SGI(sıralı) LPG kitlerinde önemli birkaç nokta vardır. Bunların başında enjektör gelir. Selenoid valfler de kullanılır, elektromekanik enjektörler de. Selenoid valf tipindekilerde tepki süresi çok geçtir.
LPG enjektörlerinin hepsi musluk mantığıyla çalışır. Yoksa dizel enjektörü gibi atomize bir püskürtme imkansız. Rail'deki basıncın önündeki enjektör açar ve kapatır. İş bu enjektörn tepsi süresidir. Özellikle rölanti ve hafif yükte benzin enjektörünü yakalayabilmeli, hatta önüne geçebilmeli.
Bu yönüyle selenoid valf tipli enjektörler geri kalırlar. Bu tipte enjektörleri tercih etmeyin.
Tepki süresi en kısa olan enjektörler khein ve brc enjektörleridir. brc enjektörünn bir diğer avantajı da gazı çalışan elektromekanik kısmına almadan, ucundaki pistonla püskürtmesidir ki bu sayede kötü gazdan da en az etkilenir.
Teleflex'in enjektörleri manifold üzerine monte edilir. Mantık güzel olsa da uygulamada püskürtme noktası enjektörün büyüklüğünden dolayı diğer sistemlere göre oldukça geride kalır. Ayrıca manifold yapısı da burada çok önemli. Çoğu manifoldda çatlaklara yol açacak ölçüde büyük delikler açılması gerekiyor. Bu da riskli.
Lovato, atiker vs... bunlar enjektör olarak selenoid valf kullanır.
Diğer dikkat edilmesi gereken nokta ise regülatördür. Yani gazı buharlaştıran parça. Regülatör basıncını sabit tutabilmelidir. Zira rail üzerindeki basınç çok değişirse enjektör süreleri de yetersiz veya fazla gelebilir. Örneğin 1500mb'a göre siz enjeksiyon süresini 10ms olarak ayarlamışsınız. Ama araç yüke bindiğinde regülatör yetişemiyor ve basınç 1200mb'a düşüyorsa bu sefer 10ms enjeksiyon süresi yetersiz kalacaktır. Bazı sistemlerde rail basıncı gözlenerek ve düzeltme yapılarak bu sorun giderilmeye çalışınılsa da en güzel sistem basıncın sabite yakın olduğu sistemdir.
Prins, BRC, Teleflex gibi büyük markalar artık bu regülatör işinde uzmanlar. Çok ucuza kaçmadığınız sürece regülatörden sorun yaşamazsınız ve sabit basınca ulaşırsınız.
Bir diğer nokta ise bağlantıda kullanılan sensör ve bağlantı imkanları ile mapping arayüzüdür. Örneğin bazı ucuz markalarda rölanti ve yük için bile ayrı ayar yokken, tek bir yerden tüm haritayı komple artırmak veya azaltmak ancak mümkünken, bazı sistemler ise size her map değeri, veya her tps değeri ve her devir için ayrı ayrı müdahale imkanı tanır. Özellikle bizim gibi hassas kullanıcılar için ise her devirde aracın AFR'sinin idealde kalmasını sağlamak çok önemlidir. Bu yüzden map sensörü olan veya oem map bağlanabilen, devir bağlanan, ve hatta gerekirse tps bile bağlanan ve programında her devir ve map durumu için ayrı ayrı müdahale imkanı sunan kitleri tercih edin.
Bence en önemli noktalardan birisi ise servis ve garanti sürecidir. Kit ne kadar kaliteli olursa olsun aldığınızın ertesi günü bir arıza çıkmayacağının garantisini kimse veremez. Ama size arıza çıksa bile arkasında duracak bir distribütör lazım. Bu noktaya özellikle dikkat etmek gerekir.
MTM, BRC ve yerli BRC olayına gelince,
MTM BRC'nin tedarikçisidir. Rail ve benzeri bazı parçalarını üretir. Ama İtalya'da MTM diye bir kit yoktur. Vakti zamanında BRC'yi paralel ithalatla bulgaristan, romanya gibi ülkeler üzerinden getiren yetkili olmayan montajcılar BRC distribütörü 2A'nın yasal takip başlatmasıyla artık BRC ismini kullanamıyorlar. Bunun yerine kendilerine BRC'nin parçalarını kullandıkları bir kit oluşturdular. İsmine de kit MTM dediler. Ki zaten BRC'de de birçok malzemenin üzerinde MTM yazıyordu. Etiket derdi de kalmadı. BRC'nin Plug&Drive yazılımını da elden geçirip kit MTM ver.1.0 diye piyasaya çıkardılar. Khein enjektör kullanıyorlar. BRC'nin yazılımı buna müsaade ediyor zaten. Genel olarak kaliteli malzemeler var kit MTM'de. Ama söylediğim gibi, herşey malzemeyle bitmiyor. İş distribütörde ve yetkin ve yaygın servis ağında bitiyor. Khein enjektör brc'nin patentli ino 3 enjektöründen daha üstün değil. Bence malzeme olarak da tercih sebebi olacak bir durumu yok. Ama brc ile aynı fiyata, ki hiç sanmam, genius max regülatörlü, khein enjektörlü, plug&drive ecu'lu kit mtm'yi veriyorlarsa, garanti riski göze alınıp kit mtm tercih edilebilinir. Geriye kalan tüm durumlar için brc derim.
BRC'nin yerli olduğu iddiaları bu paralel ithalatçılar tarafından yayılır. BRC'nin enjektörünü, regülatörünü, ECU'sunu Türkiye'deki imkanlarla üretebilecek ustanın elinden öperim. Keşke olsa. Keşke yapabilsek de gururla söylesek. Ama adamlar bizden 3 nesil önce bu işe başladılar. Artık zor.
Bu arada aracınız 140'lık laguna ise brc'nizi gerekirse farkını vererek 1500mb'lık regülatörlü isteyin. 50-100tl lik farka değecektir.
Sorunuz olursa cevaplamaya çalışırım.