SON GÜNCELLEME:16 TEMMUZ 2017
Her araç gibi 155 Q4 için de ara sıra forumlarda sorular sorulur.
Bu gibi sorulara en doğru cevapları vermek için genel bir yazı hazırlamaya çalıştım. Unuttuğum noktalar olabilir, zaman içinde tamamlarım.
Q4
Alfa "155" serisinin en üst versiyonudur.
1.7 / 1.8 / 2.0 8v / 2.0 16v / 2.5 V6 benzinli, 2.5 TD / 2.0 TD dizel versiyonları bulunur.
Türkiye'ye 1.7 - 1.8 - 2.5 v6 - 2.5 TD - 2.0 TD ithal edilmemiştir bildiğim kadarı ile ama gümrükten çekilmiş tek tük dizel versiyonunu görebilirsiniz.
Yollarda aynı kasa bir çok alfa 155 2.0 TS görebilirsiniz (150hp),
hatta 155 TS Sport modeli var ki, Q4 ile dışarıdan görüntüsü tıpa tıp aynıdır (155hp).
AlfaRomeo 155 Q4 (1992-1997)
1992 ile 1997 tarihleri arasında üretilmiştir
"Zamanının" tasarım ve donanım olarak ilerisinde bir otomobildir.
O zamanların AutoShow dergi testi.
Aynı tarihlerde Alman DTM yarışlarında kullanılan "155 V6 TI" ve "155 GTA" isminde modelleri bulunur.
GTA modeli aynı motor ve yürüyen üzerine geliştirilmiş olup kabaca 400hp/500nm civarındadır.(0-100 3.58 sn)
155 GTA motoru
155 GTA videoları
Hill Climb Alfa Romeo 155 GTA DRIFT and HUGE FLAMES - YouTube
Roberto Di Giuseppe drift @ Motor Show 2011 - Alfa 155 GTA - YouTube
Standart Q4 vs 155 GTA testi
Fakat DTM modelinin kasa dışında Q4 ile bir benzerliği yoktur.(11.800 devirde 420hp ve 1040 kg)
DTM deki motor atmosferik V6 dır.
Alfa Romeo 155 V6 TI
Alfa Romeo 155 V6 TI
155 DTM videoları
TRIBUTO ALFA ROMEO 155 V6 DTM - YouTube
Cameracar Fabrizio Pandolfi - Alfa 155 TI V6 Coppa Nissena 2011 - YouTube
SOUND ALFA 155 DTM MUGELLO TRACKDAY - YouTube
Bizim ülkeye 1994-95-96 ve 97 modelleri getirilmiş.
94-95 üretimleri ile 96-97 üretimleri arasında bir kaç fark bulunmaktadır.
Narrow Body 155 Q4
96'ları 187 HP diye geçer, 94'ler 192 HP.
Kitapçığında 96'lar 1460 kg diye, 94'ler ise 1390kg yazar.
Narrow body 155 Q4
MOTOR:
Turbo T3 Garrett (TB0367), 2000 cc 16v, üstten çift egzantrik, 8.0:1 sıkıştırma.
190 HP-291 Nm tork, 0-100 km/s hızlanma 7.0 saniye
Standart Q4 motor
Motor ve yürüyen aksam aslen Alfa Romeo değildir (Q4 için konuşuyorum, diğer 155 serisi alfa temellidir)
Temelde motor FIAT 2.0 16v motorun turbolanmış hali de diyebiliriz.(Tempra-Tipo 2.0 16v)
Aynı motor Lancia HF Delta Integrale serisinde, Lancia Dedra'da, Fiat Coupe Turbo'da kullanılmıştır.
* Bilmeyenler için yazayım:
FIAT s.p.a , Kuruluş tarihi 1899
Fiat tarafından satın alınan firmalar:
Lancia 1968
Ferrari %50 hissedarı 1969
AlfaRomeo 1986
Maserati 1993
Crysler hissedarı 2011
Aynı blok birçok Fiat-Lancia motorunda kullanılmıştır. Krank-piston kolları aynıdır ve çok sağlamdır.
