User Tag List

Sayfa 1/2 12 SonSon
22 sonuçtan 1 ile 19 arası

Konu: Pwm Fan controller?

  1. #1
    TechTurkey Maxi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2008
    Yaş
    54
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    4.900
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    53 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Pwm Fan controller?

    Klasik aracımızın radyatör fanının çalışmasını düşünün.
    belli bir sıcaklığa gelince röle çekecek fan dönecek radyatördeki su soğuyacak fan duracak.. hep bu şekilde

    peki sıcaklığa göre fanın hızı otomatik ayarlansa (pwm çıkış) nasıl bir etkisi olur?
    etki derken negatif bir etkisi olurmu acaba?

    böyle olunca su sıcaklığı ayarladığınız değerden en fazla 0.5 derece değişecek
    yani 86 açıp 92 de kapama falan yok, su sıcaklığı hep 90 derece ip gibi
    fan, sıcaklığa göre bazen yavaş, bazen çok hızlı dönecek
    röle çekince ani akım çekmeler olmayacak.
    acaba böyle dahamı çok enerji tüketiliyor?

  2. #2
    ghibli06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2009
    Yaş
    50
    Şehir
    Ankara, Çayyolu
    Mesaj
    10.560
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    129 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    abi BMW deki gibi, termikli sisteme ne dersin? içindeki civa ısıya göre yoğunluğu arttığı için daha hızlı dönüyor fan...
    Ne Mutlu Türk'üm Diyene...

    http://kocmardogaltas.wix.com/kocmar

  3. #3
    GokhanRS - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2010
    Yaş
    42
    Şehir
    Antalya/Moscow
    Mesaj
    8.116
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    62 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    motor iç sıcaklığını termostat yeterince koruduğu için fandaki suyun ip gibi olması çok avantaj sağlamayabilir. sonuçta termostat açınca aniden çok daha sıcak su karışıcak ve 0.5 gibi bir farkı tutamayacaksın. o yüzden bence en düzgün sistem su sisteminin her parçası yenilenmiş olan sistemdir. orjinal hali yeni olsun bence araç için gerisi pek önemli değil diye düşünüyorum.
    It’s better to walk alone, than with a crowd going in the wrong direction... (Grant)

  4. #4
    TechTurkey Maxi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2008
    Yaş
    54
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    4.900
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    53 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ghibli06 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    abi BMW deki gibi, termikli sisteme ne dersin? içindeki civa ısıya göre yoğunluğu arttığı için daha hızlı dönüyor fan...
    ama senin dediğin sistem için benim arabaya bmw nin fanını takmam lazım

  5. #5
    TechTurkey Maxi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2008
    Yaş
    54
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    4.900
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    53 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı GokhanRS Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    motor iç sıcaklığını termostat yeterince koruduğu için fandaki suyun ip gibi olması çok avantaj sağlamayabilir. sonuçta termostat açınca aniden çok daha sıcak su karışıcak ve 0.5 gibi bir farkı tutamayacaksın. o yüzden bence en düzgün sistem su sisteminin her parçası yenilenmiş olan sistemdir. orjinal hali yeni olsun bence araç için gerisi pek önemli değil diye düşünüyorum.
    güzel bir noktaya değindin, arada termostat var
    tamam o zaman termostatıda çıkaralım, onun yerine bir elektrikli valf koyalım ana su hortumuna?

    hem pwm kontrollü fan + birde valf olsun
    bu bize sıkıntı yaratabilrmi ?

