Orijinalini görmek için tıklayınız : Warm Hatch | Alfa Romeo MiTo
Şu motoru 2.0 a çevirebildiğim gün yanına gelip, “üstadım pist için ne lazım, ne yapabiliriz” diye yol göstericim ol diyecem :)
Her dokunuş aracın çizgisini yükseltiyor
rahmitanir
11-05-2025, 11:15
Nays
Kamber nedir Rahmi
-1.5 derece. Tek kamber vidasi ile bu deger oluyor. Fazlasi ise lastik omrunu ciddi kisaltiyor.
Şu motoru 2.0 a çevirebildiğim gün yanına gelip, “üstadım pist için ne lazım, ne yapabiliriz” diye yol göstericim ol diyecem :)
Her dokunuş aracın çizgisini yükseltiyor
Seve seve abi. Pistte tek alfa olmak bazen uzuyor :)
rahmitanir
12-05-2025, 15:01
Kota düşmanı post geldi.
İstanbul Park fotoları bu sabah geldi. 3 teker poz yakalanmamış ama ön tekeri janttan bolca sıyırmışız.
NOT: Son fotoyu pistteki çalı çırpı boylarının ne almde olduğunu göstermek için özellikle paylaştım:
https://i.hizliresim.com/gf1cf2c.jpg (https://hizliresim.com/gf1cf2c)
https://i.hizliresim.com/moqdvrr.jpg (https://hizliresim.com/moqdvrr)
https://i.hizliresim.com/clwup3z.jpg (https://hizliresim.com/clwup3z)
https://i.hizliresim.com/n96j5kt.jpg (https://hizliresim.com/n96j5kt)
https://i.hizliresim.com/8cobunn.jpg (https://hizliresim.com/8cobunn)
https://i.hizliresim.com/dsi7rsm.jpg (https://hizliresim.com/dsi7rsm)
https://i.hizliresim.com/mdoyrbg.jpg (https://hizliresim.com/mdoyrbg)
Bir gece ansızın marşpiyellerin içini siyaha boyayacağım :D
Maşallah ön camdaki telefon numarana kadar okuduk, IT den arkadaşlar abi neti sömürmüşsün bant genişliğinde makas atara 3 şerit ilerliyorsun dediler ben bu konuya bakarken :D
Fotolar güzel gerçekten. Bizimde pist fotomuz olsun bir gün :)
rahmitanir
14-05-2025, 16:14
Bir gece ansızın marşpiyellerin içini siyaha boyayacağım :D
Araba daha yeni boya + seramikten çıktı sayılır bro, şimdilik kurcalamayalım :D
Maşallah ön camdaki telefon numarana kadar okuduk, IT den arkadaşlar abi neti sömürmüşsün bant genişliğinde makas atara 3 şerit ilerliyorsun dediler ben bu konuya bakarken :D
Fotolar güzel gerçekten. Bizimde pist fotomuz olsun bir gün :)
Öncelikle KA ile piste çıkarsın sen, hiç şüphem yok.
Foto çözünürlüğü konusunda ise, internet sağlayıcıları da aç kalmasın dedik :D
rahmitanir
19-05-2025, 20:42
Beklenmedik bir sekilde gecen hafta pazartesi gunu debriyaj pedali asagiya dustu, orada kaldi. Noluyo derken, fren hidroliginin azaldigini gordum. O gun hidrolik ekleyip,bolca debriyaj pompalamasi ile arabayi eve getirdim, hafta sonu bakarim deyip 5 gun yatirdim arabayi. Cumartesi baktigimizda, sanziman merkezine giren hidrolik hortum jagindan kacak var gibiydi. Once sadece gobek tarafininn contasini yeniledim, kacak devam ediyor gibiydi, cok emin olamadik. Emin olmak icin ciktim hakkiyla bir gazladim, geldim, sanzimanin ustu, alti, heryeri hidrolikti :D
O noktada arabaya sehpaya alip cumartesi 4 ten sonra sanzimani asagiya indirip, gunu bitirdik. Debriyaj rulmanindan baya bir kacak vardi.
Bu pazartesi sabah 8:30'da 3. Sanayide mesaiye baslayip, luk volant, valeo debriyaj, magmeti marelli debriyaj rulmani, motul rbf 700 hidrolik ve mopar marka debriyaja giren jaktan aldim. Bu fruo zaten 20₺ tuttu.
https://i.hizliresim.com/tt6imdw.jpg (https://hizliresim.com/tt6imdw)
Kritik noktalarda dukkandaki ustalardan destek alarak, toplama isleminin hemen hemen hepsini kendim yaptim. Yaklasik 6 saatimi aldi ama oldu cok sukur.
Aksam da benzinci yikamasi yapip, yarin ise ins temiz temiz gidecegim.
https://i.hizliresim.com/5eu2lp2.jpg (https://hizliresim.com/5eu2lp2)
Toparlarsak, 100.000 km de daha fazla olmus baski balata volant ve debriyaj rulmanini degistireli. Her hangi bir kacirma falan da yoktu, rulman supriz yapinca bu kadar isciligin karsiliginda her seyi yenileyelim diye bu kadar detayli giristik.
Bardagin dolu yanı, artik sanziman indir kaldirmayi da ogrenmis oldum. Ama tatilimin yaklasik 2 gunu sanayide gecmesi ise bos tarafi.
Bununla geçmiş olsun Rahmi, ya daha ters zamanda olsaydı
Güzel de kazanım olmuş el becerisi noktasında bence
Bardagin dolu yanı, artik sanziman indir kaldirmayi da ogrenmis oldum. Ama tatilimin yaklasik 2 gunu sanayide gecmesi ise bos tarafi.
Bunu bazen ben de düşünüyorum, dün KA için sabah 9 akşam 18 mesai yaptım resmen aç susuz, cidden su içmeyi bile unutmuşum. O kadar susamışım ki 1 saat içinde 2 lt su içtim :)
Değiyor mu ? Yaparken keyif alıyoruz, binerken keyif alıyoruz, en azından neyin nasıl yapıldığını kendimiz biliyoruz.
