Herhalde ehliyet aldigimdan beri uyguluyorum bu yontemi. Zamaninda babam soylemisti o uygulardi rolantide 3l gibi bir ortalama yakarken viteste sifira dusuyor. Eski arabamda yol bilgisayari yoktu ama suan kullandigimda hem afr gostergesinden hemde yol bilgisayarindan takip edebiliyorum bunu.
Mantik basit gaza bassin yakit gitmez motor lastiklerden gelen hareketle patlama olmadan donmeye devam eder. Patlama olmadigi icinde sicakligi artmadigi gibi asinmasida azaliyo.
arabamız enjektörlüyse süper de (ki ben crx de bu yöntemi hep kullanırdım uzun yolda, yöndetm değilde daha doğrusu artık sürüş mantığım olmuştu, viteste ayağı gazdan çek devam) karbüratörlüyse ne edecez onu düşün düşün bulamıyorum.
eski stil boşa al sal gitsin devam mı? yoksa karbüratörlüde her halde yakıt sarfiyatı olacağından (ayağı gazdan çekince benzini kesecek beynimiz yok ya) vitesteyken gaza basmamak mı yoksa boşta ilerlemek mi avantajlı?
hani belki rölantide yaktığından daha az yakar, sıfır olmaz ama daha az yakar. Bu durumda yorum nedir?
Bir ölür BİN DİRİLİRİZ...
Varlığım TÜRK Varlığına Armağan Olsun!
peygamber vitesi zihniyetinden kurtulun artıkadam açık ve net yazmış
bunuda öğrenmiş oldum abimede teşekkür ederim beni bilgilendirdiği içinbi soruda ben sorayım illa yokuş aşşa inerken 5 e mi takmamız gerekiyor yoksa normal hızının bi üst vitesine mi ? eskiler genelde öyle söylerler ya yokuş aşşa inerken olması gereken vitesin bi üstüne takılır vs diye
Ben o yöntemi bi kaç defa kullandım geçen yaz arkadaşım kendi aracında yapmıştı bu yöntemi yokuş aşağı inerken boşa atmayı sonra balatalar çok ısındı o zaman balatalar falan sıyrılmıştı çok masraf açmıştı başına Allah'tan bizim başımıza bişey gelmedi. Ben pek yokuş aşağı boşa atma yöntemini sevmiyorum illa viteste inerim.
çok yararlı bilgiler teşekkürler, bende yıllardır zaten uyguladıgım şeylerin doğru oldugunu bir kez daha görmüş oldum, bu arada yakıt pahalılığından ne yapacağımızı şaşırmış durumdayız zaten![]()
History;
1.6 GLI corolla / 1.6 IES civic / 1.4 IS civic/ 1.6 TDCI focus2 / 1.6 TDCI focus3 / 1.2 TSI Golf7 / 1.4 TSI Leon FRed / 1.6TDI DSG B8 Passat / Audi A3 Sedan 1.6TDI DSG
insanların çoğu malesef bir motor nasıl çalışır? enjektör nedir piston krank nedir, yağ pompası nasıl çalışır bilmez..
Malesef bildiğini zanneder.
Dolayısı ile daha motor işleyişini-parçalarını tam bilemeyen insanların
Beyin.. (ecu: electronik control unit) nasıl çalışırı anlamaları seneler sürer.
Bu bir eksiklik değildir aksine
çünkü herkesin farklı branşları uzmanlık alanları var, bir mimar motordan anlamak zorunda değildir.
Fakat burada komik olan, anlamadığın bilmediğin bir konuya neden itiraz edersin ?
neden karşı çıkar veya yorum yaparsın ? işte bu saçmalıktır.
Bu arada donanımhaberde konu tekrar açılmış, gene ısrarla anlamak istemeyen tipler var.
Bu tiplerle tartışmak veya birşey anlatmaya uğraşmak gerçekten vakit kaybıdır.
Ben o yüzden ilk açıklamada daha çok mekanik ve çalışma-işleyiş üzerine örnekler verdim.
Mekaniği anlamayan bir adam 2 dakikada araç beyninin çalışmasını hiç anlayamaz.
hep aynı sorular geliyor çünkü:
eee madem öyle benzin gitmiyorsa nasıl motor dönüyor?
ama o zaman yağlama nasıl oluyor?
niye ses çıkıyor hani benzin kesilmişti ?
olurmu öyle şey, benzin olmadan araba nasıl gidecek?
yok direksiyon nasıl dönüyor?
yok farlar nasıl yanıyor ?
işte bu sorulara bakarsanız aslında konu hakkında bi *** bilmeyen insanları görürsünüz.
bütün bunların cevapları benim ilk mesajımdadır, örnekli ve açıklamalı.
Bu soruları soran adam enjektör, gaz pedalı, milisaniye, pwm çıkış, mikroişlemci,rölanti valfi, ntc , rpm falan filan gibi elektronik şeyleri mümkün değil anlamaz.
Tekrar kısa bir özet gidelim
fazla mekaniğe detaya girmeden..
Çoğu otomobilde beyin var ve beyin araçta ne varsa ne oluyorsa biliyor.
siz gaza ne kadar basıyorsunuz?
motorun su sıcaklığı ne
motor kaç bin devir dönüyor?
rölanti devri ne?
hava-yakıt karışımı ne?
daha birçok bilgiyi biliyor ve kontrol ediyor hemde çok çok hızlı bir biçimde.
Beyinde kayıtlı bir rpm değeri var bu sisteme ait.
bu devrin altına inince burada konuştuğumuz özellik devre dışı kalıyor
bu değere 1200 rpm diyelim (her araçta farklı olabilir)
bazısı 1350 rpm , bazısı 1100 rpm ..
yolda gittiğinizi ,bayır aşağı indiğinizi veya kaçıncı viteste olduğunuzu unutun.bütün bunlar aslında olayı anlatabilmek içindi.
sadece gaza bastığınızı düşünün, motor çalışıyor
3000 rpm, biraz daha bastınız 3500 rpm , ayağınızı biraz çektiniz 3000 rpm
az daha bastınız 3800 rpm bu sırada ecu her bilgiyi biliyor ve ona göre davranıyor ..
çat ... ayağınızı gaz pedalından tamamen çekin ....
ecu bunu biliyor
siz ayağınızı gazdan tamamen çektiniz...
en son motor devri ne idi ? 3800 rpm
şu anda enjektörler kapatıldı ... ve motor yavaşlamaya başladı ..
nereye kadar ??
işte biraz önce yazdığım eşik değerine kadar
1100 veya 1150 devire geldiğimiz an enjektörler tekrar çalışmaya başlıyor, neden ??
çünkü öyle olmasa motor stop eder, onu istemiyoruz..
neden bayır aşağı viteste inerken örneği ???
hemen düşünelim
bayır aşağıya iniyoruz,
araç viteste olmalı çünkü boşta olsa o devrin altında olacağından sistem devreye girmez değilmi ? (rölantideki devrimiz 800-900 rpm falandır)
diyelim 4. vitesteyiz
devrimizde 4000 rpm olsun (vitesteyiz)
gazdan ayağımızı çektik
ecu diyor aha gazdan ayak çekildi .. ismail kapa olm enjektörleri ..
ismail enjektörleri kapatır ve motora artık benzin gitmez..
peki ne dedik belli bir devir var oraya inene kadar bu süreç devam eder..
diyelim 1150 rpm .
ama hala vitesteyiz değilmi ?
araç kendi ağırlığı ile gidiyor ve devrimizde o limit devrin altına düşmedi hala ?
boşta olsaydık 1 saniye falan sürerdi hemen motor devrimiz rölanti devrine inerdi.
ama viteste olduğumuzdan dolayı motor devri yukarlarda kalıyor
artık aracın yavaşlamasına bağlı olarak devirde illaki düşecek bir süre sonra.
o zamana - o devre kadar tadını çıkarın işte
işte olay böyle gaza basmadığınız sürece ve o devrin altında olmadığımız sürece yakıt gitmez motora.
Üstad insanlar daha dünyanın düz olup olmadığını tartışıyor.
Cahillik kötü şey. Öğrenmemek en kötü şey.
Biraz ilgisi merakı olan kişi sizin yazılarınıza illaki rastlar. Anlamak istemeyene hiç bir şekilde öğretemezsin.
mekanik bilgisi az olanlarin yada motor calisma prensibini net olarak kavrayamamis olanlarin anlamamasi normal olarak goruyorum ben artik
cok kavgasini ettim bunun, gercekten inanmamaya yeminli tipler var
guzel paylasim olmus, referans olarak gosterilebilir cinsten tesekkurler..
ayrica bu ecu olmayan dieseller de de var..
mekanik pompali eski nesil dieseller yani..
onlarda da avans topu falan var..
edit:
bizim golf mk2 de ornegin, karb oldugu icin boyle bi ozellik yok, bende uzun rampa inislerinde, ozellikle uzun yolda denk geldikce lpg dugmesini ortaya alip manuel takiliyorum![]()
@Maxi;
abi tekrar tekrar teşekkürler, gerçekten çok sabırlı adamsın.
Birazda benim soru üzerine yoprum yapalım aga, yukarıda da sordum ama arada kaynadı.
- Karbüratörlü, ecu'su olmayan bir araçta acaba boşta giderken mi daha az yakar, viteste ayak gazda değilken mi? Yani rölanti çalışma tüketimi viteste iken ayak gazdan çekilmiş halde giderken ki tüketiminden yüksek midir düşük müdür ?
(amacım; beyin fırtınası, farklı bakış açısı)
Bir ölür BİN DİRİLİRİZ...
Varlığım TÜRK Varlığına Armağan Olsun!
kadir bence bu konu altında karbüratörlü araç hakkında beyin fırtınası yapmayalım
çünkü zaten ucu ucuna anlaşılan bir olay
karbüratör bilmem ne işin içine girdimi hemen olay karışıyor.
burada beyni (ecu) olan araçlar için konuşalım.
tabi sen istersen teknik bölümde konu ile ayrı bir başlık açabilirsin .
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)