ToxicArt Nickli Üyeden Alıntı
Öncelikle bazı şeyleri öğrenmen gerekiyor, kimseye ders vermeyi sevmem ama sen dersine çalışmıyorsun dostum, sizin yaptığınız bizim anlatmak istediklerimizi anlayıp cümle içerisinden kelime oyunu yaparak kendiniz kandırmak ve bende buna sadece gülüyorum :) bana wankel motorda tork diyebilicek kadar bilgilisin bak yine güldüm :) aşağıdaki şekilde açıklayıcı bir yazıyı sana hitaben buraya koyuyorum tork un ne olduğu hakkında umarım kafanda birşeyler canlanır ve beni yazımı tekrar okursan orda böyle şurda şunu yapmışlar burda bunu böyle yaparlardı gibi varsayımlar değilde belki gerçekleri görmenin hazzını yaşarsın:heyoo:
Tork Nedir
Tork, motordan tekerleğe iletilen itme(dönme momenti) kuvvetidir. Birimi Nm (Newtonmetre)’dir. Bu kuvvet motorun gücü ile doğrudan alakalı değildir. Yani iki araçtan beygiri az olan bir otomobilin torku ise diğerine göre fazla olabilir. Bu da tekerlek çapı, vites kutusu ve motor tipi gibi etmenlere bağlı olarak değişir.
Otomobilin çekişi olarak da tarif edebileceğimiz tork, kamyon, otobüs, traktör gibi araçlarda çok yüksek değerler almaktadır. Bunun nedeni yük taşıyan araçların hız yapmaktan çok çekişe ihtiyaç duymasıdır.
Torkun yüksek olması için motorun yanma odasında normalden daha kuvvetli bir yanma gerçekleşmesi gerekir. Bu nedenle aynı beygir gücüne sahip bir benzinli motor ile dizel motor arasında iki kata yakın tork farkı vardır. Dizel motorlarda yanma odasında sıkıştırılan yüksek basınçlı havanın içerisine yine yüksek basınçlı enjektörlerden yakıt püskürtülerek çok kuvvetli bir yanma elde edilir. Bu nedenle dizel motorların torkları fazladır. Fakat dizel motorlar benzinlilere göre fazla devir yapamadıklarından hızlanma değerlerinde benzinli araçlarla benzer değerler elde ederler yani sahip oldukları tork avantajlarını devir düşüklükleri nedeniyle kısmen kaybederler.