Motor fazla zorlanmaz. 3500 devir geçirmez. 1500km mümkünse şekir içi trafikte usul usul binilir.
Ama bu arkadaşlar TAM TERSİNİ(!) iddia ediyorlar. :soru:
Yorumlarınızı bekliyorum.
http://www.tuneusa.com/break_in_secrets.htm
Printable View
Motor fazla zorlanmaz. 3500 devir geçirmez. 1500km mümkünse şekir içi trafikte usul usul binilir.
Ama bu arkadaşlar TAM TERSİNİ(!) iddia ediyorlar. :soru:
Yorumlarınızı bekliyorum.
http://www.tuneusa.com/break_in_secrets.htm
sabit devirde gitmemek gerekir...düz yolda otobanda falan giderken...3000 devirde mesela sürekli gitmemek gerekiyo...biraz üstünde biraz altında kullanmanın yararı var...
Sürekli sabit devirle gitmeyerek yapılmalıdır aslında. Genelde %25 gaz pozisyonunu geçmemekte fayda var. Belli periyotlar içerisinde devir limiti artabilir ve arada çok nadirde olsa gaza %40 % 50 kadar basılabilir. Uzun otoban seyahatlerinde ise 25 - 30 km de 1 dur kalk yapmanızda fayda vardır tabi ..
ryan woon die bi dayı vardı oda hiç rodajsız çat die piste çıkıodu o geldi aklıma
ben 1000 km yaptım 4000 devrı gecmedım 20 50 yagı 1000 km sonra degıstırdım 10 60 konuldu sonra bastım cunku kalın yag ıle yaglama yapılmıyordu basmadım
rodaj yapmadan direk devirli kullanımlarda daha cok hp elde ediliyor bildigim kadarıyla ama uzun vadedeki tepkiler ne olur acaba
ilk 1000 km asla redline oranın üçte birini geçmem ve şehir içinde fazla kullanmam ondan sonra kademe kademe arttırım.
arkadaşlar coolvtec üstüne basa basa normal rodaj prosedürünü bildiğini söylemiş ama linkte tam tersinin iddia edildiğini söylüyor ve bu konuda yorumlarınızı sormuş:)
linkin bi kısmını inceledim çk ilginç tespitler var:beuj: ,yorumları alalım:)
bildiklerimizi çürütmüş adamlar resmen....bence rodaj bilgilerimizi bir daha gözden geçirmek gerekebilir :))))))
(Yazılar biraz uzun. Ben önemli bulduğum yerleri buraya copy/paste yapacağım. Resimler ve diğer ayrıntılar linkte var)
ARTIK MOTOR TEKNOJİSİNİN ESKİSİ GİBİ OLMADIĞINI, DEĞİŞEN ŞARTLAR VS İLE İLGİLİ BÖLÜM;
Several factors make the older information on break-in obsolete.
The biggest factor is that engine manufacturers now use a much finer honing pattern in the cylinders than they once did. This in turn changes the break-in requirements, because as you're about to learn, the window of opportunity for achieving an exceptional ring seal is much smaller with newer engines than it was with the older "rough honed" engines.
In addition, there is a lot less heat build up in the cylinders from ring friction due to the finer honing pattern used in modern engines.
The other factors that have changed are the vastly improved metal casting and machining technologies which are now used. This means that the "wearing in" of the new parts involves significantly less friction and actual wear than it did in the distant past.
ESKİ YÖNTEM İLE İLGİLİ PROBLEMLER;
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.
There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!
If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.
Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice, which is why more engines don't have this problem !!
ARKADAŞLARIN YÖNTEMİ;
Run it Hard ! Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ... How can such a small amount of spring tension seal against thousands of PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ?? Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.
1 SAATTE (:)) DYNO İLE RODAJ NASIL YAPILIR;
-Warm the engine up completely !!
