İşyerinde flow benchmark ın var ama CFM üzerinden güç hesaplamayımı bilmiyorsunuz?
Hacimsel verimlilik formulünden HP değerini çekersen gayet güzel hedef gücü hesaplayabilirsiniz. Bu hesaplanmış hedef güçtür.
VE = (HP x 792001.6) / (AP x CR x CID x RPM)
AP = Mutlak atmosfer basıncı
CR = Kompresyon oranı
CID = Motor hacmi (kübik inç)
VE sini nereden bileceğim derseniz, ister kafadan atarsınız, isterseniz aşağıdaki formulden flow değerini verip hesaplayabilirsiniz.
Airflow = ((RPM x CID) / 3456) x VE
Neden 12.5 AFR yazdın derseniz, onunda nedeni benzin yanma sonucu en yüksek enerjiyi 12.5 AFR de verdiği için bu hesaplamalar yapılırken karışım oranı hep sabit olarak kabul edilir.
Gaz kelebeği ve emme manifoltu tek parça falan değil. Kel alaka iki ayrı parçadan bahsediyoruz. Birbirine bağlandı diye tek parça olmazlar. Eğer bunları tek parça olarak kabul ederseniz egzost ile susturucuda aynı parça diyebiliriz. Tekniğe yeni bir terminoloji eklemek gibi bir niyetiniz yoksa bu tip yeni tanımlamalar yapmayın.
Kusura bakmayın açıklayıcı olamadınız.
Birincisi o kelebeğin çapı değişmemiş. Kelebeğin giriş portunu genişletmişsiniz. Ama hava gene aynı yerden geçiyor.
Hiçbir firma alt devirlerde daha iyi olsun diye kelebeğin içine çıkıntı falan koymaz. Murat'ın bahsettiği mühendisler, mühendis olabilmek için akışkanlar dinamiği dersini aldıkları için bunun neyin sonucunda ne çıktığını gayet iyi bilirler.. Kaldı ki alt devirlerde iyi olması için (tork bandının alt devirde kalması için diyelim isterseniz) öyle birşey yapmasına da ihtiyacı yok. Adı üstünde "üretici." Eğer daha alt devirlerde daha lineer bir tork eğrisi isterse daha uzun runnerlara sahip tubular emme manifoltu yapar olur biter. Kelebeğin önünde çıkıntılar yaparak bunu gerçekleştiremezsiniz. He yer sıkıntısı varsa ve runnerları uzatamıyorsa manifoltun altına bekleme alanı ekler, orada biriken hava anlık ihtiyaçları karşılar ve daha yumuşak bir sürüş gerçekleştiği gibi aynı zamanda torkta lineer değişim gösterir. Daha geniç açılı egzantrik koyar, duration u arttırır ama lifti düşük tutar, böylelikle süreyi uzatır ama miktarı kontrol etmeye devam ederek torku arttırır falan filan.. Bin türlü yolu var düşük devirde tork almanın. Ama bunlardan hiçbirisi kelebeğin önüne birşeyler eklemekten geçmiyor..
Madem yeri geldi kısaca yazayımda neyin neden olduğunu daha anlamlı şekilde tartışalım. Zira söylemler garipleşmeye başladı.
1- Motorunuzda düşük devirde torku almanızı sağlayan şey havanın silindir içinde kalma süresidir. Eğer içeri giren hava/yakıt karışımını olabildiğince uzun süre silindir içerisinde tutup yanma süresini uzatabilirseniz, torkunuz artar. Bunu yapmanın yolu kelebekten falan değil egzantrik milinin açılma+kapanma zamanları ile liftinden geçer. Ve pek tabi karışım oranı ile avans değerinden.. En basit anlatımı bu.
2- flow neyi değiştirir? Aynı hacimdeki arabada eğer birim zamanda daha fazla hava sokabilirseniz yanma odasına, ve bunuda yakıt ile desteklerseniz ve pek tabii ateşlemeyide doğru zamanda yaparsanız, yanma şiddeti artar. Peki sait hacimdeki bir alana birim zamanda daha fazla havayı nasıl sokabilirsiniz? Havanın hızını arttırarak. Havanın hızı artarsa, birim hacimdeki alana daha fazla mol hava girer. Bunun sonucunda da hacimsel verimliliğiniz arttığı için alacağınız güçte artar. Ama bahsi geçen flow artışı öyle kelebek polisajı yaptım 12 hp kazandımdan çok daha fazlasını gerektiriyor.
Arkaaşın basınçtan falan bahsettiği yerde sanırım anlatmaya çalıştığı şey basit akışkanlar dinamiği kuralıydı. Nedir bu kural? Hızlanan havanın basıncı düşer.. Eğer siz kelebekten sonra havanın hızını arttırabilirseniz, (emme manifoltunun ve kapağın portlarını gerek genişletmek gerekse polisaj ile havanın sürtünmesini düşürmek sureti ile) burada havanın hızı artar ve basıncı düşer. Dolayısı ile vakum oluştuğundan birim alana daha fazla mol hava alabilir hale gelirsiniz. Ama bunu arkadaşın dile getirdiği gibi teknik tutarlılığı olmayan bir şekilde açıklayamazsınız. Zira yazdığı en basit fizik kuralına aykırı..
1- hava emiş oranı diye birşey olmaz. Oran iki değer arasındaki farkın sabit bir değer ile karşılaştırılmak sureti ile hesaplanması demektir. Burda iki ayrı değer falan yok.
2- Basıncı arttırmaya değil düşürmeye çalışıyoruz.
3- Açı ile bunlar arasında hamam tası kadar bir ilgi yok
Bence ne yaptığınızın teknik olarak açıklamasının ne olduğunu merak ediyorsanız, roket motorlarının nasıl çalıştığı konusunu araştırın. Ama bu yasa sizin yukarıdaki ifadenizin tam tersinin doğru olduğunu söylüyor.. Demedi demeyin. Roket motorları geniş alandan dar alana geçerken sıkıştırılıp havanın hızlandırılması prensibine dayandırılarak çalıştıklarından sizin yaptığınız iş ile benzer teorik temellere dayanmaktadırlar. Yani kısacası açıyı genişletmek ve polisajla havanın hızını arttırmak sureti ile yaptığınız şeyin teknik temeli ile uzaya atılan roketin çalışma prensibi aynı.. Ama kelebek gibi 5-6 cm çapındaki bir dairenin açısını genişleterek öyle gaip flow artışları falan elde edemezsiniz.
Bu arada yukarıda bahsettiğim yasa Newton'un üçüncü yasası diye geçer. İngilizceniz varsa "Newton's third law" kelimelerini arattırıp sonuçları okursanız iyi olur.. Biz kafayı yemek içmekle bozduğumuz için newton denince aklımıza kafasına düşen elmadan başka birşey gelmiyor tabi.. :D
http://web.mac.com/laurawoodmansee/i.../rb-rocket.gif
http://microgravity.grc.nasa.gov/edu...s/newton3r.gif
Bak NASA ne yazmış mesela..
Newton's Third Law of Motion