Benim sorduğum soru halen havada? :)
Printable View
Bu hesap yanlış gibi geldi bana.
çap :81
strok :77.4
sıkıştırma :10.2
alan= çap/2^2 x pi=51.52992998
hacim = (çap / 2)^2 x 3.14159 x strok 398.841658
yanma odası((hacim/sıkıştırma-1 ) = 43.35235413
1.23mm conta olursa kapak 1.23 mm daha yükselecek demektir. (tek conta kullanılıp altına Hylomar blue sıvı conta kullanıldığını varsayıyorum)
ek hacim 6.338181387cc (alan x conta yüksekliği)
yeni yanma odası 49.69053552cc (mevcut yanma odası + ek hacim)
yeni sıkıştırma 9.026511565 (CR= (hacim+yeni yanma odası) / yeni yanma odası))
Yok 1.9 mm kalınlığında conta olacaksa;
ek hacim 9.790686695 cc
yeni yanma odası 53.14304083 cc
yeni sıkıştırma 8.505059022
WOT ta MAP değeri atmosferik arabalarda 100 kpa civarında dolaşıyor. Eğer 05 bar boost basarsan bu değer MAP değerin 150 kpa ya fırlayacak demektir. Eğer bu MAP değeri stabil duruyorsa teorik olarak birim zamanda silindirin içine giren havanın kütle bazında %50 artışı sözkonusu.
otomatik hesaplama:
http://www.rbracing-rsr.com/compstaticcalc.html
valla bu hesapta var yanlışlık.
piston tdc iken silindirlerde 0 noktasına gelmez. aşağıda kalır. (piston-to-deck height) aşağıdaki linkten bakabilirsin.
pistonun tepesi veya derinliği,piston kompresyon yüksekliğide sıkıştırmaya etkendir. senin hesabında bu gözükmüyor.
Honda için en doğru sıkıştırma oranını hesaplamak için bu programı kullanabilirsin.
http://www.zealautowerks.com/bseries.html
orjinal conta kalınlığı 0.026" tir. conta kalınlığını inch çevirerek girip statik kompresyon değerlerini bulabilirsin.
senin hesabını bulmak için programda baktım,şu şekilde oluyor ama bu böyle kabul edilmez.
piston ile silindir arasını 0 kabul edicez piston tepesi olmayacak 0 flat piston olucak.
yanma odası da 42.7cc iken sen başka bir hesapla 43.3 bulmuşun onuda öyle yazarsak. senin sıkıştırma doğru çıkıyor.
Merruse TDC'de piston silindir 0 noktasına gelir dememiş ki. Statik CR hesabının temeli V@bdc/V@tdc değil mi? Honda demişki ben 10,2 birim havayı alırım bunu 1 birime sıkıştırırım demiş. Merruse'da basit matematik kullanmış, Hacim/(Sıkıştırma-1)=Yanmanın gerçekleştiği hacim demiş. Belki orda kafa karıştıran yanma odası hacmi lafı olmuş olabilir. Bu hesapda ki değerin içerisinde yanma odası+conta+kapağa olan mesafenin hacmi+piston hacmi var. Yani toplam değeri bulup buna konulacak contanın oluşturacağı ek hacimide kalınlığı ve çapı kullanarak hesaplamış.
Kendisi gelince mutlaka daha iyi şekilde açıklayacaktır.
bu hesap yaklaşık hesaptır. tam net sonucu söylemez. verdiğim linkten bakabilirsin. meeruse tdc de piston 0 a gelir dememiş ama öyle kabul etmiş olması gerekiyor. bu hesap yöntemi ile yaklaşık değeri bulabilirsın. verdiğim linkten dediğim değerleri girersen sizin hesapladığınız oran çıkar.
piston comp height:30.55mm ( piston ile deck height arasını 0 yapmak için, normalde 0.022" aşağıda duruyor)
piston dome volume cc:0
Combustion Chamber Volume (cc): orjinali 42.7cc siz yaklaşık 43.3 kabul edip. conta kalınlığını 0.048" girersen sizin bulduğunuz sıkıştırma oranı çıkıyor.