-Then, using 4th gear:
-Do Three 1/2 Throttle dyno runs from 40% - 60% of your engine's max rpm
-Let it Cool Down For About 15 Minutes
-Do Three 3/4 Throttle dyno runs from 40% - 80% of your engine's max rpm
-Let it Cool Down For About 15 Minutes
-Do Three Full Throttle dyno runs from 30% - 100% of your engine's max rpm
-Let it Cool Down For About 15 Minutes
-Go For It !!
EVVET, DENEMEK İSTEYEN BABAYİĞİT VEYA ÇILGIN VAR MI ARKADAŞLAR? :) :)
bu arada ben 206 quiksilver aldığımda ilk 500km den sonra allah ne verdiyse yağladım :D aracın gidişi emsallerine göre farklıydı bariz bi fark olmasada daha ataktı aynı araca sahip arkadaşlarım kullandıklarında söylemişlerdi ama öyle aham şaham bi fark değil
ilk 1000 km kademeli devir artırarak kullanmak 4000 deviri geçmemek ve çok düşük devirlerde seyretmemek 1000 km doldugunda yag yag filitresinin değişmesinde fayda var.
Bu adamlarda herşeyi ter düşünmüş uzun vadede saglıklı olucagını sanmam.
CTR ve OZ' un konu hakkındaki yorumları nedir acaba?
Daha yeni aracımın motorunu yapmış biri olarak;sekmanların ve pistonların gomlek veya silindire alışması,krank ana ve kol yataklarının alışmaları icin 1500 km 3000d/d yı gecmeden 100km/s hızı asmadan kullanmanın faydalı oldugunu soyleyebilirim.Bu periyotta bir kac kere de olsa 1000km den sonra devir bandının birkac kere yukseltilmesini de faydası oldugu soyleniyor ama onemli olan brodaj bitiminde yagı ve yag filtresinin degiştirilmesi...
Fakat yeni bir aracta rodaj kısmında benim de arkadaslara katıldıgım yerler var.Günümüz motor ve metal teknolojisinin gelişmesi paralelinde üretim esnasında sıfır hata ve kalite kontrollerin de yardımıyla fabrikadan cıkar cıkmaz yuklenilebilir.hatta bi arkadasın soyledigi gibi arac alınır alınmaz yuklenilen araclar emsallerinden biraz daha iyi gidebiliyor bunu ben de bikac kere gozlemledim...Simdiye kadar bir otomobil fabrikasına teknik gezi için gitmedim fakat gider gitmez soracagım ilk konu bu olacak...
i_could...
kenarda bi 10.000$ olsun hemen denıyelim yenı kol piston blok fln ....
biz boşunamı uraştık yaw yokşehir içi yok ankara git gel, yok ilk 200km 2000rpm - sora bi 3000rpm, sora bı 5000rpm çık dur yağ - su kontrol et, vb....
Mutluay ne dersın teoriler güselde bi denemek lasım :D
Araştırmalarım devam ediyor. :cool: Yeni bilgilere ulaştıkça ekleyeceğim.
Yurtdışında pek de yabancı deiller bu yönteme. Bir yer daha buldum;
-Motor yapıldıktan sonra rölanti-%50 trotıla kadar tune yapıyorlarmış önce.
-Sonra caddeye çıkıp bi 100 km max %50 trotıl+max4500 devir biniyorlaşmış. Amaç bir sorun varmı diye bakmak, kağ kaçağı, boost kaçağı vsvs. Bu süre sekmanların oturması için yeterli imiş.
-Bi sorun yoksa daha sonra tekrar dyno üstünde tüm devir bandını full tune edip gazlıyolarmış arkadaşlar.
Ama honlama işlemini çoook iyi yapıyorlarmış. Hepsi Max 1 gün, 200km felan yani :D AMA DENEMEK CESARET İSTİYOR TABİİİKİ :)
BU japonlar napıyo acaba caponya da?!! :soru:
Ha bir de unutmadan çoook önemli bir konu var. Türkiyede yapılıyorum bilmiyorum ama motor yapıldıktan sonra MUTLAKA kompresyon testi yapıyorlar işlem mükemmel yapıldımı diye. Bütün silindirlerin kompresyonalrı birbirine çok yakın olmalı. Aksi taktirde düşük olan fakirde, fazla olan zengin de kalacağı için bir süre sonra motor sorun çıkariyor. Wideband takılı bile olsa wideband sadece ve sadece 4 pistonun ortalamasını okuyabiliyor. Her pistonu ayrı ayrı değil.!
şimdi arkadaşın iddiası şu, segman bildiğiniz gibi aşındıkça esneyerek genişleyen ve yağın yanma odasına girmesini engelleyen pistonun etrafındaki halka, bir nevi yay.. segmanı pistonla beraber silindir yuvasına yerleştirince mümkün olduğunca genişleyerek, piston ve silindirler arasındaki boşluğu doldurur.. İlk montajda segmanlar ve silindir mükemmel yuvarlaklıkta olmadığından arada minik minik (gözle görelmeyecek) boşluklar olur (çünkü silindirin ve segmanın yuvarlaklıklarında girinti ve çıkıntılar oluşur).. bu boşlukların dolaması için segmanın silindir yuvasında aşağı yukarı hareket edip aşınması ve silindir yuvasındaki girinti çıkıntılarla aynı forma gelmesi gereklidir demiş. Burdaki önemli nokta bu işi segmanın montajından sonra hemen yapmak gerekir, hızlı bi şekilde yapılmazsa, segmanın aşınıp aradaki minik boşlukları doldurması zorlaşır diyor. Yani segman genleşme özelliğini kaybeder gibi bişey demiş..
Düşününce olayın eski veya yeni motorlarla alakası yok, eski motorlardada yeni takılmış segmanla silindir yuvası arasında boşluklar vardır, yeni motorlarda bu daha az çünkü üretim teknolojisi gelişti, ama hala bu boşluklar eskiye göre daha az olsada var. Ve segmanın boşlukları doldurması özelliği zamanla kaybolur diye anlattığı kısmada inanmak güç, segman yapısı gereği aşındıkça açılarak aradaki boşluğu her zaman kapatma eğilimindedir zaten. Zaten çok aşındığı zaman segmanın iki açık ucu birbirinden iyice ayrılır ve arada boşluk olur, bu da kompresyonun düşmesine neden olur, o açılan delikten içeri yağ girer, motordan mavi mavi dumanlar çıkar :)
İlginç bi teori olsada katılmak zor..
Ama bende ilk arabama bunun kadar olmasada bi hard break-in yapmıştım, oda emsallerine göre baya hızlıydı :) çık çıkabilirsen bu işin içinden
AMACA GORE RODAJ,
ben henuz rodajimin 500 km sini tamamladim diger 1000 km sinide geldigimde tamamlicam bu 4. rodajim olacak hayatim cercevesinde... daha 500 km tamamlanmadan OZ bilir polisten kacmak icap etti 4000 deviri gecmeyen biri olarak 5500-6000 leri dayadim ve PISMAN DEGILIM gene olsun gene yaparim hahayt ne guzeldi..
saka bi yana makalede sadece motor teknolojisinden degil motorun hazirlanmasindan kullanilan malzemelere kadar degisen tekniklerden soz ediyor. Ayrica gunumuzun sartlarina bakildiginda forget piston kullanimida cok artti ki bu pistonlarin duvar bosluk payida fabrika verilerinden farkli...
Adamin anlattigi bana mantikli geliyor ama su segmandaki yayin uyguladigi 7 kiloluk kuvvet ile sikistirma odasindaki basinc kuvetini baglmasi benim dikkatimi cekti. 7 kiloluk yayin segmani ittigi yol ile yukaridan gelen kuvvet e direnc gostermesi arasinda bir fark var. Kuvvet tepeden biniyor segmanin uzerine halbuki yay yanal bir kuvvet uyguluyor.... yani 7 kiloluk bir yay karsi koymuyor yukaridan gelen baskiya esasinda.
Performans maksatli bir rodaj icin gayet mantikli bence , uzun kullanimli bir motor icin de klasik rodajin yapilmasi taraftariyim.
rodajda bir puf nokta da sudur, rodaj sadece piston segmanlarinin blokla alismasinda ibaret degildir. Kol yataklarinida hatirlamak gerekir, eger SIKI SIKI ya gecmis bir yatak krank kol kombinasyonu soz konusuysa, o yataklar yuvalarini acana kadar kol yatak sarma riski de mevcut. bilmiyorum bana katiliyormusunuz bunlar tamamiyla kisisel dusuncelerimdir.....
kısa sürede hızlı ve devirli yapılan rodaj da motorlardan daha fazla güç çıkartılıyo bu bir gerçek ama o motorlar 1-2 yarış kullanılıyo :):)
Pro engine builderlar genelde agresif rodaj öneriyor
senin daily drive ve top speed gidiceğini düşündüklerini sanmıyorum :D
KIM KACMIS POLISTEN :) Ben yanimdan gecen 3 tane meteor tasi arkadan sen pavyon 2000 misali isikli bi arac godum ... biride senin arabaya cok benzioyordu onden gidenlerin...
dou sendemı burdasın:)
Naber sehzade pasa, bende burdayim.. en zindan simdilik :)
benim bildiğim kadarıyla 500 km 3 bini geçmeden 1000km kadar 4 5devirle 1500km 5 6 devir devamı paso redline:D:D
Arkadaslar arabam daha yenı cıkmıstı rodajdaydı 1000 km yaptım 5000 devırı 7veya 8 kez gectım ama enjektorler yetmıodu motor ışıgı yanıodu 3500-4000 devırden sonra .malesef bı pıston sızlere omur.
sımdı bastan gomlek ve pıston deısecek :(
bu arada arabada turbo uygulaması war solemeyı unuttum
turbo uygulamasında yada atmosferik uygulamada nekadar rodaj km.si
bende forged wıseco pıstonlar wardı 1000-1500 arası demıslerdı
Sorun nereden kaynaklanmış belli mi? Yanlış motor yapımı mı yoksa yanlış turbo uygulama mı? Yoksa enjektörlerin yetmediği için fakir karışım mı?
ben aracıma iki kere motor yaptım ikisindede kullandıgım ürünler aynıydı marka ve model olarak ilk yaptıgımda bilindik rodaj yani max 3000 devir civarı gazlıyodum ikincisinde ise allah ne verdiyse dip gaz full yan gidiyodum ama arabam ilkine göre daha iyidi biraz daha atikdi cok rahat yollda 1-2-3-4-5 viteslerde 7000 geliyodu araç renault 19 1,6 karbüratörlü...
Arkadaslar konuyu hortlattim ama bu hafta icinde 207rc nin rodajina baslicam o yuzden sizinde fikirlerinizi almak istedim. Bu gonderecegim 2 yazidada bildigimiz klasik rodajin yani ilk 1000 km yasli teyze gibi surme taktigi degilde arabayı calmis polisten kaciyormus gibi surerek rodaj yapma teknigi oneriliyor arabanın ileriki performansı icin. Sizin yorumlariniz nelerdi?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.modifiyem.com/forum/f157/...e-rodaj-63444/
Not: Bu tur linkler gondermek yasakmi forumda bilmiyorum ama :soru: isallah diildir :D
Evet mantıklı geliyor fakat ureticinin rodaj anlatimiyla birebir celisiyor. Ha uretici hem arabanin sagligi hemde bizim ogrenme zamanimiz icin boyle bir rodaj oneribilir ama motoru korlestiriyorsa bu rodaj arabanın vermesi gereken beygircikler vermez :)