Ben yapmıyorum, yapılmasını da doğru bulmuyorum.
Sorum, hazır bir halde satın aldığımız yay ısıtılıp preslendiğinde sağlamlığı orjinal hale göre aynı mı kalır? Kırılganlığı, dayanıklılığı değişmez mi?
Bilgilendirirsen sevinirim.
Printable View
ısıtmayı geçtikte standart amortisörlerle 3 3.5 cm altı yay kullanmak dahi riskli :) hem amortisörün sağlığı açısından hemde fren mesafesini % 50 ye kdr kötü etkileyebiliyo bu tip arızalar (patlak yada ömrünü tamamlamış amortisörler)
siz ısıtmadan vs den bahsediosunuz
yumuşasın yada sertleşsin farketmez tabiki belirli tölöransları war ama bu töleranlar kaç cm de yada kaç dercede hani yaya ne olur ne tepki werir bilmek gerekli testler yapılmadan imkansız
onun için fabrika yada üretici firma neyi uygun görüyosa onu kullanın ...
pekı her yayın kac cm pıstııgını araba ınınce hangısının ne kadar ındıgını kac cm bırbırınden yuksek yada alcak oldugunu nasıl bılıyor yada tutturuyor?
araba yerdeyken usta olan kısı aradan kaynagı sokar elınde metresıyle tek tek aynı olcude esıt aralıklarla yayı ısıtır..daha 2 gun once 320 ci ısıttık keske vıdeo cekseydım..
ben bu yuzden dıyorum işin erbabına gıdın sorun olmaz dıye
Kavga çıkar en iyisi bir amortcuya git ona danış :D
Ben şöyle düşünüyorum , tamam bu ısıtma işini çok iyi yapan yerler vardır , belki bende yaptırsam hiç bir sorunla karşılaşmam ama orijinal bişeye sonradan bi işlem yapmak her dalda birazcık kafa karıştırıyor. Bilimsel açıklamaları ve verileri hariç. Bu konuyu çok merak ettiğim için sizlerle paylaşıp bilgi toplamak istedim ve topladım da. :)
Isıttırıp öyle kullanan arkadaşlarada allah o konuda bi kaza bela vermesin :)
Oksijen kaynağı ile yapıldığını söyledi yukarıda bir arkadaş. Kaynağın ısısını bilmiyorum ama 3000 olduğu söylendi.
Açıkçası henüz tatmin olmadım.
Senelerdir ısıtılan bir yayın kırılganlığının arttığı bilgisini bir çok kişiden duydum. Mühendis olarak kabaca "bir değişiklik olmaz" diyorsun. Yay kısalıyor ama muhtemelen kısalırken de kalınlaşıyordur. Neticede ısıtılıp kısalan metalin kısalan parçası kaybolup havaya karışmıyor. Daha tatminkâr bir açıklama yaparsan cidden sevinirim.
Eğer yay ısıtıldığında herhangi bir sorun olmuyorsa neden para verip yay alıyoruz ki?
Edit : Dayanma direnci için makina mühendisi bir arkadaş demişsin, dayanma direncinden benim anladığım bu yay nereye hangi ağırlığa ve basınca kadar dayanır'dır. Yanlış anlamıyorum umarım? Eğer stock yay 2 tonluk basıncı kaldırabilirken bu uygulamadan sonra 1.5 tonluk basıncı kaldırabilir hale geliyorsa bu zaten benim kast ettiğim kırılganlığın artmasıdır. Mühendislik terimlerini bilmem ama kast ettiğim budur.
bir sonrakine lifte alıp öyle yapmayı deneyin. her iki amortisörü de aynı izadan işaretleyip aynı süre ısıtıp bekleyin. biraz soğuduktan sonra aracı indirin jant izasından çamurluk izalarını ölçün sıkıntı yoksa devam. fark varsa buna göre tekrarlanr işlem. belki bu şekilde yapan kişiye kolaylık olur. :D
kırılganlık (brittleness) farklı bir terim.. senin bahsettiğin mukavemettir (strength). bu yay boyunun kısaltılması işlemi için yaylar 900 derece civarında ısıtılmalı, şekil verildikten hemen sonra tekrar su verilmeli, ardından tavlama işlemi yapılmalıdır.. bunun dışında yapılan işlemler yayın özelliğini bozar..
Isıtılmış yay çaya batırılmış bisküvi kadar kırılgan olur :D
Benim kast ettiğim netice itibarı ile bu. Hazır halde satın aldığımız yaya tekrar ısı verip şekil vermek neticesinde yük altında ( araç üzerinde olduğundan haliyle yük altında ) kırılma olasılığının artması.. Söylediğim kırılganlık terimi Mühendislik literatürüne uymuyor olabilir doğrudur, kabul ederim. Lâkin kırılma olasılığını kast ediyorum kırılganlık ( Mühendislik literatürüne göre mukavement ) diyerek. Belli oluyor olmalıydı yorumlarımdan. ;)
Yoksa burada metalin ilk üretim esnasında yapılacak uygulamaları tartışmıyoruz. Onlar mühendis olarak senin işin, benim haddim değil. ;)
anladığım kadarıyla bu işi yapanların, bahsettiğim şekilde işlem yapmaya müsait atölyeleri ve tezgahları olmadığı için yapılan işlem sakıncalıdır. "ama kimseye birşey olmuyor" diyenler olacaktır. zaten üretilen tüm malzemelerin bir güvenlik faktörü (Safe Factor) vardır. bu yanlış işlem sonucu bu değer düşer.. atıyorum 20 yıl sorunsuz şekilde kullanılabilecek yayın ömrü bu hatalı işlem sonrası 10 yıla düşer..
http://en.wikipedia.org/wiki/Factor_of_safety
Meslektaş sana katılıyorum.. ;) Dediğin gibi 900 dereceleri görmüyorsa pek problem olmaz..
Burda çarpma tokluğu önemlidir onun içinde 900 derece gibi sıcaklıklarda tane büyümesi olabilir, buda çarpma tokluğunu düşürür.
Bide biri 3000 derece demiş, o zaman metal erir zaten olmaz :)
çeliği östenit formuna dönüşecek şekilde ısıtacaksınız (900 derece civarları). sonra hemen şekil vereceksiniz. hemen ardından yağda veya suda soğutacaksınız. ardından 400-500 derecede tavlayarak kırılganlığı gidereceksiniz. ama bu işlem çok hassas bir operasyondur. çok ısıtılırsa tanecik büyümesi olur, çeliğin sertliği ve mukavemeti azalır. yani bunu oto sanayicisi beceremez.. yaylarınızla oynatmayın arkadaşlar... ;)
İşte benim anlamadığım nokta bu.
"çeliği östenit formuna dönüşecek şekilde ısıtacaksınız (900 derece civarları). sonra hemen şekil vereceksiniz. hemen ardından yağda veya suda soğutacaksınız. ardından 400-500 derecede tavlayarak kırılganlığı gidereceksiniz"
Şu aşamadan sonra ( bu aşama fabrikada yapılıyor neticede ) tekrar ısıtıp ( sanayi koşullarında ısıtıldığı değerlerde ) pres uyguladığımda birşey olmaz mı?
İlk mesajdan beri olur diyorum ben ama :soru:
Şimdi tam olarak çeliğin ne olduğunu bilmemiz gerekir. Lakin bizim kabul ettiğimiz normal bir çelikse bişey olmaz diyebiliriz.(700 derece için) Tabi bunu söylerken yapım aşamasında ısıl işlem işlemini bilmemiz gerekir net bişey söylemek için. bu durumda prensipte bişey olmaz ama yay kısalınca maruz kaldığı yük değişebilir bunları bilen biri kabaca hesaplayıp daha doğru bilgi verebilir..
peki bir soru sorucam şimdi opel meriva aracımda vogtland 3.5 cm spor yay kullanıyorum
yaylara ve amortisörlere + olarak hiç bir oynama yok
şimdi yayı tutan üst tabla'ya diş açtırılarak yayın takıldığı alanı küçültüyorlar ( sanayi işi coil )
aynı yay aynı amortisör sadece arabada yük varmış gibi aşşağıya iniyor :)
bunun bir zararı varmıdır veya bu aracı 2 cm daha nasıl düşürebiliriz :) kimisi tabla almaktan felan bahsediyor bu işlem nasıldır nasıl olur
not: aracıma göre yay olarak sadece 3.5 cm vogtland yay var coil veya 5cm spor yay amortisör kit'i felan yok :)
Eibach, Tein, Koni, H&R, D2R, FK gibi süspansiyon üzerine sözüm ona uzmanlaşmış ve yay üreten firmalar boşu boşuna AR-GE ye yüzbinlerce dolar harcıyorlar valla..
Ne gerek var ki.. Her markanın OEM yaylarını al şöyle 10-15bin er tane, at depona,
sonra önce ısıt, eğ, bük, ölç bi de şerit metrenle,
yapıştır üstüne markanı, koy kutuya, yolla gitsin.. Hakkaten ne saftirik adamlar ya..
Biraz baktım internetden Sonerin dediği gibi sertleştirilmiş.. Bundan dolayı ısıtınca yumuşar.
Buda fazla konfora neden olur. Kısa yay ve aracın çok esnemesi, istemediğimiz bişeydir heralde... En iyisi spor yay almak :)
çOK SAKAT bir iş sakın deneme :):)
Evren o sertlik, plastik deformasyondan dolayı oluyor. yayın boyu kısaltılarak deforme ediliyor.. bu deformasyon ise sertliğin artmasına yol açıyor.. üniversite günlerime döndüm :D :D :D
Yahu az evvel meslektaşın esneklik artar, yumuşama olur dedi. Bi karar verin yahu :soru: Cidden kafam karıştı benimde, anlamaya çalışıyorum anlayamıyorum. :)
Kastedilen şey mi yoksa.
10 cm yay ısıtılır ve kısaltılmazsa esnekliği ve konforu artar.
10 cm yay ısıtılır ve kısaltılırsa, kısalma payı esneklik artışını absorbe edip sertliğe sebep olur.
?
ya bu konular derin mevzuular.. yaylarla oynatmayın diyorum ben... ömrü kısalır kesinlikle... ha "benden sonrası tufan" diyebilirsiniz onu bilemem...
kabaca 20 sene sonunda kırılacak bir yay, 10 sene sonunda kırılır..
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_(material)
E baştan beri bunu diyorum işte ben :)
Bir de şunun olabileceğini düşünüyorum,
Tamamen atıyorum, 30 cm lik bir tümseğe 150km/h hızla stock yayda girildiğinde orjinal yay kırılmaz iken aynı tümseğe aynı hızla ısıtılarak kısaltılmış bir yayla girildiğinde kırılma olasılığı artabilir.
Olayın derin ve kapsamlı olduğunu hepimiz biliyoruz , bu işin sakat olacağınıda , yaptırmıcam. Zaten ömrü kısaldığında bi yerden sakatlık çıkaracağını hepimiz tahmin edebiliyoruz. İşin aslına bakarsanız bu işi yapan ustalarında bu konu hakkında yaptığı bilimsel bir açıklama yok 'yav bişey olmaz abi biz bi arkadaşa da yaptık.' şeklinde konuşmalar geçiyor hep. He bide Ömrün sonu Ölüm :)
Yay için konuşursakta elimizde patlar :)