Mekanik bir EGR Valf sistemi vardır, pek işe yaramaz tıkanır.
Turbo basıncı beyin kontrollüdür (TPS-gaz pedalı ve RPM temelli bir ECU haritası vardır).
Yakıt, tamamen ne kadar gaza bastığınız ile doğru orantılı olarak artar. Sistemde bir sıkıntı varsa çok yakar. Normal, sakin "şehir içi" kullanımda ~11-12 lt/100 km yakacaktır. Şehir içi biraz tempolu kullanımda bu değer 15-16 litreye çıkabilir. Gazlama modunda 18-20 lt/100 km görürsün, uzun yolda azami 3.000 devir akıllı kullanımda 8 lt/100 km yakar.
Kendi yaptığım ekonomi yazılımı ile uzun yolda 7-7.5 lt/100 km yakaladım.
Bloğun aynı olması her şeyin aynı olması demek değildir.
"Tipo-Tempra 2.0 16V" ile Turbo Q4 motoru arasındaki bazı farklar:
-Beyin farklı IAW-P8 Weber
-Vuruntu sensörü farklı
-MAP Sensoru farklı (2.5 bar)
-Egzatrikler farklı derecedir
-Pistonlar 8.0:1 sıkıştırmadır
-Egzoz subapları (sodium kaplıdır)
-Intercooler var
-Turbo TB0367 T3 garret var
-Eksoz manifoldu farklıdır
-Bujiler Bosch WR6DTC
-Enjektörler (Marelli 384cc),
-Kelebek boğazı daha büyük
-Yağ soğutma radyatörü vardır
-Ters baskı debriyaj vardır
-Su radyatöründe turbo için extra su çıkışı bulunur
-Statik wasted-spark ateşleme sistemi
-vs, vs...
YÜRÜYEN AKSAM:
Araç sürekli 4 çekerdir. Sistem, Lancia HF Delta Integrale'den alınmıştır. Önde bir differansiyel, ortada Viscous Coupling ile 4 çeker tork dağıtıcısı (ön%47, arka%53), arkada torsen 5.1 kilitli differansiyel bulunur. Ayrıca ABS sistemi 4 çeker sistemine uyumlu çalışır (araç beyninden, ABS beynine iletişim vardır).
Ön ve arkada viraj demirleri.
Bazı modellerde elektrikli amortisör.
Eğer bir sorun yoksa Q4 ün frenleri inanılmaz iyi tutar, öyle ki yapılan testlerde fren mesafesi 35 metredir.
Asla önden kaldırıp çekilmemelidir. Böyle bir durumda 4 çekerin içerisindeki viskoz bozulacaktır.
Araç muayenesi sırasında uyanık olun. fren testi sırasında ön tekerlekler tambur üzerinde dönerken
arka tekerleklerin altına roller koyulması şarttır, yada tam tersi arkalar tambur üzerindeyken önlerin altına roller.
Sistem sürekli dört çekerdir: "birşey olmaz - biz hep öyle yapıyoruz - ama audiler böyle değil" gibi BOŞ lafları dinlemeyin.
Q4 şanzıman ve 4x4
DONANIM:
94 model direksiyon
Renkli camlar,
Bazı modellerinde elektrikli recaro koltuklar,
Elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar,
Far yıkama sistemi,
Yükseklik ayarlı mercekli farlar,
Yükseklik ayarlı ve hidrolik direksiyon,
Sis farları,
Zamanının en iyi klima sistemi,
Spor koltuklar,
Bazı modellerde içerden ayarlı elektrikli amortisörler,
İçerden buton ile açılan bagaj,
Yağ sıcaklık ve yağ basınç göstergeleri,
Alfa Check Control,
Ön-arka elektrikli camlar
*Bazı sıcak ülkelere gönderilen Q4'lerde standart olarak
intercooler water spray bulunur ve bu modellerin ön tamponlarının ortasında hava girişleri eklenmiştir.
Intercooler spray için su deposu bagajdadır.
Ön tamponun kesim yerleri
vs, vs...
