Warm Hatch
Hot Hatch
Emeğe saygı dedin, beni kazandın brocum
Niyeti olan illa aç göster der tabi. Ama niyeti olmayanın aklına karpuz kabuğu kaçmasını engeller. Bir de dediğin gibi, çok daha derli toplu durdu. Bu etkisi aslında çok daha faydalı oldu.
Forged motoru yapali yaklasik 2 yil ve 60.000 km oldu.
Cok sukur motordan yana hic sorun yasamadim, bugun de en ufak bir yag eksiltme duman atma vs yok.
Fiat grubunda onerilen triger degisimi aslinda 120.000 km. Ama yuklu araba diye ben trigeri 60.000 km de bir değiştiriyorum.
Bugun sanayiye girip motor yaptigimdan beri en buyuk bakimi yaptim. Triger, gergi rumani, V kayisi, kayis rulmani, yag, yag filtresi, buji, tum manifold saplamari, manifold contasi, turbo contasi ve turbo yenilendi. Bir de meth kit nozzle ve selenoide ultrasonic temizleme yaptim.
2 yildir kullandigim gt1446'dan hybritlenmis gt1549 ayarindaki turbomun emme pallerinde ufak tirtiklanma vardi. O sebeple durun eski gt1446 turboyu Eksen Turbo Kadir Usta'ya gonderip, onu da gt1549 seklinde hybritledim. Tek fark emme pallesi yine billet sekilde ama eski tubo 6 kanatti, bu 11 kanat. Farki test edip gorucem artik.
Neyse bugunden bir kac foto atayim. İlki eski triger ustundeyken, sente aparati ile kranki ve egzantirikleri kilitlemeye calisirken:
Tum manifold ve turbo saplamalarini yeniledim. Vida sabitleyiciyle beraber cifte somun ile montajladim.
Bu da 11 palli yeni turbom:
Aksilik olmazsa yarin yeni turboyu denerim, izlenimlerimi yazarim.
yrn denedikten sonra ara beni
Romeo <3 Giulietta
Bugunku denemelerime gore yeni 11palli turbodan hoşnut degilim. Malesef 6000 devir ustu basinc tutmasi cok iyi degil. Devir sonunda neredeyse 1.2 bara kadar dusuyor. Onceki turboda bu 1.4 bar idi.
wastegate in preload ayari ile oynadim, adaptasyonu da sifirladim. Orta ve dusuk devirde tepki ve basinc cok guzel. Ama ustlerde sonuc degismedi.
Yeni 11 palli turbiyu oem halinde uzun sure kullanmistim. Bir ihtimal wastegate diyaframi yumusamis olabilir. Hafta ici musait olursam, eski turbonun wastegate'ini buna takip deneyecegim. Sonuc degismez ise eski turboyu birebir yenileyip geri takarim. Gelismeleri yazarim.
Bugun eski turbonun wastegate'ini, yeniledigim turboya taktim. Kagit uzerinde iki wastegate de ayni. Ama yenilenen turbonun ustundeki wastegate daha uzun sure kullanildigi icin gercekten ufak bir miktar da olsa yumusamis. Wastegate degisiminden sonra tam bir "Eureka" anı yaşadım. Cunku ust devir basinci tam da olmasi gerektigi gibi devir sonunda 1.4 bar stabildi ve orta/dusuk devirde de cok cilgin peak atiyor. bazen 1.9 bar bile peak gordugum oldu. Bu kadar peak başımı da agritabilir tabi. Bu sebeple arabanin self adaptasyon ile bu peak i kontrol altina almasini umit ediyorum. En kotu senaryoda ise gecmiste overbosst onleyici olarak kullandigim, n75 valfine paralel duran manuel boost controler i devreye alabilirim. Bunu artik zaman gosterecek.
Bol basincli logumuzu da soyle birakalim:
![]()
manuel boost controler i devreye alalım
Romeo <3 Giulietta
Cuma günü otobanda sakince giderken, ufaktan gaza yüklenmem ile turbodan çok çılgın sesler gelmeye başladı.
Olası iki senaryo vardı, ya turboyu kucağa almıştım, ya da egzoz / manifolt vidaları gevşemişti.
Sakince kullanıp, akşam üstü iş çıkışı yakındaki benzinlikte emmeyi söktüm. Neyse ki turbonun içi tertemizdi ve hiç boşluk vs yoktu. O anda kontrol amaçlı çektiğim emme tarafının fotosu:
Yine orada ikinci detayı fark ettim ki, turboyu manifolda bağlayan 4 saplamadan sağdaki ikisinin somunları düşmüş. Yani o müthiş ötme sesi manifolddan kaçan egzoz gazına aitmiş. O saplamara çifte somun takıp, vida sabitleyici ile takan da bendim. Kendi yaptığım işe tatlı bir küfür edip, içimi rahatlattım ve sakince eve gittim.
Sabahında Tanır oto'ya geçip, el parmakları küçük bir ustamıza, söz konusu iki saplamayı da vida sabitleyici + çift somun şeklinde bağlatıp, güzelce torkladım. Sonrasında da vida sabitleyicinin iyicene kuruması için arabayı sadece 1km kadar sanayiden eve getirip, tüm gün yatırdım.
Bugün oğlanın basketbol dönüşü otobanda yaptığım düz yol denemesinde 6000 devir 5. viteste 1.51 bar basıncı meth kit saatinde gördüm. Yani bir önceki loga göre 0.05 bar daha iyileşme var, egzoz gazında kaçma olmayınca.
Çok şükür deyip, nazar değmemesini umut ederek önümüzdeki maçlara bakacağım.
Aklımdaki bir sonraki iş ise yeni yağ basınç ve sıcaklık sensörünün montajı. Bir de tekrar açık hava filtre sesini özledim. Onun için fiberglass'tan daha prof bir kazan yapabilir miyim diye bir yandan düşünüyorum. Bir de fren soğutma hortumlarının girişini sis farları boşaltmalarına alacağım, hortumlarını yenileceğim. Bunun için çok yakın tarihte piste çıkma niyetim olmadığından yine bekletme modundayım.
Hoca efsanesin, şu bizim motoru da sana getireceğim![]()
Bu arada bendeki yağ kaçağı işini de keşfettim sanki. Bi yeri çözüyorum başka yerden cortluyoruz.
Baktım ki yağ filtresinin oradan kusup duruyor, filtre mi yanlış, orada bir hata mı var anlamadım? Fikrin var mıdır hocam?
Cok sagolasin abi.
Bahsettigin bilge yag kacagi olasigi acisindan alternatifi cok olan bir nokta. Yag hortumlari, yag sogutucusu, filtre kazaninin plastigi ve contasi, bloktaki saplamalar vs hepsi olasi bir kacak noktasi.
Senin arabayi lifte alip, oncelikle bolca balata speyi veya hava tabancasi ve benzin ile temizleyip o sekilde liftte biraz calistirip kacak noktasini gormek lazim. Diger turlu olasilik cok oldugundan, nokta atisi tespit cok zor.
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)