  6. #6
    ghibli06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2009
    Yaş
    50
    Şehir
    Ankara, Çayyolu
    Mesaj
    10.560
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    129 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Maxi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ama senin dediğin sistem için benim arabaya bmw nin fanını takmam lazım
    abi bir çok arabam oldu, termikten daha iyi çalışan sistem görmedim (basitlik olarak), sabit hararet konusu yıllardır BMW de çözümlenmiş bir konudur...

    benim İtalyanlarda ise durum farklı, sabit hararet yok ne Alfa ne de Maserati'de... haa sıkıntı mı? bence değil, onlar da hiç bir zaman tehlikeli zona yaklaşmıyor...
    Ne Mutlu Türk'üm Diyene...

    http://kocmardogaltas.wix.com/kocmar

  7. #7
    mkerim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2013
    Yaş
    60
    Şehir
    Antalya
    Mesaj
    1.272
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ghibli06 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    abi bir çok arabam oldu, termikten daha iyi çalışan sistem görmedim (basitlik olarak), sabit hararet konusu yıllardır BMW de çözümlenmiş bir konudur...

    benim İtalyanlarda ise durum farklı, sabit hararet yok ne Alfa ne de Maserati'de... haa sıkıntı mı? bence değil, onlar da hiç bir zaman tehlikeli zona yaklaşmıyor...
    termikli sistemin basit olduğu doğru ağır vasıtalarda bile kullanılan bir sistem. fakat termikli sistemde kasnak sürekli dönüyor. Termik ısındıkça pervanenin dönüşünü arttığından uygulanan arabadaki elektrik motoru sürekli en hızlı konumda dönmeli ki bu sistem çalışsın.
    en başta bahsettiğin gibi reostalı bir sistem ile sürekli bir soğutma sağlanması daha kolay.
    Yanlız bunun için fan kapasitesinin normalinden daha güçlü olması gerekir. Ani ısınmalarda hemen cevap verebilecek bir güçte olmalı. Bence....
    Adama sormuşlar ne iş yapıyorsun diye, o da cevap vermiş Alfa Romeo m var.
    1984 de turbo doğan ile uğraşırken MS ve AEM in kapısında beklerdik. Beyin yapsın da arabamıza takalım diye.
    İnternetin hızıda varla yok arası bir şeydi. Yoksa internet yok muydu???

  8. #8
    GokhanRS - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2010
    Yaş
    42
    Şehir
    Antalya/Moscow
    Mesaj
    8.116
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    62 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Maxi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    güzel bir noktaya değindin, arada termostat var
    tamam o zaman termostatıda çıkaralım, onun yerine bir elektrikli valf koyalım ana su hortumuna?

    hem pwm kontrollü fan + birde valf olsun
    bu bize sıkıntı yaratabilrmi ?
    elektrikli valf termostat kadar dayanıklı olurmu o sıcak su basıncında diye hesap yapmak lazım. termostat uzun yıllardır en mantıklı sistem bence.

    soğutma performansı iyi olsun isteniyorsa bence en güzel sistem elektrikli fan ve büyük radyatördür. sonuçta radyatör ne kadar soğursa soğusun. termostat motorun ideal sıcaklığına düştüğünde otomatik kapayacaktır. radyatördeki soğuk suyun tamamını motora alıp harareti 20 30 dereceye düşürücek hali yok. dolayısı ile bence en güzel sistem şuan ki elektrikli fan ve termostatlı sistemdir.
    It’s better to walk alone, than with a crowd going in the wrong direction... (Grant)

  9. #9
    yavuz364 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    37
    Şehir
    Sahrayıcedid-Başakşahir
    Mesaj
    3.096
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hakan abi bahsettiğin olayı Garage764 hakan abinin isteği üzerine PWM kontrollü olarak yaptık.
    Gayet güzel çalışıyor.. Bi mahsuru olacağını da sanmıyorum 3-4 derece oynama ile motorun verimi pek etkilenme..

