Ne zamandir aklimda bu konuyu yapmak forumada guzel bir geri donus olurF1 i izlerken ne olup bitiyor kavramaya basladigimiz zamanlarda bizleri bu sporun kolesi eden 2 adamin hikayesi ...
Mika Pauli Häkkinen
Active years 1991–2001
Teams Lotus, McLaren
Races 165 (161 starts)
Championships 2 (1998, 1999)
Wins 20
Podiums 51
Career points 420
Pole positions 26
Fastest laps 25
First race 1991 United States Grand Prix
First win 1997 European Grand Prix
Last win 2001 United States Grand Prix
Last race 2001 Japanese Grand Prix
Formula 1 kariyerine 1991 sezonunda Lotus ile başlamıştır. İlk Formula 1 otomobili deneyimini ise 1990 sezonunda Benetton ile yaşamıştır. 1993 sezonunda McLaren'a transfer olup, sezonun son 3 yarışına kadar test pilotluğu görevi yapmıştır.
McLaren'la ilk yarışına Portekiz GP'sinde çıkmıştır ve sıralama turlarında takım arkadaşı efsanevi Ayrton Senna'yı geride bırakmayı başarmıştır. Ayrıca, Schumacher'in diskalifiye edildiği, Villeneuve'ün şampiyon olduğu sezonun son yarışında kariyerinin ilk zaferini kazanan Häkkinen aynı sezonun son yarışı Japonya GP'sinde 3. olup kariyerinin ilk podyumunu kazanmıştır.
İlk en hızlı turunu ise, 1997 İtalya GP'sinde, ilk GP zaferini ise 1997 Jerez'de kazandı.
Michael Schumacher
Nationality German
Active years 1991–2006, 2010–2012
Teams Jordan, Benetton, Ferrari, Mercedes
Races 308 (307 starts)
Championships 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Wins 91
Podiums 155
Career points 1,566
Pole positions 68
Fastest laps 77
First race 1991 Belgian Grand Prix
First win 1992 Belgian Grand Prix
Last win 2006 Chinese Grand Prix
Last race 2012 Brazilian Grand Pri
Formula 1'de yarışmaya 1991 yılında Jordan takımında başlamıştır.25 Ağustos 1991'de koşulan Belçika Grand Prix'ine Jordan Ford takımının pilotu Bertrand Gachot'nun aşırı hız cezası nedeniyle hapse atılması sebebiyle bu pilotun yerine 32 numaralı araçla çıkmıştır. Finansal olarak da takıma katkı sağlayacak bir pilot arayan takımın sahibi Eddie Jordan, Willi Weber'in 150.000 sterlin ödemesiyle boş koltuğu Michael'e verir. Sürücülük yeteneklerini ön plana çıkaran bir pist olarak tanınan Spa-Franchorchamps pistinde yapılan bu yarışta, daha önce bu pistte hiç yarışmamış deneyimsiz bir pilot olarak geldi. Yarış öncesinde pisti tanımak için bir bisikletle pist üzerinde sadece bir tur atmasına rağmen, sıralama turlarında 11 yıllık Formula 1 deneyimine sahip takım arkadaşı Andrea de Cesaris'i geride bırakarak yarışa 7. sırada başlama hakkını elde etti. Michael'in bu derecesi, Jordan takımının o yıl elde ettiği en iyi grid pozisyonudur. Ancak yarışın daha ilk turunda debriyaj problemi nedeniyle yarışı terk etmek zorunda kaldı. Daha sonra Benetton Formula takımıyla anlaşarak ilk tam sezonu olan 1992'de kariyerindeki ilk yarış zaferini kazanmıştır. 1994 ve 1995 yıllarında üst üste 2 şampiyonluk elde ederek "en genç çifte şampiyon" olma unvanını elde etmiştir (bu rekor daha sonra 2006 yılında Fernando Alonso tarafından egale edildi). Benetton Formula takımında yaşadığı 2 şampiyonluğun ardından, 1996 sezonunda başladığı Scuderia Ferrari kariyerinde 2000-2004 arasında 5 şampiyonluk yaşamıştır. Schumacher, aralarında "en çok şampiyon olan pilot", "en çok yarış kazanan pilot", en çok 'en hızlı tur'u atan pilot", "en çok pol pozisyonu kazanan pilot", "en çok puanı olan pilot" ve "bir sezonda en çok yarış kazanan pilot" gibi ünvanların bulunduğu onlarca rekorun sahibidir. "En çok rekor kıran pilot" rekoru, bu anlamda onun başarısının en büyük göstergesidir. Bir sezondaki tüm yarışlarda podyuma çıkan ilk (ve tek) pilot rekorunu 2002 sezonunda kırmıştır.
*2006 Brezilyada Schumacher in son yarisinda Peter Sauber senin ilk yarisina cikmana sebep olan 150.000 i manejerinin degil kendisinin verdigini ona soylemistir Schumacher ise bunu ilk defa duymus sok gecirir yillarca onun ilk adimini manejerinin atmasini sagladigini sanmis ama oyle degilmis.Gercegi ogrenir ogrenmez manajeri ile yolunu ayirmistir.( Sauber ozamnlar Mercedes le calisiyordu ve Schumacher Mercedes genc takimi kadrosundaydi )
Hersey boyle basladi ...
Bulabildigim ilk Schumacher & Hakkinen mucadelesi
Ikili arasindaki rekabetin efsaneye donusmeye basladiginda yil 1998 gosteriyor Schumacher 2 defa dunya sampiyonlugu unvanini almis ve sok bi kararla orta siralarda mucadele eden Ferrari ye katilmis kariyerine devam ederken eski gunlerini mumla ariyan 96-97 de Williams in bas muhendisi ( Bugun RedBull un muhendisi ) Adrian Newey i transfer ederek tekrar zirveye donmedeki kararligini gosteren McLaren de Hakkinen.Ayrica bu sezon lastik savaslarininda baslangici oldu .
Adrian Newey tasarimindaki McLaren Bridgestone Potenza lastiklerle birlesince McLaren tekrardan zirvedeki gunlerine donmustu.Ilk 2 yaris McLaren double si ile gecmisti 3.Yaris Schumacher ve Ferrari ancak McLaren e cevap verebilmis ama sonraki 3 yaris gene McLaren in ustunlugu ile sona ermisti.Herkes sezon bitti derken Kanada , Fransa ve McLaren in evi Ingiltere de Schumacher in ark arkaya 3 zaferi biranda ortaligi karistirmisti.Derken sonraki 2 yarisi ( Avusturya ve Schumacher in evi Almanya ) kazanan Mika nin geri donusu hemen hemen sampiyonayi bitirmisti.Belcikada SPA ya yagmurlu bir yarista Schumacher acik ara lider giderken tur farki bindirmek icin geldigi Coulthard yaris cizgisinde birden yavaslayinca kazaya sebep olmus ve bu Schumacer in sampiyonluk yolunda derin bi yara vermistir.Geri kalan son 5 yarisi Schumacher 2 ( Macaristan ve Ferrari nin evi Italya ) Hakkinen 2 ( son 2 yaris Lüksemburg ve Japonya ) Hill ( Belcika SPA )
Sampiyonluk son yarisa kalmisti .Pole de Schumacher hemen arkasinda Hakkinen.Start ta sorun yasiyan Schumacher start in ertelenmesine neden olmus ve son siraya dusmustu.Schumacher yaris esnasinda 3. luge kadar cikmis ama sonrasi lastigi patladigi icin yarisa veda etmis bu arda liderligi goturen Hakkinen ilk sampiyonlugunu elde etmisti.
F1 Japón 1998 - Start x3 LIVE - YouTube
Hakkinen efsanesinin ilk sampiyonlugu geliyor ...
Mika Häkkinen wins F1 World Championship (Suzuka, 1998) - YouTube
Ron Dennis Hakkinen i ilk gordugunde onda hic bir zaman sampiyon olabilecek bir kapasite gormedigini sadece 2. pilot olarak dusundugunu belirtmis ama Mika takiam gelir gelmez gerek Senna ile beraberken yada zirveye yarismaya basladigi zamanlarda soguk cool tavirlari ile Ron un yanildigini gostermis.Hakkinen o kadar soguk kanliydiki kendisine IceMan ( BuzAdam ) lakabi takilmisti.
Zevkli gecen 98 sezonun ardindan gozler 99 daydi.Ferrari ninde Bridgestone lastiklere gecmesi Hakkinen & Schumacher mucadelesini daha bir heyecanli hala getiriyordu.Ilk yaris supriz olmustu Mika Häkkinen ve David Coulthard, sıralama ve yarış açılış aşamasına hakim, ancak teknik sorunlar ile yarış dışı kaldılar , yeni McLaren MP4/14 (Adrian Newey tasarımı )çok hızlı ancak bir o kadar da dayaniklilik sorunlari olan bir aracti. Michael Schumacher da olaylı yarış sırasında sorunlar yaşadı, bu da onun Ferrari takım arkadaşı Eddie Irvine'ın ilk Grand Prix zaferi için fırsat oldu. Irvine yarış sonuna kadar herhangi bir hata yapmadı ve Heinz-Harald Frentzen ve Ralf Schumacher'i birkaç saniye ile geçmesini bildi.Schumacher yarisi bitirebilen 8 arac arasinda 8. olmus ve 1 tur geriden bitirmistir.
