Evet.
Bizim derdimiz Doblo Transporter L200 gibi ticariler olmadığı, 3.20 Civic Golf yani otomobil olduğu için ben sadece otomobil satış verilerini derledim. Hangi marka hangi modeliyle atak yapmış, hangisi düşüşe geçmiş okumaya devam ederseniz görürsünüz.
Öncelikle ülkemizde otomobil satışları 2018 Ocak ve Şubat ayını topladığımızda, geçtiğimiz 2017 yılının aynı dönemine göre
%3.6 oranında artarak 65.512 adet olarak gerçekleşti. Bu ne demek? Fiyat artışı, kur yükselişi, zam, gam mam umrumuzda değil demek doğrumu? (Doğru)
Markaların toplam satışları tablo halinde aşağıda. Görmüş olduğunuz gibi sadece ithal modeller baz alındığında ülkemizin VW sevdalısı olduğu gerçeği devam ediyor. En yakın rakibi ise yine VWnin kendisine ekmek yediren Skoda oluyorki Çekyalılar uçuşa geçmiş durumda. İlk iki ayda 3.725 adet ithal araç satışı muazzam bir performans. İşin içine yerli modelleri dahil ettiğimizde ise Renault açık farkla markalar bazında zirveye oturuyor. Çünkü bu halkın hem son kullanıcısına hem kiralamasına hemde şirketlerin hizmetine sunulmasına en uygun araçları Renault sunuyor. En azından ülkemiz kullanıcısı tercihleriyle bunu ortaya koyuyor. Tablo ortada zaten haksızmıyım? (Haklıyım)
Premiumlara baktığımız zaman Mercedes ilk sırada ama satışlarının büyük kısmı filolara giden C Serisinin başarısı olmasa iki rakibindende geriye düşecek. Aynı şekilde Audinin A3 Sedanı olmasa Audi BMWnin daha altına inecek. BMWnin bu sınıfta rakip olarak ürettiği bir modeli yok biliyorsunuz. Sonuç olarak filo besleyen modelleri çıkardığımızda BMW diğer iki rakibinden daha başarılı satış konusunda. Jaguarın Borusana geçmesiyle kıpırdanma oldu ama Porschenin bile gerisine düşmesi hatta 1/3ü kadar ancak satabilmesi Jaguarın aslında beklenen patlamayı yapamadığının bir işareti. Diğer Almanlara zaten yetişemez, hem model sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor hemde genel halka hitap eden modeli yok zaten. Eski Almanlar gibi Jaguar direk orta sınıftan başlıyor. Eskiyi hatırlarsınız Mercedes C serisinden BMW 3 serisinden başlardı. Şimdiki gibi nerde boşluk bulurlarsa oraya atlamazlardı.
Sınıf sınıf modellerin satışlarıyla devam edelim. Önceki konuda olduğu gibi premiumları ayrı değerlendirdim. Aynı şekilde Fluance Focus Egea gibi modellerin yer aldığı ve neredeyse tamamı filoya hizmet eden araçların verileriyle hiç uğraşmadım. Zaten acımızdan ölsekde bizim gibi sevdalılar için bir M5in kaç adet sattığı, Clionun kaç adet sattığından daha önemlidir yada daha merak uyandırıcıdır öyle değilmi? (Öyle)
Miniklerden başlayalım. Cooper bildiğiniz gibi ama 5 kapılılar söz konusu olunca tabi. Tek kapıya inince Beetle 1 adet fazla satmış. Audi iki ay içinde A1 için 5 müşteriyi bence iyi bulmuş.
Mini Cooper (5 kapı): 54
Volkswagen Beetle: 9
Mini Cooper (3 kapı): 8
Audi A1: 5
Kompakt sınıf mahşere kadar Golfün hükümranlığında gidecek bu belli. Dikkatimi çeken Aurisin, Megane Astra gibi önemli modelleri açık farkla geride bırakması oldu. Civicin HB olarak satışlarının %80i RS olanlar belirteyim. Kaput dalgalanması(!), göçük ezik gibi şikayetlere rağmen 308 Focus ve I30u ekarte etmiş. Leon ise satış adetlerine baktığımızda insanların gözünde asla eskimeyecekmiş gibi duruyor.
Volkswagen Golf: 1.614
Seat Leon: 1.070
Toyota Auris: 390
Opel Astra: 290
Fiat Egea: 270
Renault Megane: 190
Honda Civic: 170
Peugeot 308: 127
Ford Focus: 80
Hyundai I30: 67
Premium kompaktlarda zirve hatırladığım kadarıyla ilk kez A3ü geride bırakan BMW 1 serisinin. Arkadan itişle türünün tek örneği ve yeni kasası önden çekişli olarak üretilecek olan 1 serisini halk istifliyor galiba. A3ün geride kalmasının sebebi olarak Q2nin satışlardan pay kapmasıda gösterilebilir. BMWnin ipi önde göğüslediği satış kıyaslamalarına bununla başlayın, okudukça devamı gelecek.
BMW 1: 362
Audi A3: 272
Mercedes A: 195
Volvo V40: 81
TR gibi ülkelerden ekmek çıkarmak için üretilen premium kompaktlarda iki tane araç var. Onlardada her zaman olduğu gibi A3 Sedan rakibinin toplam satışının 2 katından daha fazla satarak önde.
Audi A3 Sedan: 486
Mercedes CLA: 181
Passatı orta sınıfta yorumlamaya gerek yok. Superb mantığıyla hareket edenlerin sayısının fazla olduğunu gösteriyor. Yeni Insignia iyi başladı. 508 Mondeo ve Talisman ise maalesef hak ettikleri yerde değiller. Daha doğrusu kendileri için yanlış bir ülkeye ithal ediliyorlar.
Volkswagen Passat: 2.065
Skoda Superb: 1.032
Opel Insignia: 467
Peugeot 508: 95
Ford Mondeo: 41
Renault Talisman: 33
Geçtiğimiz yılın toplamında A4ün gerisinde kalan 3 serisi bu yılın ilk iki ayında az farklada olsa tekrar öne geçti. Mercedes C ise neredeyse 3 rakibininde toplamına eşit sayıda satışlara ulaşarak bu sınıfı domine etmeye devam ediyor. Sebebini Intercity Garenta Avis veya Budget gibi fimaların merkezlerini arayarak öğrenebilirsiniz.
Mercedes C: 1.185
BMW 3: 484
Audi A4: 435
Volvo S60: 182
Coupe formlu sedanlara geldi sıra. A5 daima öndeydi yine aynı. Arteon daha yeni sunmaya başladığı 1.5 TSI motoruyla sıçradı yoksa tek tük gidiyordu. 4 Serisi ise 3 serisinden daha seksi burnu ve kıçıyla yinede iyi satmaya devam ediyor.
Audi A5: 222
BMW 4: 148
Arteon: 94
Crossover segmentinde 2. sıraya yerleşen 3008 Tiguanı geride bırakarak ne kadar başarılı olduğunu gösterdi. RAV4 hacimden, Ecosport isminden, Ateca ise yeni olmasından kaynaklı olarak rakiplerinden uzak ara geride kaldılar. Qashqai kaldığı yerden. Bu sınıf son 10 senede iyi türedi. MPV ve SWleri piyasadan sildiler.
Nissan Qashqai: 1.242
Peugeot 3008: 876
Volkswagen Tiguan: 759
Hyundai Tucson: 699
Kia Sportage: 321
Skoda Kodiaq: 244
Renault Kadjar: 283
Honda CR-V: 239
Seat Ateca: 76
Ford EcoSport: 43
Toyota RAV4: 18
BMWnin küçük SUVlarda X1 ile olan liderliği gözler önünde. GLA çok yükselen fiyatlarıyla geride kaldı. Q3 her daim bu sınıfta geriden geldi ülkemizde. Evoqueye baktığımızda RR isminin ve tasarımının avantajıyla iyi satıyor diyebiliriz.
BMW X1: 98
Mercedes GLA: 81
Audi Q3: 34
Range Rover Evoque:25
İki premium MPV var türlerinin ender örneklerinden. Burada B serisi her zaman olduğu gibi önde. Önden çekişli BMW pek hoş gelmiyor galiba halkımızın kulağına.
Mercedes B: 66
BMW 2 Active Tourer: 13
İçi aynı dışı farklı roadsterlerdan aslı kopyasından fazla satmış. Şahsen ben olsam ve ikisi arasında kalsam bende Mazda derdim.
Mazda MX-5: 6
Fiat 124 Spider: 1
Orta boy premium SUVları severim. Q5 iyi iş çıkarmış tam 100 adet müşteri bulmuş kendineki bu araçlar artık 400.000 TL civarında satılıyor. GLCnin 2.0 motorla sadece benzin yakmasına rağmen daha iyi iş çıkardığını düşünüyorum Audiye göre. 2.0da dizeli olsa öne geçebilirdi. X3ün durumuna bakınca bu kasadan elde kalan 1 tanenin gittiğini ve yeni kasasının gün saydığını anlamışsınızdır. Veların maaşallahı var çünkü içide dışıda görsel olarak cidden etkileyici. XC60 onun kadar olmasada aynı şekilde hoş araç. Volvo eskii gibi değil iyi gidiyor.
