iyi geceler
rodaj tartışmamız iyi gerçekten hoşunuza gittiği için teşekkürlerbende sizin gibi bu işi ülekmizde hakkıyla yapmaya çalışan insanlarla konuşmaktan zevk alıyorum
wiseco sitesinde açıklanan teknik bilgiler iş yapar o yüzden hatim ettim dedim yoksa dünya piyasasında ne alemde oldukları umrumda değil![]()
yine yanıtlara gelecek olursak pist aracınıa yaptıklarınız ile başlayabiliriz ;
kendiniz iyi honladım iyi topladım rodaj yapmadım direk bastım diyorsunuz
olay budur işte. iyi ayarlamalar ile ring seal olayı inanılmaz kısalıyor
şimdi ben rodaj rodaj diye birşeyler paylaşmaya çalışıyorum siz bunu nasıl anlıyorsunuz bilmiyorum
kısa bir özetle yeniden geçeyim.. honlama sonucu oluşan cross hatch pattern de "peaks and valleys" denebilecek tepecikler ve çukur alanlar oluşur.
bu honlama sonucu oluşan yüzey deseni cross hatch hem yağlamaya hemde segmanın sabit bir konumda kalmasına yardımcıdır.(çift turbo e46 m3 konusunda motor blokunun resmi var orda cross hatchler görünuyor merak edenler bakabilir)
şimdi bu tepecikler eğer düzgün bir honlama işlemi geçirdiyse gerçekten segmanlara iyi uyum sağlıyor.. ancak en kral makinalar ile honlansa bile oluşan desende segmanın hafiften traşlayacağı noktalar bulunuyor..
işte ben diyorum ki eğer devirine göre tam gaz yaparsak segman bu tepecikleri kazımak için dışa olabileceği en fazla şekilde açılır..
eğer tam gaz yapılmazsa segmanlarda ona göre daha az basar silindir cidarına ve doğal olarak daha az tepecik traşlar..
yağ konusu ise şöyle bu metal-metal teması sonucu oluşan çapaklar motordan en kısa sürede ve olabildiğince iyi atılırsa çok güzel oluyor..
yani yağ ve filitre masrafından kaçmamak lazım..
yağ ise sentetik olmazsa iyi.. zira sentetik yağ sürtünen yüzeyleri hemen korumaya alıyor "glaze" denen olay gerçekleşiyor..
bu madeni yağlar içinde geçerli.. ama eğer harareti kontrol edersek sorun kalmıyor..
harareti arttırmadan motora yük bindirerek segmana kendine yer edinmesini sağlarsak çok süper bir ring seal elde ediliyor..
yok eğer hararet kaçarsa mineral yağın kimyasal yapısı bozuluyor ve "bore glaze" oluşuyor..
bore glaze silindir cidarında kalan yağın yüksek ısıda camsı bir tabaka oluşturması demek.
segman bu bölgede silindir duvarı ile temasını kaybediyor.. işte bu noktada kompresyon kaçması söz konusu ..
özetle ben sadece tutulabilecek maksimum kompresyon için motorun tam gazla yüke sokulmasını ve bol bol yağ değiştirilmesini öneriyorum..
siz ise iyi değerlerde ayarlayıp topladığınız pist aracınızda yarım günü ayırıp rodaj yapsanız emin olun daha iyi sonuçlar almanız olası..
ancak F1 gibi saliseler söz konusu olmadığından farkı anlamak güç..
yani siz hiç rodaj yapmadan basarak aslında rodaj yaptınız
Msupraya gelince.. bir kere emin olun düzgün yağ boşlukları "oil clearance" verilen araçlarda yataklar aşınmıyor..
yataklar ya yüksek devirde belirli bölgelerden aşınır yada ilk çalıştırma anında veya yağlama sorunları olduğu anda ..
çünkü yataklar direk yağ ile çalışıyor..yağ doluyor bunlara her sıvı gibi yağ da sıkışmadığından dediğim koşullar dışında hiçbir zaman metal metal teması olmuyor dolayısı ile aşınmıyor.bu ayrı bir konu ileride konuşabiliriz. emin olun rodajla yatakların alakası yok.. tek alakası segmanlardan gömleklerden gelebilecek çapaklar buraya girerse dehşet aşınırlar.. oda düzenli ve acımadan bol bol yağ değiştirerek bertaraf edilir . yani Msupranın rodajı ile yataklarını bağdaştıramayız.
ustaların rodaj yok deyip motor kırması fiziksel bir olaysa mutlaka(afr detonastyon vs yoksa) kol yataklarından sorun oluşmuştur motorun.. zira ilk ora etkileniyor.
yeterli yağ ve özel çalışma boşluklarına sahip yataklar kullanılmazsa yüksek devirlerde tonlara varan G force etkisi ile kimi parçalar fiziksel deformasyonlara uğrayarak uzarlar .. bu olayın yataklarda etkisi biraz daha detaylı...
ustalar motor kırıyorsa yatakları uygun olmayan motora yüksek devir çevirtmektendir...
bu arada mikrometre ölçümü kesinlikle ve kesinlikle plsatigauge ölçümünden daha hassastır lütfenburda anlaşalım
plastigauge yokken mikrometre vardı
son paragrafa gelince.. emin ol bilmiyorum.. düşün araba yapmışsın nerdeyse her şeyin aynı yarışta onun bir iki salise önünde olmak için bir sırrın varsa paylaşırmısın ?
dolayısı ile tüm motorsporları açıklamaları basın bültenleri vs konulara inanasım gelmiyor.. buda öyle bişey..
herşey kompresyon tutmak ve sürtünmeye giden kaybı en aza indirmekten geçiyor aslında
ister bahsttiğim tarzdaister kendi bildiğiniz.. nasıl yaparsanız yapın anlıyorum sizi![]()
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
Beyler anlamadığınız sey 0 km arabadan bahsetmiyoruz motor yaptığımızı arabalardan bahsediyoruz
Ahmet iyi geceler daha yeni gelebildim ewime şimdi senin söylediğin şeyle inan motor uzun süreli olmuyor kendi arabamda 2 setup değiştirdim 1,6iken ilkini senin söylediğin gibi yaptım ömrü 30 binde biraz güc kaybı ve yağ eksiltmekle basladı söktüğümde segmanların yumusacık olduğunu gördüm minicik bir turbo ile 1.4 basıyordum
hee pstonları bile sattttım isteyen birine segman taktı kullanıyor
2.de busefer 1,9 yaptım ve şöle söleyeyimrodajımı şu şekilde yaptım sabit gitmeden 40 km bde bir DİP GAz yapmadana Devirimi yükseltttim ama tempom hep hızlıydı depar değil ama tempoluydu anlatabilmişimdir herhalde rodajıını bitirdim 1200 km yağını değiştridm ve bastım 35r wardı sonra değiştirdim şuanki turbo 40
35r la 07 barda 420
40r la 09 barda 530 beygir verdi ve burdan izmite SIKa sıka dewmali
2-3-4 değil 4-5, 3-4-5 dewamli hızlan yavasla gidi gelyorrum 12 bin oldu daha 1 tık demedi gerçi sattım ama hala tık demedi senin dediklerin doğru peki benim sölediklerimmi yanlış nasıl çelişki![]()
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
siz niye yanlış anladınız ki?benim lafın ortaya galiba anlayamadınız.kimisi şehir içi yapılsın diyor,kimiside uzun yol yapılsın diyor.atmosferik bir araç şehir içinde rodaj yapabilir,ama gt35R bir araç şehir içinde rodaj yapması bence daha çok zarar verir dedim.kimse burda atmosferikse 9000 çevirsinde demiyor.atmosferik bir araçla aşırı beslemeli bir aracın rodajı farklı yerlerde farklı şekilde yapılır demeye çalışıyorum bilmem anlatabildim mi?arasındaki farkıda söyleyim
biri atmosferik biride TURBO lu.yani fark çok.RODAJIDA BİR DEĞİL
![]()
moruk turbo aracla atmsoferik arca yapılan motor farklımı yapma gözünü seveyim
sabit gaz rodaj olmaz onuda ekliyeyim yani uzun yol rodaj iyi degildir genelde sabit gaz gitmek zorunda kalıcagın için
Call for prayer
http://m.youtube.com/watch?v=7na5Zm0vwtI
insanlar en akıllı varlıklardır, hüküm edemedikleri yaradılış ve ölümdür
Instagram hesabımız
miniksracing - humidorturkiye
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
Özgün selam .
abi 30k km hiç fena değil ve normal bir motor bitirme olmuş seninki. segmanlar kaba tabirle incelmiş ve gerilme tansiyonu düşmüş dolayısı ile hafiften yağ yakış duman atma performans azalması vs ile kendini belli etmiş
bunu rodajla bağdaştırma lütfenemin ol bir motor kırılırsa rodajda kırılır oda konuştuk yanlış toplanmıştır araya bişey kaçmıştır vs... yani insan hatası sonucu..
