Viraj tek şerit ve sabit 120 hızla dönülebilecek son hızında alınıyor viraj yani 121 yapsan sabit dışardasın. 90 la girip virajda 120+ hız yapılabilir mi soru tam budur:)
Printable View
aracın yanal tutunmasını zorluyosun yani sabit hızda alabiliceği max g gücünü sürekli alıyo araba :)
ivmelenerek gelirsen araç apex i max 120 yle geçer demek bu eğer 120 yle geçebiliyosan apexi max daha üstüne çıkamazsın apex üzerinde
90 la girdim 130 la çıktım olurmu evet arabasına göre olur :) arabanın ivmelenmesine anlık alınan yanal g ye göre değişir kısacası :)
ama aracın apex çıkış hızı 120 yse daha üstüne çıkamazsın
süre söz konusu olursa eğer evet ddiğim gibi 90 130 da olur 120 120 de olur virajı 1 sektör olarak göze alırsak
virajdan sonraki durum önemli kısacası
yine de yolda aracın sınırlarını zorlamaya çalışmayın derim tecribeyle sabittir sadece anlatıcak hikayeniz olur o kdr :) ama anlatıcak durumda olurmusunuz onu bn bilmem :D
90 la girer apex noktasında ivmelenerek 120yle geçer çıkış anından sonra 130 a daha çabuk ulaşırsın manasında :)
yada ful 120 yle gelir gaza oturursun o oturma anı eğer doğru zmnı yakalamazsan zmn kaybettirir sna :)
yada hızlanarak gelirken apexden 119 la çıkış yaparsan buda zmn kaybettirir
arabanın ivmelenmesiyle alakalı bu birazda :)
Bu konu uzerine nette ufak bir arastirma yapinca sunu gordum ve cok mantikli geldi. Bir araba sabit bir hizla giderken bir viraja girdiginde merkezkac kuvvetinden kaynaklanan ivmeden dolayi hiz kazanacaktir. Dolayisiyla bir viraja girdiginizde ayni hizla cikmak icin, viraj icinde azda olsa fren yapmaniz gerekicek, diye ozetlemis abiler. Bu sebeple understeer a dusmemek ve viraj disina kaymamak icin genelde viraja girmeden az bir fren ve viraj icinde gaz vermek daha dogru bir yol gibi gozukuyor.
120 ile dönülen viraja yavaşlamadan girilirse araç dışa doğru kayar zaten. Ya hızlı girip, viraj içinde yavaşlama yapılacak ya da yavaş girip hızlı çıkılacak.
su olabilir sebeatian lope yapıyordu tam biraz içinde frene basıyor viraj yönune araba geldıgınde tam gaza yüklenıyordu oda virajdan daha yüksek hızlara cıkmasını saglıyordu
herşeyi sabit tuttuğumuz varsayarsak ki bunlar virajın eğimi, lastiğinizin sürtünme katsayısı, yolun sürtünme katsayısı vs dir.
sizi dışa doğru iten kuvvet merkez kaç kuvveti ve formülü m.v.v/r
yani mv2/r
burada m kütle v aracın hızı r ise virajın yarıçapı. bu durumda virajı ne kadar geniş alırsanız (r artarsa) sizi dışa doğru iten kuvvet azalır. ne kadar yavaş girerseniz sizi dışa doğru iten kuvvet hızlıca azalır. ve ne kadar hafif olursanız sizi dışa iten kuvvet o kadar azalır.
formülün bize tavsiyesi ise viraja hızlı girmek bile bile lades demektir. basacaksanız düz yolda basın.