"DETENASYON: Karışımın buji tarafından ateşlenmesinden sonra yanmanın düzensiz olarak gerçekleşmesine detenasyon denir. Karışımın ani yanması sonucu yükselen basıncın oluşturduğu vuruntu çok şiddetli olursa, motor parçaları yıpranır."
Burdan yola çıkarsak, conta kalınlığı diğer contaya göre oldukça fazla olduğundan meydana geliyor anladığım kadarı ile? Yoksa bu durum " DETENASYON" İnce conta için de zaten geçerli değilmi? Bence aradaki fark kalınlıktan kaynaklanıyor?
Bir turbo setup daha;
b16a2 (stock bore, stock sleeves)
stock head
JE 9.0 Pistons
Eagle Rods
Precision SC61 compressor housing (SC5031E .48 a/r exhaust housing and wheel)Precision 1025 FMIC (known as the 600hp IC)
ITR IM
InlinePRO SS Manifold
2.5" DP and Exhaust
550CC Injectors
Hondata s200b w/ chipped ECU
Greddy ProfecB spec2
GSR tranny
Full Interior, A/C, P/S, everything.... (my daily driver)
Best Time: 12.9 @112mph with a 2.1 60'
Dyno: (Temp: 92degrees, Humidity: 80%)
305fwhp @ 15.5lbs
204.9wtq @ 15.5lbs
Bu setupda stok motora ; piston + kol + intake + enjektör yükseltmesi yapmış, Ama örneğin gömleklere dokunmamış? Bunun gibi en az 15 örnek gördüm. Bu konu için ne dersiniz? Yani motor içinde sadece piston+kol değişimi ve mevcut gömleklerle sorun olmaması ?
300hplerde gömlekler sorun çıkarmaz diye düşünüyorum piston kol koyarken motoru iyi bir rektefiyecide sıfırlarsınız zaten.
Orada birebir ayni sistemdeki basinc artisi orneklenmis, turbi degisirse tum hesap degisir.
Yaklaşık hesap ne demektir? Hesap zaten net sonuç elde etmek için yapılır. Hesapta standart sapma dışında hata olmaz. Yaklaşığı da olmaz.
Orada bulunan değerler verilen sıkıştırma oranı baz alınarak fizik ve geometrinin genel kaidelerinin uygulanması sonucu ortaya çıkan değerler. Eğer veriler doğru verildi ise o hesabın dışında bir sonuç elde etmenize imkan yok.
Sıkıştırma oranı verilmiş bir motorun yanma odasının hacmini bulmanız için piston yada kapak yüksekliğini bilmenize gerek yoktur. Eğer sizin önünüze motor koyulupta al bunun sıkıştırma oranını hesapla derlerse o zaman her ikisine de ihtiyacınız var. Yukarıdaki örnekte sıkıştırma oranı zaten biliniyor. Dolayısı ile ne üst ölü
noktadaki kapağın tepe noktasının yüksekliğine ne de conta kalınlığını bilmenize gerek yok. Pistonun silindir içindeki strokunu bildiğimize göre hacmini hesaplamanız için basit geometri bilgisi yeterli. Sıkıştırmanın oranıda hazır oalrak verildiğine göre pistonun üst ölü noktadaki pozisyonunda arda kalan hacim zaten yanma odasının hacmidir. Buna ister deck yüksekliğini ekleyin, isterseni conta kalınlığını. Onlar bahsi geçen kalın conta işinde tümüyle gereksiz ayrıntılardan ibaret. İster pistonun tepesi düz olsun isterse oyulmuş. Farketmez. Adam size zaten onların tümünü hesaplayarak kompresyon oranını hesaplamış ve söylemiş. Eğer pistonunuzu OEM kullanıyorsanız, contanızı OEM kullanıyorsanız üreticinin verdiği tüm veriler tutacaktır. Sizin araya daha kalın bir plaka koyarak elde edeceğiniz ek hacimi hesaplamanız içinde bir silindirin hacmini hesaplamaktan farkı olmadığını zaten biliyorsunuzdur. Yanma odasına bunu ekler, ***** sıkıştırma oranı formulünde yerine koyarsanız yeni sıkıştırma oranınızın ne olduğunu kolayca bulursunuz.