Audi Q5: 100
Mercedes GLC: 70
Porsche Macan: 63
Volvo XC60: 59
Range Rover Velar: 49
Jaguar F-Pace: 21
BMW X3: 1
İki hybrid kardeşe bakınca Nironun neden Ioniqden fazla sattığını anlamak için kahin olmaya gerek yok. Yapısı itibariyle bildiğiniz SUV yani. Ioniq ise MPV tarzında. Bu satış adetlerini ben başarı olarak görüyorum ülkemizde. Aynı şekilde 60 gün içinde 10 tane satan Zoeyi ve BMWyide tebrik ederim.
Kia Niro: 69
Hyundai Ioniq: 17
Renault Zoe: 10
BMW I3: 2
A6nın 2.0 TFSI motoru rakiplerine iyice yaklaştırmış satış rakamlarını. Satışlarının yarısı hemen hemen 2.0 benzinli. Çünkü rakiplerinin 1.6 benzinli fiyatına Audi 2.0 motor sunuyor. S90 geride olsada asla başarısız denilemez. 5 serisi ve E serisi her zaman zirveyi elde tutmaya devam edecekler. Yazmaya gerek yokda ben yazıyorum işte.
BMW 5: 413
Mercedes E: 386
Audi A6: 310
Volvo S90: 94
Büyük beden SUV sahasına geçtiğimizde zirvede XC90ı görünce şaşırmadım. Beni şaşırtan aradaki fark oldu. Bir firma veya sülale toplu alımmı yaptı ne yaptı bilmiyorum ama iyi fark atmış Almanlara. Helal olsun diyelim. Q7 2.0 dizel satmadığı için X5in arkasından gelmeye mahkum oluyor. GLE neden ML isminden sonra satamıyor onu ise hala anlamış değilim. Volkswagene 1 müşteri 400.000 liadan fazla para vermiş.
Volvo XC90: 134
BMW X5: 74
Range Rover Sport: 45
Audi Q7: 32
Mercedes GLE: 11
Jeep Grand Cherokee: 6
Maserati Levante: 6
Porsche Cayenne: 6
Volkswagen Touareg: 1
Gerçek arazi araçlarını bilirsiniz. Yukardakiler gibi arazide salak salak hareketler yapmazlar insanı taşın kayanın ortasında madara etmezler. İşte tam bu sınıfta LCnin Prado versiyonu tıpkı XC90 gibi toplu siparişmi aldı ne yaptı Toyotaya iyi para kazandırmış. G Serisini aynı şekilde bir 40 yıl daha üretseler yine satar. Yeryüzünde petrolün bitişine kadar vakti var satar yani. Pajeroya selamlar 3 adet kesinlikle iyi bence.
Toyota Land Cruiser Prado: 47
Jeep Wrangler: 5
Mercedes G: 4
Mitsubishi Pajero: 3
Coupe formlu büyük sedanlarda BMW 6 serisi ipi göğüslemiş. CLSyi geride bırakmış ilk kez ama tabi bu sınıf için ilk iki aylık dönem pek baz alınmaz. PTTnin özelleştirileceğinin açıklanması sonrasında A7 satışları düşme eğilimine girdi zannedersem. Çok teknolojik olan yeni kasasını çıkardı Audi.
BMW 6: 9
Mercedes CLS: 7
Audi A7: 3
Patronların bakanların zenginlerin sınıfında A8 yok gördüğünüz gibi. Yeni kasası piyasada. Vartolu kasa 7 serisi önde ama İngilizler hariç bu sınıfta satışlar şu an için başa baş. Sandıklar açıldıkça kim neyin nesi belli olur. 2.0 motor koyarsa her zaman olduğu gibi yıl sonunda açık farkla S alır götürür tahminen.
BMW 7: 9
Mercedes S: 6
Porsche Panamera: 6
Aston Martin Rapide: 1
Jaguar XJ: 1
Son olarak biz otomobil sevdalıları için bazı ilgi çekici modellerin satışlarını sıraladım. Dikkatimi çeken RS6 ve M4. 2018de Lamborghini hala satmadı. 2de 0 çekti bu yıl durun bakalım.
Porsche 718: 11
Mercedes SLC: 7
Porsche 911: 7
Audi S3: 4
Bentley Continental: 3
Audi RS6: 2
BMW M4: 2
Aston Martin DB11: 1
Audi TT: 1
Audi R8: 1
BMW I8: 1
BMW M3: 1
Ferrari 488 Spider: 1
Ferrari 812 Superfast: 1