Dün arabanın altında yat kalk sök tak yaptıktan sonra haliyle duş aldık, banyodan yarım avuç toz toprak çıktı :D
Öğrenilmiş öğrenilmiştir, bu işleri yapanlar senden benden daha zeki değil, sadece tecrübeleri var, onu da genelde çakallık için kullanıyorlar.
rahmitanir
20-05-2025, 11:32
Bununla geçmiş olsun Rahmi, ya daha ters zamanda olsaydı
Güzel de kazanım olmuş el becerisi noktasında bence
Dediğin gibi pistte olsaydı, ciddi üzerdi. Buna da şükür.
Bunu bazen ben de düşünüyorum, dün KA için sabah 9 akşam 18 mesai yaptım resmen aç susuz, cidden su içmeyi bile unutmuşum. O kadar susamışım ki 1 saat içinde 2 lt su içtim :)
Değiyor mu ? Yaparken keyif alıyoruz, binerken keyif alıyoruz, en azından neyin nasıl yapıldığını kendimiz biliyoruz.
Dün arabanın altında yat kalk sök tak yaptıktan sonra haliyle duş aldık, banyodan yarım avuç toz toprak çıktı :D
Öğrenilmiş öğrenilmiştir, bu işleri yapanlar senden benden daha zeki değil, sadece tecrübeleri var, onu da genelde çakallık için kullanıyorlar.
Bütün gün yemek / suyu unutma ve o duşta çıkan kumlar, o kadar aynı ki bende de.
Dediğin gibi, millet, başkasının arabasına bozarak o deneyimi kazanıyor, biz kendi arabamızda kazanıyoruz.
rahmitanir
16-07-2025, 10:26
Konuya direkt giris yapayim, Valeo almayin aldirmayin!!!
2 ay once debriyaj rumani su koyunca, acmisken baski balata ve volant'i da değiştirelim diyerek Luk volant, Valeo baski balata, Magneti Marelli debriyaj rulmani takmistim. Aslinda bu seti tamamen Luk almak istemistim ama sanayiden parca topladigim gun 19 Mayis oldugu icin pek cok yer kapaliydi. Ozellikle baski balata icin Valeo da "bilindik marka, ne kadar kotu olabilir ki" gibi dusunup almistim. Hata yapmisim.
Daha montaji yaptigim gun, test surusunde baski balata "kaciriyo mu sanki" hissiyati vermişti ama net adini koyamamistim. Net olan sey ise, debriyaj benim gecmis aliskanligima gore fazla yumusak ve fazla yukarida kavrama yapiyordu.
Ama 1 ay olmadan baski balatanin peak tork devrinde kaydirmasi gun gibi ortaya cikmisti. Bu esnada baski balata 1.000 km yi bile doldurmamisti.
İsin tabi su yani da var; Valeo'ya *** atiyorum ama benim arabam oem degerinden yaklasik 100nm kadar daha fazla tork uretiyor. O sebeple tek suclu Valeo degil. Valeo'yu tercih eden/almak zorunda kalan ben de bir o kadar sucluydum.
Yillik izinler, is yogunlu vs derken ancak bu pazartesi ve sali musaitligim oldu ve arabayi Tanir Oto'ya cekip, sanzimani indirdim. Hava 40C idi, ciddi zorladi ama 1 gunden bir tik uzun surede montaji tamamladim.
Parcalari yaklasik 1 ay once almistim. Volanti zaten degistirmedim, actigimda da temiz cikti. Arac ustunden 2 ayda soktugum Valeo baski balata da oyle yanmis gibi durmuyordu ama yuksek ihtimalle baski yapraklari fazla yumusak kalmasinin kurbani oldum.
Luk marka baski balata, garanti olmasi icin de GM oem kutusunda cikan debriyaj rulmanini da montajladim.
Sokerken 2kg zayifladigim sanziman ve diger parcalar:
https://i.hizliresim.com/nxag2ec.jpg (https://hizliresim.com/nxag2ec)
Bu da sadece 2 ay sonra tekrar gunesi goren volantimiz da asagida. Bir de sol on salincagin kirmizi bushing'i biraz hirpalanmis, onu da yeniledim:
https://i.hizliresim.com/edfc2fa.jpg (https://hizliresim.com/edfc2fa)
İsin sonunda, daha ilk debriyaja dokundugum andan itibaren Luk farkini bagira bagira gosteriyor. Cok daha hissedilir sertlik, hemen hemen en asagidan itibaren baslayan kavrama noktasi (hatta ayagim valeonun yuksek noktadaki kavramasina alistigimdan, ilk arabayi kaldirirken stop bile ettirdim) ve gazlarken sifir kacirma hissiyati.
Uzun lafin kisasi, Luk Valeo'dan daha bile ucuza gelirken, aralarindaki kalite farki akil almaz seviyede farkli.
Mecbur kalmadikca, Valeo almayin, aldirmayin!!!!
Yavrum yine DIY king ortaya koymuşsun. Biz araba söküyoruz sen şanzıman aradaki farka gel :hehe:
rahmitanir
16-07-2025, 11:23
Yavrum yine DIY king ortaya koymuşsun. Biz araba söküyoruz sen şanzıman aradaki farka gel :hehe:
MiTo bizi "seve seve" DIY'ci yaptı.
eline sağlık. 1000 km de bu hale gelmemesi lazım üretim hatası olabilir mi parçacı bu konuda ne söyledi?
sadece yazılımlı ford aracımda 1000km den az olma sebebiyle bir kere garantiye sokabilmiştim baskı balatasını. tabi işçilik bize kaçmıştı o kadarına razı geldik mecbur
rahmitanir
16-07-2025, 16:15
eline sağlık. 1000 km de bu hale gelmemesi lazım üretim hatası olabilir mi parçacı bu konuda ne söyledi?