Yukarıda verdiğim hesaplama eğer gelen veriler doğru ve eksiksiz ise %100 doğru. Aksi olabilmesi için yazılan verilerin (çap strok ve sıkıştırma) eksik olması gerek şarttır. Küsuratları atlamışlardır falan filan.
Senna bu seninki şark kurnazlığı..:) Bırak kompresörü sadece türbini bile değiştirdiğinde egzost flowunun değişeceğini sende biliyorsun. Dolayısı ile kapağın geçirgenliğininde (bu da ne demekse artık) değişeceğini.. Oradaki güç farkının nedeni, sirküle olan havanın flow un değişiyor olması. Ama eminim bunu sen benden daha iyi biliyorsundur zaten.. Verdiğin örneğin kütle ile bağlantısının olmadığını sen eminim biliyorsundur.
%100 doğrulundan hiç emin değilim.
kısaca şöyle yazayım sana örnek vererek.
b16b motorun 81x77.4 10.8:1cr
b16a2 motorun 81.77.4 10.2:1cr
senin hesapta kullandığın,
yanma odası((hacim/sıkıştırma-1 ) formulunde
.
verdiğim programı inceledin mi bilmiyorum. orada kullanılan programdaki bütün değerler doğrudur. hepsi pdf lerden ölçülerek alınmış kesin bilgilerdir.
editliyorum: silindir kapağı yanma odası hacmi ile toplan yanma odası hacmini karıştırmışım.
fakat yinede hesapladığın verilerde bir terslik var. çünkü daha önce verdiğm linkteki programda bütün sıkıştırma oranları birebir tutmaktadır. bu da programın ve hesabın hatasız olduğunu gösterir.
Ne demek istediğini tam olarak anlamadım...
Eğer MAP %50 artıyorsa bu havanın flow u %50 artacak demek değildir ki..Flow un daha fazla artması lazım. Ama 100 kpa da sabit hacimde atıyorum 100 gr hava var ise, 150 kpa da aynı hacimde 150 gr hava var demektir. Eğer senin havayı bastığın düzenek (turbo yada supercharger) kapağın sirküle edebildiği havadan daha fazlasını basabiliyorsa zaten o basıncı oluşturabilir. Yani her devirde %50 daha fazla hava vardır diyemeyiz. Ancak, WOT da emme manifoltunun basıncı 1 atm dir. Yani 103 kpa falan. Eğer aynı şartlarda sen bunun manifoltuna 150 kpa basınç oluşturabiliyorsan bu durumda motorun geçirgenliğini (şuna bir türlü doğru bir kelime bulamadım ya helal olsun bana :) ) yenmiş ve üstüne %50 daha fazla hava basmışsın demektir. Yani eğer motorun WOT ta %100 VE si olan motor devirinde (genelde max torkun olduğu devir falan oluyor) eğer 150 kpa lık basınç oluşturabilirsen o durumda %50 daha fazla hava basabiliyorsun demektir. (teorik olarak). Ancak motorun VE sinin daha düşük olduğu noktalarda WOT halinde dahi 150 kpa MAP oluşturabilmen için basman gereken hava %50 den fazladır.
Aktepe, demekki o yazılan çap strok ve sıkıştırma oranı rakamlarının küsuratlarında sorun yok ise geri kalanı basit geometri hesabı.. Eski yunandan bu yana değişmeyen geometrik kuralları hiçbir program ve hesaplama ile değiştiremeyizki. Tekrarlıyorum. Eğer 10.2 sıkıştırma oranı net 10.2 ise ve çap ve strok değerleri tam verilmiş ise o hesabın alternatifi yok. Bu hesap o motor için şöyle bu motor için böyle diye değişmez. Hesap hesaptır.
Arkadaşlar bu yaptığınız hesaplar sonrası, eğer mümkünse bana da bir cevap verin :)
Şimdi stok motorda kalın conta ile komp. düşürmek emniyetli ve doğrumudur, değilmidir?
Eski yunandan bu yana değişmeyen geometrik kurallarda haklısın ama haala yapılan insan hataları olabilmektedir ;)
1.23mm conta olursa kapak 1.23 mm daha yükselecek demektir. (tek conta kullanılıp altına Hylomar blue sıvı conta kullanıldığını varsayıyorum)
ek hacim 6.338181387cc (alan x conta yüksekliği)
yeni yanma odası 49.69053552cc (mevcut yanma odası + ek hacim)
yeni sıkıştırma 9.026511565 (CR= (hacim+yeni yanma odası) / yeni yanma odası))
1.23mm kapak contası konduğu zaman kapak 1.23mm daha yükselmez. zaten üstünde 0.7mm conta bulunmaktadır. kapak sadece 0.53mm yükselir
ek hacim 2.73cc olucaktır.
yeni yanma odası 46.03cc
yeni sıkıştırma (CR= (hacim+yeni yanma odası) / yeni yanma odası))
hesabından 9.67 olucaktır. programda da 9.7 çıkmıştır.
hesap doğru fakat hata oluşmuş belli ki gözden kaçan.
Naaptın B.Aktepe???
İyide o sorulara kimse net bir cevap veremez. Ancak kişisel fikrini falan yazabilir.
Emniyetlimidir? Neden olmasın? Eğer doğru setup yapılırsa sorunsuz çalışır.
Doğrumudur? "Teorik olarak" doğrudur.
Riski varmıdır? Elbet vardır.
Eğer kompresyonu decompression plate ile düşürürseniz daha yüksek basınçlarda çalışabilirsiniz. Ancak motorunuzun VE si yani volumetrik verimliliği düşeceğinden alacağınız güçte düşecektir. Yani 10.2 sıkıştırmalı bir motorda 05 bar basmakla 9 sıkıştırmalı bir motorda 07 bar basmak arasında güç kazanımı açısından uçurum bir fark yok. (rakamları attım) Bu size ne sağlar? Patlama basıncı düşeceğinden piston ve kolların üzerideki yükte düşecektir. Biraz daha güvenli sularda gezersiniz. Ancak benzer güçleri elde edeceksiniz. En basit anlatımı bu.
Eğer %100 güvenli %100 garantili iş istiyorsanız, forged kol ve pistondan daha iyi bir seçenek yok. Hazır almışken overbore alırsınız böylelikle gömlek falan filan gibi şeylere ihtiyacınız kalmayabilir (kalmaz değil kalmayabilir). Eğer 1.6 motordan 300 hp çıkartmak gibi bir derdiniz varsa plate ile falan uğraşmayın derim ben. Ama yarım bardan daha az basılacaksa ve hedefler makul ise "bence" motora girişmeye gerek yok. Ancak sizin durumunuzda zaten motoru açacağınız için forged almak menfaatinize zaten. OEM piston sekman setinin pek ucuz olduğunu sanmıyorum açıkcası.
orjinal sıkıştırmada 10.2 olan motorda zaten 0.7mm kalınlığında conta bulunmaktadır.
sen contayı 1.23mm ile değiştirdiğin zaman aradaki fark 0.53mm olmaktadır.
ek hacim hesabı değişmekte onunla beraber geri kalan hesaplamalar değişmektedir.
Kafa buluyorsun galiba.. Orada decompression plate kesilmesinden bahsediyoruz. Altına Hylomar blue sıvı conta kullanıp kalınlık yaratmamasını sağlamışız, üstüne de standart conta kullanmışız. Tek conta kullanılmasından bahsederken plate in altına ve üstüne ayrı ayrı conta kestirilmeyip altına yükseklik yapmaması için sıvı conta (ki o gerçekten özel üretim standartlarına sahip bir contadır) üstüne ise OEM contası neyse onun konmasından bahsediyoruz. Kapak gayet güzel 1.23 mm yükselir. Çelik conta kestirilipte hiçbir tarafına conta konmaksızın kullanabilecek kadar gözü kara birisi ile tanışmadım henüz..
