User Tag List

Sayfa 1/2 12 SonSon
23 sonuçtan 1 ile 19 arası

Konu: 50 - 50 Ağırlık dağılımı her zaman en idealimidir ?

  1. #1

    Üyelik
    Sep 2009
    Yaş
    35
    Şehir
    Samsun / İstanbul
    Mesaj
    4.561
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Question 50 - 50 Ağırlık dağılımı her zaman en idealimidir ?

    Arkadaşlar internette dolanırken bu konuda epey tartışmalar gördüm bazı forum ve blog sitelerinde..Bazı kesim 40-60 gibi arkada motoru bulunan 911 vb. araçların daha verimli olduğunu söylerken kimisi GT86, rx-8 gibi araçların daha verimli olduğunu söylüyor.. Sizin fikriniz nedir? ( Verimden kasıt viraj,denge,traction vs. )

  2. #2

    Üyelik
    Jul 2007
    Yaş
    42
    Şehir
    BODRUM-İST
    Mesaj
    770
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Toyota gt 86 agirlik merkezi en akillica arac derim
    powered by MRÇ garage ekotech
    mapped Stage 5 Big turbo E-tuners by Stelios ALEXANDRAKIS

  3. #3
    Canselmo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2012
    Yaş
    33
    Şehir
    Alanya-ANTALYA
    Mesaj
    2.059
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Aslında genel olarak ön- arka oranların birbirine en yakın oldugu nokta, dengeli oldugu anlamına gelebilmekte, fakat sadece ön arka dagılımı dengeli sürüş için tek bir ayrıntı degil. Sürtünme katsayısı, aracın tasarımı, şasi dengesi, süspansiyn geometrisi gibi...

    Formula 1 aracların yanlış hatırlamıyorsam 60 -40 olması lazım dünya üzerinde en iyi yol tutan araçlar örnegin.

    Bence kesinlikle her bir parçanın bu agırılk dengesiyle uyumlu ve birlikte çalışarak iyi iş cıkarabilcegini düşnüyorum.
    Elleme Sekelesin...

  4. #4
    MCN21 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2011
    Yaş
    33
    Şehir
    türkiye/istanbul
    Mesaj
    3.501
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    22 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Agirlik dengesi disinda bence yete basma kuvvetide etkilidir. Buyuk bir arka kanat bence agirlik dengesini ciddi anlamda degistirebilir.

  5. #5
    levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2006
    Yaş
    36
    Şehir
    İzmir
    Mesaj
    18.439
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    97 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Çok etken var, iz açıklığı, aks mesafesi, hangi şekilde çekiş olduğu..

    53-47 olması lazım gt86.
    mx5 serileri 50-50 mesela.

    fwd için 60-40, rwd ve 4 çeker için bence 55-45/50-50 gibi oranlar daha ideal.

