Malesef Tuv firması orijinalde bir standardızasyon fieması olmasına karşın, Tüvtürk adı altında net bir standart uygulamaya koyamıyor. Ben de hep farklı başlıklarda, farklı deneyimleri duyuyorum.
Printable View
aslinda TuvTurk'te her sey belli, kurallar konmus durumda, ancak isin icindeki insan faktoru, ve bu insan faktorunun Turk insani olmasi isi bozuyor. 2010 yilinda 97 model Polo'mu goturdum muayeneye, on far caminda belli belirsiz bir catlak var (zaten Hella far siparisi vermisim, mercekli, o yuzden degistirmedim) catlak da abartmiyorum, toplu igne basi kadar. Muayeneden kaldim. Benden onceki kus serisi kirik farla gecti, ve ayni insan bakti iki arabaya da. Kus serisi dokuluyor, yasli basli amca getirmis, Polo far harici cincik gibi, sahibi de o zaman 23 yasinda bir zuppe olan ben.
2013 yilinda bayram arifesinde Rover 200vi'imi goturdum muayeneye, egzoz zir stock, hatta fabrikadan ciktigi haliyle duruyor, ama son susturucunun ici dagilmis, zirilti var, arabada da uretildigi donem mecburi olmadigi icin kat yok, fabrika hic takmamis. Gecmeyeceginden adim gibi eminim ama sansimi denemek istedim, ve araba "kusursuz" olarak gecti muayeneden. Ayni arabayi arkadasim aldi benden, 2015 yilinda muayeneye girecek, beraber gittik. Tabi ki egzoz yapilmisti coktan, ama yine kat yok, ortada kocaman bir susturucu sonda da bagaj buyuklugunde baska bir susturucu. Arac muayeneden kaldi. Sebep, kat yok.
4 adet koltugu olan araba ruhsatta 5 kisilik yazildigi icin arkada 3 adet emniyet kemeri yok diye de muayeneden kaldigim oldu benim.
Sozun ozu, TuvTurk'un kurallari cok net aslinda, ama iste denetleyenler "standart" olmadigi icin ne olacagi hep muamma benim gozumde.
Yillar once de yukselip ancak yapamadigim yag sogutucu projesini bu sefer degerli @punto_multijet Kaan abimizin de degerli destegi ile hayata gecirdim.
Tjet motorlu araclarda sevgili fiat grubu malesef cesit cesit yag sogutucu kullanmayi tercih etmis yillar boyunca. Bir modeldeki oem sulu yag sogutucu, bir baska model ile uyusmama gibi durumlar bolca oluyor. O sebeple benim aracimda kullanilan oem sulu yag sogutucusunu cikma ya da yan sanayi olarak tedarik edip, onun uzerinden adaptor kalibi calisma firsatim olmamisti.
İkiz MiTo sahibi Kaan abimle birbirimizi gazlayarak, yapariz biz bu isi deyip, ben yag sogutucu arastirmasini derinlestirdim, o da imalatta destek olacagina soz verdi. Haftalarca suren arastirmam sonucu, 1.3 cdti albea ile ortak montaj noktalarina sahip, fakat petek sayisi tjet MiTo'daki cooler'a gore daha az olan parca kodunu bulup, siparisi gectim. Gelen yan sanayi cooler, benim arabamin ustundeki ile montaj olarak birebir ayni idi ve seruven bu noktadan itibaren basladi.
Yan sanayi albea 1.3 cdti yag sogutucusu:
https://i.hizliresim.com/l06wuk1.jpg
Adaptorun imalatini dedigim gibi Kaan abim yapti, bir adet bana, bir adet de rosso MiTo'suna. Adaptorun imalatina dair fotolar da mevcut ama dilerse montajindan sonra kendi arabasinin konusunda onlari paylasir. Adaptor aluminyumdan oldukca kaliteli idi.
Sonrasinda ise aliex'ten fittingler ve ingiliz tip olarak bilinen 13 satir yag sogutucu radyatorun siparisini verdim. Bu sogutucuyu tercih etmemin sebebi, ozellikle Avusturalyali Ari Performance garajinin hazirladigi tjet abarth ve mitolarda hep bu buyuklukte sogutucular kullaniliyor. Hortum olarak da yine Kaan abinin yonlendirmesi ile manisa kucuk sanayide bir kac hidrolikciyi gezio, farkli fikir ve yorumlar aldim. Sonunda 150C'ye kadar dayanikli olan mavi renkli hidrolik hortumdan tedarik ettim.