sadece yazılımlı ford aracımda 1000km den az olma sebebiyle bir kere garantiye sokabilmiştim baskı balatasını. tabi işçilik bize kaçmıştı o kadarına razı geldik mecbur
Doğrusu parçacıya hiç geri gitmedim Valeo konusunda. Belirttiğin üzere üretim hatası olması olası. Ama benim aracın spek dışı tork ürettiği gerçeğini göz önüne alınca, Valeo'dan bir şey talep etmek bana doğru gelmedi. Çünkü Valeo'nun hatası varsa bile kanıtlayamam. Ama bunun gibi teknik forumda reklamını olumlu olumsuz yaparım :D
Doğrusu parçacıya hiç geri gitmedim Valeo konusunda. Belirttiğin üzere üretim hatası olması olası. Ama benim aracın spek dışı tork ürettiği gerçeğini göz önüne alınca, Valeo'dan bir şey talep etmek bana doğru gelmedi. Çünkü Valeo'nun hatası varsa bile kanıtlayamam. Ama bunun gibi teknik forumda reklamını olumlu olumsuz yaparım :D
kendi açımdan süreç söyle ilerlemişti baskı kaçırmaya başladı ilk andan itibaren usta ve parçacı bir araya geldik ben parça hatalı değişim istiyorum dedim. parçacı nereden bileceğiz vs standart cevaplar verdi. dedim verdiğin ikinci üründe de aynısı olursa hatalı benim diyerek ikna etmiştim o dönem. ikinci baskı kaçırmadı allahtan. sonrasında 60 70bin civarı sorunsuz kullanıp satmıştım
rahmitanir
03-08-2025, 09:40
Dun 10 bin bakimimi yaptim. Dogrusu yag degistirme isi pis bir is oldugundan daha once hic kendim yapmamamistim. Ama bu hafta dukkanda elemanlar eksik olunca herşey bana kaldi. Cok da etrafi batirmadan ceratec ve 10 60 liqui moly yagimizi koydum. Yag karter tapasini yenileyip 25nm ile torkladim. Bujileri degistirdim, hava filtresini temizledim. MiTo artik 326.000 km'yi de devirdi.
Dogrusu bakimdan hic foto cekmedim, cok cekecek enteresan bisi de yoktu tabi. Ama size sunacak bolca fotomuz bu hafta icinden mevcut. Cok swvdigim buyuklerim Burak Dikerler ve Egemen Atkaya abilerimizin gaza gelmesi ile Cave community garajda young timers izmir bulusmasini yaptik. MiTo tabi henuz young timer olmadigindan etkinligin basinda kenarda bir yerde pek de dikkat cekmeden duruyordu. Fakat ilerleyen saatlerde, kalabalik ufak dagilmisken bir anda Dogukan Manco ortama giris yapti. Kendisi etkinligi instadan gorup dahil olmustu. Yaklasik 1,5 saat baya keyifli sohbet yaptik, kapitlar acildi, sohbetler akti😂
https://i.hizliresim.com/1krz62c.jpg (https://hizliresim.com/1krz62c)
https://i.hizliresim.com/nfcx5ih.jpg (https://hizliresim.com/nfcx5ih)
https://i.hizliresim.com/5t7fhue.jpg (https://hizliresim.com/5t7fhue)
https://i.hizliresim.com/eipkl87.jpg (https://hizliresim.com/eipkl87)
rahmitanir
06-09-2025, 19:50
Yag sogutucumu hatırlayanlar vardir. Sag sis fari arkasinda kalacak sekilde 13 satir yag sogutucuyu tahmini 3 yil kadar once montajlamistim. Fakat guncel durumda bu yag sogutucusu bir sekilde efektif calismamaya baslamisti. Gunlukte dahi yag sicaklik yogun trafikte 100C'yi geciyordu. Agustos ayindaki İstanbul Park pist gununde de tek turda yag sicakligi 120C olmustu. Durum boyle olunca, yag sogutucusunu yenileyip, bir de daha iyi hava alacagi scudetto'nun icine tasimaya karar verdim.
Borulari yine R6 ultimate seri seklinde DES hidrolikten, fittingleri aliex'ten, sogutucuyu ise autopartia ustunden Mishimoto olarak aldim. Gecmiste yag sogutucuyu aliex'ten almiatim fakat bir sure sonra an10 fitting kaynak noktalarindan kacirma yapmisti. Sogutuyu o zamanlar sokup ustunden kaynak gecirmem gerekmistim. O sebeple bu sefer Moshimoto'yu tercih ettim. Biraz tuzlu olsa da, kaynak noktalari gerçekten kusursuzdu.
https://i.hizliresim.com/s5zf7wx.jpg (https://hizliresim.com/s5zf7wx)
İse tamponu sokup, eski sogutucu grubunu sokerek ise basladim.
https://i.hizliresim.com/scgrwl9.jpg (https://hizliresim.com/scgrwl9)
Tum hortumlari ve fittingleri yenileyio, boru boylarini iyicene olcup bictim. Tum kelepceleri 2'ser adet yaptim.
Sogutucuyu intercooler'in ust montaj kollarina bir lama araciligi ile bagladim, o detayin fitisunu cekmemisim ama oldukca saglam bir montaj oldu.
Borularin uzerine isi yalitim ve koruma icin cam fiberi corap gecirdim, surtme yapabilecek kisima silikon hortum sardim vs.
https://i.hizliresim.com/t95yp0t.jpg (https://hizliresim.com/t95yp0t)
https://i.hizliresim.com/chenn8j.jpg (https://hizliresim.com/chenn8j)
İnline yag termostatimiz da yine ayni yerinde.
https://i.hizliresim.com/3mgcxcv.jpg (https://hizliresim.com/3mgcxcv)
Borular biraz uzun dogrusu. Gecmiste yag sogutucusu takarken uzun borularin yag basinci acisindan sikinti yaratmasi riskine istinaden sis fari arkasina takmistim. Ama guncelde MiTo'ya benim gibi yag sogutucusu takan pek cok kisi ile instadan konustum. Ozellik Avusturalya'dan David Caprora isimli bir abi MiTo ile TPŞ tarzinda yarislara katiliyor ve o da scudetto icinde sogutucu kullaniyor. Boyle olunca, yapistir devam dedim.
Oldukca kirli tamponumun onunden bakinca da artik biraz apaci, biraz da sexy bir detay olarak Mishimoto amblemi gozukuyor.
https://i.hizliresim.com/qy6zm9m.jpg (https://hizliresim.com/qy6zm9m)
Süper iş ve süper malzemeler. 2 dk da okuduk ama yaparken o ölçme biçme işleri nasıl zaman alıyor tahmin edebiliyorum.
şuanki yerinde daha iyi soğutacağı aşikar, su radyatörü şuan yağ soğutucu arkasında mı kaldı ? Mito yu hiç tanımıyorum, sorma amacım şu, yağ ile ısınan ve hava geçtiğinde soğuyan bu petek arkasında ne varsa oraya doğru geçen havayı hem kısıtlayacak hem oraya sıcak hava gönderecek, eğer su radyatörü oradaysa bir iyileştirme adımı daha gerekir mi ?