  6. #6
    Octane - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2007
    Yaş
    37
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    2.241
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    23 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    50/50 ağırlık dağılımı virajda yanal kuvvet sınırını geçmemişsen en ideal yük kontrolünü sağlar. Yani grip konumunda viraja girdin, neredeyse bütün ağırlık viraj dışı tekerlere bindiğinde, 50/50 araç ne önden kopar ne de arkadan. Tabi ki lastikteki yük miktarını değiştirmezsen, gaza basmak, frene basmak gibi. Örneğin bütün lastikler aynı ebatta olsun. Viraja girdin, limitte dönüyorsun. Aracının arkası daha ağırsa arkadan, önü daha ağırsa önden kopacaktır. Arkadan itişli araçlarda gaza basınca arkadaki tekere, yanal kuvvete ek ve dik olarak tork kuvvetini de eklersen, arka tekerleğin asfaltla arasındaki sürtünme kuvvetini yenersin ve arka lastik kaymaya başlar. Bunun önüne geçmek, ve virajda gaza basabilmen için, bazı üreticiler, örneğin lexus, BMW, Mercedes, v.b. gibi, arka lastiklerinin ebatlarını önden daha kalın tutarlar, ki buna Türkiye'de '' Gardaş arkalar daha ofsetli oluyo silah gibi duruyo ayıkiyünnü'' deniyor. Tabi taban daha geniş olunca, yanak ölçüsü de tabanın % oranı olduğu için, önü atıyorum 225/40/19 olan bir arkadan itişli güçlü aracın arkası 255/35/19 olabiliyor. Böylece çap aynı kalıyor. Fakat önü arkası aynı ebatta olan araç için, nereden çekişliyse, virajı lastik ve aracın limitinde dönerken, ön/arka ağırlık dengesi de aynıysa, gaza basınca çekişin olduğu yer yanal yönde yenilir ve bırakır. F1 araçları dediği gibi arkadaşın 60/40, çünkü yanal denge sırasında öndeki %60 ağırlığı arkadaki %40 ağırlık + gaz komutu dengeliyor. O yüzden it gibi dönüyorlar. Buradaki eşeklerin BMW lerine kışın ekstra para vermemek için aynı ebatta ön/arka kış lastiği takıp, aracının yaklaşık %50/%50 ağırlık dağılımına sahip olduğunu bilmeyip, karda virajda gaza dokunduğu anda olduğu yerde dönmesi, BMWlerin falan karda gidememesi sebepleri hep bunlar. Benim hep kullandığımsa, önden çekişli araçlarımda ön lastiği arkadan biraz daha kalın tutmak. Çok eğlenceli oluyor. Yağışlı havada tabi negatif etki oluyor ama kışlık yazlık takımlarım var hep.
    Oversteer scares passengers, understeer scares the driver... (meali: kasko yok muska var )

  7. #7
    Octane - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2007
    Yaş
    37
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    2.241
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    23 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bu düzenle olayının kaldırılmasını hiç sevmedim ben. Gecenin köründe yazınca her söylediğim şey iç içe girmiş, şimdi de düzenleyemiyorum. Ekleyeceğim şeyler var. Aracın ağırlık dağılımının, virajda yük altında kalan lastiklerin (ki dıştaki lastikler olur) asfalt ile yanal yenilme kuvvetleri arasındaki ilişkisini anlatmaya çalıştım. Bu kuvvetlerin, limit konumunda en ufak ekstra kuvvet ile yenilebileceğini ve ağırlık dağılımının ayarının ortalama kullanımlar göz önüne alınarak ayarlandığını, ve standart sürücüler için bunun en idealinin %50/%50 olduğunu söylüyorum. 2014te F1de de kurallar değişti, artık arka önden çok az bir şey daha ağır, bunu ekleyecektim unuttum. Bunun nedenini ise pek bilmiyorum, ama o araçlardaki aerodinami de yüksek hızda ön ve arka kanatlar ne kadar basıyor ekstra onu da araştırmak lazım, zira 2014te yarışmış araçların burunlarında dildo var, bir işe yarıyor demek ki...
    Oversteer scares passengers, understeer scares the driver... (meali: kasko yok muska var )

  8. #8
    2jz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2014
    Yaş
    36
    Şehir
    06-26
    Mesaj
    3.262
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    19 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Aracımızın ağırlık dağılımının nasıl olduğunu ölçebilir miyiz?

  9. #9
    CEMAL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2013
    Yaş
    39
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    241
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı 2jz Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Aracımızın ağırlık dağılımının nasıl olduğunu ölçebilir miyiz?

    her lastiğin altına tartı koyarak ölçülebilir. Misal, drag yarışlarında, yarışlardan önce bu şekilde bir tartım yapılıyor. Ön 2 tartının toplamıyla arka 2 tartının toplamını oranlarsan yüzdesel dağılımı bulabilirsin.

