merruse Nickli Üyeden Alıntı
Baştan başlayalım o zaman. Oksijeni ölçtüğü doğru da lambda olarak ölçüyor. Yani stoichiometry_point=1 gibi bir denklem düşün. Bu benzinde 14.7/1 ama LPG de 15.6-15.8 arası. Senin lambda probundan gelen veriyi işleyen ufak pump-nerst devresi var ya, o lambdayı 1 gördüğünde burası 14.7 olacak şekilde scale edilmiş halde. Ama LPG için o değer 14.7 değil işte. Eğer illede gözümle göreceğim diyorsan 4 yollu gaz analiz cihazını sok egzosttan, değerleri yaz, o anki AFR ni söyleyeyim sana. (bunu defalarca yapıp yukarıdaki ifadenin doğruluğunu test etmiş biri olarak söylüyorum bunu)
Şimcik buradan hareketle devam edersek;
senin göstergede 14.7 (arabanın ECU sunun da) gördüğün değer aslında 15.6 AFR.
Benzindeki ideal lambda 1. Yani 14.7 AFR. Stoichiometric dediğin şeyin karşılığı o zaten. Stoichiometry teorisi dediğimiz ise "kimyasal olarak" en verimli yanmanın gerçekleştiği yer. Başka deyiş ile en az karbon atığının çıktığı karışım oranı.
Benzindeki en yüksek torkun alındığı oran ise 12.5. Aynı değer LPG için 11.8-12 (yanlış hatırlamıyorsam,4-5 sene önceki mevzu). Bu gerçek karışım oranına göre verilmiş bir değer ama.
LPG nin yanma karakteri benzin ile aynı değil. Her ne kadar depoda sıvı olarak saklanıyor olsa da vaporizerden (tüpçülerin "kafa" dediği şey) sonra gaz formuna dönüyor. Vaporizer zaten buharlaştırıcı demek. LPG nin basıncını düşürüp (tankta 10 bar civarında saklanır, vaporizer çıkışında 2-3 bara kadar düşüyor bu) Radyatör suyunu sıvı haldeki LPG yi gaz formuna çevirmek için ısıtma amaçlı kullanıyor. Buharlaşma ısısı 22-23 derece gibi bir şey olması lazım. Fazla dağılmadan konuya dönersek, gaz formunda olduğu için alevlenmesi daha çabuk olur ancak yanma süresi benzine kıyasla kısa. Yakıtın yanma süresi kısa olduğu içinde silindirin içinde kalma süresi de kısalıyor haliyle. Bundan kelli tork alabilmeniz için aynı cycle da çift püskürtme yapmanız lazım. Bunu yapan kit yok. Dezavantajı ortadan kaldırmak için fazladan yakıt püskürtülüyor işte. O da maksimum torkun alındığı AFR oranına yansıyor. Ne kadar verimli olur tartışılır.
(Özel soru: Sen vakti zamanında 106 sı olan xsi misin?)