1. Nolu Durum : Ön-arka dağılımı : Ağırlık merkezi taşıtın ortasında veya arkaya doğru olan taşıtlar için uygundur. Basit ve ucuz bir şekildir. Fiat, Ford, Opel gibi markalarda uygulanmaktadır.
2. Nolu Durum : Diyagonal dağılım : Ağırlık merkezi taşıtın ön veya ortasına doğru olan taşıtlar için uygundur. Bu dağılım şekli kullanıldığında, bir devrenin arızalanması halinde aşırı direksiyon momentlerinin ortaya çıkmaması için ön tekerleklerin yuvarlanma dairesi yarıçaplarının negatif olması şarttır. Basit ve ucuz bir şekildir. Uygulamada Audi, Saab, Volkswagen gibi markalarda kullanılmaktadır.
3. Nolu Durum : Ön aks, arka-ön aks dağılımı : Yalnız ağırlık merkezi önde olan taşıtlar için uygundur. Ön tekerlek frenleri ikişer silindirli olduğundan 1 ve 2 numaralı dağılımlardan daha pahalıdır. BMW marka otomobillerde uygulanmaktadır.
4. Nolu Durum : Ön aks, arka tekerlek - ön aks, arka tekerlek dağılımı : Ağırlık merkezi ortada veya öne doğru olan taşıtlar için uygundur. Ön tekerlek frenleri ikişer silindirli olduğundan 1 ve 2 numaralı dağılımlardan daha pahalıdır. Volvo marka otomobillerde kullanılmaktadır.
5. Nolu Durum : Ön ve arka aks - ön ve arka aks dağılımı : Ağırlık merkezinin yerinin önemi yoktur. Teorik olarak ideal dağılım şeklidir. Konstrüksiyonunda yerleştirme sorunu çıkarmaktadır. En pahalı uygulamadır. Rolls Royce marka otomobillerde kullanılmaktadır.
Bu tiplerde hangisinin kullanılacağı ise ;
- Aracın tipi
- Aracın ağırlığı
- Yüklü ve yüksüz duruma göre ağırlık merkezinin konumunun değişimi
- Tekerlek askı sistemi
belirler.
Kaynak : Taşıt Frenleri (Ali Göktan, Ahmet Güney, Murat Ereke ; İTÜ Makina Fakültesi Otomotiv Anabilim Dalı ; Ocak 1995)
Sayfa No : 75