  10. #10
    Tech Moderator Schumi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul / Avrupa
    Mesaj
    13.156
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    51 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Sürücünün istediği sürüş dinamiklerine göre değişir bu durum. Lift off gibi ağırlık transferini sık kullanan kullanıcılar aracın ön kısmının biraz daha hafif olmasını tercih edebilir. Aracın ağırlıklarının yüzde olarak dağılımı dışında birde o ağırlığın nasıl taşınıp yere aktarıldığı çok önemli. Kullanılsan süspansiyon sistemi ve süspansiyon yapısı çok önemli. McPherson yada Double Wishbone gibi farklar ile arka aksın tam bağımsız yada torsiyon olması gibi. ama 50-50'ye yakın durumlar iyidir.
    Schumi.Projects

    106 GTI | 206 RC | 2008 SUV 1.2 PureTech EAT8 | 3008 SUV 1.6 HDi EAT6 | Citroen AX GTI
    Never drive faster than your guardian angel can fly
    106 RC - 106 GTI with 2 liter engine

  11. #11

    Üyelik
    Aug 2008
    Yaş
    45
    Şehir
    Fransa
    Mesaj
    1.023
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Schumi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Sürücünün istediği sürüş dinamiklerine göre değişir bu durum. Lift off gibi ağırlık transferini sık kullanan kullanıcılar aracın ön kısmının biraz daha hafif olmasını tercih edebilir. Aracın ağırlıklarının yüzde olarak dağılımı dışında birde o ağırlığın nasıl taşınıp yere aktarıldığı çok önemli. Kullanılsan süspansiyon sistemi ve süspansiyon yapısı çok önemli. McPherson yada Double Wishbone gibi farklar ile arka aksın tam bağımsız yada torsiyon olması gibi. ama 50-50'ye yakın durumlar iyidir.
    Schumi doğru söylemiş, sürüş tarzına göre değişir. 47/53 gibi oranlar iyidir, frenle viraja girerken ağırlık transferi nedeniyle 50/50ye denk gelen dağılımlar olur. Çıkışta da arkaya ağırlık transferi olaağından tutunmaya da iyi gelir. İyi araba her türlü iyidir ama kılı kırk yaracaksak 911 o kadar da iyi değil, ama ağırlık dağılımından değil, "polar moment of inertia" nedeniyle. "Ağır" şeyleri otomobilin ağırlık merkezinden ne kadar uzağa yerleştirirsen, otomobilin yön değiştirmeye direnci o kadar yüksek olur. Motoru arkaya koymak o kadar da iyi bir fikir değil yani. Tabi bunu dedim diye kimse, bindiği antin kuntin GTi arabaların 911'den iyi olacağı çıkarımını yapmasın

    Bu işin harbici meraklılarına şu kitabı tavsiye ediyorum: http://www.amazon.com/Race-Car-Vehic.../dp/0768011272
    If you don't go when you want to go, when you do go, you'll find you're gone.

  12. #12

    Üyelik
    Nov 2010
    Yaş
    48
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    8.416
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    29 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    sürüş dinamiği ile alakalı olan bir durum önem teşkil ediyor. Kullanan kişinin fren dinamiği ile alakalı bir durum. Viraja hızlı girip ön tekerlerin tutunması için ani ve güçlü tık fren kullanan adamlarda var.
    IN BOOST WE TRUST

  13. #13
    BaDCaT - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2006
    Yaş
    34
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    2.260
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    9 Post(s)
    Tagged
    2 Thread(s)
    Tasarlanan aracin hangi tarz icin yapildigi,motor agirligi,konulacak lokasyonu,sasi alasimi,sasi geometrisi,cekis tipi (awd,rwd,fwd) gibi bir suru faktore gore degisir ve agirlik dagilimi belirlenir.Ama hic bir zaman en iyi budur diye birsey yok isin icinde muhendislik ve ar-ge oldugundan dolayi kesin bir sey soyleyemek oldukca yanlis diye dusunuyorum eger kesin bir kural olsaydi innovasyon denen kavram olmazdi

  14. #14
    mrtysn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Şehir
    34
    Mesaj
    2.950
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı levent Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Çok etken var, iz açıklığı, aks mesafesi, hangi şekilde çekiş olduğu..

