Gunes G. Nickli Üyeden Alıntı
Aslinda ben aracin amacini sormadan x pipe dedim ama tahminim aracin gunluk kullanim icin olduguydu dogru mudur?
Eger ki gunluk trafikte kullanilacaksa, duzgun dizayn edilmis bir x-pipe yakit ekonomisi bile saglayacaktir. Sebebi basit, arac ne kadar turbo olsa da basinc yokken durum farkli bir hal aliyor. Vakumladigiyla turboyu doldurmaya baslayacak, belirli bir devire kadar o turbo hep bir handikap olacak, belirli bir devirde ise turbo artik handikap olmaktan cikip getirisi goturusunden fazla olacak.
Bu devirlere atmasyondan rakamlar verelim daha rahat anlasilmasi acisindan. 1800 devirde spoolamaya basliyor diyelim, 2500 devire de kirilma noktasi olan turbonun getiri vs goturu denkleminin 1:1 oldugu yer diyelim, 2500'den sonrasida turbonun kazanim yarattigi yer diyelim.
Gunluk araci kullanirken
%70 1500-3500 arasi
%18 3500-6000 arasi
%12 6000 uzeri
kullandigini varsayalim. Ornek boyle olunca o x pipe cok sahane is yapar mesela.
Ama haksizlik olmasin X pipe'a da atmasyon handikap verelim, 6000 devirden sonra bozulan flowdan oturu max gucu %5 kaybettiriyor diyelim. Rakamlari fazla fazla veriyorum ki boyle bile olsa denklem degismeyecek cunku.
Simdi amac dyno queen olmaksa, manifolda filan gerek yok ver downpipe'tan yere devam et, ama amac kullanilabilir, sehir icinde seni mutlu edecek bir aracsa o scavenge effect isine daha cok yarayacaktir.
Kisacasi x pipe daha iyi ya da daha kotu diye bir yorum olamaz. Duruma rolatif iyi ya da kotu sonuc verebilir denebilir...
Birazda gerceklerden bahsedelim, benim aracimda mivec var, subab overlap ayarini yapabiliyorum, buyuk bir nimet cunku her devirin optimum overlap miktari farkli. Bunu ayarlayabiliyor olmama ragmen, manifolddan sonra gelen downpipe uzerine cutout taktigimda, mivec'e takla attirsam bile hic yoksa 500 devire yakin gec doldurmaya basladi turbom sirf o kaybedilen backpressure yuzunden. Dolduktan sonra ust devirlerde dunya bana guzeldi belki ama o giden 500 devir sehir ici kullanimda net olarak negatif yansidi haliyle. Kisaca turboda backpressure ya da scavenge onemli degildir diye dusunenlere otomobillerin sadece max gucu urettikleri devirde sabit gitmedigini hatirlatirim. Ha yaris otomobili hazirliyorsaniz orasi ayri tabi, als filan kullanip manifolddan sonrasini hic takmasanizda olur...