Biraz farklı bi konu olcak ama merak ettiğim bişey var kar lastiği son hızı etkiler mi
Biz burada hep ekstremleri konusuyoruz, rolantide motorun asinmasi tabiki hic calismayan haline oranla daha fazla olacaktir, ustelik rolantideki dusuk yag basinci ile yaglama kapasiteside daha dusuk olacaktir. Ancak rolantide motordaki yuk inanilmaz az oldugu icin hararet ya da benzer bir problem yapmayacaktir. Dikkat ettiyseniz araclar rolantide birakilinca da belirli bir sure sonra fan acarlar. Bu, rolantide bile olsa motor isiniyor demektir ve motorun isinmasi demek surtunme + yakitin yanmasindan oturu olusan enerjiye delalettir. Bu anlatimla hic calismayan bir motorun asinmasinin, rolantide calisan bir motorun asinmasindan az oldugunu gosterebiliriz.
Rampa asagi giderken PGM-FI yani elektronik yakit enjeksiyonu olan araclarda bosa atmak buyuk hatadir. Hem hic yakit yakmadan ilerleme imkaninizi kaybedersiniz, hemde araciniz rampanin egimine gore git gide kontrolsuzce hizlanacaktir. Bunun yerine viteste inin, benzinli japon araclarinda genellike 1800 devirin altina inilmedigi surece enjektorler tekrar isemeye baslamaz eger TPS yani gaz kelebegi sensoru 0 ise. Araciniz istediginiz hizda kalacak sekilde sectiginiz uygun viteste ilerlemek hem yakit sarfiyatinizi dusurur, hemde kontrolunuzu arttirir. Bosta inerseniz, aracinizin tekerlekleri ile motorun baglantisini neredeyse tamamen kestiginiz icin, aracin yukseklik farkindan oturu sahip oldugu potansiyel enerjiyi kullanamaz ve rolantide yaktigi yakiti yakmasina sebebiyet verirsiniz.
Unutmayin ki nasil motorunuz tum aktarma organlarini hareket ettirip tekerlekleri donduruyorsa, tekerleklerde ayni sekilde tum aktarma organlarini ve motoru dondurebilir. Yokus asagi inerken sifir sarfiyat durumunun aciklamasi sanirim en basit bu sekilde yapilabilir.
You call it turbo lag , i call it foreplay ...
O zaman en mantıklısı sabahları rölantide aracı çok bekletmeden 1-2 dk gibi, sonrasında düşük devirde ısınana kadar kullanmak mıdır doğrusu ? Ben tam açıklık getiremedim bu konuya. Yardımcı olur musunuz?
Birde uzun yol muhabbetine çok takıldım.Çarşamba günü nasipse uzun yola gidicemde bari bilinçli olayım.Uzun yolda dizel araç olarak en mantıklı sürüş nedir? Ben genelde 90-110 arası 5.viteste kullanıyordum her hangi bir dönüş, ışık,solloma vs olmadıktan sonra.Yanlış mı, doğru mu? Bilinçlenelim bizde.
sürekli ankara istanbul yapıyorum..
3.28 ile genelde 180 200 sabit gidiyorum arada 10 dk falan benzinle seyredip tekrar lpg ye geçiyorum.. yaklaşık 30 kez gittim geldim e46 ile bir sorun yaşamadım yağ eksiltme flan olmadı.. gerçi çok aşırı bir devir çevirmiyor o hızlarda 5000 civarlarında.
dizel için devamlı yüksek rpm zararlı olabilir
şahsen şöyle yapıyorum, doğru olduğunu düşünüyorum..
araca bin, kemeri tak, çalıştır, telefon vs çıkar yerleştir, teybi aç, camı aç vs ztn 1-2 dk gidiyor. Sonra otoparktan çık usul usul git hararet göstergesi yerine gelene kadar alt devirlerde vakumlu kullan basınç bastırma mümkün olduğu sürece, hararet yerine geldiğinde normal moda geç.
uzun yol genelinde ben de duble yollarda 115 sabit gidiyorum sürekli, ara sıra ztn istemsiz olarak 100-140 bandına geziyorsunuz, yokuş çıkıp inerken gaza basış oranınız değişiyor vs o yüzden çok dert değil yeter ki çok uzun süre öyle sabit gitmeyin (4-5 saat gibi)..
kapatacağım zaman da kullanım şeklime göre normal gelmişsem son 10-15 dk lık mesafeyi eşyaları toparlayana kadar bekliyorum. gazlamışsam eğer şarkı bitene kadar bekliyorum genelde 2 dk civarı, gazlayınca zaten egzoz çatır çutur ötüyor kontak kapattıktan sonra bi süre![]()
Benim de merak ettigim birsey var, bu konu grup terapisi gibi olmusMesela bir dag zirvesinden iniyoruz. Bosta inemeyiz arac kontrolsüz hızlanıyor ve frenlere cok yuk biniyor. Ama viteste inersek hararet dip yapıyor. Bunun bir zararı olur mu? Ne yapmak gerekir?