    Bizim amacımız aşırı güçlü fan olmasından dolayı araba 90 dereceye geldiği anda fanın fırtınalar koparmasını engellemekti
    Quattro...Torukcars ARGE & Kulvar.info.tr

  10. #10
    Gunes G. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    45
    Şehir
    Istanbul
    Mesaj
    1.249
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Maxi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Klasik aracımızın radyatör fanının çalışmasını düşünün.
    belli bir sıcaklığa gelince röle çekecek fan dönecek radyatördeki su soğuyacak fan duracak.. hep bu şekilde

    peki sıcaklığa göre fanın hızı otomatik ayarlansa (pwm çıkış) nasıl bir etkisi olur?
    etki derken negatif bir etkisi olurmu acaba?

    böyle olunca su sıcaklığı ayarladığınız değerden en fazla 0.5 derece değişecek
    yani 86 açıp 92 de kapama falan yok, su sıcaklığı hep 90 derece ip gibi
    fan, sıcaklığa göre bazen yavaş, bazen çok hızlı dönecek
    röle çekince ani akım çekmeler olmayacak.
    acaba böyle dahamı çok enerji tüketiliyor?
    "Bir sistem ne kadar basit olursa, cikartacagi sorunlarda o kadar basit ve az olur"

    Ben olsam sirf bu yuzden bile aracin sogutma sistemini komplike hale getirmekten kacinirim. Yanlis anlasilmasin, innovatiflikse sonuna kadar varim ama degecek konuda yenilikci olmak daha mantikli.

    Mesela kaptan bu radyatorle oynayacagina, gel seninle aktif aerodinami uzerine calisma yapalim. Basit baslayalim, iki pistonla arka kanadin acisini hiza gore indirip kaldiralim. Bunu yaptik mi, bu sefer real time olarak veriyi analiz eden ufak bir sistem kuralim, viraja gore, ivmeye gore arka kanadin tek tarafini filan indirip kaldiralim. Arduino filan tarzi takilalim. Ne isin var suyla sabunla bu yastan sonra ya
    You call it turbo lag , i call it foreplay ...

  11. #11
    TechTurkey Maxi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2008
    Yaş
    54
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    4.900
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    53 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Gunes G. Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    "Bir sistem ne kadar basit olursa, cikartacagi sorunlarda o kadar basit ve az olur"

    Ben olsam sirf bu yuzden bile aracin sogutma sistemini komplike hale getirmekten kacinirim. Yanlis anlasilmasin, innovatiflikse sonuna kadar varim ama degecek konuda yenilikci olmak daha mantikli.

    Mesela kaptan bu radyatorle oynayacagina, gel seninle aktif aerodinami uzerine calisma yapalim. Basit baslayalim, iki pistonla arka kanadin acisini hiza gore indirip kaldiralim. Bunu yaptik mi, bu sefer real time olarak veriyi analiz eden ufak bir sistem kuralim, viraja gore, ivmeye gore arka kanadin tek tarafini filan indirip kaldiralim. Arduino filan tarzi takilalim. Ne isin var suyla sabunla bu yastan sonra ya
    hacı, mekaniğini tasarla gerisini bana bırak
    istediğin şekilde kaldırabilirim

  12. #12
    0M42 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2010
    Yaş
    39
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    3.666
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    pwm kontrollü fan sisteminde fanın düşük devirde de olsa sürekli çalışma gibi bir durumu olur sanıyorum

    Alıntı yavuz364 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Hakan abi bahsettiğin olayı Garage764 hakan abinin isteği üzerine PWM kontrollü olarak yaptık.
    Gayet güzel çalışıyor.. Bi mahsuru olacağını da sanmıyorum 3-4 derece oynama ile motorun verimi pek etkilenme..

    Bizim amacımız aşırı güçlü fan olmasından dolayı araba 90 dereceye geldiği anda fanın fırtınalar koparmasını engellemekti
    Yavuz 14 inç güçlü bir fana ihtiyacım var slim olursa tadından yenmez yardımcı olabilirmisin bana bu konuda nerede bulurum temin ederim ?
    Ya örs olacak sağlam duracaksın, yada çekiç olacak zamanında vuracaksın..