Motoru yeniden topladım dedin.. eski silindirlere yeni segmanları kullanamazsın bilirsin..
kimisi burda yeniden honlama yapıyor kimisi ibretlik şekilde elinde ince zımpara silindiri kazıyor..
yani senin motoru iyi topladığından eminim ama memlekette işler garip yürüyor. ondan dedi koduların doşalması normal
ben motorda çapak kalmasın sürtünmeye kayıp gitmesin motor rahat devirlensin gaza tepkisi iyi olsun diye bol bol yağ değiştirilsin çıkıyorsa pislik hemen akıtın gitsin diyorum adam gidiyor hala aynı saplamalar ile 8kilo 10 kilo muhabbeti ile kapak sıkıyor.. 1000 km tın tın gidiyor sonrada yağı değiştiriyor..
önceleki mesajlarda yazdıydım uslu uslu 100 km yürümekle bile yarım milyon kere piston inip çıkıyor
o yüzden Hard tune işlerinde sert rodaja biraz soğuk bakmak olası zira büyük emek harcanıyor ve en ufak hatanın telafisi çok zor..
ama "senna" nickli kullanıcı geçmiş sayfalarda dediği gibi.. herşey mükemmelse basarım mantığı doğrudur bunu gördük hem yabancı forumlarda hem arkadaş çevremde gördüm..
bence sizde mükemmele yakın olduğunuzdan emin olmalısınız.. çok temiz olarak motor toplatmalısınız..
Bu nasıl çelişki dediğine gelince
çelişki falan değil rodaj adına bişeyler yapmaya çalışıyoruz iyi veya kötü.. sonucu kötü ise motor kırar veya yağ yakılır.. sonuç iyi ise ne kadar iyi ? bunuda eskiye kıyas dinamometrede görmek lazım. çünkü doğru rodajla güç artışı bilinen bişey.
1200 km de yağımı değiştirdim dedin..
ben olsam 1200 km ye kadar 3-4 defa değiştirirdim.. yağ yarı sentetik falanmıydı bilmiyorum..
12.000 de sattım dedin eskiden 30.000 km gitti bitti dedin.. işte bunlar göreceli şeyler ama ben demek istediğini anladım..
benim demek istediğim ise bu yazdıklarımın hepsini kaale almasan bile rodajda yağ değişimin önemini görmeni isterim.. tutulabilecek en iyi kompresyon ve iç sürtünmeye giden kaybı azaltmak rodajın amacı.
yağ karterden emilip filitreden süzülüp basılana kadar dünya yere çarpıyor sıçrıyor vs..
bu yağın temiz olması var birde ince ince çapaklı olması var
büyük çapak direk hasar verir zaten büyük çapak demek bişeyler sakat demek o motordan hayır gelmez ama sim gibi olan çapaklar yataklara gider silindir duvarına gider..
sürtünme ile sıcaklık ile yeniden duvara yataklara krank jurnallerine yapışır kaynar bütün olur.. hani asfaltta yapışmış siyah siyah sakızlar olurya aynı o hesap
abi özetin özeti yapalım ;
motor süper honlama süper malzemeler süper.. toplama kusursuz torklama kusursuz..
motoru temiz tutmaya bakın mekanik olarak yağ içinde çalışan neresi varsa yağını değiştirin..
hele motora kullanacağınız yağa filitreye hiç acımayın![]()
hararet yapmasın..
segman işleri ise size kalmış dediğim gibi ben araştırdığımı tecrübe ettiğimi söyledim ister kademe kademe ister hemen tam gaz..
ama bazı şeyler çok hızlı gelişiyor.. 1000 km ler vs. gerçekten uzun .. süreyi kısaltmaya bakın![]()
kardeş bu çok doğru bir yazı ancak hayati bir eksik var..
egzantrikler yeni ise asla rölantide durma.. en az 2500-3000 devir dönmesi lazım motorun ilk çalıştığı 15 - 20 dakka..
çok çok gariptir devir altında egzantrik loblarına binen yük azalıyor..
buda ince bir konu
aklınızda bulunsun..
ben kırılma değilki ömür için rodaj yapın diyorum yarışıcaksam rodaj yok yada az diyorum ayrıca ona göre honlanır makina tabikilike hot rot lar gibi run alarlarında kol piston değiştiriyorlar
olay uzun ömür ve zevk bence herzaman için
,1200 km ye kadar 400 km debir yağ flitresi ve yağınıdeğiştrdim ilk marşta çalıştırdım 3 saaat çalıştı yenden değşitirdim
t3/t4 gbi bi turbo ile gt40 flow rate i 1000whp olan birturtbo yu aynı kefeye koyamayız değilmi ? günlük kullanımlda 1 bar basıyordum evet şuanda ben öyle kıl bi adamımki yağ sıcaklığım 90 ı geçemez imkanı olaanağı yok
şimdi 1 civicimi z daha var 30km de aynı şekilde üstünde 30r var 2 basıyor aynı şekilde rodaj yaptık geçen sıkıştırmalarını ölçtük 1 e1 aynı ilk yapıldığınla sana göre 30 k çok ii rakam bana göre deil bana göre o motorun 50 binde başlaması lazımdı minikminik 80 70 binde iflas etmesi lazımdı
buda 37 bin mi 40 binmi ne ozamandan sonra söktüğüm pistonların sökülüp temizlenmiş hali
![]()
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
evet yapılanlar aynı forged parçalar takılıyor.ama biri daha çok üfküyor aşınma fazla oluyor ısınma fazla oluyor.herkez aynı dili konuşuyor aslında rodajda en önemli faktör ısıtma soğutma diyoruz kent merkezinde bu soğutma nasıl yapılır araaç durduğu yerde hararet yapar.sizler 5-6şar tane araç yaptınız yüksek devirli aşırı beslemeli rodajlarınızı nerde yapmıştınız?