Yaklasik tum setin fotosu:
https://i.hizliresim.com/rhj3sbc.jpg
Oncelikle cumartesi gunu sanayide Tanir Oto'ya gecip, dukkanin sakin bir kosesinde sag on tekerlek, davlumbaz, alt plastik ve turbo emme borusu gibi şeyleri sokup, kafamdaki montaj yerini kontrol ettim. Aklimdaki konum gectigimiz hafta iptal edip yerine panjur taktigim sag sis farinin arkasi, sasi ucunun hemen alti. Oraya uygun bir yag radyatoru tasiyici tasarladim, ustalarimin destegi ile lamalardan kaynatip, cift montaj noktasi ile hazirladim. Bir de siyah mat sprey boya ile boyadim.
https://i.hizliresim.com/67zhzzu.jpg
Cumartesi gunu iki adet daha 90 derecelik fitting ihtiyacim oldugunu anlayinca isi yarim bırakıp, arabayi topladim. Pazar gunu soz konusu fitting'i nereden bulurum diye saga sola sorarken Mami Custom Muhammed Sancak yardimima yetisti sagolsun. Pazartesi sabah onun mekanina gidip, hemen yan komsusu olan hidrolikciden eksikleri tamamladim. Oglen gibi tekrar Tanir Oto'ya gecip ise kaldigimiz yerden devam ettim.
İlk is olarak oem yag sogutucuyu sokup, su ve yag kanallarının konumunu net sekilde teyitledik. Buna gore adaptor ustunde ilgili fitting'lerin dislerini acip, montaja hazir hale getirdik.
Arac ustunden soktugum oem sulu yag sogutucu:
https://i.hizliresim.com/hm93h6y.jpg
https://i.hizliresim.com/16cb0wb.jpg
Adaptore disleri acip, fittingleri takinca:
https://i.hizliresim.com/1lc487b.jpg
Adaptoru yerine montajladik:
https://i.hizliresim.com/2oaiw4b.jpg
Sis fari arkasinda yag radyatorunu montajlayip, borulari cekmeye basladik. Tabi bu noktada radyatorun icine montaj esnasinda borulari da kapsayacak sekilde taze yag doldurdum.
https://i.hizliresim.com/hhe4o1p.jpg
Adaptor ustunde de boru ve 90 derece aciya sahip fittinglerin montajini tamamladik:
https://i.hizliresim.com/fh3f6pd.jpg
Bu noktada borular katlanmasin veya kasilmasin diye her boruyu 3'er kez falan bastan hazirlamam gerekti, kolay gozuken ama cok yorucu bir detay bu.
Ve son olarak montaj bitmis, yag radyatoru ve adaptor ayni foto karesinde:
Tekerlek hizasinda, yandan goruntu:
https://i.hizliresim.com/ajvihhy.jpg
Ayni foto, asagidan goruntu:
https://i.hizliresim.com/79a0t7s.jpg
Tum parcalari toplayip, davlumbazi ve alt plastik korumayi takinca yag sogutucu ile ilgili hic bir detay gozukmuyor. Bir baska onemli detay da oldukca kisa olan yag hortumlari. Birisi yaklasik 30 cm, digeri de 10 cm kadar oldu. Ne kadar kisa hortum kullanilirsa, bu tur uygulamalarda pompaya dusen ekstra yuk ortadan kalkiyor.
Dun test surusu olarak menemen'den Yeni Foca'ya geldim. Hem sakin hem de gazlamali kullanimda yaklasik 10C kadar soguma var gibi. Ama biraz daha kullanip, piste falan cikinca net yorumlarimi tekrar paylasirim.
yağ soğutucu işi mükemmel olmuş. ellerinize sağlık
gri radyatöre önden bakınca belli oluyor mu acaba?
Çok teşekkürler bro.
Sis farının oradaki boşluktan flaşlı şekilde foto çekince gözüküyor, aşağıdaki gibi. Onun dışında görmek mümkün değil, içeride biraz geride kaldığından karanlıkta kalıyor, belli olmuyor hiç.
https://i.hizliresim.com/jcmwacr.jpg
Temiz ar-ge.yi severim. Valla helal olsun, güzel iş çıkmış bariz
eyvallah bro :D
Eyvallah abi teşekkürler. 4 gündür her forsatta gazlayıp, sağa çekip kaput açıyorum, bir kaçak vesaire var mı diye. Çok şükür tertemiz. ama henüz en zorlayıcı testi yapmadım, inş fırsat olursa hafta sonu bir tırmanma etabı yapacağım.
Örneğin bu sabah Menemen Manisa yolunda gelirken, devamlı gazladım, yol da açık olduğundan devamlı 150 km/h üstü gittiğimden araba ciddi soğuktu. Su da yağ da devamlı 85C civarında. Sonrasında virajlı, düşük hızlı yollara girince de devr çevirmeyi bırakmadım, sağa çektiğimde bile max 97-98C gördüm. Eski setup ile tahmini 105-107C'yi görürdü yağ sıcaklığı.
Şimdilik her şey yolunda yani, denemelere devam edeceğim.
Olum sen kaçta çıkıyorsun kafayı yicem 2 haftadır denk getireyim de darlayım diye bekliyorum.
soğutucu şekil önümden çekil ...
kazasız cezasız
Aga ufak tefek değişiklikler oluyor saatte. Haftaya itibari ile benim Manisa yolu gazlamalarım biraz azalacak mecburen. Artık oğlan okula başlıyor ve benimle gelip gidecek. Artık sizin gibi gençleri piste bekleriz demekten başka çarem kalmadı :P
eyvallah bro, teşekkürler.
Semi slick lastik almaktan günlük lastik olayına bayadır odaklanamamıştım.
Neredeyse tüm yaz semi slickleri günlük kullandıktan sonra, yaklaşık son 3 haftadır, eskilerden kalma, dişleri de fena durumda olmayan 4 mevsim özellikli Kumho Solus TA31'leri takmıştım. Kafamdaki plan bunlarla kışı geçirip, baharda düzgün bir yazlık lastiğe geçmek şeklideydi. Fakat 2018 üretimi Kumholar, taze iken bile 4 mevsim olmasın mütevellit pek keyif vermez iken, artık kendisini çılgın şekilde saldığını bağıra çağıra bana söylüyordu. Hafif ıslak zeminde çeyrek gaz ile kalkış anında patinaja kalması, 3. viteste 120 ile neredeyse kesicideyken asr'nin pavyon ışığı gibi yanması ve sanki arabada kilit yokmuş gibi kafadan alakasız yerlerde kayması, "yeter ulen, ne kadar bi fülüt" dedirttirdi bana.
Ailemizini lastikçisinden, geçtiğimiz haftalarda eşmin C3'üne zaten 15"lik Goodyear almışken, miTo'yu da Goodyear'ladık. Aslında aklımda michelin Pilot Sport 4 vardı ama 225 45 17 tane fiyatı 2000-2100TL seviyesindeydi. Daha önce de kullanıp memnun kaldığım Goodyear Eagle F1 Asym 5'ler için tanesi 1600TL'den anlaşınca, aksiyona geçtik.
12. hafta 2022 üretimi Asym 5'ler:
https://i.hizliresim.com/4slj4kn.jpg
Çok uzun süredir aklımda olan, günlük ile pist jantını değştirme olayını da gerçekleştirdim bu lastik değişimi esnasında. Çok kollu oem CMS üretimi jantım yaklaşık 10,5 kg gelirken, yine oem 8C jantım ise yaklaşık 8.5 kg geliyor. Zamanında semi slickleri çok kolluya takıp geçmiştim, o sebeple tezat bir durum vardı aslında. Fırsat bu fırsat deyip, üzerinde semi slick'ler olan çok kollu jantları da lastikçiye götürüp, Asym 5'leri buna taktım. Daha hafif olan 8C jantlara ile Nankang Ar-1'ler takıldı ve şimdilik evin kilerine kaldırıldı. Pistte inş hafif jantın faydasını görürüm.
Montaj anında kenarda bekleyen konu misafiri Nakang AR-1'ler:
https://i.hizliresim.com/fnk9lb0.jpg
Montajdan sonra çok kollu CMS üretimi OEM jantlarımız ile Goodyear ASYM 5 kombinimiz:
https://i.hizliresim.com/aj52iuw.jpg
Son olarak da, 2 Ekim'deki pist günümüz öncesinde montajlarım diye düşündüğüm ve çok uzun zaman önce siparişini verdiğim EBC bluestuff balatalar hala gelmedi. Bu cumartesi V weekend için ailecek İstanbul'a gideceğimiz için, artık dibinin dibini kullandığım yellowstuff balataları söküp, geçici olarak eskiden kalma, kondisyonu da iyi durumda olan Mintex balataları akşam vakti, kapı önünde minik hidrolik krikom ile montajladım. Fren hissiyatı şimdilik yerine geldi. İnş haftaya blustuff balatalar yetişirse, 2 Ekim pist gününe tam anlamıyla hazır gireceğiz.
Akşam vakti, tüm mahallenin "yine ne yapıyor bu sapık" bakışları altında kapı önü balata değiştirme keyfim, 20 dk'da işlem tamamlandı.
https://i.hizliresim.com/bknyzyx.jpg
Güle güle eskit Rahmi hocam
yine seve seve okuduk
teşekkürler
Ramo yine yoksun yollarsa sıkılarak gidiyorum bi oynaşamıyoruz vallahi ya :(
Hatta gel bugün foto çekeyim seni temizsen ahahahahaha