Alıntı:
İstanbul'un en önemli sorunlarından biri ulaşımdır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından ulaşımda yaşanan sorunları çözümleyeceği iddiası ile Avcılar-Söğütlüçeşme hattında kullanılmak üzere 50 adet Phileas marka otobüs satın alınmıştır. Alınan 50 otobüse toplam 60 milyon avro ödenmiştir. Ancak alınan otobüsler ulaşımda kolaylığı sağlamadığı gibi, sık sık arızalanması nedeniyle yolculara da sıkıntı yaşatmaktadır. Çok yüksek fiyatla Hollanda'dan getirilen Phileas marka otobüsün 35 tanesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından seferden kaldırılmıştır .
Phileas marka otobüslerin, İstanbul için en uygun araçlar olduğu yönündeki açıklamaların gerçekle bağdaşmadığı, vatandaşların yaşadığı somut örneklerle ispatlanmıştır. Yokuş çıkmakta ve hızlanmakta zorlanan, süspansiyon sisteminde sorun olan ve yol tutuşunda bekleneni vermediği ifade edilen Phileas marka otobüslerin İstanbul trafiği için en uygun araç olmadığı ortadadır.
İETT Genel Müdürlüğü'nün, İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek'e, 2007 yılında hazırlattığı fizibilite raporunda "Metrobüs projesi için değerlendirilen iki otobüs seçeneğinden, Capacity otobüsünün finansal değerlendirme göstergeleri, Phileas otobüsüne göre önemli ölçüde daha iyidir." denilmektedir. Bunun yanında, Fransa Ulusal Bilimler Araştırma Kurumu için araştırmalar yapan Robin Foot da Phileas marka otobüslerin kent taşımacılığında sakıncaları olduğuna dair bir rapor hazırlanıldığını ifade etmiştir.
Yapılan fizibilite çalışmasına rağmen hem ekonomik olarak, hem de kapasite olarak daha iyi durumda olan otobüslerin seçilmeyerek Phileas marka otobüslerin satın alınması, İstanbul gibi kenti yönetenlerin, yönetim anlayışındaki zafiyet ve yanlışlıktan kaynaklanmaktadır.
Büyük bir maliyetle alınan otobüsler şu anda kullanılmamakta ve depolarda bekletilmektedir. Oysa İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından yapılan açıklamada 1 Mayıs 2009 tarihinde bu araçların tamamının seferde olacağı ve hiçbir sorun yaşanmayacağı ifade edilmişti. Metrobüslerin tamamının söylenilen tarihte seferde olmaması ve sık sık yaşanan arızalarla ilgili olarak şimdiye kadar İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından kamuoyunu bilgilendirici ve tatmin edici bir açıklama da yapılmamıştır. Türkiye'de kendi ürettiği körüklü otobüsleri almak yerine Hollanda'dan İstanbul trafiğine uygun olmayan otobüsleri alan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, kamu kaynağını israf etmiştir.
Alıntı:
Rampa çıkamıyor
Fransa Ulusal Bilimsel Araştırma Kurumu da 3 yıl önce hazırladığı raporda “manyetik kılavuzlamalı” Phileas marka metrobüslerin kent içi trafiğe uygun olmadığına dikkat çekmişti. Araçların bu özelliğinin devre dışı bırakılması durumunda klasik araçlardan yaklaşık iki kat daha pahalı olduğuna, araç kütlelerinin hafifletilmiş olmasının bir dezavantaj haline geldiğine vurgu yapılmıştı. Şu an hizmete sunulan az sayıdaki Phileas marka metrobüslerin en önemli eksikliği rampa çıkma konusundaki yetersizliği. 15 Mayıs günü Haliç rampasını çıkamayınca yolda kaldı. Bu marka araçların rampa çıkamadığı yönünde eleştiriler daha önce de gündeme gelmişti.
Yazdığın yazının tek bir noktasına katılıyorum.