fms Nickli Üyeden Alıntı
surge olayını sana kısaca açıklayayım;
dip gaz yaptığın andan sonra gaz kelebeği sonuna kadar açılıyor,artan egzoz gazı turboyu hızlandırıyor, turbon devirlendikçe boost artıyor, (belli bi seviyeye kadar tabiki wastegate basıncı ayarlıyor), güzel güzel 1 bar basarak emme manifolduna arabanla ilerliyorsun.
önüne bişey çıkıyor, sen gazdan ayağını çekiyorsun, gaz kelebeği sonuna kadar kapanıyor, fakat turbon ataletini aldığı ve dönmeye devam ettiği için motora doğru hava basıyor, işte sen ayağını gazdan çektiğin zaman dump valve açılıyor ve turbonun bastığı havayı tekrar girdiği yere yani turbonun emişine gönderiyor (eğer blow off varsa turbonun bastığı havayı atmosfere gönderiyor ve çuff çuff sesi çıkıyor)
eğer sen bu havayı bi şekilde tahliye etmessen, turbo surge yapıyor ve turbonun dönen rotoru aksiyal yönde sertçe ileri ve geri oynamaya başlıyor, strast yataklarına aşırı yük biniyor, yataklar hızlıca aşınıyor, eğer çok fazla surge yaparsa turbo çalışamaz duruma gelir kısaca.
nereden biliyorsun dersen buları, yaptığım iş gemi makinaları turbolarının bakımı
bizim turbolar biraz küçük ama olsun turbo turbodur sonuçta:)