Birkac mesaja bir anda yazacagim icin madde madde yazacagim.
-Dizel arabada kompresyon testi yapilamaz, tamamen kapali bir kutu. Onceden nasil kullanildigini biliyorsaniz (tam meali irzina gecilmemisse) 160 bin kilometre renault motoru icin cok yuksek bir kilometre degil. Yag eksiltme problemi yoksa suphelenecek bir durum yok, cunku baska turlu anlamak mumkun olmuyor. Duzeltme: dizele kompresyon testi varmış hakkaten araştırdım, cahil kalmışız. Türkiyede ne kadar yaygın olduğu tartışılır fakat sonuç olarak böyle bir şey var. Düzeltme için Güneş G ye teşekkürler.
-Uzun kilometreler yuksek suratte gidiliyorsa kalin viskozite yag tercih edilebilir. Ornegin daha once 5w30 kullaniyorsaniz, 5w40 ya da 0w40 a gecebilirsiniz. Ozellikle uzun yolda surekli yuksek suratte giden turbo dizelse minimum w40 kullanilmali (benim gorusum bu tabi, vaktinde w30 yag ile 2 saat dip gaz giderek turboyu kirmis bir hayvan olarak soyluyorum). 1.5 dci larin sanziman oranlari zaten gereksiz kisa oldugu icin, w40 rahatlikla kullanilabilir senin kullanim sartlarinda.
-Motorun ilk calistirmada rolantide gereginden cok calismasi, "fuel dilution" a sebep olur. Kisaca gereginden fazla rolantide beklediginiz zaman yagin icinde artan benzin miktari, yagin cabuk incelmesine ve ozelligini yitirmesine sebep olur. Genelde ilk calistirmada -40 derecede falan degilseniz 1-2 dakikadan daha fazla beklemek gereksizdir. Onun yerine 2000-2500 deviri gecmeden sakince ilerleyin motor isinana kadar. Hem zamandan, hem yakittan hemde motor yaginin omrunden tasarruf etmis oluyorsunuz bu sekilde.
-160 bin kilometrede katalitik konvertor, egr valfi ya da emme manifoldunun ve enjektorlerin tikanma ihtimali oldukca yuksek dizel araclarda. Bunlarin temizligi yapilmali ilk olarak.
-Bende megane dizel varken mazot filtresini 20 bin kilometrede bir degistiriyordum, buna dikkat etmek gerekli. Normalde 40 bin km de bir degismesi lazim, bunu degistirdiniz mi?
-Uzun yol yapiyorsaniz 7000 kilometrede bir yagi degistirmek ziyan, kaliteli tam sentetik yag ile 10 bin kilometrede bir degistirmenizi oneririm.
Edit: Mesajlari okudukca ufak tefek eklemeler yaptim
Yüksek hızda tek zarar verecek nokta bence egt'dir, bunun dışında çok düşük devirde kullanmaktan daha iyidir bana göre tebiki limitlerde yürümüyorsanız, emme manifoldu temizliği ve katalizör yerine çekilcek bir boru ile eski hızlanma değerlerini yakalıyabilir![]()
...
Boşta inmek her zaman zararlıdır.
Viteste ama gaza basmadan veya minimum şekilde basarak inmek daha sağlıklı her zaman için, ayrıca hararet düşmeli o durumda uzun inişlerde. Zararı olmaz keza gördüğün yağ değil motor soğutma suyu sıcaklığı göstergedeki hararet. Yağ sıcaklığı 100 km yokuş insen belli devir aralığında çalıştığı sürece (rolanti hariç) 10-15 dereceden fazla inmez ki minimum 75-80 derece civarı görürsün zaten.
Hararette o keza Berkay'ın dediği gibi termostat değerinin 3-5 dereceden daha fazla altına inmez.
hayır normaldir, azcık düz yol ya da yokuş olduğu zaman direk 90a oturur. Uzun süreli inişlerde motor yükte olmadığı için, önden de surekli hava çarptığı için haliyle bir kaç derece düşüş olacaktır normaldir. Şu mevsimde ankara soğuklarında şehir içinde bile iki dk bi yerde dur, direk düşüyor bi 4-5 derece.
Ayrıca yüksek devir uzun süre gazladığınız zaman yağ inceliyor ve birden boşa alındığında yatak sarma riski oluşmuyor mu? Yanlış mı biliyorum?
ben uzun yolda(istanbul-ankara) 7.viteste hızımı hep 100-130 arası değişerek gidiyorum.. Bunun bir zararı var mı?
katkılarınız için hepinize teşekkür ediyorum,
yalnız ne yapacağım konusunda iyice kafam karıştı ben bildiğim gibi kullanmaya devam edeyimservis zamanı geldi zaten emme, egr vs. temizlik yaptırayım, değişmesi gereken parçaları değiştirsinler.
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)