2.Yaris Mika nin geri donusu olmustu gecen yilin sampiyonu bu sezonki ilk gabiliyetini aldi.3 ve 4. yaris Schumacer in donusu oldu Alman pilot sampiyonluk icin bende burdayim diyordu.Sonraki yarislarda Ispanya ve Kanada kazanan Hakkinen oluyor sonraki yaris Fransa da ise Frentzen zafere ulasiyordu.
Sezonun kritik ani Ingiltere Silverstone'a gelince Schumacher sampiyonada lider Hakkinen ise hemen arkasinda 2. siradaydi.Start ta frenlerinden sorun yasiyan Schumacher ilk virajda kaza yapiyor ve kendisinin sampiyonluk umutlarini orada bitiriyordu.Kazadan sonra yanian gelen doktora "Ben iyim ! Karimi ara soyle birseyim yok ve takima ilet frenleri kontrol etsinler ! " diyerek bacaginin tedavisi icin hasteye helikopterle yetistirilir.
Michael Schumacher crashed and broke his leg at The 1999 British Grand Prix. - YouTube
Bu saatten sonra herkes Hakkinen'in 2. sampiyonluguna kesin gozuyle bakiyordu ama isler hic oyle gitmedi Sonraki 6 yarista bir cok kez yaris disi kalip ve sadece 1 yaris kazanabilince Ferrari nin 2. surucusu Irvine sampiyonluga ortak oldu.
Sezonun son 2 yarisi - Schumacher donuyor - Luca di Montezemolo ve Michael Schumacher in arasi burda catirdamaya basliyor.
Irvine sampiyonluk umutlari icin Schumacher in donup kendisine yardim etmesini istiyor ama Schumacher ise pek bu konuda istekli degil ayagini bahane ederek yarismayacagini belirtiyor.Ferrari baskani son bir deneme icin onun evini aradiginda telefona cikan Schumacher in ogluna babasini soruyor oda disarda futbol oynadigini soyluyor bunu duyan Montezemolo eger futbol oyniyacak gucun varsa aracta surebilirsin sana odenen yillik ucreti unutma diyerek Schumacher in geri donmesini sagliyor.
Sondan bir onceki Yaris Schumacher isini iyi yapiyor Irvine a 2 defa yol vererek ve tum yaris boyunca Hakkinen i perdeliyerek takim arkadasinin kazanmasini sagliyor ve kendiside Hakkinen in onunde bitirince sampiyonlugu son yarisa tasiyordu.Yaris sonrasi Ross Brawn bu inanilmazdi tum yaris yavas gitmesine ragmen yarisi 2. bitirdi hemde Irvine a 2 defa yol verdi inanilmaz bir geri donustu diyerek durumu ozetliyor.Hakkinen ise podyumda yorgunluktan hayatta duracak hali kalmamisti Schumacher in isini cok iyi yaptigini her virajda ona carpmamak icin normalin cok ustunde konsantire oldugunu bununda onu cok yordugunu belirtmisti.O kadar kasmistiki podyumda ayakta duracak hali kalmamisti.
1999 Malaysian F1 Grand Prix Highlights - YouTube
Sepang’da Ferrari bir onceki yaris Nürburgringdeki barge boardlardan farklı bir şey kullanmamış olmasına rağmen, Nürburgringde iki Ferrari aracı da puan alamadıkları için yarıştan sonra komiserler tarafından incelenmemişti. Malezya’da FIA komiserleri Ferrari araçlarını incelediklerinde barge bordlarda 100 mm’lik genişliğin eksik olduğunu keşfettiler.Schumacher ve Irvine yarıştan diskalifiye edilince, Hakkinen şampiyonluk yarışında matematiksel olarak yenilmez bir konuma yükseldi.Ferrari elini çabuk tutarak temyize başvururken, diğer taraftan F1’in patronu Bernie Ecleston “spor için kötü” olduğunu iddia ederek, “insanlar harika şampiyonluğa harika bir final istiyor” deyip, ortalığı velveleye verdi.Ferrari’nin itirazı kabul edildiğinde çok fazla kişi şaşırmadı ve silinen puanları tekrar eklendi. Şampiyonluğun düğümünün çözüleceği birkez daha Suzuka ya gecildi...
Suzuka 1999 Hakkinen 2. unvanini aliyor,
Hakkinen icin artik kabustan uyanma vakti gelmisti.Siralamalar tam bir Hakkinen Schumacher mucadelesine sahne olmustu o kadar sert gecmistiki ikisi ayni ! zamani yapmis ama zamani ilk yapan Schumacher oldugu icin pole u almisti.
Daha yarisin basinda Hakkinen sampiyonluk benim demisti muthis bir startla liderligi almis ve yarisi bastan sona domine ederek kabusu bitirmis ve 2. sampiyonluguna ulasmistir.
Suzuka 1999 - Mika Hakkinen - YouTube
Suzuka 1999 - Hakkinen is World champion - YouTube
Efsane 2000 sezonu.
Artik Hakkinen'de cifte dunya sampiyonu Schumacher'de.
Iki efsanenin lastik farki yada sakatlik olmadan tum sezon boyunca kiran kirana mucadelesi.
Sezonun ilk yarisi gene McLaren in siralama ustunlugu ile baslamis Kara araclar siralamalarda ilk ikiye yerlesmis hemen arkasinda ise Schumacher vardi.McLarenler birkez daha dayaniklilik sorunu ile yaris disi kalinca podyum Ferrari lere kaliyordu.Sonraki 3 yarisida Schumacher kazanip 3 te3 yapinca artik herkes sezon bitti gozuyle bakarken tipki gecen seneki gibi yaniliyordu ...
Coulthard atlatigi ucak kazasindan sonra sezonun 4. yarsini McLaren in evi olan Silverstone u kazanip Schumacher e dur diyordu yarista 2.lik ise Mika ya gitmisti 3. Michael.
Sezonun 5. yarisinda Hakkinen ilk gabiliyetini aliyordu ama sonrasinda Avrupa da Schumi Monako da Coulthard ardindan Kanada gene Schumi . Kanada dan sonra kara bulutlar Schumacher uzerinde toplanmisti ard arda 3 yaris yaris disi kalma sonrasi Macaristan ve Belcika da Hakkinen in arkasinda bitirmesi bitti denilen sezon u tum hiziyla ilerlemesini sagladi.
Belcika / SPA 2000 Hakkinen taraftarlarinin en sevdigi gecise sahne olmustur.
M. Hakkinen vs M. Schumacher - Spa 2000 - YouTube
Sonraki yaris Ferrari'nin evi Italya Monza'da Schumacher kazanarak seytanin bacagini kirmis ve hayata geri donus yapmistir.Ayrica bu gabiliyet Schumacher'in 41. gabiliyeti olmus ve Senna'nin rekorunu kirmistir basin toplantisindada goz yaslarina hakim olamamistir.
Bunun verdigi gazla son 3 yarisin hepsini kazanan Schumacher 21 yil aradan sonra kirmizilara dunya sampiyonlugunu getirmis ve kendisinin 3. unvanini almistir. ( Sampiyonluk sondan bir yaris once gene Suzuka da belirlenmistir. )
Suzuka 2000
Michael Schumacher & Mika Häkkinen Suzuka 2000 - YouTube
2001 Sezonu
Yazilcak pek bisi yok bir nevi 98 sezonu gibiydi bu sefer sahnede Schumi degil Hakinen yoktu.Goze batanlardan biride Ferrari aracinda dusuk buruna gecmis McLaren ise yuksek buruna sanki birbirleri ile burunlari degismis gibi olmuslardi.Zevkli gecen 00 sezonundan sonra seytanin bacagini kirmis Schumacher ve Ferrari gene karsinda McLaren i buldu ama bu sefer Mika ya degil David e karsi mucadele ettiler.Hakkinen in yasadigi sansizliklara formsuzluguda eklenince emeklilik karari almasi F1 i seven herkesi yasa bogmustu.
Sezonun aklinda kalan yanlarindan biri Ispanya Hakkinen in acik ara son tura lider girmisken motorunun bozulmasi ve start duzlugunde yaris disi kalip gabiliyetin Schumacher e gitmesidir.
2001 Spanish Grand Prix - Mika Hakkinen's Last Lap Calamity - YouTube
Ve bir tarihi duello burada sona eserdi...Klavyem ing oldugu icin ve burada neredeyse sabah olucak onun verdigi yorgunlukla olan hatalardan ozur dilerim kusra bakmayin buraya kdar okuyanada tsk ederim. Tum bunlari canli yasarken yanimda olan BerkanOkan da sevgiler iyi birbirimizle alay ederdik
![]()
Hakkinen in son zaferi
2001 - Silverstone
Schumacher'in son zaferi
2006 - Shanghai
Shanghai 2006 F1 GP Podium - YouTube
Beraber oynadigi reklamlar
http://www.youtube.com/watch?v=rSMQM4ASGRg
Son mucadele ...
http://www.youtube.com/watch?v=nMYVze1vCP8