96-97 modellerin, diğerleri arasındaki farklar:
Bu modellere Wide-Body denir.
Bu modellerin ön-arka çamurlukları daha şişik gibidir.
Kontak anahtarında immobilizer vardır (dolayısı ile 1996'nın ecu'SU 1994'te çalışmaz).
Direksiyonda mekanik olarak çalışan bir hava yastığı bulunur. Direksiyonu daha sportif tarzlıdır.
Direksiyon dönüş tur çapı 2.1'dir. Yani oldukça sportiftir (çoğu hondanın yanlışım yoksa 3.8 falan), (1994'lerin tur çapını bilmiyorum, ölçmedim, fakat benim araca 1996 direksiyon kutusu takılınca aradaki fark çok dikkatimi çekmişti).
ARALIK 2014 EDIT:
94-95 modellerin direksiyonu ~3 tur gibi. 96 modellerin 2.1 tur.
Video: http://youtu.be/fHtF2TUIcYU
Kendi aracınızı ölçmek için:
Direksiyonu en sola çevirin, şimdi direksiyonu sağa doğru çevirmeye başlayın. 1 tam tur attı mı? Devam edin. 2. tam tur, 3. tam tur... En sağa geldiğinde kaç tur döndü?
Jantları 16' siyah Speedline (4X98), lastikleri 205/45/16'dır.
Gösterge tablosunda ufak tefek farklılıklar bulunur.
94 model dashboard
96 model dashboard
Geri vitese çekmeli sistem eklenmiştir.
Takla-büyük kaza anında benzin pompasını kapatan, yani yakıtı kesen switch bulunur (switch, şöför koltuğunun altındadır, büyük bir çukur-tümsekten geçer ve sonrasında araç çalışmazsa kontrol edin).
Maxi'nin yorumu:
Öncelikle bu araca Alfa Romeo diye bakmasanız iyi olur. Çünkü kasa dışında çoğu parçası Fiat-Lancia'dır. Bu aslında çok iyi bir şeydir,
aradığınız bir çok parça Fiat ile ortak olduğu için hem bulunabilirlik hem de fiyat bakımından avantaj sağlar.
Malzeme ararken Alfa Q4 diye değil, Lancia diye arayın. Mesela çelik kapak contası yada pistonları Lancia Delta HF Integrale 16V ile aynıdır. Motor ve yürüyen aksamı Lancia olarak düşünün (tabi herşey değil).
Teknolojisi gereği ekonomik bir araçtır diyemeyiz, ayrıca ağır bir araçtır. Ona göre düşünülmesi gerekir.
4 çeker ve viskoz sağlam olduğu zaman çok ciddi yol tutar. Patinaj çekmez, kaymaz, yanlamaz... Ona göre hayal kurulmaması gerekir.
Malesef çoğu Q4 sahibi viskoz sistemlerinin bozuk olduğunu bilmeden aracını kullanmaktadır.
Viscous Coupling
Normal şartlarda kaportasında paslanma göremezsiniz.
Standart motor kapak contası ve standart pistonları çok dayanıklı sayılmaz, dolayısı ile bunların forged ve çelik conta ile değişmeden 1.2 bar turbo basıncı üzerine çıkılmasını tavsiye etmem. Azami 1.2 bar basınç ve güzel bir ateşleme tablosu ile standart motorundan ~240HP alınır.
Motorda herşey sağlam ve düzgün ise, forged piston, çelik conta, walbro benzin pompası, büyük cooler, rahat bir egzoz ve standart turbo ile 260 HP'ler zorlanır. Daha üzeri için daha fazla değişiklik gerekecektir (Standart benzin regülatörü ayarlıdır).
Standart Q4 pistonu vs forged piston
Standart piston kolu vs forged kol
Q4 kullanıcılarının en azından bir turbo basınç saati + wideband afr + egt saati takmalarını şiddetle tavsiye ederim.
Standart son sürati 225 km/s'tir. Ben bu güne kadar (12 senedir) 1 kere 240 görebildim. Son sürati yüksek değildir. Yurt dışında 5. vitesi 155 TD yani turbo dizel versiyonun dişlisi ile değişenler var. 2.vites sonunda 100 görür.
Turbo 2.800 devir gibi dolmaya başlar, 3.000 devir altında tork azdır, can sıkar.
Bence Q4 alan birisinin kendi başına birşeyler yapabiliyor olması gerekir. Ufak tefek onarımları, bir takım şeyleri sürekli tamirciye-sanayiye gitmeden yapabilmelidir, yoksa bu işin altından kalkamazsınız.
Narrow Body 155 Q4
Wide Body 155 Q4
TAMİRAT-YEDEK PARÇA-AYAR-BAKIM-DETAY:
Aklıma geldikçe eklerim.
*Q4 ün ABS sistemi 6 sensörlü diye geçiyor, yani klasik 4 teker var = 4 sensörlü değil. Dikey ve yanal ivme sensörleri de var. ABS, sizin düz gittiğinizi veya virajda olduğunuzu biliyor.(4x4 için gerekli)
* Motor magneti marelli sensörlerden oluşmaktadır, bir çok sensör Ford RS Cosworth ile aynıdır, hatta ECU gene Weber IAW serisi IAW-P8 dir.
(Ferrari F40`ta aynı seri beyin takılıdır)
Benzin regulatörü ayarlıdır.
Q4 üzerinde IW058 model high impedance Weber 384 cc enjektörler var. Bu enjektörler 3 barda 384 cc'dir, fakat standart Q4'ün benzin basıncı 2.5 bar ayarlıdır. Çoğu insan bunu bilmez ısrarla basıncı standart araçta 3 bara ayarlar ve boşuna benzin yakar, araba da yürümez.
Ayar Prosedürü:
Motor çalışmıyorken, basınç 2.5 bar olacak (kontağı çevirin pompa 8-9 saniye çalışıp susar, ayar bu esnada yapılır). Bu sayede chip tuning sonrası benzin basıncını 3-3.5 bar yaparak 260 HP'ler zorlanabilir. Kısacası enjektör kapasitesi ucu ucuna değildir, bir miktar önü açıktır.
Egsozt
Orjinal sistemde 2 tane spor katalizör ve 3 tane susturucu + 1 adet lambda bulunur. Standart Q4 çok sakin ve sessizdir. Tavsiyem, 2 kat iptali ve sadece tek son susturucu olarak ama free flow değil "perdeli" bir susturucu takılmasıdır. Ses, ne çok ne de az olur, tatmin edecektir.
Chip
Şu kadar söyleyeyim, yazılımsız Q4 kullanmak saçmalıktır. Boşu boşuna çok yakar + hantaldır + güçsüzdür. Orjinal yazılım aşırı rötarlıdır, turbo ve gaz kontrolü agresif değildir: Yakıt-ateşleme-turbo basıncı, beyin kontrollü olduğundan dolayı 190 + 70 HP'ler zorlanabilmektedir. Yazılım sonrası araç tanınmaz hale gelir, herşey güç değil, karakteri değişir. Turbo daha erken dolmaya başlar. MAP sensorü 2.5 barlık olduğu için azami 1.5 bar basınç okunabilir. Tabi bütün bunlar problemsiz sorunsuz bir motor için geçerlidir.
Standart yazılımda, turbo basınç koruması (boost cut-off) vardır. Devire göre değişkendir.
Örnek: 4000 devirde 1.25 barda keser, 5000 devir üzerinde 1.1 barda keser.
Devir kesici (RPM Cut-off) 6800 d/d'dir. Rölanti devri 850 d/d'dir.
Ayrıca bazı geri kafalıların anlayamadığı enjektör yakıt kesme (injection cut-off) sistemi haliyle Q4`te de bulunur. Sistemin çalışma devir aralıkları motor sıcaklığına bağlıdır. Normal kullanımda ayak gaz pedalından çekildiği zaman enjektörler yakıt ekonomisi için 1100 devire kadar kapatılır. Bu sistem 1100 devir altında devre dışı kalır, motor normal çalışmasına geri döner.
-94 model Q4 ECU
Bujiler
Standart bujileri Bosch WR6DTC'dir, 3 tırnaktır.
NGK karşılığı: BP6ET kullanılabilir.
Modifiye ve yüksek turbo basıncı varsa daha soğuk buji kullanılmalıdır.
Ben uzun bir süre B8EGV kullandım, şu an araçta BR8EIX iridium takılı.
Servis kontrol ve ecu control
Q4, diğer 155 lerden farklıdır, sensörleri-beyni elektriksel alt yapısı ortak değildir.
dolayısı ile bildiğimiz alfa examiner test cihazı bu araca bağlanamaz, listesinde yoktur.
Q4 ün beynine girip arıza ve sistem kontrolü-sensör değerlerini görmek isterseniz
"Alfa Tester" denen kartuşlu test cihazına sahip olmanız gerekir
Bu cihaz sayesinde arızaları bulabilir, sensorleri kontrol edebilir, real time tüm parametreleri görebilirsiniz.
Ayrıca, o2 sensorü seviye ayarı,Tps gaz kelebek ayarı yapabilirsiniz.
(Q4 beyni arızaları hafızasında saklamaz, kontak kapatıldığı vakit her hata resetlenir)
ALFA 155 Q4 boost selenoid (Pierburg) bağlantısı
ALFA 155 Q4 vites oranları
-------------------------------------------------------------------
ALFAROMEO 155 Q4 VISCOUS COUPLING
Bu bölümde 4 çeker sisteminin en önemli parçası olan viscousu tanıtmak istiyorum.
*Herşeyden önce bana bu konuda yardımlarını esirgemeyen ankaralı Q4 sahibi arkadaşım mahmut
ve subaruimpreza.org forumundan sevgili Barışa çok teşekkürler.
viscous coupling değişimi ve testler alfa sportivo`da yapılmıştır, bu imkanı sağladığı için yılmaza extra teşekkür.
Son bir kaç senedir müsait oldukça viskoz üzerine çalışmalar-araştırmalar yaptım
mahmut çıkma viskozlar satın aldı onları dağıttım, yurt dışından özel silikon sıvıları getirttik denemeler yaptık.
internette en az bulabileceğiniz bilgi viscous coupling üzerinedir.
Senelerdir viskozu problemli olan arabamın nihayet yol tutuşu gene eskisi gibi oldu.
Viscous değişimi sonrası hızlı girdiğim virajda arkadan kayan araç şimdi aynı yerde banamısın demiyor.![]()
Fakat önce bir takım bilinen yanlışlar var onların üzerinden geçmemiz şart.
*Her 4 çeker sistemi ve yapısı aynı değildir, karıştırmayın, karıştıranlara inanmayın !
burada anlatılan sistem alfaromeo 155 Q4, lancia delta integrale içindir.
audi quattro başkadır, yada subaru impreza veya mitsubishi evo, bmw x drive yapısı işleyişi farklı olabilir.
*Aracınızı lifte kaldırıp, motoru çalıştırdıktan sonra 1. viteste lastikleri çevirmek
viscous un sağlam olduğunu göstermez. 4 tekerin havada dönmesi birşey kanıtlamaz.
*Viscous içinde dişli yok, balata yok
dolayısı ile basitçe bu bozuk yada bu sağlamdır diyemezsiniz.
ne kadar bozuk? ne kadar sağlam? demek en doğrusudur.
*Viscous içerisinde 37 adet metal plaka var ve bunlar silikon yağ içerisinde döner.
silikon sıvısı bildiğiniz yağların aksine "ısındıkça kalınlaşan", özel bir yağdır.
yukarıdaki şema sizi yanıltmasın, viskoz ön differansiyel ile sağ teker arasında durur ama
plakaların yarısı ön tekerleklere, yarısı arkalara bağlı gibi düşünebilirsiniz.
*Ana görevi ön tekerlekler ile arka tekerleklerin aynı hızda dönmesini sağlamaktır.
viskoz tam sağlam değil ise veya zayıf ise aktarım dengesizleşir, virajlarda arkadan kaymalar başlar.
araç iyi yol tutmaz, özellikle gaza basıl-madığı durumlarda kendini çok belli eder.
*Siz Q4 sahipleri anlamıyor veya fark edemiyor olabilirsiniz
ama ben 14 senedir kullandığım bu aracın sağlam viskoz ile ne kadar iyi yol tuttuğunu gayet iyi biliyorum
ilk satın aldığımda sağlam olan viskoz nedendir bilmiyorum sonradan bozuldu.
o yüzden sağlam viskoz ile zayıf viskoz arasındaki farkı iyi bilirim.
*Yukarıda yazmıştım tekrar yazayım.
asla aracı önden kaldırıp çektirmeyin
muayene sırasında fren testinde dönmeyen tekerlekler altına roller koyulduğundan emin olun.
ya 4 teker yerde olacak yada 4 teker havada olacak, kural budur.
ama audiler böyle değil ama bizde 4 çeker subaru var diyenlere arkada yazan alfaromeo yazısını gösterin.
her 4 çeker yapısı aynı değil unutmayın.
Peki gelelim fasulyenin faydalarına
sizin aracınızdaki viscous sağlammı değilmi nasıl test edeceksiniz?
aklınızda bulunsun satın alacağınız çıkma 2. el viskozun sağlam olduğunu kimse garanti edemez
ancak araca taktıktan ve test ettikten sonra anlayabilirsiniz.
En güzel kontrol, muayene istasyonlarındaki fren testi sırasında yapılabilir.
ön tekerlekler tambur üzerine bindirilir, arka tekerlekler roller üzerindedir (dikkat yerde değil!)
araç boşta ve el freni iniktir.
tambur dönmeye başlar yani ön tekerlekler dönüyordur.
bu esnada rollerlar üzerinde olan arka tekerleklerinde dönmesi gerekir
yok dönmüyorsa sizin viskozunuz malesef tam çalışmıyor demektir.
aynı test arka tekerlekler içinde denenebilir, bu esnada önler roller üzerinde olmalıdır.
tabi muayene 2 senede bir yapılıyor o yüzden her istediğiniz an bunun yapılabilmesi zor.
Şimdi herkesin yapabileceği testlere geçelim.
*Bu test öncesi aracı yarım saat kadar kullanmanız lazım, vizkoz çalışma sıcaklığına ulaşması gerekli.
buna yurt dışında jack testi deniyor, türkçesi kriko testi
arabayı arkadan kriko ile kaldırıyorsunuz, arkalar havada iken yavaşça ilerliyorsunuz
ÖN İLE ARKA tekerler aynı hızda dönmesi gerekiyor
ön 1 tur attı, arkada 1 tur atması lazım, en sağlam viskoz bu.
arka fırıl fırıl dönüyorsa yada araç hiç ilerleyemiyorsa geçmiş olsun.
bu test sırasında sorumluluk size aittir, zira araç krikodan düşerse hoş şeyler olmaz.
KRIKO YERLEŞİMİ:
www.youtube.com/watch?v=Qt3jJAPvJ-0
ESKİ VISCOUS:
http://www.youtube.com/watch?v=Dwsz9dLYutk
YENİ VISCOUS:
*tam bu noktada bir trick var, videoya dikkatli bakarsanız ilk hareket öncesi arka teker çeyrek tura yakın dönüyor.
zaten litaratürde viskozun devreye girme zamanı 1/10 saniyedir diyorlar, buda kabaca çeyrek tur gibi demek.
ilk çeyrek tur sonunda ön tekerleklerde hareket alıyor ve arkalar ile ön tekerler "aynı hızda" dönerek ilerliyor.
Eski viskoz videosunda ise arkalar hareket öncesi kaç tur atıyor belli değil ve araç hareket ettikten sonra bile
arkalar öne göre daha hızlı olarak dönüyor.
http://www.youtube.com/watch?v=EvAYR8nE4TY
Birde elle kontrol var
aracı lifte kaldırın
el frenini tam çekin ve vitesi boşta bırakın.
ESKİ VISCOUS:
http://www.youtube.com/watch?v=vlqyVUpIO9k
YENİ VISCOUS:
http://www.youtube.com/watch?v=_poBMRqSCec
Birkaç 155 Q4 viscous coupling resmi:
-------------------------------------------------------------------
Q4 MOTOR BALANS KAYIŞI İPTALİ
Önce şunu yazmam lazım
inanın bana dünyanın en aptal insanı bile balans kayışını basit bir yan keski ile kesip alabilecek kabiliyete sahip.
Balans kayışını sökmeniz balans iptali yaptınız anlamına gelmez
Balans mili iptal kitleri satılıyor üstelik yüksek fiyatlarla
sizce bunları satın alan insanlar o kayışı sökmeyi düşünemedimi?
Tamam konumuza dönelim
Biliyorsunuz Q4 motor bloğu fiat tipo, fiat tempra, fiat coupe, lancia delta integrale ile aynı 2.0 16valve.
dolayısı ile balans olayı bu araçların hepsini ilgilendiriyor.
Sağ tarafta kalan balans miline takılı olan rulman üzerinden triger kayışı geçmektedir
Siz balans kayışını söktüğünüz zamani bu mil boşta kalır.
şekil 1a:
Boşta kalan mil ve ona bağlı bir rulman var, rulman her zaman dönüyor
fakat mil boşta olduğu için dönen rulmanın atalet kuvvetinden dolayı "bazen" içide dönebilir
bunun belli bir devri yok, şansa belki hiç dönmezde ama genelde dönme ihtimali çok yüksek.
eğer mil kafasına göre dönerse, motorda dengesiz bir titreşim meydana gelir, zararlı bir titreşim.
normalde millerin balans kayışı takılı iken krank pozisyonuna göre orantılı dönmesi lazım.
Onun için bazı üreticiler balans iptal kitleri üretmişler
fakat bu kitleri takabilmek için millerin sökülmesi lazım, yani motor araç üzerinde iken olamayacak birşey bu.
Peki ne yapmak lazım?
Önce, sadece balans kayışını sökerek balans mil iptali yapamıyorsunuz-yapmayın, bunu bilmeniz lazım.
sağ taraftaki milin bir şekilde dönmesini engellemeniz şart
bunun için bazı çözümler üretenler var.
yada daha akılcı çözümler üretmeniz gerekmektedir.
o mil dönmesin yeter.
-------------------------------------------------------------------
TPS (GAZ KELEBEK POTANS AYARI)
(AYNI SENSOR "PF09" TEMPRA-TIPO 2.0 16V ARAÇLARDA DA BULUNMAKTADIR)
Resimde görünen gaz kelebek potansının bir ayarı vardır
bu ayar normalde test cihazı ile yapılabilmektedir.
Tabi herkeste Q4 test cihazı yok.
O yüzden size bunu voltmetre ile nasıl ayar yapabileceksiniz onu göstericem.
bu ayar kaçık olursa, beyin ilk başta hatalı açacak ve elektronik tarafta bir takım şeyler düzgün işlemeyecektir.
en basiti, fuel cutoff çalışmayacak ve ayağınızı gazdan çektiğiniz zaman enjektörler kapatılmayacak
ve bu yüzden fazladan benzin yakacaksanız!
* Gazdan ayağınızı çektiğiniz zaman (viteste olmanız lazım)
eksozdan pot pot potur potur ufaktan patlama sesleri duyuyorsanız, tps ayarınız kaçık demektir.
söyleyecek fazla birşey yok, resimleri takip edin
TPS sensörünün üst ve altında 2 tane vida vardır onları hafif gevşeterek sensörü sağa sola çevirip doğru yerde sabitleyin.
voltmetreyi takacağınız uçlar resimde belli, 0.275 civarı bir voltaja ayarlayınız.
dikkat:voltajı ölçerken tabiki sensörün soketi takılı olacak ve kontak açık olacak.
MaxiGauges
DIKKAT:
BU DÖKÜMANI "KİMDEN VE NEREDEN" ALDIĞINIZI BELİRTMEK ŞARTI İLE KULLANABİLİRSİNİZ.