tam gazda 0.80 lambda 11.7 ayarladiginda, e85 de 7.7 yuruyorlardir

    Yani lambda lambdadir yakita gore degismez, cunku egzoz gazinin muhteviyatinda oksijen cok azdir, yakilan o2 karbonmonoksit, hydrocarbon, nitrojen vs vs olarak atilir ve yakit ne olursa olsun misal stoic ratioda cikan o2 miktari cok dusuktur ve sensor araligindan sadece o2 gecebilir, olculur
    Guc;
    Bilgi ve Tecrubedir.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •