Sürekli aynı devirde aynı hızda başladığın yerde marş bas gittiğin yerde marş kapa olmaz :)
Printable View
ilk marş tan sonra 1 2 saat calışsın araba rolantide daha sonra 200 km 300 km dur kalk yapıp motoru ısıtıp sogutarak şehirde kullan. uzunyolda devirleri ac 1000 km ye tamamla bitir gitsin. ara ara yag kontrol et içinde metel parçalar olup olmadıgına bakıcan yag temizse sıkıntısız aynı şekilde devam 1000 km ye kadar...
Rodaj eger her devirde motoru alistirmak ise, ozaman 3.500 geciyorsun ornegin rodaj bitene kadar, peki ust devirlere nasil alistirmis oldun ??
Her deviri alistirmak ise ozaman, dip gaz yapmadan en ust devirlerini gormek gerekmez mi ?
Rodaj konusunda bir cok tartisma olmustur, kimi der 1.000 km, kimi 3, 000.
Kimi der motor calisir calismaz ilk 15 dakikasinda dip gaz yaparak basmalisiniz ve en iyi alisma surece bu ilk 15 dakikada olur.
Kesin ve kanitlanmis bir sey olmadigi icin, herkes kendi tecrubesine dayanarak rodaj tekniklerini soyleyebilir.
Uzun yolda da yapabilirsin rodaji, sonucta uzun yoldada isinip soguyor, illa buz gibi olup tekrar isinmasina gerek yok.
Bana sorarsan, 100-200 km arasi fazla ust devirlere cikmadan gez.
200 km den sonra ufaktan basmaya basla, yine cok asiri ust devirlere cikmadan, 5.000 falan gecme. Yani 200km den sonra dip gaz yapmaya basla alttlar, ustlere gelmeden birak. Bunun derecesini ufaktan kendi arttir.
500km ye geldigin zaman, yag degistir, sonra gazlamaya basla.
Dedigim gibi kanitlanmis birseyi yoktur rodajin, bende herkes gibi kendi tecrubelerime dayanarak yardimci olmaya calisiyorum.
:hehe::hehe::hehe::hehe:
rodaj neden yapılır ? Rodaj nedir biliyormusunuz yataklar yeniyse yataklar yatakların sert yüzeye alışmasıdır Segman çeliktir Gömlekte çeliktir veya çeliğe çok yakındır ! peki bu iki yüzeyin üstündeki pürüzler bi anda saldırınca neolur birbirlerini yerler kısacası birbirlerinden parçalar koparırlar doal olarak sert yüzeylerin birbirine alışmasıda zor ve uzun olduğundan dolayı rodajın süresi biraz uzundur
HAAA RODAJ YAPMADAN GAZLANMAZMI ??? Evet Gazlanır gerkeli boşluğun üstünde bir boşluk verilirse Ve ayrıca gömleklerin hondadığımız taslar vardır bunların dereceleri ve derinliklerini belirleyen numaraları vardır (örnek zımparalar ve dereceleri gibi). bunların fixleri vardır ama sen nekadar pürürüsssüz hale getirir isen okadar rodaj zamanın az olur pürürüsssüzlük le alakalıdır kısacası amakesinlikle bi 500 km :) yapılır bence
Portakal Neden üst devire çıkmadığımız söleyeyeim yatakların haricinde sürtünme çok olduğundan ısı çok olur ondan dolayı partükülller daha çok parçalanırlar sürtünmeden
Rodaj yağı 10-60 değildir ! sentetik deil mineral yağ kullanılmalıdır sürtünmeyi artttırma amacli
Göki Rektifiye Ve beyin poroblemin kötü ise rodajının yapabiliceği bişi olduğunu sanmıyorum :)
ozcum kime güveniyim sen söle
2000km. rodaj yap dediler rodajda motor gitti :) biliyosun anlattım
sonra yeniden yaptırdım onuda biliyosun :) rodaj modaj yok dedi ustam ama benim içim el vermedi bi 100 km 4bini geçmedim sonra oturdum gaza 3000 km. oldu Allaha çok şükür bi sorunum yok gerileme de yok sabah marşa basarken hiç korkum yok artık içime sine sine biniyorum arabama :)
beyler şuda önemli, eğer motorunuzu ciddi derecede modifiye ettiyseniz mesela aracınız turbo olarak toplandıysa, sıkıştırmanız değişmişse egzantiriklerinizi değiştirdiyseniz bunun gibi aracın standart karakterini bozacak şeyler yaptıysanız gerekli ayarı yapmadan standart ecu yazılımı ile rodaj yapmakta motora zarar vermek için davetiye cıkarmaktan baska birsey degildir.
ben yatak gomlek falan almadım ya kafama gore yapcam rodajımı cok karısık bu iş.buarada map yapılcak ustam var ankarada cok sukur
nuri bence motor içi hazır açılmışken ctr yerine 11.5 yada 12 sıkıştırma ve segman yatak keşke alsaydın demedi deme 2 iş yapma sonra
Demedi deme ben de dedim dinlemedi :D :D
Ben sana demedim mi Nuri dicem
yatak olayı çok önemli esasında. eğer, sıkıştırma,camshaft,turbo uygalamaları yapılmışsa, yataklarda setupa uygun olmalı. diğer bir konu rodajda özgünün dediği gibi 10-60 değil uygun rodaj yağı kullanmak. ama en az 1000yapılmalı bence rodaj.
bakın insanlar yazı yazıyorum kimsenin umranda değil ozaman konu açmayın o piston değiştimi hemşerim honladınmı gömleği olay bitmiştir yatak önemli değil Rodaj sürasi 200 bilemedin 400 km RODAJ SEGMAN VE GÖMLEK İÇİN YAPILIR ..
Ayrca nasıl bir zihiyettir ya motor yapıosun yatak değşitirmiyorsun Tebrik ediyorum seni karışık deil gayet basit ama anlamak istemiyorsun
sana kimse bişi kanıtlamaya çalışmıyor burda bir çok insan yüksek beygirdeki arabalarla oynamyorlar ama bir çok kişiinin arkadaşı Dostu motor yaptırmıştr Zevk yada zorunluluktan şaka devirler dönmüyorsunuz ! 8000 8500 ü şakamı sanıyorsunuz ? sürtünme katsayısıunı biliyormusun 40 derece 250 lik taşla alınmış gömleğin neyse karışık işler bu kısımları inşalllah arabanın başına bişi gelmez
akıllanır akıllanır nuri..
özgün msj alınmıstır tesekkur ederim
OO utku usta iyidir :D:D
ben kendisini cok seviyorum cagırcam misafir etcem gelirim dedi saolsun bi rödaj öncesi bi rödaj sonrası gelcek kısacası seviyorum onu :D
utku iyi ustadır:D:D:D
cmt ankaraya gidiyorum oturup muhabbet etcez seviyosa 2 bira cakarız:bravo:
peki ilk rodajdaki yagı ne marka önerirsizniz ...? (10-40 * 5-40 vs ...?)
Selamlar rodaj konusu üzerine baya kafa yormuşluğum vardır sizlere yardımcı olmak isterim
çok kısa özet geçecek olursam ;
rodaj segman oturmasıdır krank ana yatakları ve piston kol yatakları rodajlanmaz.ancak yeni egzantrik kullanılıyorsa birde egzantrik rodajı göz önüne alınır.
ısınma soğuma düzgün toplanmış motorda önemli değildir zira parçalar zaten bu aşamayı üretim bandında atlatmıştır.
ancak bu soğuk motora rodaj yapılır demek değildir.
tüm parçaların çalışma boşluklarına gelmesi ve oval parçaların "eksantrik" konumundan tam daire konumuna gelmesi için motorun ısınması beklenir.
zira pistonlar bile kaliteli mikrometrelerle ölçüldüğünde tam yuvarlak değildir.
Bundan sonra Segman oturtmak için Mean Effective Pressure (MEP) oluşturulur.
bunuda TAM GAZ yüklenmeden elde edemezsiniz.
rodajın tek amacı segman oturması demektir demiştik buda pistonun üstünden kartere kaçan kompresyon denetlenerek teyid edilir.
kimisinin bir şekilde karter tarafındaki basıncı ölçerek segmanların kaçırma durumunu denetlediğini biliyorum..
kimisi dinamometre üstünde gelen ekstra güce göre rodajın gerçekleşip gerçekleşmediğini denetliyor.
formula 1 ve MotoGP ve diğer motorsporlarında rodaj gayet önemlidir ve sır sayılır zira bildiğimiz rodaj ile taban tabana zıttır. hatta öyleki kimi durumlarda 2. kompresyon segmanı olmadan mükemmel sonuçlar alınmaktadır.
ben inanıyorum ki formula 1 pistonlarında tek kompresyon segmanı bulunmaktadır.
Motor yağı konusu ise basittir.. Motorun çalışma boşuklarına uygun mineral bazlı sentetik veya yarı sentetik olmayan bir yağ kullanılmalıdır.
(ancak benim ve arkadaşlarım tecrübeleri gösterdiki sentetik ve yarı sentekik yağlar ile yapılan rodaj bile emsallerinden iyi oluyor)
sentetik yağ ile rodaj olmaz bu bilinir.
yağın ve yağ filitresinin değişimi son derece önemlidir..
yağ ve filitre rodaj süresince nerdeyse sürekli değiştirilmelidir. motor asla mikron boyutunda bile olsa çapak içinde çalışmamalıdır.
ciddi sonuç alan kişilerin rodaj süresinde her seferinde yağ değiştirirken karteri açıp karteri ve krank civarını ve silindir eteklerini hav bırakmayan bir bez ile temizlediğini duymuştum.. ne derece doğrudur bilmem.. motorsporlarında yapılan rodaj uygulamaları adına söylüyorum...
ayrıca ikiz motor ile rodaj efsaneside vardır..
kimisi yatakların düşük devirde ancak segmanların tam gaz ile rodajlandığına inanır(bu kesin doğrudur)
motorun krank ana ve piston kol yataklarını donör motor üzerinde düşük devirde rodajladığını sonra bunları söküp kullanacakları motor üzerinde tam gaz segman rodajlayarak motoru yarışa/ kullanıma hazır hale getirdiği söylenir.
ancak yatakların rodajı efsane olduğu için bu yöntemde benim için efsanedir .. ancak bir nebze mantıklıdır..
zira segmanın tam gaz ile rodajlanacağını belirttiği için önemlidir.
Özetle km ile belirtilen tüm rodaj tarifleri görecedir bir bakıma hikayedir..
bir mekaniker veya tuner rodajın ne olduğunu bilirse 1 günde rodajın gerçekleşip gerçekleşmediğini anlar.
iş hakikaten zor olduğundan yeni araçlarda ya sakin gidilmesi önerilir yada rodaj yok denir.
haddi şimdi bunada bişey bulunnn :D
ellerine saglık kardeşim...
detay çok fazla kullanım tarzları vs..
ayrı konu açmak isterim ama başka forumlarda da o kadar uğraştımki cidden üşeniyorum..
ama kilit nokta MEP oluşturma (yani TAM GAZ basma) ve Harareti kontrol altında tutma..
hararet kaçarsa yandınız.. bore glaze olur fosur fosur yağ yakarsınız silindirleri yeniden honlamak ister..
Bu zamana kadar kendi araclarıma tamtamına 6 sefer rodaj yaptım ve hiç bir zaman da rodaj dan dolayı sıkıntı yaşamadım size nasıl rodaj yaptıgımı anlatayım
ilk 500 km asla aracı yüke bindirmeden ama her zaman viteste 3000 deviri gecmeden yüzde 20 throttle civarlarında aracı devirlendirerek kullanırım
her sabah marşıma basar işe her akşamda marşımabasar eve giderim yani aracımı herzaman cok iyi bir şekilde ısıtıp soguturum bu işlemi rodajım bitedne kadar yaparım sebebi sudur malzemeler ısındıkca genleşir sogudukca da daralır bu yuzden gercek rodajın sırrı ısıtıp sogutmaktan gecer ayrıca unutmayalım kisadece segman rodajı degil kapak conta rodajını da yapmış olursunuz bu heryerde böledir
yurt dışında dyno uzerinde yapılan rodajlarda da ısıtıp sogutmak esas temeldir
sonraki 500 km yi devri bira daha arttırarak gercekletiririm yavaş yavaş 4000 küsürlere cıkartırım
ilk 1000 km de rodaj yagını ve yag filitresini degiştirir yerine gene rodaj yagı ve yeni bir filitre takarım bu sırada yagıda temiz siyah bir kabın içine boşaltırım daha sonra bu yagı dökere ve varsa capak yada metal tozu şeler onları kabın dibinde görme fırssatım olur ona göre de kendime yol cizerim ve rodajım nasıl gittini iyimi kötümü anlarım
yag degiştikten sonra gazı artırırım yüzde 50 gazla 1 ve ikinci viteslerimi devirlendiririm 4500 e kadar falan hafifi yüke biner yani arac 500km daha böle yaptıktan sonra yagımı yag filitremi gene degiştirir tekrar yagımda çapak varmı diye kontrol ederim eger bir sıkıntı yoksa rodajımı sag saglim tamamlamışımdır demektir
ama esas olay motorda ki butun metal parcaların rodaj süresince ısınıp sogutulması dır en güsel rodaj bu şekilde gercekleşir
ayrıca rodaj bittikten sonra zaten gazlıcaksınız ozaman segmanlarda yerlerine tam oturmuş olucaktır
bu bahsettiginiz rodaj şeklinin hiç bir şekilde uzun ömürlü motorlar için oldugunu sanmıyorum
bir sitede sizin dediklerinize benzer bişiler yazıyordu
abim altına da not düşmüştü eger karterinizde çapak falan yoksa yola devam edin diye ama çapak falan varsa sokun diye :):)
dosrtum
1- fabrikadan gelen 0 araca rodaj bizim sölediğimiz gibi olmaz. bunu bileydin. çünkü yeteri kadar çalışmış ve işlemleri yapılmıştır.
2- Rodaj yapın derler Frenler diskelee ıvırlar zıvırlar için
3- Segman oturması dediğin şeyi yapabilmen için en ince tasla işlemiş olman gerekir o gömleği yoksa aksi taktirde segman yerine alırsın oturursun
4- Motor yapan adamların 1 çoğu forged piston kullanır ve pistonun kağıdında şu yazar silikon oranı yüzünden ısınıp soğumasını sağlayınız Boşluklar ona göre verilir eğer langırt die asılırsan eteklerin böleee içeri doğru kapanır etek sesi başlar. çünkü silikonlular daha az genleşir silikonsuzlar Daha çok
5-Segman oturtması dip gazla değil çok daha mantıklı olarak 30 40 km de bir yarım gazı geççmicek sekilde 1000 devirden hızlanmalarlada gayet güzel yapabnilrisin
6- kranktaki basınc öle ölçülmez sölediğiniz gibi şu şekilde leak down diye tabir ettiğimiz bir sistem vardır yukarıdan pistona hava basılır kaççırma oranına göre göstergelerden hesaplanır aksi taktirde her zaman için basınc yükseldikce kaçan hava o oranda yükselir buna engel olamasssınız bunun yanında krankın da dönmesiyler aşağıda sağlam basınclar oluşmaktadır ama bu bize bişi kazandırmaz
7- pistonların yuvarlak olmadığının inilk defa sizden duyuyorum biraz saçmalık gelddi bana
8- F1 araçlarında Rodaj diye bişi yoktutr bir çok araçta yoktur örnek verirsek super1600 yada super 2000 her yarış sonunda herşeyi değişir. WTCC lerde 500 km yapılmaktadır bunun nedeni Segman değil yataklardır demiş WTcc araçları için bmw
ozaman bunlara göre sizin sölediklerinizi BMW bilmiyor ondan piste çıkarıp
sabahtan akaşa kadar 3 şöför değiştiriyorlar 2 saaate bir yağını filitresini değiştiriyorlar :) gaza basmıyorlar..
bunun yanı sıra yataklar üstünde sertleştrilmiş bi plakaya sahiptir uzu n ömür düşünüclücek olursa krankta bi okadar sertttir sert yüzey direk sertleştirilmiş yüzeye biniceğinden dolayı orayı aşırı şekilde aşındırırsa sertliği kalmayacak duruma geldiğinde yatak sarma problemi baslar
ayrıca hiçbi krank ın Cidddiyüklenmiş yada yüksek devir çeviren arabalarda boşluğu aynı değildir ki sen diğer arabadan başka arabaya takabilesin örnek olarak hondada %25 krank taslama hayalşdir krankın özelliği %1-3 maximum 5 den soan pert çöpğe atarsın krank ı yatakları okadar hasssastırki brak diğer araba sıkmayı :) hayallerde yasamanın manasi yyok bence
psiton yuvarlaktır ama segman ve etek capları değşişiktir. ama kesinlikle yuvarlaktır
Selamlar tekrardan :)
ben yine sıradan cevap vermek isterim ;
1)Bunu kimse bilmiyor kesin konuşamıyor, mantık ile düşünüldüğü zaman kesinlikle bir yüklenme görmüş olması gerek..
benim tahminim şu yönde;
Bunlar motorları dinamometre üstüne çıkartarak tüm devir bandında bir süre zorluyor
o aşamada motor kırılırsa kırılır kırılmazsa aracın üzerine takılıyor..
veya otalama bir hp belirlenmiştir diyelim 100 hp olsun yine bir Dyno run geçiriyor motor.. bu hp yi veriyorsa veya yakınsa üretim bandına girip devam ediyor..
0 km bir aracın egzantriklerinin rodajı ve ilk çalışma yağının değişip değişmediği ise tam muamma.. ama motorun çalıştığı bariz belli.. o açıdan egzantriklerden yana içim rahat.
dediğim gibi 0 km aracın rodaj işi hakkaten garip..
2)Doğrudur frenler lastikler aktarma organları vs rodajlanır derler. ben aktarma organlarına rodajıda mantıklı bulmuyorum zira yağını değiştirmiyorlar.
3) Tabiki silindirin yüzey kalitesi ve segmanların malzemesi tutarlı olmalı ve buna uygun taşlar ile honlanmalı
4) Bu konuyu araştıracağım silikonun metal alaşımlarda kullanıldığını ilk kez duyuyorum.
ancak dediğiniz olayda rodaj ile alakalı değil zira o piston üretilirken Heat cycle
dan geçmiş olması lazım.
üreticinin bahsettiği benim bastettiğim "eksantriklik" olsa gerek diye düşünüyorum zira motor ısınmadan çalışma boşluklarına gelmeyeceğinden bu motora yüklenmek anorlmal aşınmalara neden olabilir.
5) 1000 devirden başlayacak şekilde yarım gazla segman %100 oturmaz
segmanlarda %100 olarak yuvarlak değildir ve silindir iç yüzeyine bastirılıp zorlanmazsa
bu yuvarlaklık kusurları olan yani silindir yüzeyine tam temas etmediği bölgelerden kompresyon kaçağı olasıdır.
yanlış anlaşılmak istemem segman silindire temas eder gibi görünür ama temas esnasında uyguladığı tansiyon farklı olabilir, fizikel bir boşluk olarak düşünmeyin.
işte tam gaz yüklenmeyi şu yüzden önerirler.
1. kompresyon segmanı üzerinden ring groove bölgesine ateşleme sonucu oluşan muazzam basınç dolar ve 1. kompresyon segmanını dışa silindir cidarına bastırır.
dayanamadımı kaçırdımı kompresyonu ring gap bölgesinden kaçarak 2. kompresyon segmanını dışa ittirir..
oda olmadıysa kartere kompresyon kaçar..
işte ana mantık bu eğer 1. kompresyon segmanı rodaj zamanında ileriki görevi boyunca maruz kalabileceği maksimum silindir basıncı ile kendine yer edinirse nerdeyse hiç kompresyon kaçırmaz..
ama sizin denilen tarzda yarım gazla geçirilecek uzun km ler ile mükemmel ring seal sağlanamaz.
6) Bu dediğimden eminim leak down dan farklı birşey zaten gayet uç ekstrem bir örnek.
7) Araç üzerinde birçok parçada eksantriklik vardır. kimisi çalışma ısısnda çalışma boşluğuna oturur kimisi bu eksantriklik değeri ile inanılmaz zor koşulların üstesinden gelir. krank ana ve piston kol yataklarındaki eksantrik gibi.
8)işte bu doğru değil :) silindir ve piston varsa rodaj olacak zira bunların sızdırmazlığını segman sağlayacak başka yol yok :)
bir düşünün yüzlerce PSİ yanma basıncını karter tarafına kaçmadan ne tutacak pistonun üstünde ?
segman derseniz rodaj mevzu bahis olur :)
Bu arada yataklar aşınmadığından yataklardan dolayı rektefiye görmez bence. takım sırları enteresan oluyor ***** açıklanmasını beklemem..
hiç wtcc izlemedim ama eğer rodaj prosedürünü dediğiniz gibi halka açık yapıyorlarsa işler enteresan..
ben yanlış anlaşılmıyorum değilmi ? MEP oluşturmak adına tam gaz yüklenme diyorum.. sakın tam gaz yardırıp gitme anlaşılmasın :)
yataklar üstünde araç motorunda kullanılan en zayıf alaşım bulunmaktadır. sert kısım altlardadır.
benim bahsttiğim ikiz motorla rodajın doğruluğuna zaten inanmıyorum ama motorun çalışan parçalarının başka bir blok üzerinde rodajlanıp kullanılacak asıl bloka bu parçaları aktarıp segman için çalışmak üzerine bir yazı okumuştum :) sadece bahsettim.. doğrudur demiyorum.
Motorun bitmesinin nedenlerini irdelersek aslında korkacak bişey olmadığını görürüz :)
bakın motoru kırmaz etmezsek normal koşullarda aşınmadan dolayı zamanla bitecek değil mi ?
tamam öyleyse bizi aşınmadan ne koruyor motorda yağlama sistemi dolayısı ile yağ.. :)
bu rodaja göre kompresyon kaçağı olmayacağndan yağın karter tarafına kaçan kompresyondan dolayı asidik özellik kazanma süresi uzayacak :)
dolayısı ise zaten motor yağı ömrü uzayan aracın motor ömrüde uzar.
düşünsenize tıkır tıkır tertemiz hiç bir çapağa maruz kalmadan rodajlanmış , sürtünmeye giden kaybın büyük kısmını bertaraf etmiş bir motor neden kısa ömürlü olsun ? :)
referans olarak alınması gereken bir kaynak önerebilirim.
Puma racing, çok ciddi bir firma, rodaj nasıl yapılmalıdır şeklinde süpper bir makalesi var. Bagaja 20litre yağı doldurun otoyola çıkan Ankara git gel yapın, nokta atışı. :)
ve kesinlikle, kesinlikle tam basınç oluşturulması gerekiyor halk arasında kabaca metal alışması dediğimiz işlemlerin gerçekleşmesi için.
WTCC motoruyla ilgili kısmı anlamadım. Yarış araçlarının motorları yarış sonunda bitecek şekilde sıkıştırılarak hazırlanırlar. 2001 döneminde F1'de Ferrari'nin sıralamalar için tek motor kullanıp sıralamalar bitince o motoru kaldırıp attığı, motorun da zaten bitmiş olduğu bilinen bir şey.
Bir çok tecrübe de gösteriyor ki, dikkatli şekilde düşük ve orta devir tam gazla rodajı yapılan bir çok motorlu taşıt, muadillerinden ciddi hızlı gidiyor.
Bir dip not, ahmet yazdı mı bilmiyorum, rodaj bittikten sonra o mineral yağı atıp, güzelce temizliği yapıp sentetiğe geçilmeli.
Alıntı:
Now you're ready to take the car out on the road and bed the piston rings in. To do this requires several brief applications of full throttle in a high gear to generate high cylinder pressures and force the rings against the bore walls. Put the car into 4th or 5th at 1500 to 2000 rpm and apply full throttle for about 10 seconds. Coast along for 30 seconds to dissipate any heat generated and repeat. Do this ten times. It should take about 10 minutes and maybe 5 miles if you don't have too many other cars up your chuff trying to get past.
misal.......
Çekinilen yanlış görülen şey motorun ısınacak olması sanırım.
ısı sürtünmeden ötürü oluşur, yani yüksek devirden ötürü.
MEP oluşturma işleminde yüksek devir yoktur, alt devirlerde basınç oluşturma mantığı vardır, bu nedenle de motorun ısınması gibi bir şey söz konusu değildir.
1- metal değil pistonlar ya aleminyum olur yada döküm olur, metal değillerdir.
2- ya rodaj diyorsunuz Taşla alınmalı diyorsunuz ne dediğinizin farkındamısınız ? Doğru Taaşla alınırsa 30 dk sonra çalıştır ve yürü ama ÖMür? ya güldürmeyin
3- Wtcc Tr de pist yarışlarında var ve sezon boyunca motor açmıyorlar mühürlü :) eee o zaman yatakta değiştiremiyorlar eğer ki ellerler ise bmw nin garantisi dışında kalıcağı söleniyor. EE sezon sonunda geliyor alman vatandas gerekenleri yapıp gidiyor, gözümün önünde yapıyor adam! gözüme mi size mi inanayım :)
4- Segman oturması ne demek bana sölermisin gömleğe sürterek aşınması deği mi ? segman oturması tabiriniz komik geliyor bana nereye oturuyor ?:)
5- amerika da amerikan motoru yapan honda zira ewo subaru gibi motor yapan supra da dahil olmak üzere hepsi bu şekilde rodajı öneriyor neden peki bu adamlar bilmiyor mu 1600 beygir supra yapıyor ?
6- Super 1600 ve 2000 ler haddinden çok yüksek devir döndüğü için yatakları bitiyor wrc ler ise 3.8 bar gibi bi basınc altında yatakların ömrünün uzun olmadığını açıklıyor bunlar basın bültenlerinde yazıyor.
7- buna iddia ediyorsunuz segman oturması diye peki ozaman 500 lük taşla yapalım honlamayı yapın, segman oturması baqın segmanlarınız nasıl kırılıyor kendiniz isleyin baqın birçok motor rodajında sökülmesinde honlanmasında toplanmasında bulundum motorların zararı ne kadar çoktur inanamassın. Segman oturması dediğin şeyi yaparken o etekler gömlekleri öyle bir çiziyor ki size genişlemeden bahsedicem ama araştırıp sonra konuşmanzı öneririm örnek vereyim : www.wiseco.com dan bakabilirsin % olarak silikon değerleri uzama katsayıları vardır.
Oz un Bizim yani savaş ustanın anlattıgı şekli uygulaman en hayırlısıdır dostum
çok firmadan rodaj yapan araclar gördük hangilerinin daha fazla hayatta kaldıklarınıda gördük
hatta gül gül öldük
Rodaj şehir içinde büyük bir kısmı tamamlanacak şekilde yapılmalı 3.500 d/d'i geçememeli düzenli aralıklarla araç soğutulmalı rodajın son ceyreginde araç otoyolda 3.500-4000 d/d gecmeyecek şekilde ani hızlanmalardan kaçınılarak ve motor sabit bir hızda ve devir aralığında kullanılmayarak ve tabiki zaman zaman durup yeniden hareket edilerek yapılır.Benim bildigim şekli ile rodaj olayı budur
Selamlar ve tekrardan cevaplar :) ;
1) Doğrudur alüminyum metal değil ben yanlış biliyormuşum :D lütfen yapmayın kelime oyunlarına gerek yok. metal alaşım dedim ben. alüminyumda bir metal.
2)Gayet farkındayım, yazdıklarınız asıl bana garip geliyor doğru taşla alınsa bile segman oturması gerçekleşmiyor mu asıl siz beni güldürmeyin :)
3)Gözünüzün önünde yapması gayet iyi.. rica edip bir mikrometre ile sıfır yatak ve wtcc üzerinden çıkan yatağın ölçülerini rica ediverin aşınmadan dolayımı yoksa genel prosedür olarak mı değişiyor karar verilir.
4)Segman oturması biraz şeytan işi.. dediğiniz doğrudur. segman boşlukları (ring gap) pistondaki yerlerinde gezebilir. ***** bu boşlukların alt alta hizalanması pek istenmez :)
segmanı tutan bir "peg" vs var mı pistondaki yerinde (ring groove) ?
öyleyse bunun haraketsiz olduğunu nasıl düşünebilirsiniz ?
5) Bilmiyorum.
6) yatakların aşınma durumu gerçekten enteresan bir konu buna girmeyelim çıkamayız:D daha ring seal de sıkıntı çekiyoruz
7)İdda etmiyorum forumu gayet seviyeli ve iyi bulduğumdan dolayı bildiklerimi tecrübelerimi anlatmak istedim..
Neden 500 lük taş ile honlama yapayım ne ise benim amaçladığım değerler ona göre honlarım.;)
birbirini çizme işleride enteresan sizin piston eteği silindirinizi çiziyorsa honlama değerleriniz yanlış demek. kaliteli ve düzgün kalibrasyonda komparatörleri ve mikrometreleri olan bir servis varsa bence sorun yaşamamalısınız..
wiseco benim hatim ettiğim sitelerdendir..
Hiç duymadığınızı söylediğiniz piston ovalitesi ve rodajda gerçekleşmeyen heat threatment konuları ve yatak aşınmasının esas konularından olan merkezcil kuvvet aşağıdaki linkte açıklanıyor..
http://www.wiseco.com/Presentations/...Technology.htm
ayrıca aynı siteden .pdf den screenshot alayım size göstermek adına bakın wiseco ne güzel şekille açıklamış segmanların oturduğu konumları..
soldaki şekilde ateşleme anında mevcut boşluklardan ateşleme sonucu oluşan basınç segman arkasına kaçarak segmanı dışa gömleğe ittirir ve sızdırmazlığı sağlar..
http://img443.imageshack.us/img443/4114/segmanql6.png
youtube kapalı... başka bir yönlendirme sitesinden birde segman videosu koyalım.. video da 2:40 ta bahsetmek istediğim MEP etkisi gösteriliyor..
http://www.ktunnel.com/index.php/101...3b36500a416360
özetle iş detaylı ..
işte bu yüzden rodaj yok deyip deyip duruyorlar..:icon_tup:
siz ise hala 4000-5000 devir git tam gaz yapma vs. diyorsunuz...
Sadece 100km civarı yada 3 saat ve sadece 3000 devirde kullanılan bir motorun pistonları yarım milyon kere inip çıkıyor.. sizce yarım milyon kere inip çıktıktan sonra alışmamış biyer kalma ihtimali nedir ?
demek ki bişeyler çok hızlı oluyor ve eğer siz ne yaptığınızı tam bilmiyorsanız bu rodaj anına kontrollü yaklaşamıyorsanız iş işten geçmiş demektir..
Güzel bir cümle.. Bold olanlar..
MEP'i inkar etmek.. bilemiyorum..
neyse..
Puma Racing-engine run in diye aratılırsa bulunabilir.
motoru ilk çalıştırdığınızda 15dk boyunca sabit 2500rpm'de gitsem zuharaha denilecek sanırım..
sonra bir de cam-run in okunursa faydalı olacaktır.
bir de tam okumakta fayda var.
yağı değiştirmeden ortalık çapak gezerken MEP yapmak tabii ki yıkar ortalığı.. 50milde ilk, 100mil sonrasında ikinci yağ değişiminden bahsediliyor..
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.pumaracing.co.uk/runin.htm
...
The suggestions I have heard are to progressively increase the revs as you run it in and don't be afraid to use full throttle at medium revs, but don't rev it out till you get some miles on it...
...etc..
Motoru topla
Rölantide ısınsın
2 defa fan açmasını bekle
Stop et
Yağı ve filtreyi değiştir
10 km uslu uslu sür
AFR çok saçmaysa düzelt
Yağı ve filtreyi değiştir
100km normal sür, bol bol kompresöre bindir, sabit hız gitmek yerine gazla bırak gazla bırak
Yağı filtreyi değiştir
1000km karışık sür
Yağı filtreyi değiştir
Dynoya git ayarla
Bende hiç şaşırmadı bu sıralama, hiçte sorun yaşamadım. İlk 1000 km çok çok önemli. Fazla yağ değiştirmek kesinlikle iyi ve gerekli.