    53-47 olması lazım gt86.
    mx5 serileri 50-50 mesela.

    fwd için 60-40, rwd ve 4 çeker için bence 55-45/50-50 gibi oranlar daha ideal.
    Vette C6'lar da 49-51 diye biliyorum.
    Don't believe everything you hear,
    Real eyes, realize. real lies.
    2Pac Shakur

  15. #15
    İbrahim Erdem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2009
    Yaş
    34
    Şehir
    --------
    Mesaj
    2.559
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gereken söylenmiş ama ekleyeyim önden çekerlerde bu durum zaten pek olmaz çünkü yapı gereği aracın en ağır iki parça (aktarma ve motor) önde. Bunu genelde arka tarafa etkili bir spoiler ile halledebiliyorlar.

    Denge tek başına yeterli değil tabi. Ek olarak önemli noktalardan biri de güç eğrisi. Yani basket topu kadar turboyu bağladın 50/50 arkadan iter araca tam spool olduğu anda ani güç sebebiyle dengesini kaybedebilir veya Güç dağılımı dengeli olsa bile şasinin yürür aksamın kaldıracağından fazla tork-güç sebebiyle virajları düz bir şekilde almak pek mümkün olmayabilir. Tabi fazla güçten araç parçalanmaz milletin zannettiği gibi ama araç zaptedmesi zor bir hal alır.

    Örneğin
    https://www.youtube.com/watch?v=_dfff-s2OMc

    Burada jeremy amcanın söylediği gibi araç aşırı güçlü olduğu ve gaza bastığı anda direk hayvani torku verdiği için virajlarda baya uğraştırabiliyor.

  16. #16

    Üyelik
    Apr 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    istanbul/çekmeköy
    Mesaj
    7.517
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    vALLA kONUDA harika yorumlar gelmiş şaşırtıcı

    nötr sürüş dengesi için 50 50 tercih edilir ortalama 200bgden güçlü araçlar için tutunmayı arttırmak için arkada, normal araçlardada bir miktar önde tercih edilir.
    Bundan dahada önemlisi (ağırlık merkezinin yüksekliğini söylemiyorum bile) aksların dışında ekstra bir ağırlık olmamasıdır. lastik dışında ne kadar fazla ağırlık olursa araç o taraftan atmaya meyillenir.
    Birde atalet momenti durumu var ayrı mevzu

  17. #17

    Üyelik
    Sep 2009
    Yaş
    35
    Şehir
    Samsun / İstanbul
    Mesaj
    4.561
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Lastiklerin aracın en köşe noktalarına yakın konumlandırılması örneğin mini gibi bu da bence artı yönde etki ediyor dengeye.. Araçların sadece ön-arka'dan ziyade çapraz tekerlerin ağırlık oranlarınada bakıyorlar...

  18. #18

    Üyelik
    Sep 2009
    Yaş
    35
    Şehir
    Samsun / İstanbul
    Mesaj
    4.561
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Kendi aracımdan bakıyorum önde arkadaya göre fazlasıyla ağırlık varki aracın duruşu bile bağırıyor. Ön balatalarım 2 kere değişti arkalar halen değişmedi mesela..Keza frenleme yaparkende öne doğru yığılma söz konusu buda ağırlık transferinden maalesef

  19. #19
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    63
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.500
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Beyler, statik ağırlık dağılımı ile dinamik yükleri karıştırmayalım.
    F1 araçlarının statik ağırlık dağılımı, sadece ilk kalkışta göz önüne alınabilecek bir unsur.
    Bu araçlar cok ciddi bir downforce yarattıkları için, statik değerler anlamsız kalıyor.

    Diğer yandan, dağılan ağırlığın nerede olduğu da önemli.
    Ağırlık ne kadar merkzde, ya da merkeze yakın olursa, dönme momenti (ya da dönmeye direnci) de o derece avantajlı olur.

    Haliyle, herhangi bir yardımcı areodinamik unsurun bulunmadığı araçlarda statik dağılım daha sağlıklı bir başlangıç noktası oluşturur.
    Ancak bu dağılım, amaca göre değişir.
    Örneğin, amaç düz çizgide hızlanmak ise, çekiş aksının üzerinde bir parça daha fazla ağırlık olması avantajlıdır.

    Benim aracımdaki dağılım, tekerlek başına %25'e çok yakın.
    Hiç de şikayetçi değilim.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •