User Tag List

Sayfa 10/23 İlkİlk ... 8910111220 ... SonSon
423 sonuçtan 172 ile 190 arası

Konu: Varex egzoz?

  1. #172
    basar13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.598
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    egzoz yapmak herkeze kolay geliyor turkiyede egzoz takmanin ne etkilerini oldgunu bilen adam sayisi azdir onu birakin her arac icin ne yapar bunu bile bilemez o kadar degisken varki muhendislik isi ... bizim yapabilicegimiz butce el verdigince deneyip yanilip dogruyu bulmak kac kisi bana ne kadar back pressure lazim hangi hacimde hangi capta kazan bana en iyi performansi veririn cevabini verebilicek ?


    en kaliteli malzemeyi alip iyi kaynak iciligi yapmakla egzozcu olunmaz muhendislik isi bu sonradan cikan aftermarket egzozlar iyi ses yapsin krom guzel gorunsun bu kadar daha fazkasini beklememek lazim fabrikadan ugrasilmamis standart egzoz varsa tabiki arti alinabilir gerisi icin cok zor

  2. #173
    .::EmrE::. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2009
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    3.294
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı basar13 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    egzoz yapmak herkeze kolay geliyor turkiyede egzoz takmanin ne etkilerini oldgunu bilen adam sayisi azdir onu birakin her arac icin ne yapar bunu bile bilemez o kadar degisken varki muhendislik isi ... bizim yapabilicegimiz butce el verdigince deneyip yanilip dogruyu bulmak kac kisi bana ne kadar back pressure lazim hangi hacimde hangi capta kazan bana en iyi performansi veririn cevabini verebilicek ?


    en kaliteli malzemeyi alip iyi kaynak iciligi yapmakla egzozcu olunmaz muhendislik isi bu sonradan cikan aftermarket egzozlar iyi ses yapsin krom guzel gorunsun bu kadar daha fazkasini beklememek lazim fabrikadan ugrasilmamis standart egzoz varsa tabiki arti alinabilir gerisi icin cok zor
    Bu kadar kasacak bir durum yok. Aftermarket bir egzozun ölçüleri alınıp aynısı yapılabilir
    Kaldı ki tüm boru çapları vs doğru olduktan sonra backbox çok da fark etmez bence.
    En azından benim araç turbo,ne kadar kolay çıkarsa gzoz gazı o kadar iyi :P

  3. #174
    basar13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.598
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı .::EmrE::. Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bu kadar kasacak bir durum yok. Aftermarket bir egzozun ölçüleri alınıp aynısı yapılabilir
    Kaldı ki tüm boru çapları vs doğru olduktan sonra backbox çok da fark etmez bence.
    En azından benim araç turbo,ne kadar kolay çıkarsa gzoz gazı o kadar iyi :P
    ahh ah keske o kadar kolay olsa sen bile diyosun turbo arabam ama daha fazla flow yaramadi diye kim bilir neler degisiyor neler etki ediyor

  4. #175
    Dou - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    36
    Şehir
    Toronto / Istanbul
    Mesaj
    5.033
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı basar13 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ahh ah keske o kadar kolay olsa sen bile diyosun turbo arabam ama daha fazla flow yaramadi diye kim bilir neler degisiyor neler etki ediyor
    turboda en iyi egzoz, olmayan egzoz

    n/a de değil tabi orası ayrı

  5. #176
    basar13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.598
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Dou Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    turboda en iyi egzoz, olmayan egzoz

    n/a de değil tabi orası ayrı
    en iyi derken ? en iyi peak hp olarakmi tork olarakmi devir bandinda en fazla hp veren mi? yoksa yazilimdan yazilima gore degisirmi ? gaz tepkisi ?

  6. #177
    Dou - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    36
    Şehir
    Toronto / Istanbul
    Mesaj
    5.033
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı basar13 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    en iyi derken ? en iyi peak hp olarakmi tork olarakmi devir bandinda en fazla hp veren mi? yoksa yazilimdan yazilima gore degisirmi ? gaz tepkisi ?
    Turbo Exhaust Theory




    Jay Kavanaugh, a turbosystems engineer at Garrett;


    This thread was brought to my attention by a friend of mine in hopes of shedding some light on the issue of exhaust size selection for turbocharged vehicles. Most of the facts have been covered already. FWIW I'm an turbocharger development engineer for Garrett Engine Boosting Systems.

    N/A cars: As most of you know, the design of turbo exhaust systems runs counter to exhaust design for n/a vehicles. N/A cars utilize exhaust velocity (not backpressure) in the collector to aid in scavenging other cylinders during the blowdown process. It just so happens that to get the appropriate velocity, you have to squeeze down the diameter of the discharge of the collector (aka the exhaust), which also induces backpressure. The backpressure is an undesirable byproduct of the desire to have a certain degree of exhaust velocity. Go too big, and you lose velocity and its associated beneficial scavenging effect. Too small and the backpressure skyrockets, more than offsetting any gain made by scavenging. There is a happy medium here.

    For turbo cars, you throw all that out the window. You want the exhaust velocity to be high upstream of the turbine (i.e. in the header). You'll notice that primaries of turbo headers are smaller diameter than those of an n/a car of two-thirds the horsepower. The idea is to get the exhaust velocity up quickly, to get the turbo spooling as early as possible. Here, getting the boost up early is a much more effective way to torque than playing with tuned primary lengths and scavenging. The scavenging effects are small compared to what you'd get if you just got boost sooner instead. You have a turbo; you want boost. Just don't go so small on the header's primary diameter that you choke off the high end.

    Downstream of the turbine (aka the turboback exhaust), you want the least backpressure possible. No ifs, ands, or buts. Stick a Hoover on the tailpipe if you can. The general rule of "larger is better" (to the point of diminishing returns) of turboback exhausts is valid. Here, the idea is to minimize the pressure downstream of the turbine in order to make the most effective use of the pressure that is being generated upstream of the turbine. Remember, a turbine operates via a pressure ratio. For a given turbine inlet pressure, you will get the highest pressure ratio across the turbine when you have the lowest possible discharge pressure. This means the turbine is able to do the most amount of work possible (i.e. drive the compressor and make boost) with the available inlet pressure.

    Again, less pressure downstream of the turbine is goodness. This approach minimizes the time-to-boost (maximizes boost response) and will improve engine VE throughout the rev range.

    As for 2.5" vs. 3.0", the "best" turboback exhaust depends on the amount of flow, or horsepower. At 250 hp, 2.5" is fine. Going to 3" at this power level won't get you much, if anything, other than a louder exhaust note. 300 hp and you're definitely suboptimal with 2.5". For 400-450 hp, even 3" is on the small side.�

    "As for the geometry of the exhaust at the turbine discharge, the most optimal configuration would be a gradual increase in diameter from the turbine's exducer to the desired exhaust diameter-- via a straight conical diffuser of 7-12° included angle (to minimize flow separation and skin friction losses) mounted right at the turbine discharge. Many turbochargers found in diesels have this diffuser section cast right into the turbine housing. A hyperbolic increase in diameter (like a trumpet snorkus) is theoretically ideal but I've never seen one in use (and doubt it would be measurably superior to a straight diffuser). The wastegate flow would be via a completely divorced (separated from the main turbine discharge flow) dumptube. Due the realities of packaging, cost, and emissions compliance this config is rarely possible on street cars. You will, however, see this type of layout on dedicated race vehicles.

    A large "bellmouth" config which combines the turbine discharge and wastegate flow (without a divider between the two) is certainly better than the compromised stock routing, but not as effective as the above.

    If an integrated exhaust (non-divorced wastegate flow) is required, keep the wastegate flow separate from the main turbine discharge flow for ~12-18" before reintroducing it. This will minimize the impact on turbine efficiency-- the introduction of the wastegate flow disrupts the flow field of the main turbine discharge flow.

    Necking the exhaust down to a suboptimal diameter is never a good idea, but if it is necessary, doing it further downstream is better than doing it close to the turbine discharge since it will minimize the exhaust's contribution to backpressure. Better yet: don't neck down the exhaust at all.

    Also, the temperature of the exhaust coming out of a cat is higher than the inlet temperature, due to the exothermic oxidation of unburned hydrocarbons in the cat. So the total heat loss (and density increase) of the gases as it travels down the exhaust is not as prominent as it seems.
    Another thing to keep in mind is that cylinder scavenging takes place where the flows from separate cylinders merge (i.e. in the collector). There is no such thing as cylinder scavenging downstream of the turbine, and hence, no reason to desire high exhaust velocity here. You will only introduce unwanted backpressure.

    Other things you can do (in addition to choosing an appropriate diameter) to minimize exhaust backpressure in a turboback exhaust are: avoid crush-bent tubes (use mandrel bends); avoid tight-radius turns (keep it as straight as possible); avoid step changes in diameter; avoid "cheated" radii (cuts that are non-perpendicular); use a high flow cat; use a straight-thru perforated core muffler... etc.�

    "Comparing the two bellmouth designs, I've never seen either one so I can only speculate. But based on your description, and assuming neither of them have a divider wall/tongue between the turbine discharge and wg dump, I'd venture that you'd be hard pressed to measure a difference between the two. The more gradual taper intuitively appears more desirable, but it's likely that it's beyond the point of diminishing returns. Either one sounds like it will improve the wastegate's discharge coefficient over the stock config, which will constitute the single biggest difference. This will allow more control over boost creep. Neither is as optimal as the divorced wastegate flow arrangement, however.

    There's more to it, though-- if a larger bellmouth is excessively large right at the turbine discharge (a large step diameter increase), there will be an unrecoverable dump loss that will contribute to backpressure. This is why a gradual increase in diameter, like the conical diffuser mentioned earlier, is desirable at the turbine discharge.

    As for primary lengths on turbo headers, it is advantageous to use equal-length primaries to time the arrival of the pulses at the turbine equally and to keep cylinder reversion balanced across all cylinders. This will improve boost response and the engine's VE. Equal-length is often difficult to achieve due to tight packaging, fabrication difficulty, and the desire to have runners of the shortest possible length.�

    "Here's a worked example (simplified) of how larger exhausts help turbo cars:

    Say you have a turbo operating at a turbine pressure ratio (aka expansion ratio) of 1.8:1. You have a small turboback exhaust that contributes, say, 10 psig backpressure at the turbine discharge at redline. The total backpressure seen by the engine (upstream of the turbine) in this case is:

    (14.5 +10)*1.8 = 44.1 psia = 29.6 psig total backpressure

    o here, the turbine contributed 19.6 psig of backpressure to the total.

    Now you slap on a proper low-backpressure, big turboback exhaust. Same turbo, same boost, etc. You measure 3 psig backpressure at the turbine discharge. In this case the engine sees just 17 psig total backpressure! And the turbine's contribution to the total backpressure is reduced to 14 psig (note: this is 5.6 psig lower than its contribution in the "small turboback" case).

    So in the end, the engine saw a reduction in backpressure of 12.6 psig when you swapped turbobacks in this example. This reduction in backpressure is where all the engine's VE gains come from.

    This is why larger exhausts make such big gains on nearly all stock turbo cars-- the turbine compounds the downstream backpressure via its expansion ratio. This is also why bigger turbos make more power at a given boost level-- they improve engine VE by operating at lower turbine expansion ratios for a given boost level.

    As you can see, the backpressure penalty of running a too-small exhaust (like 2.5" for 350 hp) will vary depending on the match. At a given power level, a smaller turbo will generally be operating at a higher turbine pressure ratio and so will actually make the engine more sensitive to the backpressure downstream of the turbine than a larger turbine/turbo would.

    Alıntı

    Kısaca ne kadar az backpressure, o kadar iyi turbolu araçlar için

    Evet altlar ölür ama üstler dolar

  7. #178
    Juggernaut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2005
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbull
    Mesaj
    2.842
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Backpressure ı azaltınca megane rs güç kaybediyor bunu neye yormamiz lazım?