O kalınlıkta contayı nasıl yanmadan tutacaksın? Er yada geç patlar çatlar..
Decompression plate yoksa neden altına sıvı conta tepesine conta koyacaksınki?
altına sıvı contada koymuyorum. bakır spreyi ile üstünden geçiyorum contanın sadece.
üreten firmalar var.
http://www.cometic.com/sportcompact.aspx
buradan araştırabilirsin.
şu an minikslerin aracında 3mm kalınlığında cometic conta var. ver patlama çatlama yapmıyor.
Asıl cometic yok ortada. Ben yorumumu yapmışım ve demişimki ben kendi arabam olsa çelik decompresyon plate kestirirdim demişim (mesaj 106) oda demişki nasıl hesaplanıyor (mesaj 107) bende hesaplamışım. Hadi bu arkadaş bilmiyor en azından ustası bu çelik contanın altına üstüne bişi koyalım der. birtafafına kendi contası gelecek ki bu kapak tarafı blok tafaında da hem sızdırmazlık hemde dayanımı sağlamak için özel sıvı conta kullanılacak ki kapak sıkıldıktan sonra 1 gün yağ konmayacak marş basılmayacak akşam sık sabah ne yaparsan yap gibi.
Bak bahsettiğimiz decompression plate bu;
http://www.fordist.com/mertol/mondi/sc/decomplate.jpg
Hımmm.. Demekki araya hiç bir şey koymayacağız? ( hiç birşey derken oem hariç )Motoru komple açtırıp herşey sağlıklı ise tekrar toplayıp, bolt-on tubo ile max 0,5 barlarda 210 - 225whp civarında güvenlik içinde kullanacağız? bu doğrumudur peki?
merruse,
ikimizde farklı şeylerden bahsetmişiz konunun başından beri takip ediyorum.
senin hesap doğru matematiksel olarak fakat arkadaşın sorusu başka. dekompresyon plate vs kullanılmıyor hondada. cometic firması çeşitli kalınlıklarda contalar üretmekte. orjinal conta sökülüp yerine konuluyor.
benim hesabımda, orjinal conta yerine 1.23mm conta kullanılırsa sıkıştırma ne olur idi.
senin hesabında 1.23mm kalınlığında dekompression plate kullanılırsa sıkıştırma ne olur idi.
karmaşa bundan ibaret.
http://www.prostreetonline.com/a/hon...ead-gasket.asp
bu linkte b serisinde kullanılan cometic contaların çeşitli kalınlıkta olanlar mevcut.
Kimin arabasında ne var ben bilemem açıkcası. Başkasının arabası içinde ne referans veririm ne de yorum yaparım. Ama şahsen ben kendi arabama direk çelik contayı koyup kapağı kapatmam. He kapatan vardır, olabilir. Ben yapmam.. Dünyanın geri kalan kısmında da yapana pek rastlamadım açıkcası.
Alıntı:
Decompression Plate:
In the interest of the weight of the wallet, compression ratio was going to be dealt with by using a decompression plate - the 'proper' way is obviously to use forged pistons with a suitable compression height, but at £4-500 a set that wasn't an option until we'd proved the plate wouldn't work. We'd got a plan for the plate anyway, so there's a good chance it would be OK...
The plan was to seal the laser cut steel plate to the top of the block, firmly located on the head-alignment dowels. A single normal head gasket would seal the plate to the head. This way the plate would expand with the block whilst unable to move around freely due to the dowels, and the head and head gasket would be able to move and function as intended - using a gasket both sides of the plate was going to be asking for trouble.
http://www.rsrich.force9.co.uk/zetec-turbo/plate.jpg
Benim size dediğim sistem (B.Aktepe farklı bir contadan bahsediyormuş) de sıralaman şu şekilde olacak:
-Kapak
-Kendi contası
-Decompresion Plate (1,23mm)
-Sıvı conta
-Blok
Sıkıştırmanda 9.0:1 olacak
Bu noktadan sonra ne basarsınız ne basmazsınız, kırarsınız kırmazsınız, o istediğinizle doğru orantılı.