Kesene bereket yağ soğutucusu rakamına geçen bakmıştım cidden külfetli. En azından işçilik yok ve kendi bildiğin yoldan yaparak ilerliyorsun emeğine sağlık.
rahmitanir
06-09-2025, 22:10
Süper iş ve süper malzemeler. 2 dk da okuduk ama yaparken o ölçme biçme işleri nasıl zaman alıyor tahmin edebiliyorum.
şuanki yerinde daha iyi soğutacağı aşikar, su radyatörü şuan yağ soğutucu arkasında mı kaldı ? Mito yu hiç tanımıyorum, sorma amacım şu, yağ ile ısınan ve hava geçtiğinde soğuyan bu petek arkasında ne varsa oraya doğru geçen havayı hem kısıtlayacak hem oraya sıcak hava gönderecek, eğer su radyatörü oradaysa bir iyileştirme adımı daha gerekir mi ?
Kesene bereket yağ soğutucusu rakamına geçen bakmıştım cidden külfetli. En azından işçilik yok ve kendi bildiğin yoldan yaparak ilerliyorsun emeğine sağlık.
Abi zaman konusu, sabah 9'da basladim, oglen 4'te bitti
Tamponu sokme takma falan ciddi zaman aldi tabi, bu kadar surmesinin ana sebebi bu. Hatta tampon su an dune gore daha iyi duruyor, sokup taktikca tampon isini iyice ogrendim
Yag sogutucu ve intercooler altli ustlu sekilde ayni duzlemde ve en ondeler. Sonrasinda klima petegi ve en arkada da su radyatoru.
Scudetto'dan ziyade, asil hava girisi intercooler hizasindaki alt iki bolme oldugundan, su radyatorunun etkilenmesi minimum seviyede olacaktir. Keza scudetto'nun alt yarisi da su an onu tamamen acik.
Bugun hanimla oglanla yaklasik 25km lik sakin bir yol yaptim. Az once de otobana ciktim, tatli kisaca gazlayip, ust devirleri gordum. İlk gozlem olarak yag ve su sicakligi baya iyi. Tatli otoban gazlamasinda yag 75 sabit, su da 78 falandi. Ama hemen gaza gelmek istemiyorum. Biraz kullanayim, bildigim bir kac rotatada iyice gazlayayim, o zaman net yorumumu yapacagim.
rahmitanir
08-09-2025, 20:01
Bugun sabah menemen - manisa,
Oglen manisa - gaziemir
Aksam ustu de cilgin trafikte gaziemir - menemen yaptim.
Sabah hava 25C iken yag sicakligi akan trafikte, tatli tempoda 70-75C'de kaldi. Termostatimiz 70C'de acmaya baslayip, 77'de tam acik oluyor.
Oglen ve aksam ustu hava 30-35C arasi idi, yine otobanda tatli gazlamali acik trafikte 75-78C idi.
Oglen sabuncubeli tirmanmasinda ful gazlayarak yag max 89C'yi gordu, su bu esnada 97C'ye kadar geldi. Eski sogutucu ile burada yag kolaylikla 100C'ye dayanirdi.
Akşamüstü yine bornovada yaklasik 10km adim adim giden tam tikali trafikte ise su 80'lerde, yag ise 75-78C'de kaldi. Burada devamli calisan radyator fani yag sogutucuya da direkt fayda ettigi ortada. Çünkü gecmiste bu tur sıkışık trafikte yag 100C'ye dayanirdi.
Toparlarsak, bu kadar ugras ve maddi harcama işe yaradi.
Ama malesef cozemedigim, cok zarari olmasa da beni tabiri caizse uyuz eden bir sorunum daha var, bunu sizlere danismak isterim.
Aliex'ten aldigim yag sicakli sensoru ve gostergesi, meth kit devreye girdiginde, sadece pompanin calistigi anda yag sicaklik gostergesini sacmalatiyor. Pompa calisirken yaklasik 3-4C daha yuksek yag sicakligi gosteriyor. Hatta sicaklik arttikca, sapma da artiyor.
Bu sikinti neredeyse son 1,5 yildir falan mevcut. Sorunu comek icin simdiye kadar denedigim seyler:
yag sicaklik sensor ve gostergesini yaklasik 5 yildir kullaniyorum. ayni surede hep metj kit de vardi, bu sorun yazdigim uzere sadece 1.5 yildir mevcut, yillarca ayni setup sorunsuz kullandim yani.
aliex tedarikli yag sicaklik sensor ve gostergesini yeniledim, sorun duzelmedi
meth kit kontrol unitesini sifirladim, duzelmedi.
aku ustunden araca ile surus yaparken voltaj okumasi yaptim. Sakin giderken 14. 2 V, rolantide 13.9V, meth kit devreye girdiginde ise yaklasik 13.7-13.8V besleme olctum. Benzer meth kitli araclarda voltaj seviyesinin ayni oldugunu soyleyen arkadaalarim oldu, meth kit kullanan arkadaslar yorum yaparsa sevinirim.
yag sicaklik gostergesi beslemesi uzerine gurultu sonumleyici line filter devresi alip taktim, sorun yine duzelmedi.
Bundan sonrasinda, eger aracin aku/alternatorunden bir suoheye gerek yoksa (diger meth kit kullanicilarindan aldigim yoruma gore sorun yok gibi) tek ellemedigim pompa kaliyor. Onda da bosphorus kemal'in tavsiyesinw istinaden komurlerini yenileterek ilk denemeyi yapacagim.
Var midir meth kit ile yag sicaklik sensorunde boyle bir sacmalama yasayan???
Bugun sabah menemen - manisa,
Oglen manisa - gaziemir
Aksam ustu de cilgin trafikte gaziemir - menemen yaptim.
Sabah hava 25C iken yag sicakligi akan trafikte, tatli tempoda 70-75C'de kaldi. Termostatimiz 70C'de acmaya baslayip, 77'de tam acik oluyor.
Oglen ve aksam ustu hava 30-35C arasi idi, yine otobanda tatli gazlamali acik trafikte 75-78C idi.
Oglen sabuncubeli tirmanmasinda ful gazlayarak yag max 89C'yi gordu, su bu esnada 97C'ye kadar geldi. Eski sogutucu ile burada yag kolaylikla 100C'ye dayanirdi.
Akşamüstü yine bornovada yaklasik 10km adim adim giden tam tikali trafikte ise su 80'lerde, yag ise 75-78C'de kaldi. Burada devamli calisan radyator fani yag sogutucuya da direkt fayda ettigi ortada. Çünkü gecmiste bu tur sıkışık trafikte yag 100C'ye dayanirdi.
Toparlarsak, bu kadar ugras ve maddi harcama işe yaradi.
Ama malesef cozemedigim, cok zarari olmasa da beni tabiri caizse uyuz eden bir sorunum daha var, bunu sizlere danismak isterim.
Aliex'ten aldigim yag sicakli sensoru ve gostergesi, meth kit devreye girdiginde, sadece pompanin calistigi anda yag sicaklik gostergesini sacmalatiyor. Pompa calisirken yaklasik 3-4C daha yuksek yag sicakligi gosteriyor. Hatta sicaklik arttikca, sapma da artiyor.
Bu sikinti neredeyse son 1,5 yildir falan mevcut. Sorunu comek icin simdiye kadar denedigim seyler:
yag sicaklik sensor ve gostergesini yaklasik 5 yildir kullaniyorum. ayni surede hep metj kit de vardi, bu sorun yazdigim uzere sadece 1.5 yildir mevcut, yillarca ayni setup sorunsuz kullandim yani.
aliex tedarikli yag sicaklik sensor ve gostergesini yeniledim, sorun duzelmedi
meth kit kontrol unitesini sifirladim, duzelmedi.
aku ustunden araca ile surus yaparken voltaj okumasi yaptim. Sakin giderken 14. 2 V, rolantide 13.9V, meth kit devreye girdiginde ise yaklasik 13.7-13.8V besleme olctum. Benzer meth kitli araclarda voltaj seviyesinin ayni oldugunu soyleyen arkadaalarim oldu, meth kit kullanan arkadaslar yorum yaparsa sevinirim.
yag sicaklik gostergesi beslemesi uzerine gurultu sonumleyici line filter devresi alip taktim, sorun yine duzelmedi.
Bundan sonrasinda, eger aracin aku/alternatorunden bir suoheye gerek yoksa (diger meth kit kullanicilarindan aldigim yoruma gore sorun yok gibi) tek ellemedigim pompa kaliyor. Onda da bosphorus kemal'in tavsiyesinw istinaden komurlerini yenileterek ilk denemeyi yapacagim.
Var midir meth kit ile yag sicaklik sensorunde boyle bir sacmalama yasayan???
Göstergenin elektrik aldığı yeri değiştirip dener misin? Hatta sana saçma bişi gelicek ama misal powerbank yada 12v şarjlı matkap aküsü ile elektrik ver göstergeye ve birde öyle dene. Bence topraklama yada parazit sorunun var. Kablolamaya dikkat et.
rahmitanir
09-09-2025, 08:39
Göstergenin elektrik aldığı yeri değiştirip dener misin? Hatta sana saçma bişi gelicek ama misal powerbank yada 12v şarjlı matkap aküsü ile elektrik ver göstergeye ve birde öyle dene. Bence topraklama yada parazit sorunun var. Kablolamaya dikkat et.
Denemelik aslında gösterge beslemesini direkt aküden almak aklıma gelmişti ama henüz girişemedim. Bir de Kablolar eskimiş olabilir, onları da yenilemek, özellikle motor içinde dolaşan yag sıcaklık sensörüne giden kablo o da aklımda ama yine girişemediğim bir başka detay.
Powerbank 5V sağlar ama matkap bataryası 12V'de OK. onun ground'unu sasi ile birleştirip, göstergeyi sürmek de denenebilir, yazıdım bunların hepsini kenara.
Bir de buraya yazınca aklıma geldi. Fabrikadan bugün bolca clamp ferit ve tur atmalık ferit topladım. Onları da gösterge, sensör ve meth pompa kablolarına atıcam, belki faydası olur.
Bir de buraya yazınca aklıma geldi. Fabrikadan bugün bolca clamp ferit ve tur atmalık ferit topladım. Onları da gösterge, sensör ve meth pompa kablolarına atıcam, belki faydası olur.
CEO'ya bu postu ileteceğim Ramocum.
Denemelik aslında gösterge beslemesini direkt aküden almak aklıma gelmişti ama henüz girişemedim. Bir de Kablolar eskimiş olabilir, onları da yenilemek, özellikle motor içinde dolaşan yag sıcaklık sensörüne giden kablo o da aklımda ama yine girişemediğim bir başka detay.
Powerbank 5V sağlar ama matkap bataryası 12V'de OK. onun ground'unu sasi ile birleştirip, göstergeyi sürmek de denenebilir, yazıdım bunların hepsini kenara.
Bir de buraya yazınca aklıma geldi. Fabrikadan bugün bolca clamp ferit ve tur atmalık ferit topladım. Onları da gösterge, sensör ve meth pompa kablolarına atıcam, belki faydası olur.
Bende bir tane powerbank var. Ayarlı voltaj çıkışı var. :) Notebook felan şarj ediyor. Hatta 220v çıkışı bile var. :)
rahmitanir
12-10-2025, 18:38
Su cok sevgili yag sicaklik sensorundeki dalgalanmayi cozmek icin ugrastiklarim:
Yag sicaklik sensör ve göstergeyi yenileme (ayni versiyon ve tek kablolu sensor)
Yag sicaklik sensorunun kablosu yenileme
Kablolara ferit ve diyot atma
Meth kit beyin degisimi
Meth kit pompa degisimi
Motor topraklama kablosu yenileme
Yag sonrosu govdesine toprak kablosu takip akuye cekme
Aku/motor toprak kablosunu iceriye cekip, gostergelerin toprak baglanti noktasi ile kisa devre yapmak
Ve sorun cozulmedi.
Çare olur mu bilmiyorum ama cift kablolu, yani sasi / toprak hatti da kablo uzerinden iletilen versiyon bir sensor siparis ettim. Bir sonraki kursunum bu olacak.
Su cok sevgili yag sicaklik sensorundeki dalgalanmayi cozmek icin ugrastiklarim:
Yag sicaklik sensör ve göstergeyi yenileme (ayni versiyon ve tek kablolu sensor)
Yag sicaklik sensorunun kablosu yenileme
Kablolara ferit ve diyot atma
Meth kit beyin degisimi
Meth kit pompa degisimi
Motor topraklama kablosu yenileme
Yag sonrosu govdesine toprak kablosu takip akuye cekme
Aku/motor toprak kablosunu iceriye cekip, gostergelerin toprak baglanti noktasi ile kisa devre yapmak
Ve sorun cozulmedi.
Çare olur mu bilmiyorum ama cift kablolu, yani sasi / toprak hatti da kablo uzerinden iletilen versiyon bir sensor siparis ettim. Bir sonraki kursunum bu olacak.
şarjlı bir 12v denememişisin.
rahmitanir
14-10-2025, 07:18
şarjlı bir 12v denememişisin.
Abi, sensörün şasi bağlantığı motor gövdesinden olduğundan, dıştan beslenecek 12V'yi de araba aküsüne en azından toprak tarafından akuple etmem gerekecek. Bu sebeple ana sistemden tam anlamıyla yalıtılmış bir besleme yapmam mümkün olmayacak. Bir de doğrusu 12V verecek bir bataryam da hazırda yok.
Ground bağlantısı kablo ile iletilen sensör geldiğinde hala sorun çözülmez ise bunu deneyeceğim ama.
rahmitanir
18-10-2025, 09:51
Meth kit bagajda acik sekilde duruyordu. Olasi bir polis cevirmesinde bagaja bakip da meth kitten arabayi baglama gibi bir durum olmamasi icin bir suredir bu is aklimdaydi.
Bir parca kece, dugme seklinde cirt kelepce ve tekstil cirt cirti ile basit bir kaplama yaptim. Tekstil cirt cirtini deponun altina yapistirdim, kece alttan depoya tutturulup, yekpare goruntu sagliyor. Dugme cirt kelepceler ile de keceyi arabanin orijinal kecesine ustten sabitledim. Depoyu doldurmak icin alttan cirt cirti acip, tum kaplama kolayca acilabiliyor. Basit ama islevsel oldu diye dusunuyorum.
https://i.hizliresim.com/qiijvc8.jpg (https://hizliresim.com/qiijvc8)
Meth kit bagajda acik sekilde duruyordu. Olasi bir polis cevirmesinde bagaja bakip da meth kitten arabayi baglama gibi bir durum olmamasi icin bir suredir bu is aklimdaydi.
Bir parca kece, dugme seklinde cirt kelepce ve tekstil cirt cirti ile basit bir kaplama yaptim. Tekstil cirt cirtini deponun altina yapistirdim, kece alttan depoya tutturulup, yekpare goruntu sagliyor. Dugme cirt kelepceler ile de keceyi arabanin orijinal kecesine ustten sabitledim. Depoyu doldurmak icin alttan cirt cirti acip, tum kaplama kolayca acilabiliyor. Basit ama islevsel oldu diye dusunuyorum.
https://i.hizliresim.com/qiijvc8.jpg (https://hizliresim.com/qiijvc8)
oo kardeş zulada ne var ? aç bakalım onu çıkar bakalım arkasında ne var... bence daha olası. yapacak olan her türlü yapar.
sana da yapacak olan denk gelir zaten o yüzden kolay gelsin karrşim. :D ama en azından derli toplu duruyo emeğe saygı +rep.
rahmitanir
24-10-2025, 09:50
oo kardeş zulada ne var ? aç bakalım onu çıkar bakalım arkasında ne var... bence daha olası. yapacak olan her türlü yapar.
sana da yapacak olan denk gelir zaten o yüzden kolay gelsin karrşim. :D ama en azından derli toplu duruyo emeğe saygı +rep.
Emeğe saygı dedin, beni kazandın brocum :D
Niyeti olan illa aç göster (https://youtube.com/shorts/uotHIavg9d4?si=bzdX7N_NN6STNxr4) der tabi. Ama niyeti olmayanın aklına karpuz kabuğu kaçmasını engeller. Bir de dediğin gibi, çok daha derli toplu durdu. Bu etkisi aslında çok daha faydalı oldu.
rahmitanir
25-10-2025, 21:48
Forged motoru yapali yaklasik 2 yil ve 60.000 km oldu.
Cok sukur motordan yana hic sorun yasamadim, bugun de en ufak bir yag eksiltme duman atma vs yok.
Fiat grubunda onerilen triger degisimi aslinda 120.000 km. Ama yuklu araba diye ben trigeri 60.000 km de bir değiştiriyorum.
Bugun sanayiye girip motor yaptigimdan beri en buyuk bakimi yaptim. Triger, gergi rumani, V kayisi, kayis rulmani, yag, yag filtresi, buji, tum manifold saplamari, manifold contasi, turbo contasi ve turbo yenilendi. Bir de meth kit nozzle ve selenoide ultrasonic temizleme yaptim.
2 yildir kullandigim gt1446'dan hybritlenmis gt1549 ayarindaki turbomun emme pallerinde ufak tirtiklanma vardi. O sebeple durun eski gt1446 turboyu Eksen Turbo Kadir Usta'ya gonderip, onu da gt1549 seklinde hybritledim. Tek fark emme pallesi yine billet sekilde ama eski tubo 6 kanatti, bu 11 kanat. Farki test edip gorucem artik.
Neyse bugunden bir kac foto atayim. İlki eski triger ustundeyken, sente aparati ile kranki ve egzantirikleri kilitlemeye calisirken:
https://i.hizliresim.com/lt0vorf.jpg (https://hizliresim.com/lt0vorf)
Tum manifold ve turbo saplamalarini yeniledim. Vida sabitleyiciyle beraber cifte somun ile montajladim.
https://i.hizliresim.com/s6axoj2.jpg (https://hizliresim.com/s6axoj2)
Bu da 11 palli yeni turbom:
https://i.hizliresim.com/92bqt5x.jpg (https://hizliresim.com/92bqt5x)
Aksilik olmazsa yarin yeni turboyu denerim, izlenimlerimi yazarim.
sanctuary35
26-10-2025, 00:04
yrn denedikten sonra ara beni
rahmitanir
26-10-2025, 16:57
Bugunku denemelerime gore yeni 11palli turbodan hoşnut degilim. Malesef 6000 devir ustu basinc tutmasi cok iyi degil. Devir sonunda neredeyse 1.2 bara kadar dusuyor. Onceki turboda bu 1.4 bar idi.
wastegate in preload ayari ile oynadim, adaptasyonu da sifirladim. Orta ve dusuk devirde tepki ve basinc cok guzel. Ama ustlerde sonuc degismedi.