  13. #13
    yavuz364 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    37
    Şehir
    Sahrayıcedid-Başakşahir
    Mesaj
    3.096
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    PM atıyorm..
    Alıntı 0M42 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    pwm kontrollü fan sisteminde fanın düşük devirde de olsa sürekli çalışma gibi bir durumu olur sanıyorum

    Yavuz 14 inç güçlü bir fana ihtiyacım var slim olursa tadından yenmez yardımcı olabilirmisin bana bu konuda nerede bulurum temin ederim ?
    Quattro...Torukcars ARGE & Kulvar.info.tr

  14. #14
    Uzaklaştırılmış Kullanıcı
    Üyelik
    Apr 2009
    Şehir
    mghagGD
    Mesaj
    2.969
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Fan kontrolü için güzel bir yöntem yavuzla kemalde yapmıştı kullanmışlardı ama benim şahsi düşüncem bir arabada su ısısı ile ilgili sıkıntı varsa Fanı açmak çok büyük etken olmayabilir düşüncesindeyim.dip gaz giderken fanı çalışan bir arabada elektrik dalgalanmaları akımda düşmeler vs olabilir.sonuçta herkesin arabasındaki şase,elektrik tesisatı,akü yada şarj dinamosu tam anlamı ile sağlam olmayabiliyor buda çok büyük sıkıntılara yol açıyor abi.Ama bu sistemi over Heat derecesinden 2-3 derece aşağıya alır kendi çapında arabaya Ecu haricinde Over Heat protection bile yapabilirsin.fan çalışması gereken ısıda çalışır haddinden fazla ısınırsa modül üzerinden birtane daha tetik ucu alınıparabayı stop ettirme bile yapılabilir.ama 90 derecede sabit tutmak için arabanın normal seyrinde fan çalıştığında en az -5 derece düşmesi lazım ki fan durup tekrar çalışsın.

  15. #15
    Gunes G. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    45
    Şehir
    Istanbul
    Mesaj
    1.249
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Maxi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    hacı, mekaniğini tasarla gerisini bana bırak
    istediğin şekilde kaldırabilirim
    Oo guzel O zaman biz bi Hakan abi'yle ve Ali'yle beraber dusunelim bu konuyu.
    You call it turbo lag , i call it foreplay ...

  16. #16
    gurcell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2007
    Yaş
    42
    Şehir
    Papua Yeni Gine
    Mesaj
    2.774
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ben termikli sistemlerden nefret ediyorum. Motor sesini iptal ediyor VUUUVVV VUUUVVV ses yapıyor, iğrenç bir ses. Ne kadar verimli olursa olsun...

  17. #17

    Üyelik
    Oct 2011
    Yaş
    50
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    1.283
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Gunes G. Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Oo guzel O zaman biz bi Hakan abi'yle ve Ali'yle beraber dusunelim bu konuyu.
    fikirlerimi çalmayın la

  18. #18
    TechTurkey Oz` - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2005
    Yaş
    43
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    8.559
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ewoların orjinalden PWM dir zaten termik mantığıyla çalışır 2 kademe yani azdan çoka evet hafif ama bence motoru dewamli sabitşekilde çalışması ömrünü alır ** bi yandanda bakar isen yavas çalışmasıda ömrünü uzatır hangi taraftan bakmak lazım bilemedim


    termiklerde davlumbaz var sizde yapabilicekmisiniz okadar iyi bir davlumbaz
    www.drecu.com
    Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!

  19. #19

    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    42
    Şehir
    34
    Mesaj
    3.696
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    13 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    esas fayda su pompasini elektrikliye döndürmeyle kazanılır..

    motor devri arttıkça su pompasının çektiği güç artacak, araç yeterince süratli gidiyorsa açık havanın etkisiyle yeterli soğutmayı sağlayacak şekilde su pompasının hızı ayarlanır, böylece gereksiz harcanmamış olur.

    fanda da pwm kullanımı ile yakıt ekonomisi ve güç kazanımı sağlanır ama daha az hissedilir..

    günlük hayattan pwm örneği invertörlü klimaları verebiliriz, fabrikalarda kullanılan elektrikli kompresörlerin invertörlü versiyonları var..

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •