Geçmiş olsun.. aynen bende katılıyorum bir araçın en önemli parçalarından biride amortisörlerdir onca yük taşıyor kalitesini kanıtlamış bir marka kullanmak gerek.
Printable View
Geçmiş olsun.. aynen bende katılıyorum bir araçın en önemli parçalarından biride amortisörlerdir onca yük taşıyor kalitesini kanıtlamış bir marka kullanmak gerek.
Yaklasik 3 sene kadar once 2 3 arabaya yaptirdim bir sorun yasamamistim.esnafligida isciligide cok cok iyi birisiydi demekki zamanla isim yapinca boyle oluyor baska ne diyebilirim bilmiyorum bu durumda
Sorun yasayan arkadasa gecmis olsun
Sokak asfaltı elbette pist asfaltı değildir. Sokakta yol tutuşu bozacak çukur, tümsek, kırık asfalt gibi unsurlar elbette vardır. Lâkin bu unsurlar var diye aracımıza koni+spor yay taktığımızda "yol tutuş artmaz" demek yanlış olur.. Bunun testini gerek ben gerekse buradaki bir çok arkadaş defalarca yapmıştır..
Standart yayla da S virajına, sonrasındaki AZK virajına girdim koni+spor yaylada.. Arada dağlar kadar fark var..
Sokak asfaltında amortisörün ve yayın limitine ulaştınız da mı modifiye süspansiyon ile 3-5 km/h daha yüksek hızla aynı manevraları yapabilir hale geldiniz?
Arabanın yatma hissi azalınca yol tutuş artmış mı oluyor?
Sokak asfaltındayız beyler, hatırlatayım.
60-70 hp dizel arabayla yana döne pist asfaltı mı arayacak millet?
Herkes kendi çapında iyileştirmeye çalışıyor aracını burda. Görsel yada sürüş dinamiği sonuçta herkes iyileştirme peşinde. Bu kadar insan salak yani, binlerce lira verip marka coilover alıyor, gergi alıyor, setler alıyor, lastik alıyor. Ama o da ne, piste çıkmazsan bunların hepsi çöpmüş :) Buna insanın inanası gelmiyor şahsen. He, yeri geldiğinde öyle bir asfalta denk geliyorsun, bunların hepsi işe yaramıyor. Şans işi birazda ama orjinal hali daha iyi demek saçma olur. Standat vti ile koni+eibach olan vti arasındaki limiti iyi kötü deneyerek tecrübe ettim, ki benden kat kat daha fazla bunun gibi örnekleri tecrübe insanlar vardır burda.
Custom coili savunmuyorum, kesinlikle de tavsiye etmiyorum. Fk, Ta Technix, raceland vs bunlar da benim gözümde adam gibi birer coil değil. Bunlar da yapma coilden bi tık üstte işte idare eder.
Kule gergisi bile fark ettiriyor aracin viraj kabiliyetini belli hızlarda tamam hâklisiniz asfalt yani sonuçta time trial kasmiyoruz ama kestirip atmakta olmaz sonra insanlar okuyup işe yaramiyor coil sokak yarişcisiniz biz diyip yaylarini presletmeye kesmeye çalişiyo o daha vahim bi durum.
ukkunun dediği anlatmak istediği cok dogru limitlerde yaşamıyoruz yada viraj kasamıyoruz ama sahsen ben goruntu olsun ıstedıgımden coil kullanma taraftarıyım yol tutusu cok ıyı olsun oyle olsun boyle olsun dıyerekden degil :)
Sürüş dinamiğini o kadar önemseyen kimseler 60 hp dizel araçta bunu beklemiyordur ya da beklememelidir zaten.
Örneğin Bağdat caddesine çıkalım, Bostancı'dan Kızıltoprak yapıp sahilden Bostancı'ya geri dönelim.
Bir düşünün, yolun ne kadarlık bi kısmında sert süspansiyon artı olur, ne kadarlık bi kısmında eksi olur.
Söyleyeyim, %70'lik kısımda sekmekten freniniz tutmayacak, arabanız dönmekten aciz olacak. %30'luk kısımda 3 km/h daha hızlı dönebilme kabiliyetine değer mi?
Utku'cum bir çok kısmı doğru ancak bu yazdığının, insanların zihninde "madem orjinal en iyisi gidip kesip biçtireyim ben bunu" şekline bürünmesi an meselesi :) Bizim milleti biliyorsun yani.
Alman araçları yeterli olabilir ama Japonlar kesinlikle değil, 8 senedir Corolla'nın tepesinde tepiniyorum en basitinden, babam 17 seneye yakındır Corolla'ya biniyor ki pek sakin bi vatandaş değildir (özellikle bundan 5 yıl önceye kadar, annem arkada iki taraftan birden tutunurdu dengede kalabilmek için; Mersin - Alanya 2,5 saat mola dahil! gitmişliği vardır :D), o bile Toyota'nın en çok yürür aksam/yol tutuşta Corolla serisinde çığır açtı diyebileceğimiz E12'ye yay taktıktan sonra bile limitlerinin arttığı kanaatindeydi keza, 3-4 kez üzerindeki yayların bizi kurtarmışlığı var..
pS . Uzun lafın kısası, çok sert (pist için üretilmiş) süspansiyon da iyi değil, aşırı yumuşak olan da günlük kullanım ağırlıklı otomobiller açısından.
Yani KW Clubsport u arabaya takıpta çıkıp caddede gezilmez dediğin gibi ama Street Comfort bu iş için üretilmiş zaten :)
Sert... Göreceli kavram
%70.. Atmasyon rakam
%30.. Atmasyon rakam
3km/h.. Atmasyon rakam
Bu kadar başarısız değil ne koni, ne spor yay ne de coil over.. Sarı koni + eibach ya da orjinal FK yayda ne %70'te sekiyorsun ne sert oluyor ne de 3 km gibi cüzzi bir fark oluyor.
15 sene kadar o dediğin rotada gezdim durdum, bunun belki bi 7-8 senesinde sabahtan akşama o rotayı turladım... Benimle birlikte aynı yerlerde turlayan yüzlerce üye var bu forumda. Böyle bir "sokakta işe yaramaz" kestirip atması diye birşey yok..
ukkunun aracında standart yay var galiba herkese bu aralar standart yay öneriyor :) bu arada gti poloya eibach yay alıp bi deneyin orjinalinden dahamı sert yoksa dahamı yumusak bi test edin.
çoğu aracın standart yayını söküp EİBACH marka yay kullandıgım zaman orjinalinden daha yumusak ve daha rijit falan fistan sürüş dinamigi oluyor.
ayriyetten aracın yere aktardıgı güce katkısı oluyor yani amerikayı baştan keşfetmeyelim bi zahmet.
çakma coil alan arkadaslarımızda bunlardan medet ummasınlar efendi gibi 3-5lik yay takıp gezsinler.:)
Cadde'de frende sekmediniz mi hiç? Enteresan :)
Söylemek istediğim 60 hp dizel arabadan sürüş dinamiği beklemek değil, 60 hp dizel aracına görsel olarak artısı olsun diye coil alan da var, güçlü bir aracın çizgisi daha iyi olsun diye coil alan da var. Bunu bi açıklayalım önce. 60 hp dizel araba çok deli yol tutsun diyen kimse olduğunu sanmıyorum. Eğer aracı limitlerde basarsan, ağırlık merkezini yere yakınlaştırdığında savrulmanın daha aza ineceğini herkes biliyordur artık heralde. Bunun pist asfaltıyla falan bi ilgisi yok basit bir fizik bilgisi. Eğer aracı limitlerde sertleştirirsen, sekme; fren mesafeni de, dönüşünü de olumsuzlaştıracak hale gelmez. Zira bahsettiğimiz kalite coillerde bir çok ayar mevcut. Alıp da direk en sertine, sen basığına, en camberlisine ayarlayacaksın diye birşey yok. Bütün bunları yok saymak saçma olur, verdiğin değerler de tamamen farazi. Kendi düşüncene göre mantıklı gelen değerler yani.
Aklıselim basıkçılardan Çağatay.
Yolda giderken kırmızı ışığı görüp freni pompalayarak aracınızın konforlu bir şekilde
yaylanarak durması paha biçilemez bir keyif :)
Anlatmak istediğim şeyi görmeye çalışın, sayılara takılmayın.
Sert süspansiyonla yolda geçirdiğinizin pek az bir kısmı standarda göre daha güvenli oluyor, genelde zıplamaktan canınızı tehlikeye atıyorsunuz.
Sert nedir? Neye göre sert, kime göre sert? Ne kadar sert?
Sarı koniyi orta ayara getirdiğindeki sertlik mi, yumuşak ayara getirdiğindeki sertlik mi, en serte aldığındaki sertlik mi? Coiloverlarda hangi sertlik? Yaylarda hangi sertlik?
Farazi konuşmaya devam ediyorsun...
Pist için hazırlanmmış setupı yola çıkarırsan elbette "sekme" yaşanır. Gereğinden fazla sert amortisörü satın alırsan elbette "sekme" yaşanır..
Ancak sarı bir koni alır, orta-yumuşak aralığında kullanırsan sekme yaşanmaz, yol koşullarının kabul edebileceği sertlik limiti içinde kalınabilir, yol tutuş da artar. Bunun gibi bir çok uygun setup oluşturulabilir.. Ya standart ya da mili kaynatmışcasına sert diye birşey yok... Aralarındaki alanlarda gezmek de mümkün..
moruk sende sert suspansiyona takılmışssın :)
coilin varsa ayarlı sertlik yumusaklık zaten kafana göre ayarlarsın.orjinal yayları sert zaten poloların(örnek olarak senin aracın) at arabası gibi hatta prokit takarsan yine yumusatırsın ki orjinalinden 55bin kat daha iyi oluyor spor helezonla pololar. :)
zıplama neye göre senin geçen gün orjinal yayları olan poloGTİya bindim arka tekerler havada geliyodu en son :D inandırma kendini böyle şeylere
Dikkat ederseniz ısrarla yay ve coilover diyorum, standart yay ile kullanılan optimum ayarlı koni ile orijinalden her şartta iyi olması muhtemel :)
Bahsettiklerim de çoğu yay için geçerli. Kimse az alçaltıyor diye eibach prokit tercih etmezken, şimdi en yumuşak o diye bana onu savunuyorsunuz. :)
Standart yay ile koni'nin orjinal halinden iyi olması muhtemel ise eibach + koni'nin de çok çok iyi olması muhtemel.
Prokiti savunmamış dragon, daha yumuşatır taksan demiş. Orjinalinden iyi olur anlamında.
Boşuna tartışıyoruz artık fabrikasyon olarak coiloverlı yol arabaları çıkmaya başladı bile.
Her neyse, belli ki sizin asfaltlar çok kaliteli, herkes de amortisörün yayın limitine ulaşmış.. Kusura bakmayın vaktinizi aldım :)
Şehir içinde şaseyi yere yaklaştırma ihtiyacı duyacak kadar gazlıyorsanız arabanızı daha hızlısı ile değiştirin.
Ya işte genel sorun bu. 2500 tl den başlıyorsa ve gücün yetmiyorsa o an yaptırmayacaksın. Orjinal amortisörleri aldığın o dandik custom coillerden 50 kat daha iyidir.
Tamam arabanıza herşeyi yaptırmak mutlu olmak istiyorsunuz ama gerekiyorsa biriktir paranı öyle yaptırt ha birikmiyorsa da boşverin katil işler yapmayın arabalarınıza.
İllada yaptırcaksanız bence bide boş mezar bulun üstünü kapatın ki çaktırmadan hacılamasınlar öldükten sonra masraf çıkmasın:D
bence custom coilin zararı ve yararlarını konuşmak yerine, yapılan ayıbı konuşsak daha iyi olur sanki. Burada 2 arkadaşımız yaptırmıştı ama onlar aşırı sekme haricinde ticaret olarak memnunlardı aslında.
Utku hemen kızma başından itibaren yazılanları okudum bu arada yarisin bu konuda ki sıkıntılarını bizzat benim dükkanımda çözmeye çalıştık.
Her neyse
Yazdıklarında haklı olduğun konular var fakat bu tarz ürünlerin kullanılmasının amacı viraja daha hızlı girmekten mağda aracı limitte kullanırken aracın daha stabil olmasını sağlayıp aracın kıçı başı oynamaya başladığında toplayabilme kabiliyetini arttırmaktır. Ayrıca ağırlık merkezinin yere yaklaşması viraj kabiliyetini belirgin bir şekilde arttıracaktır. Amortisörün veya yayın sert olması aracın viraj kabiliyetinin artmasını sağlayacaktır diye bir kaide yok, belirleyici birçok neden var seninde dediğin gibi asfalt kalitesi bunlardan birisi lastik en önemlilerinden biri, şase yapısı, ağırlık dağılımı, sertlik, alt takım parçalarının şaseye bağlantı şekilleri, fişeklerde kullanılan kauçuk kalitesi, gergiler bunlar hepsi önemli dolayısı ile argesi yapılmadan yapılan her ürün bunlara yeterince etki etmeyeceği için bu etkenlerin içindeki zayıf halka olabilir ve mertin başına gelenler bundan ibarettir eminim cantürk te bir daha ki sefere yaris için coilover hazırladığında bunlar başına gelmeyecektir.
Zaten ünlü markalar da bu arge çalışmalarını baştan yapıp sorunsuz ürünler piyasaya sürdükleri için ünlü oluyorlar ve markalarını istediği fiyata satabilme lüksüne sahip oluyorlar.
Ben böyle saçma yorum okumadım özellikle son kısmı. Marka dediğin ürününü istediği fiyata satabilme derken KW coillerinin kullanılan malzeme kalitesiyle, Şu yeni piyasaya çıkan 1000 tl lik coillerin bir malzeme kalitesini bir karşılaştır. Hangi basınçlara dayanmışlar vs vs o zaman belki şu marka diye para istiyorlar mantığının sadece Giyim ve kuşamda olduğunu anlarsın.
BMW ile Renault arasındaki farkda bence marka payıdır sana göre yoksa iç konsol dış konsol motor vs herşey birebir aynı malzeme ile üretiliyor di mi?
Bence haklı olduğun nokta çoğunluğun aracın limitlerine değil, aracın güven vermeyi bıraktığı yere kadar gitmesi. Daha önceden de belirttiğin gibi daha az yaylanma daha güvenli hissettirdiğinden kişi daha hızlı gidiyor, aracın daha iyi yol tuttuğunu düşünüyor çoğunluk.
Ne kadar farkettirdiği aynı şartlarda denenmeden kesin olarak söylenemeyiz, Türkiye'de de bunu deneyecek yer varsa da çok kısıtlıdır diye tahmin ediyorum. Ancak Youtube'da farkettirdiğini iddaa eden bir çok video var. Sadece reklam mı bunlar bilemiyorum.
Örnek:
Stock vs. Eibach (HD) - YouTube
Başka bir forumdaki Tolga abi paylaşmıştı sağolsun.
Özetle benim düşüncem eğer öncesinde aracınızın yol tutuşu 10 ise, siz 6-7'ye kadar zorluyorsunuz bunu, yay takınca bu 10'da sabit kalsa bile verdiği güven arttığından 7-8'e çıkıyorsunuz. Yanlış anlamadıysam ukku'nun da demeye çalıştığı; bu zaten 12-13 olsa bile o limite çık(a)mayacakken niye para veriyorsunuz. Tamamen atmasyon sayı rakamlardır oran filan yoktur.Limitlerde kullanan, kullanabilecek kabiliyeti, cesareti, aptallığı ya da ne derseniz olan kişi sayısı çok azdır bence. Olduğunu düşünen ne kadardır bilemem.
Tamamen kendi düşüncelerimdir, kimsenin üzerine alınmaması dileğiyle.
Fabrikanın yapma amacı dışında araçlarımızı kullanmak için çabalara giriyoruz. Olaylar hep burdan çıkıyor zaten.
Yukaridaki videoda bmw 3 serisini daha sert ve sportif suspansiyonlu yapamaz mıydı bmw firması yapardı. Ama arabayı yaparken konfor dertleri de var. Ama benim yok. Oyüzden napıyorum. Eibach kit alıyorum misal olarak.
Alamıyorsam ne yapıorum ? daha çok risk daha az para karşılığında custom coilover alıyorum.
Sonuçlarına katlanıyorum her aşamada.
Yazınca kızıyorlar dandirik fk/raceland coilover bile bunlardan iyi.
Daha sert süspansiyon daha sert yay yada daha basık araba her zaman yol tutuşta + sağlamaz.Ben aşırı sert ayar yaptım seke seke gidiyorum yol tutuşu ve viraj kabiliyeti okadar iyi değil.Aracın yaylanmayada ihtiyacı var.
Kestirin gitsin ya ne coil i ne yayı :D
Şaka bir tarafa. Ben bu araba piyasasında fazla eski değilim. Anladığım kadarıyla önceden on numara işçilik varmış Cantürk'te şimdi sıkıntılar yaşanıyor. Ticaret hukukuna yakışmayan durumlar yaşanıyor. Yazık olmuş.
Geçtiğimiz günlerde ANK Engin Abi'de benim külüstürün amortisörlerini sertleştirdik. Hem işçiliğiyle hem de kişiliğiyle 10 numara insan valla. Ben ANK öneririm.
Bizde diyoruz ki, sen kendi riskini sadece kendini etkileyecek durumlar için alıyorsan al, zerre önemsemeyiz ancak, süspansiyon ve aktarma sistemlerinde aldığın risk sadece seninle sınırlı kalmaz. Trafikteki diğer insanları'da (bizleri) neye güvenerek riske atıyorsun ?
Süspansiyon sistemlerinde uydurma işlere kaçmak kadar yanlış bi iş var mı merak ediyorum..
Genel tartışma konusunda da en kaba tabirle cadde tipi ve argesi ürünler kullanmak çoğu zaman iyidir.. Bide günlük araca pist kasacakmışçasına alçaltan yaylar, çok sertleştiren amortisörler vs vs kullanmak var ki başlı başına hata.. Ne tam ne yok orta ayar en güzeli..