Yeni 11 palli turbiyu oem halinde uzun sure kullanmistim. Bir ihtimal wastegate diyaframi yumusamis olabilir. Hafta ici musait olursam, eski turbonun wastegate'ini buna takip deneyecegim. Sonuc degismez ise eski turboyu birebir yenileyip geri takarim. Gelismeleri yazarim.
Emeğe saygı dedin, beni kazandın brocum :D
.
hıı.. bı kahve ısmarlada arkadaşlıgımız pekışsin trahmah.
rahmitanir
29-10-2025, 19:05
Bugun eski turbonun wastegate'ini, yeniledigim turboya taktim. Kagit uzerinde iki wastegate de ayni. Ama yenilenen turbonun ustundeki wastegate daha uzun sure kullanildigi icin gercekten ufak bir miktar da olsa yumusamis. Wastegate degisiminden sonra tam bir "Eureka" anı yaşadım. Cunku ust devir basinci tam da olmasi gerektigi gibi devir sonunda 1.4 bar stabildi ve orta/dusuk devirde de cok cilgin peak atiyor. bazen 1.9 bar bile peak gordugum oldu. Bu kadar peak başımı da agritabilir tabi. Bu sebeple arabanin self adaptasyon ile bu peak i kontrol altina almasini umit ediyorum. En kotu senaryoda ise gecmiste overbosst onleyici olarak kullandigim, n75 valfine paralel duran manuel boost controler i devreye alabilirim. Bunu artik zaman gosterecek.
Bol basincli logumuzu da soyle birakalim:
https://i.hizliresim.com/7g2v9oa.jpg (https://hizliresim.com/7g2v9oa)
sanctuary35
02-11-2025, 00:49
manuel boost controler i devreye alalım
rahmitanir
02-11-2025, 12:59
Cuma günü otobanda sakince giderken, ufaktan gaza yüklenmem ile turbodan çok çılgın sesler gelmeye başladı.
Olası iki senaryo vardı, ya turboyu kucağa almıştım, ya da egzoz / manifolt vidaları gevşemişti.
Sakince kullanıp, akşam üstü iş çıkışı yakındaki benzinlikte emmeyi söktüm. Neyse ki turbonun içi tertemizdi ve hiç boşluk vs yoktu. O anda kontrol amaçlı çektiğim emme tarafının fotosu:
https://i.hizliresim.com/ds7bv00.jpg (https://hizliresim.com/ds7bv00)
Yine orada ikinci detayı fark ettim ki, turboyu manifolda bağlayan 4 saplamadan sağdaki ikisinin somunları düşmüş. Yani o müthiş ötme sesi manifolddan kaçan egzoz gazına aitmiş. O saplamara çifte somun takıp, vida sabitleyici ile takan da bendim. Kendi yaptığım işe tatlı bir küfür edip, içimi rahatlattım ve sakince eve gittim.
Sabahında Tanır oto'ya geçip, el parmakları küçük bir ustamıza, söz konusu iki saplamayı da vida sabitleyici + çift somun şeklinde bağlatıp, güzelce torkladım. Sonrasında da vida sabitleyicinin iyicene kuruması için arabayı sadece 1km kadar sanayiden eve getirip, tüm gün yatırdım.
Bugün oğlanın basketbol dönüşü otobanda yaptığım düz yol denemesinde 6000 devir 5. viteste 1.51 bar basıncı meth kit saatinde gördüm. Yani bir önceki loga göre 0.05 bar daha iyileşme var, egzoz gazında kaçma olmayınca.
Çok şükür deyip, nazar değmemesini umut ederek önümüzdeki maçlara bakacağım.
Aklımdaki bir sonraki iş ise yeni yağ basınç ve sıcaklık sensörünün montajı. Bir de tekrar açık hava filtre sesini özledim. Onun için fiberglass'tan daha prof bir kazan yapabilir miyim diye bir yandan düşünüyorum. Bir de fren soğutma hortumlarının girişini sis farları boşaltmalarına alacağım, hortumlarını yenileceğim. Bunun için çok yakın tarihte piste çıkma niyetim olmadığından yine bekletme modundayım.
Hoca efsanesin, şu bizim motoru da sana getireceğim :D
Bu arada bendeki yağ kaçağı işini de keşfettim sanki. Bi yeri çözüyorum başka yerden cortluyoruz.
Baktım ki yağ filtresinin oradan kusup duruyor, filtre mi yanlış, orada bir hata mı var anlamadım? Fikrin var mıdır hocam?
rahmitanir
02-11-2025, 19:14
Hoca efsanesin, şu bizim motoru da sana getireceğim :D
Bu arada bendeki yağ kaçağı işini de keşfettim sanki. Bi yeri çözüyorum başka yerden cortluyoruz.
Baktım ki yağ filtresinin oradan kusup duruyor, filtre mi yanlış, orada bir hata mı var anlamadım? Fikrin var mıdır hocam?
Cok sagolasin abi.
Bahsettigin bilge yag kacagi olasigi acisindan alternatifi cok olan bir nokta. Yag hortumlari, yag sogutucusu, filtre kazaninin plastigi ve contasi, bloktaki saplamalar vs hepsi olasi bir kacak noktasi.
Senin arabayi lifte alip, oncelikle bolca balata speyi veya hava tabancasi ve benzin ile temizleyip o sekilde liftte biraz calistirip kacak noktasini gormek lazim. Diger turlu olasilik cok oldugundan, nokta atisi tespit cok zor.
rahmitanir
23-11-2025, 19:56
Hafta sonu verimli gecti. Oncelikle cumartesi gunu mekanik isleri yaptim. İlk is n75 valfi degistirmek ve tum n75 borularini balata spreyi ile temizlemek oldu. Turbonun overshoot yapmasina engel olacagina umit ediyorum bu degisikligin.
İkincisi ise, trigeri degistirirken kilitleme aparati kullanmama ragmen sente ayarinda -2.7 derecelik kaciklik vardi. Firsat varken bunu da sifirlayayim istedim. Ustten egzantirigi aparat ile kilitleyip, eksantirik dislisini gevsetip, altta krank dislisini ufaktan ileri geri yaparak toplam 4 deneme sonrasinda 0 noktasini bulmayi basardim.
Merak edenler icin MES veya AlfaOBD'den sente ayarini log olarak gorebiliyorsunuz ben de oraya referans ile bu duzeltmeyi yaptim. 0 derecelik logumuz:
https://i.hizliresim.com/5g49jfe.jpg (https://hizliresim.com/5g49jfe)
Son ve en cok ugrastiran guncelleme ise yag sicaklik sensoru oldu. Yine aliexten aldigim yeni yag sicaklik + basinc gostergesi ve sensorlerini, eski sadece yag basinci gosteren gosterge ve sensor ile degistirdim. Hatirlayanlar olacaktir, meth kit devreye girince yag sicakligi anlik zipliyordu. Yeni gostergeye gecme motivasyonum, sensorlerin ground sinyalini govdeden degil, ikinci bir kablodan almasiydi.
İlk olarak arabanin orijinal yag musurunun oldugu yere oturacak guncel sensor kutugunu tornada hazirlattim:
https://i.hizliresim.com/nspnf66.jpg (https://hizliresim.com/nspnf66)
Sonra da motor bloguna montaj:
https://i.hizliresim.com/j21krpj.jpg (https://hizliresim.com/j21krpj)
Ve arac icinde gosterge montaji. Boyutlari ayni oldugu icin eskiyi sokup, yeniyi direkt yerine oturttum. Basinc + sicaklik seklinde, ortadaki arkadas olur kendisi:
https://i.hizliresim.com/q90pwu5.jpg (https://hizliresim.com/q90pwu5)
Yag basincini gormek guzel oldu, ornegin soguk yag ile rolantide 4-5 bar basinc olurken, isininca yag yine rolantide 2 bara kadar dusuyor. Normal kullanirken de 4-5 bar arasi.
Sicaklik gostergesi de ana sorunu cozdu, artik meth devreye girince sacmalama olmuyor. Ama yag sicakligindaki degisiklik cok hizli ekrana yansimiyor gibi. Hatali anlik okumayi sakinmak icin sanirim gosterge biraz filtreleme yapiyor, belli bir miktar artis olunca ekrana yansitiyor gibi bir durum var. Biraz kullanayim bakalim, ins gozum alisacak bu duruma.
Güzel işler, anlık yağ sıcaklığı görmek istiyorsan ( 1 dereceilk hassasiyetler ile) sana arduino dan bir sistem yapalım, m8 bir diş açman lazım sadece sıcaklığı ölçeceğin yere.
Hatta ben bu sistemi tek ve ufak ekranda yağ sıcaklığı ve basıncı olarak planlıyorum ama basınç sensörü bulamadım istediğim gibi.
Biraz da proje atıl kaldı bu bakımdan tekrar canlandıralım :)
Fikir vermesi açısından yaptığım arduino sistemi.
https://www.youtube.com/watch?v=4PJKGDZAyr8
rahmitanir
24-11-2025, 14:05
Güzel işler, anlık yağ sıcaklığı görmek istiyorsan ( 1 dereceilk hassasiyetler ile) sana arduino dan bir sistem yapalım, m8 bir diş açman lazım sadece sıcaklığı ölçeceğin yere.
Hatta ben bu sistemi tek ve ufak ekranda yağ sıcaklığı ve basıncı olarak planlıyorum ama basınç sensörü bulamadım istediğim gibi.
Biraz da proje atıl kaldı bu bakımdan tekrar canlandıralım :)
Fikir vermesi açısından yaptığım arduino sistemi.
https://www.youtube.com/watch?v=4PJKGDZAyr8
Sabah işe gelirken, neredeyse 30km boyunca hep 50C sabit yağ sıcaklığı gözüktü. bir noktada bir anda kütür kütür çıktı. önce 60'lar, sonra 70 ve 80 vs.
Arabanın kendisini bilmesem, adamı ciddi tırsıtır, mekanikte bişi var derim. Uzun lafın kısası, yeni göstergeyi yağ sıcaklığı açısından çok beğenmedim. İlk iş olarak eski gösterge ile yeni sensör ikilisini deneyeceğim, yağ basınç sensörü elektriksel olarak bağlanmayacak bu senaryoda. işe yararsa, öyle devam ederim. Yaramazsa, içime sinmezse, senin gösterdiğin gibi custom bir şeye gideceğiz.
Sabah işe gelirken, neredeyse 30km boyunca hep 50C sabit yağ sıcaklığı gözüktü. bir noktada bir anda kütür kütür çıktı. önce 60'lar, sonra 70 ve 80 vs.
Arabanın kendisini bilmesem, adamı ciddi tırsıtır, mekanikte bişi var derim. Uzun lafın kısası, yeni göstergeyi yağ sıcaklığı açısından çok beğenmedim. İlk iş olarak eski gösterge ile yeni sensör ikilisini deneyeceğim, yağ basınç sensörü elektriksel olarak bağlanmayacak bu senaryoda. işe yararsa, öyle devam ederim. Yaramazsa, içime sinmezse, senin gösterdiğin gibi custom bir şeye gideceğiz.
O ne güzel yağ sıcaklığıymış yahu :)
n13'ün pist gününde 140'ları gördüğü düşünülürse, 80 de görsem korkmazdım heralde :D
rahmitanir
24-11-2025, 16:30
O ne güzel yağ sıcaklığıymış yahu :)
n13'ün pist gününde 140'ları gördüğü düşünülürse, 80 de görsem korkmazdım heralde :D
O yağ soğutucu, büyük yağ karteri ve termostat çalışıyor hocam :D
Bu mevsimde sabah açık trafikte giderken hatta 70 dereceyi bile zor görüyor. durup kalkınca ancak 80'leri görüyor.
Yazın da günlükte 100 hiç bir şekilde gözükmüyor.
Güncel yağ soğutucu ile piste çıkmak nasip olmadı ama insani bir hava sıcaklığında 110'larda kalır diye tahmin ediyorum.
Ben doğrusu güncel yağ soğutucusunu nispeten uzun borularla bağladığımdan, basınçta anormallik var mıdır şüphesi illa kafamda vardı. bügün onu net gördüm, yolda giderken hep 5 bar stabildi. rolantiye falan bırakınca ancak 2 bara düşüyor. Bu açıdan kafa rahatladı, iyi oldu.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.