Abi tamam yağ olayındada hem fikir olduk.. ilk yağıda hemen anında akıtmak lazım bunda da sorun yok..
şu an tartıştığımızın bu segman denen namusuzunturbo araçlarda gaza tam basmadanda güzelce yer yaptığını söylüyorsun bana.
umarım doğru anlamışımdır
aşırı besleme bir motor zaten zorlanıyor gaza tam basmadanda içeriye basılan belli basınç belli.
demek istediğim bu sürtünüp alışması gereken yerlerin segman tarafından alınacağı..
segmanında gaza ne kadar basılırsa o kadar dışa zorlanacağı..
şimdi sizin bu turbo araçlarınızda segman yerini dediğiniz kademeli kademeli basma yoluyla bulmuş olabilir. bunun ne kadar sızdırmazlık sağladığını ilk pistonu söktğün anda görebilirsin. eğer mantığın tamam bu segmanlar kaçırmamış blow by yapmamış diyorsa tamam.
pistonu komple silindirden çıkardığın ilk anda ring gap lerin nasıl sıralandığına ve blow by varsa oluşmuş kararma bölgelerine bakabilirsin.. ben bu resimde hafiften metal metal teması sezdim görünen 2 pistonun etek bölgesinde peki buna ne diyeceksin? sürtünüyor orda
al işte sana boşa güç kaybı.. çok hafif daha yer lazım.. atıyorum çap diyelim 76 mm olsun 75.9xx gibi bir değer olsa temas olmayacaktı misal
yani basınç altında çalışıyor segmanlar artık bunların en iyi sızdırmazlığınıda nasıl elde edersiniz bilmiyorum ama ben inandığımı teknik olarak doğru olduğunu düşündüğüm yöntemi paylaştım..
ve bu yöntemle rodajlanmış bir aracın kısa ömürlü olabileceğini düşünmüyorum..
kırıldıysa vardır bir detay hata
sevdiğim işi bilen bir adamın sitesinden resim koyayım buraya ;
umarım sizin pistonlar böyle çıkmıyordur silindirden temizlemeden önce
rodajı beş para etmez bir motordan dünya kadar kompresyon kaçıran bir piston..
![]()
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
1 dk 1dk 1dkkkşimdi sen yanlış anlıyorsun dip gaz yapmıyorum ama gazada yüklenmiyorum demedim
keisicye kadar oturmuyorum dedim kademe kademe yükleniyorum dedim pistonda boşluk 7 yazıyorsa ve yol aracıysa fazla boşluğun manası ? senin dediğinin aksini iddda etmiyorum demek istediğim şudurki 100 kmde bu hareketi yapmannın manası yok "kırlırsa vardr bi hata" bu yanlış .
tamam yüzeyi yüzeye sürterek birbirlerini çalışır duruma getiriyorlar bunuda anladıkama sen şunu yapıyorsun
biraz daha sert ben daha soft hata kaldırabilir şeklini söylüyorum. ayrıda aleminyum genleştikce sertleşir senin yaptığın şekilde ki rodajlarda çok değil ama forumlardan takip ettiğim kadariyla segman kanal çatlamasına mazur kalanlar var adam böyle böyle yaptık böle oldu diyor laskey racing vivid racing ,ERl performance hepsinde olmuş
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
aracın fazla ısınması istenmez fazla soğuk olmasıda istenmez.şehir içinde kullanılırsa hararet yapar veya yapabilir. ama ben uzun yola çıkarım akşam serinliginde trafik yokken dur kalk yaparım daha rahat bir şekilde ikisini birleştirip süper bir rodaj yaparım.her devir bandında sürerim o aracımı araa kendi şehir içinde gibi hissttiririm![]()
www.drecu.com
Ne Büyüktür Emeğe Saygı Duyan İnsan...!!!
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)