Gunes G. Nickli Üyeden Alıntı
Ali kuruda 2:40'li rakamlari rahatlikla gorebilir su an ki standart VTI araciyla bunun garantisi zaten 2 haziranda yagmurda 2:52:xxx yaptiginda ortaya cikti. Adam best lap'ini bir virajda kafadan kayip pist disina cikip tekrar geri girdigi turda yapiyor. Kuruda bu tarz bir hata olmadigi zaman direk 2:4x gelecektir bunu gormek icin yillarin tecrubesine gerek yok.
Ali en iyi turunda pisti ~111.5Km/h ortalama ile dondu. Simdi 2:4x demek, minimum 113.15 Km/h ortalama ile pisti donmek demek. Bu da ~%1,5 daha hizli donmesi gerekli demek. Kisaca zaten kuruda 2:4x gelmesi anormal bir durum degil.
Ancak 2:30'lari stock gucle yapmak cok baska bir konu. Ortalama ~128.5 Km/h gibi bir ortalama demek bu. Ya da kuruda 2:4x yaptigi ortalama hiza gore % 13,5 daha hizli demek diger bir degisle.
Simdi aracin gucu sabit demek, duzluklerde ara hizlanmasinin ayni olmasi anlamina geliyor. Yani duzluklerde herhangi bir gelisme soz konusu olmayacak keza su anda duzluklerde dip gaz gidiyor.
Peki nereden gelecek bu %13,5 artis? Goruldugu gibi viraja giris ve cikis hizlarinin artmasi disinda bir yol yok. Ustelik viraj g/c %13,5 artsa bile yine de yeterli olmayacak, cunku artan hiz yuzunden, duzluge ciktigi nokta ile sonraki virajin giris noktasi arasindaki hiz farki, gucun sabit kalmasi yuzunden, azalarak artisa ugrayacak ya da orjinal adiyla diminishing return'e maruz kalacak. Iste bu yuzden Ali, aracinin gucunu sabit tutarak ortalama hizini %13,5 arttirmak istediginde, aslinda virajlarda %13,5'in cok uzerinde bir hiza ulasmasi gerekecek ki duzlukteki azalarak artma efektininde ustesinden gelebilsin. Daha bunun gibi bircok parametre var aslinda, hizlanma sadece bir ornek ki onu bile adam gibi detaylandirmadik henuz.
Kisaca 2:30'lar icin gucu arttirmayacaksak (niye arttirmiyoruzda kendimi kanser ediyoruz orasida ayri konu), inanilmaz bir yol tutusa sahip hale getirmek lazim araci ki dusuk gucunden oturu olusan handikapini, yuksek yanal ivmesi sayesinde, viraj cikislarinda hizi daha iyi tasiyip kapatabilsin. Yine bile cok zor ve esasinda gereksiz bir caba cunku kendi kendini handikapli hale getirmek bu.
Kisaca sadece yol tutusu ve frenaji arttirmak icin 10x para harcamak deli isi bana gore, bunun yerine 4x motor *(cok minimal bir asiri besleme sistemi ile 250-260hp) 6x'te fren, suspansyon ve lastiklere harcayip, cok daha rahat bir sekilde 2:30'lari gorebilecek bir arac yapmak daha mantikli geliyor bana. Hem diger araclari gecmek (take over) cok daha kolay olur, bu sayede rahat bir sekilde seanstaki grubun lider pozisyonuna gecilip onu acik bir sekilde zaman kasilabilir, hemde yokus yukari giderken insanin siniri bozulmaz guc olunca. Ornegin uyuz oldum fiorino ile yokus yukari dip gaz giderken devir gostergesinin geri geri gitmesine, moral bozucuydu :)