  8. #179
    Dou - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    36
    Şehir
    Toronto / Istanbul
    Mesaj
    5.033
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı IMPREZA MANIAC Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Backpressure ı azaltınca megane rs güç kaybediyor bunu neye yormamiz lazım?
    evet alt ve orta devirlerde (duruma ve yapılan şeye göre) tabiki güç kaybeder

    zaten komple bütün tork bandı artar demiyoruz ki

    adamlar zaten ondan ölçü öneriyor, daha optimum bir devir bandı için, yoksa herkes egzozu sökerdi

    alt ve orta devirler düşüyor ama üstte güç artıyor.

    aracım dizel olmasa cut out takıcam da sesinden utanıyorum millet magirus geçiyor sanacak gerçi zaten orta susturucu yok.

  9. #180
    Juggernaut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2005
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbull
    Mesaj
    2.842
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Yok genel olarak kaybediyor alt,üst,orta hiç güç alamıyor.

  10. #181
    Dou - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2009
    Yaş
    36
    Şehir
    Toronto / Istanbul
    Mesaj
    5.033
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı IMPREZA MANIAC Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Yok genel olarak kaybediyor alt,üst,orta hiç güç alamıyor.
    açık söyleyeyim, ben böyle biliyorum,

    eğer yanlışım varsa antitezi dinlemek ve öğrenmek bilhassa hoşuma gider

  11. #182
    Juggernaut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2005
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbull
    Mesaj
    2.842
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Dou Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    açık söyleyeyim, ben böyle biliyorum,

    eğer yanlışım varsa antitezi dinlemek ve öğrenmek bilhassa hoşuma gider
    Bende senin bildiğin gibi biliyorum o yüzden sordum laf sokmak amacı ile değil
    Düşündüm bulamadım belki fikri olan vardır diye sorim dedim.

  12. #183
    .::EmrE::. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2009
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    3.294
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Kesinlikle doğru bir teori.
    Egzoz açıkken bende altlar ölü,üstler canlı.No backpressure.
    Vana kapalıyken biraz backpressure olustugu için sanıyorum,altlar bariz canlanıyor,üstler ölü.

  13. #184
    deeperblack - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    43
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.872
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    cep telefonuyla bir video çektim. Ses açısından belki iş görür...

    http://www.facebook.com/video/video....v=402333229515

  14. #185
    LVN 97 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2008
    Yaş
    35
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    354
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı deeperblack Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    cep telefonuyla bir video çektim. Ses açısından belki iş görür...

    http://www.facebook.com/video/video....v=402333229515
    ses çok iyi tam olarak sistem ne sonda varexmi var

  15. #186
    deeperblack - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    43
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.872
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Toda headers + komple 60 lık krom boru ve sonda varex mevcut...

    Kapalıyken orjinal son susturucuyla birebir ses çıkıyor fakat açık olduğunda evlere şenlik

  16. #187
    Enes-x - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2006
    Yaş
    36
    Şehir
    İstanbul-Çekmeköy
    Mesaj
    3.716
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    9 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı deeperblack Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    cep telefonuyla bir video çektim. Ses açısından belki iş görür...

    http://www.facebook.com/video/video....v=402333229515
    Abi sen k20 ile 9000 e yakın devir çeviriyosun insanları ses konusunda yanıltmayalım
    Dr.Ecu

  17. #188
    LVN 97 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2008
    Yaş
    35
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    354
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı deeperblack Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Toda headers + komple 60 lık krom boru ve sonda varex mevcut...

    Kapalıyken orjinal son susturucuyla birebir ses çıkıyor fakat açık olduğunda evlere şenlik
    maşşlh çok güzel bende alıcam da bide kapalı bi şekilde video çekseniz süper olur

  18. #189
    clioGT - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2006
    Yaş
    42
    Şehir
    ist
    Mesaj
    4.067
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı .::EmrE::. Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Neden performans konusunda şüphe uyandırıyor Varex anlamadım..HKS veya Greddy gibi egzoz alırken performans keser mi diye düşünüyor musunuz?
    Varexin bunlardan ne farkı var? Hepsi 3" , freeflow egzozlar.
    üstüne de ses kontrolu elimizde olacak bir de...

    ciddi ciddi eğer egzos yaparsam tek alacağım bu olacak herhalde...
    seni unutmayacağız...


    www.hilmisenlen.com

  19. #190
    deeperblack - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    43
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.872
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Açık ve kapalı hali. Montaj esnasında çekmiştim...

    http://www.facebook.com/deeperblack?...v=402460544515

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •